از سیستم Heat تا جزئیات بصری؛ نگاهی عمیق به گیم پلی تکن 8

به گزارش گردش 360 به دور دنیا، به تازگی اطلاعات جدیدی از گیم پلی بازی مورد انتظار تکن 8 منتشر شده که نشان می دهد این بازی قرار است تغییرات گسترده ای را نسبت به نسخه های قبلی داشته باشد.

از سیستم Heat تا جزئیات بصری؛ نگاهی عمیق به گیم پلی تکن 8

کمپانی سازنده بازی یعنی باندای نامکو (Bandai Namco) اخیرا از گروهی از روزنامه نگاران و افراد مهم صنعت برای حضور در یک رویداد مرتبط با تکن 8 و تجربه این اثر به دفاتر خود در کالیفرنیا دعوت نموده است. بنابراین بسیاری از فعالان صنعت این فرصت را داشته اند که به تجربه گیم پلی بازی پرداخته و بخش های مختلف آن را آنالیز نمایند. حال طی این مقاله به آنالیز اطلاعاتی که از این رویداد به دست آمده خواهیم پرداخت.

جلوه های بصری

تکن 8 با گرافیک خیره نماینده خود قرار است که این سری را به سطح بالاتری ببرد و این موضوع از همان تریلرهای ابتدایی و دانستن این موضوع که بازی قرار است تنها روی کنسول های نسل نهم و رایانه های شخصی منتشر گردد، تعیین بود. حال طبق گفته ها به نظر می رسد که سطح جزئیات فراتر از انتظار و شگفت انگیز بوده است. در واقع شخصیت ها، منطقه ها مشاخصه و انیمیشن ها همگی بسیار پیچیده تر و باکیفیت تر از بازی های قبلی هستند و تصاویری مجذوب کننده را ایجاد می نمایند که از همان ابتدا شما را به خود جذب می نماید.

جلوه های بصری چشمگیر بازی با موتور بازی سازی آنریل انجین 5 امکان پذیر شده است که از آخرین قابلیت های سخت افزاری از جمله نورپردازی پیشرفته، سایه زنی و جلوه های ویژه پیشرفته بهره می برد. بدون شک بازی در این زمینه هواداران قدیمی و تازه را به طور یکسان تحت تأثیر قرار می دهد. از طرفی استیج های مشاخصه نیز از المان های خاص خود برخوردار بوده اند. به عنوان مثال منطقه های مانند Arena و Urban Square پرجنب و جوش و استیج هایی نظیر یاکوشیما که متعلق به جون کازاما است، آرامش بخش محسوب می گردد. Sanctum نیز به عنوان یک استیج تازه در نوع خود جالب است و شامل دو منطقه با حال و هوا و حتی موسیقی فرق دارد.

یکی دیگر از هیجان انگیزترین ویژگی های تازه تکن 8، سیستم آسیب دیدگی مشاخصان است که سطحی از واقع گرایی و تفاوت را به بازی اضافه می نماید. شخصیت ها بسته به جایی که روی آن افتاده اند، ممکن است با لجن، گرد و خاک روی لباس، صورت یا بدن از جای خود بلند شوند و تا خاتمه مسابقه همینطور خواهند ماند. البته این جزئیات هنوز در هیچ تریلری نشان داده نشده است و ظاهرا باندای نامکو میخواهد تا از آن در زمان مناسبی رونمایی کند. در هر صورت تکن 8 به وضوح برای پلتفرم های نسل تازه طراحی شده و سطح بالای جزئیات گرافیکی اجرای آن روی کنسول های قدیمی یا رایانه های شخصی پایین رده را تقریبا غیرممکن نموده است. بعلاوه طبق گفته ها زمان بارگذاری بازی روی پلی استیشن 5 بسیار کوتاه بوده است و به نظر می رسد که با پیشرفت توسعه بازی در این زمینه نیز عملکرد بهتری خواهد داشت.

منوی انتخاب شخصیت و استیج ها

منوی انتخاب شخصیت و استیج مشاخصه در تکن 8 با طراحی پیچیده و در عین حال ساده، انتظارات را تا حد زیادی برآورده می نماید. با این حال، باید دقت داشت که رابط کاربری بازی به احتمال زیاد تا زمان عرضه نهایی بازی تغییر پیدا خواهد نمود. صفحه لودینگ نیز همانطور که در بالا مشاهده می کنید، بسیار ساده به نظر می رسد و شاهد انیمیشن خاصی نیستیم. با این حال این احتمال می رود که با پیشرفت روند ساخت بازی، عناصر HUD و اطلاعات بیشتری مانند رتبه بندی، پروفایل بازیکن، آمار و موارد دیگر روی صفحه نمایش داده خواهند شد.

