20 بازی انحصاری برتر PS4؛ برترین نسل پلی استیشن

به گزارش گردش 360 به دور دنیا، بازی های انحصاری سونی مواردی بودن که موفقیت نسل قبل این شرکت را توجیه می کردند. با وجود اینکه بعضی از بازی های انحصاری پلی استیشن برای کامپیوتر هم عرضه شدند، بازهم در همان بازه زمانی توانستند گوی رقابت را در دست سونی بگذارند. نکته مثبت اینجاست که بسیاری از این عناوین برای کنسول پلی استیشن 5 هم موجود هستند. اگر هم نباشند به وسیله توانایی اجرای بازی های قدیمی (Backwards Compatibility) قابل اجرا روی کنسول نسل نهمی سونی هستند.

20 بازی انحصاری برتر PS4؛ برترین نسل پلی استیشن

قبل از اینکه به فهرست بپردازیم باید به نکاتی اشاره کنیم. عناوین ذکر شده به صورت انحصاری برای پلی استیشن 4 عرضه شدند و به همین علت امکان دارد مواردی روی کامپیوتر هم بعداً عرضه شده باشند. با اینحال بازی هایی که روی کنسول ایکس باکس عرضه شدند را حذف کردیم. همینطور اینکه موارد ذکر شده عناوین کامل هستند. به این معنا که داستان اضافی یا بسته الحاقی در این فهرست حضور ندارد.

حال با فهرست 20 عدد از برترین بازی های انحصاری پلی استیشن 4 با ما همراه باشید:

20. گرن توریسمو اسپورت (Gran Turismo Sport)

سازنده: شرکت پولیفونی (Polyphony)

سال عرضه: 2017

سبک: ریسینگ (Racing)

اگر شما در پی تجربه بازی رانندگی در پلی استیشن 4 هستید، در حقیقت یک انتخاب دارید. درست است که درایو کلاب (Drive Club) برای مدتی عملکرد خوبی داشت اما حتی نزدیک گرن توریسمو اسپورت هم نبود. مانند همیشه در این بازی ماشین های بسیاری برای انتخاب کردن وجود دارد و تجربه خوبی را از رانندگی به شما پیشنهاد خواهد نمود. همینطور اینکه پیست های بسیار خوبی نیز در این بازی وجود دارد که رانندگی در آن ها بسیار لذت بخش است. چیزی که گرن توریسمو را از عناوین دیگر جدا می نماید این است که شما می توانید تجربه یک راننده حرفه ای بودن را داشته باشید. با رویدادها و بازی های آنلاین مختلف به همراه مسابقات بسیار، قطعاً سبک زندگی جالبی را تجربه خواهید کرد. تصادف با ماشین های چند میلیون دلاری هم لذت خاصی دارد که در هیچ جای دیگری قابل تجربه نیست!

19. جن بتنی (Concrete Genie)

سازنده: پیکسلوپوس (Pixelopus)

سال عرضه: 2019

سبک: ماجراجویی

جن بتنی یک تجربه بسیار جالب و زیبا را به شما ارائه خواهد داد. شما می توانید از سنسور حرکتی دوئل شاک 4 (DualShock 4) استفاده نموده تا نقاشی بکشید. شاید این کار به نظر شما عجیب برسد اما بسیار خوب جواب داده است. پیکسلوپوس تانسته یک ماجراجویی بسیار زیبا را بسازد. این شرکت به برترین نحو اتفاقاتی که در محیط زیست در حال رخ دادن است را نشان داده است. شما در نقش یک نوجوان به نام اش (Ash) بازی می کنید. او یک قلموی نقاشی جادویی پیدا می نماید. این قلمو این توانایی را دارد که مواردی که کشیده می شود را زنده کند. نکته جالب اینجاست که داستان این بازی اشاره ای هم به جهانی نوجوانان و آزار و اذیت های این دوران دارد.