سیستم Heat

با معرفی سیستم هیت، نسخه هشتم تکن یک رویکرد تازه به این سری مشاخصه ای است که گیم پلی را دستخوش تغییرات زیادی خواهد نمود. در نسخه های قبلی تکن، گیم پلی روی مشاخصه های بی طرف، دانستن زمان حمله و استراتژی های دفاعی تمرکز داشت. با این حال با سیستم هیت، همه چیز زیر و رو می گردد. در واقع هرچند که بازی تهاجمی تر شده اما به نظر می رسد که در این نسخه باید صبورتر از قبل مشاخصه کنید و حرکات خود را حتی ساده ترین مشت ها به صورت کاملا برنامه ریزی شده اجرا کنید.

یادگیری این سیستم یک امر لازم است و بازیکنانی که عاشق بازی تهاجمی هستند، از این نوع گیم پلی بیشتر لذت خواهند برد. هرچند برای بازیکنان قدیمی ممکن است کمی طول بکشد تا با مکانیک تازه سازگار شوند. از طرفی اطلاعات و آمار زیادی نظیر تایمر هیت، مقدار سلامتی قابل بازیابی و غیره وجود دارد که باید به آن ها توجه داشته باشید.

حال سوال اصلی این است که سیستم هیت دقیقا چه کاربردی دارد. با استفاده از این قابلیت، مشاخص برای مدت تعیینی وارد شرایط خاصی می گردد که به او اجازه می دهد تا تکنیک های قدرتمندی را پیاده سازی کند. این ویژگی را می توان در هر راند یک بار و به مدت 10 ثانیه استفاده کرد. زمانی که حریف در حال دریافت ضربه است یا بر زمین افتاده، تایمر هیت متوقف می گردد.

از طرفی اگر خوب مشاخصه کنید، می توانید حالت هیت را برای مدت طولانی تری حفظ کنید. پس از فعال کردن هیت با R1 یا کلید دیگری که برای هر شخصیت فرق دارد، می توانید از حملاتی مانند هیت اسمش (Heat Smash)، هیت دش (Heat Dash) بهره ببرید. هیت اسمش از تمام انرژی هیت استفاده نموده و آسیب زیادی به دشمنان وارد می نماید و هیت دش نیز با توجه به نامی که دارد شما را به دشمن نزدیک می نماید. هنگامی که در حالت هیت قرار دارید، ضربات شما حتی اگر با دفاع حریف روبرو گردد، مقداری از سلامتی شما را بازیابی می نماید.

سیستم Rage

زمانی که مقدار سلامت شخصیت بازیکن به یک سطح خاص کاهش یابد، مشاخص به طور اتوماتیک وارد حالت خشم شده و قدرت حمله او افزایش می یابد. در این حالت حرکات ویژه ای به نام ریج آرت را می توان اجرا نمود که در یک لحظه می تواند شما را برنده آن راند کند. این حرکات در حالت خشم با فشردن R2 قابل پیاده سازی است.

موسیقی

تکن 8 نه تنها با جلوه های بصری و مکانیک های گیم پلی، بلکه با موسیقی متن خود بازیکنان را نیز تحت تاثیر قرار می گیرد. تمامی موسیقی های بازی پر انرژی بوده و یادآور آهنگ های قدیمی سری هستند. در واقع موسیقی های بازی یک لایه زیبا به گیم پلی تهاجمی بازی افزوده اند. از طرفی برخلاف تکن 7، موسیقی سعی نمی نماید که در مرکز گیم پلی باشد بلکه به راحتی در پس زمینه نشسته و فضایی نوستالژیک و مجذوب کننده ایجاد می نماید که به زیبایی به تجربه افزوده می گردد.

تغییرات جزئی گیم پلی

مطابق انتظار، مشاخصات این نسخه نیز تغییراتی جزئی تر نسبت به بازی های قبلی داشته است. یکی از این تغییرات دش کردن به عقب است که در این نسخه نرف شده است. البته ضعیف شدن این قابلیت با توجه به تهاجمی تر شدن گیم پلی پیش بینی می شد زیرا بازی میخواهد تا بازیکنان در بیشتر مواقع نزدیک به یکدیگر باشند. از طرفی نوع خاصی از ضربات پا (Spring Kicks) دیگر باعث ناک داون شدن حریف نمی شوند. بعلاوه حرکاتی مانند Running Tackles و Wall Bounces دیگر وجود ندارند.

لازم به ذکر است که دوبار فشردن فلش جلو و نگه داشتن آن باعث می گردد که شخصیت شما بدود و این بر سرعت کلی بازی تأثیر می گذارد. اگرچه این نباید با حرکات سریع اشتباه گرفته گردد. به طور کلی، تغییراتی جزئی نشان می دهد که تکن 8 برداشت تازه ای از این سری است که بسیاری از مکانیک های از پیش تعریف شده را تغییر می دهد. در حالی که ممکن است کمی طول بکشد تا فکر و حافظه عضلانی شما برای این تغییرات آماده گردد، المان های استراتژی و عمق بیشتر گیم پلی بازی آن را هیجان انگیز نموده است.