18. یاکوزا 6 (Yakuza 6)

سازنده: سگا (Sega)

سال عرضه: 2018

سبک: نقش آفرینی و اکشن

عناوین انحصاری پلی استیشن یاکوزا از مواردی هستند که باید تجربه شوند. نکته جالب اینجاست که اگر تا الان هیچکدام از موارد این مجموعه را تجربه ننموده اید، می توانید با 6 شروع کنید. این بازی برترین حالت از نقش آفرینی و اکشن را به شما ارائه خواهد داد. همینطور اینکه یک ماجراجویی به شدت لذت بخش است. بازی در ژاپن جریان دارد. شما در نقش یک رئیس یاکوزای قدیمی به نام کازوما کریو (Kazuma Kiryu) بازی می کنید. او سبک زندگی خود را عوض نموده و در کوشش است تا سالمتر زندگی کند. این عنوان پر از بازی های کوچک است و یک تجربه بسیار مفرح است. مخصوصاً اگر هوادار این مجموعه باشید.

17. استریت فایتر 5 (Street Fighter 5)

سازنده: کپکام (Capcom)

سال عرضه: 2016

سبک: فایتینگ (Fighting)

بازی مبارز خیابانی 5 عرضه خوبی نداشت. با اینحال با گذشت چند سال محتوای بسیار خوبی به آن اضافه شده است. به همین علت می توان گفت این عنوان یکی از برترین موارد در سبک فایتینگ است. کرکترهای خاص این بازی بسیار زیاد هستند و از طرفی فهرست آن نیز در حال توسعه است. به همین علت همه افراد با هر سبک از بازی می توانند مبارز خیابانی را تجربه نموده و از آن لذت ببرند. شما در مبارز خیابانی باید با فکر تصمیم گرفته و بسیار دقیق دکمه ها را فشار دهید. به همین علت مبارزات این بازی به شدت عمیق و استراتژیک است. با وجود این موارد است که مبارز خیابانی 5 بسیار قابلیت تجربه دوباره دارد و هرگز شما را خسته نخواهد نمود.

16. بدنام: دومین فرزند (inFamous: Second Son)

سازنده: ساکرپانچ (Sucker Punch)

سال عرضه: 2014

سبک: اکشن و ماجراجویی

بازی بدنام: دومین فرزند جزء مواردی بود که در ابتدای عرضه پلی استیشن 4 وجود داشت. با اینحال این بازی زمانی که پلی استیشن 4 پرو عرضه شد نیز یک به روزرسانی دریافت نموده و از تمام قدرت آن استفاده کرد. داستان این بازی به همراه سبک بسیار خاص اکشن آن باعث شد تا هواداران بسیار زیادی را جذب کند. این بازی در شهر سیاتل جریان داشته و شما در آن به گشت و گذار می پردازید. با اکشن بسیار زیبا و طراحی دقیق، هیچ چیز بهتر از از بین بردن دشمنان با ضربات ترکیبی در این بازی نیست.

15. تیراوی آنفولدد (Tearaway Unfolded)

سازنده: مدیا مولکول (Media Molecule)

سال عرضه: 2015

سبک: پلتفرمر و ماجراجویی

تیراوی آنفولدد یک تجربه بسیار نادر است. به علت اینکه از ابتدا تا سرانجامی آن بسیار لذت بخش و آرام است. طراحی کاغذی جهانی این بازی باعث خواهد شد تا در جهانی آن غرق بشوید. شما با استفاده از تاچ پد موجود در دوئل شاک 4 می توانید ساخته های خود را به تصویر بکشید. هرچه شما بیشتر این کار را انجام دهید جهانی بازی نیز به خلاقیت شما نزدیک تر خواهد شد. داستان این بازی نیز بسیار جالب است. شما باید سعی کنید تا نیروهای شیطانی را از جهانی این بازی دور کنید. در میانه راه با موجودات بسیار جالبی روبرو خواهید شد و به طور کلی تجربه بازی به شدت لذت بخش خواهد بود.

14. رچت اند کلنک (Ratchet and Clank)

سازنده: اینسامنیک گیمز (Insomniac Games)

سال عرضه: 2016

سبک: اکشن و ماجراجویی

سابقه بازی رچت اند کلنک به دوران پلی استیشن 2 باز می شود. این دو کرکتر از همان ابتدا توجه کاربران را به خود جلب کردند. جهانی این بازی بسیار عجیب است. از طرفی اسلحه های موجود در آن نیز بسیار عجیب و جالب بوده و شما را به طرز عجیبی جذب می نمایند. جهانی رنگارنگی که اینسامنیک ساخته آنقدر زیباست که حتی در کهکشان واقعی نیز چنین چیزی وجود ندارد. نسخه پلی استیشن 4 یک ریمستر از نسخه اصلی است. این مورد اثبات می نماید که عناوین قدیمی نیازی به یک بازسازی کامل برای انتقال به نسل نو ندارند. رچت اند کلنک یک تجربه بسیار جالب، لذت بخش و بی نظیر است.

13. آنچارتد: میراث گمشده (Uncharted: Lost Legacy)

سازنده: ناتی داگ

سال عرضه: 2017

سبک: اکشن و ماجراجویی

همیشه شخصیت اصلی مجموعه آنچارتد نیتن دریک (Nathan Drake) بوده است. حال در میراث گمشده ناتی داگ به یکی دیگر از شخصیت های بازی فرصت داده است. در این بازی شخصیت های اصلی نیدین راس (Nadine Ross) و کلوئی فریزر (Chloe Frazer) هستند. این دو کرکتر نو با خود تنوع زیادی را به بازی آورده و به طور کلی زمینه آن را نیز تا حدی تغییر دادند. با اینحال داستان به شدت مجذوب کننده بوده و اصالت مجموعه آنچارتد این میراث گمشده هم وجود دارد. البته این بازی به عنوان یک داستان جانبی از داستان نیتان وجود دارد ولی با اینحال لیاقت یک بازی کامل بودن را دارد.

12. سایه غول پیکر (Shadow of Colussus)

سازنده: تیم ایکو (Team Ico)

سال عرضه: 2018

سبک: اکشن و ماجراجویی

سایه غول پیکر از عناوینی بود که هواداران به شدت منتظر بازسازی آن بودند. تا بالاخره در سال 2018 این رخ داد. این عنوان از مواردی است که جهانی گیمینگ را متعجب کرد. به علت اینکه حتی با گذشت چندین سال همچنان بسیار بازی هنری و زیبایی بود. بازیکنان نیز همچنان حتی بعد از 13 سال جذب این بازی شده و اصلاً از آن خسته نشدند. از طرفی شما اصلاً حس نخواهید کرد که این عنوان قدیمی است.

11. دیترویت: انسان شدن (Detroit: Become Human)

سازنده: کوآنتیک دریم (Quantic Dream)

سال عرضه: 2018

سبک: ماجراجویی

دیترویت یک بازی تصمیم گیری است. شما در این بازی داستان 3 اندروید (Android) را دنبال خواهید کرد که برنامه خود را شکسته تا بتوانند آزاد زندگی نمایند. این بازی جزء مواردی است که گرافیک بسیار خوبی داشته و تقریباً هر انتخاب شما نیز در داستان تأثیر دارد. شما می توانید سرنوشت هر کرکتر را کنترل نموده و با توجه به آنچه که دوست دارید عمل کنید. قطعاً تصمیمات شما نتایجی خواهند داشت که شاید مورد پسند شما نباشند. در سرانجامی هر مرحله یک فلوچالت به شما نمایان خواهد شد تا نشان دهد چرا این سرانجام را بدست آورده اید. شما می توانید بعداً مرحله را تکرار نموده و دوباره تصمیمات متفاوت بگیرید تا ببینید چه نتیجه ای دریافت خواهید کرد. این بازی شما را چنان در جهانی کرکترهای خود غرق خواهد نمود، که شما برای تعدادی اندروید نیز دلسوزی خواهید کرد.

10. پرسونا 5 (Persona 5)

سازنده: اطلوس (Atlus)

سال عرضه: 2016

سبک: نقش آفرینی ژاپنی (JRPG)

تجربه پرسونا 5 چیز متفاوتی است. این بازی از همه لحاظ به گونه ای طراحی شده تا توجه شما را جلب کند. از افکت ها تا ضربات و موسیقی جالب همگی کاری خواهند کرد که شما برای لحظه ای سرتان را از صفحه بازی برنگردانید. به علت سبک نقش آفرینی ژاپنی بازی مثل این است که شما یک انیمه را بازی کنید. شما داستان چند نوجوان در دبیرستان را دنبال می کنید. این افراد گروه Phantom Theives را تشکیل داده اند. کار این گروه هم این است که لوازم مردم را دزدیده و قلب بزرگسالان را آلوده می نمایند. اینکه شما چه فعالیتی را در پرسونا 5 انتخاب کنید کاملاً به سلیقه شما بستگی دارد. همینطور اینکه با بیش از 100 ساعت محتوا شما اصلاً از این بازی خسته نشده و همیشه در پی تجربه نو در آن هستید.

09. آخرین محافظ (The Last Guardian)

سازنده: سونی

سال عرضه: 2016

سبک: ماجراجویی

ساخته های فومیتو یودا (Fumito Ueda) همیشه به خاطر زیبایی و احساسی بودن داستان معروف بوده است. این بازی در ابتدا برای کنسول پلی استیشن 3 عرضه شد. سپس بعد از چند سال برای کنسول نسل هشتمی سونی نیز عرضه شد. شما در نقش یک پسر جوان بازی می کنید که در میان خرابه های قدیمی گم شده است. در این میان او با یک موجود به نام تریکو (Trico) آشنا می شود. شما باید با یاری این موجود راه خود را به سمت آزادی پیدا کنید. شاخصه مهم این بازی تریکو است. این موجود در جایی از شما نافرمانی خواهد نمود، بسیار مهربان است و از طرفی به شدت به شما یاری خواهد نمود. شما باید بیاموزید تا پازل های مختلف این بازی را حل نموده و از تریکو برای حل مسائل خود یاری بگیرید. این تجربه چیزی است که در موجودات واقعی نیز وجود ندارد.

08. گوست آو سوشیما (Ghost of Tsushima)

سازنده: ساکرپانچ

سال عرضه: 2020

سبک: ماجراجویی اکشن

شما قطعاً هر ثانیه که در جهانی این بازی باشید از آن لذت خواهید برد. جهانی گوست آو سوشیما به شدت غنی بوده و محتوای بسیاری را دارد. ساکرپانچ در ساخته اخیر خود به نوعی یک اساسینز کرید (Assassins Creed) با فرهنگ ژاپنی را نشان می دهد. جهانی به شدت زیبا به همراه داستان و مبارزات مهیج مواردی هستند که شما را غرق در این بازی خواهند کرد. از طرفی این بازی به طور مشخصی توانایی های پلی استیشن 4 را به چالش می کشد. همینطور اینکه گوست آو سوشیما توانست نقدها و نمرات بسیار خوبی کسب کند و یکی از برترین عناوین سال 2020 هم بود.

07. آخرین ما (The Last of Us Remastered)

سازنده: ناتی داگ (Naughty Dog)

سال عرضه: 2014

سبک: اکشن و ماجراجویی

بازی آخرین ما در اصل برای کنسول پلی استیشن 3 عرضه شد. با اینحال این شاهکار برای نسل 8 هم ریمستر شد. نکته جالب اینجاست که در این بازی نه تنها عنوان اصلی آخرین ما وجود دارد بلکه داستان جانبی آن نیز در بازی وجود دارد. به همین علت شما با برترین کیفیت و در کاملترین حالت این عنوان را تجربه خواهید کرد. ناتی داگ در آخرین ما یکی از برترین داستان ها را به کاربر ارائه می نماید. طراحی کرکترها در این بازی بی نظیر هستند و چیزی نیست که بتواند آن را در بازی دیگری پیدا کرد. داستان به شدت احساسی است و مدت ها شما را درگیر خواهد نمود. با اینحال سبک خاص ناتی داگ در گیم پلی و مبارزه نیز باعث شده تا شما با فکر بسیار در این بازی عمل کنید. آخرین ما یکی از برترین بازی های تاریخ و همینطور یکی از برترین عناوین انحصاری پلی استیشن است.

06. آنچارتد 4 (Uncharted 4)

سازنده: ناتی داگ

سال عرضه: 2016

سبک: ماجراجویی

آنچارتد 4 مانند یک فیلم اکشن بسیار خوب است. این بازی در موقع لازم هیجان بازی را بالا برده و در مواقعی نیز با داستان خود کاربر را آرام می نماید. نیتان دریک (Nathan Drake) شخصیت اصلی بازی مانند یک ایندیانا جونز (Indiana Jones) مدرن است. او در پی گنج های مختلف بوده و در کوشش است تا از مرگ فرار کند. شخصیت نوی که در آنچارتد 4 معرفی گردید، سم (Sam) برادر نیتن بود. او یک خط داستانی کاملاً نو بوجود آورد و باعث شد آنچارتد 4 دارای یک درامای کاملاً نو باشد