عناصر HUD

در هنگام مشاخصه، المان های بصری مختلفی روی صفحه وجود دارد که دانستن آن ها برای هر بازیکنی لازم است. در ادامه با توجه به تصویر بالا به شرح این المان ها خواهیم پرداخت.

  1. نوار سلامتی: مطابق انتظار هنگامی آسیب دریافت نموده یا وارد کنید، نوار سلامتی کاهش می یابد و زمانی که نوار سلامتی هر یک از شخصیت ها خالی گردد، آن شخصیت بازنده خواهد بود.
  2. محدودیت زمانی راند: زمانی که تایمر به صفر برسد، زمان مشاخصه در آن راند تمام شده است. در این صورت، بازیکنی که مقدار سلامتی بیشتری داشته باشد برنده می گردد.
  3. تعداد بردها: هر زمان که در یک راند برنده شوید، یکی از این خانه های دایره مانند به نوعی فعال شده و یک امتیاز می گیرید. وقتی تعداد دورهایی که برده اید به سه برسد، برنده خواهید شد.
  4. تایمر سیستم Heat: هنگامی که این تایمر فعال باشد، حرکات مربوط به قابلیت هیت را در بازه زمانی 10 ثانیه ای می توان پیاده سازی کرد. هنگامی که این نوار خالی گردد، حالت هیت نیز به خاتمه می رسد.
  5. انرژی هیت: شما می توانید با استفاده از ذخیره انرژی هیت خود حرکات خاصی را انجام دهید. به طور کلی حداکثر دو حرکت را می توان روی دشمن پیاده کرد.
  6. مقدار سلامتی قابل بازیابی: هنگامی که بعضی از حرکات خاص را دفاع نموده یا به وسیله کمبوهای هوایی مورد اصابت قرار می گیرید، بخشی از آسیب وارد شده به عنوان یک مقدار سلامتی قابل بازیابی باقی می ماند.

طرح های کنترل؛ آرکید و ویژه

تکن 8 از دو نوع کنترل بهره می برد که آن را برای طیف گسترده ای از بازیکنان مناسب می سازد. این شامل سبک سنتی آرکید (Arcade)، که در آن بازیکن عملا کنترل تمامی حرکات را در دست داشته و همه تصمیم ها را می گیرد و حالت ویژه (Special) می گردد. سبک ویژه مانند ویژگی Easy Combo و Assists در تکن 7 نیست. این ویژگی در تکن 8 به طور کلی تکامل یافته است. هر دکمه برای هر مشاخص خاص یک حرکت و کمبوی پیشنهادی دارد و بسته به شرایط شخصیت تغییر می نماید.

جالب ترین بخش این نوع کنترل این است که می توانید آن را در هنگام مسابقه روشن و خاموش کنید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که L1 را روی کنترلر خود فشار دهید تا آن را فعال یا غیرفعال کنید. این ویژگی بسیار مهم است زیرا به بازیکنان در هر سطح مهارتی اجازه می دهد تا از بازی به فزونین شکل ممکن لذت ببرند. البته فشردن تصادفی L1 را نیز نمی توان انکار کرد؛ موردی که می تواند در روند مشاخصه اختلال ایجاد کند. در هر صورت این نوع کنترل به بازیکنان فزونی خاصی می دهد و جالب است که ببینیم هواداران در هنگام انتشار بازی چه واکنشی نسبت به آن نشان می دهند.

جمع بندی

تکن 8 یک بازی قابل توجه است که هواداران را برای آینده این سری هیجان زده نموده است. تماشا ریسک پذیری باندای نامکو و ایجاد مسیرها و مکانیک های تازه قابل ستایش است، زیرا همانطور که می دانید، بازی هایی که نوآوری ندارند، در نهایت به حاشیه می روند. سیستم هیت نمونه شاخص این است که چگونه یک سری را می توان با المان های تازه همراه کرد. بازی مانند یک تجربه کاملا تازه است که دوران تازهی را شروع خواهد نمود. جلوه های بصری زیبا، جزئیات پیچیده استیج ها و گیم پلی تهاجمی آن را سرگرم نماینده نموده و این در حالی است که بازی همچنان در توسعه به سر می برد و تا انتشار آن موقع زیادی مانده است. این بازی برای هواداران مجموعه آشنا و در عین حال تازه است.

تکن 8 در حال حاضر برای پلی استیشن 5، ایکس باکس سری و رایانه های شخصی در دست توسعه است و تا آوریل 2024 میلادی عرضه می گردد.

منبع: TKN GMR

منبع: دیجیکالا مگ

به "از سیستم Heat تا جزئیات بصری؛ نگاهی عمیق به گیم پلی تکن 8" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از سیستم Heat تا جزئیات بصری؛ نگاهی عمیق به گیم پلی تکن 8"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید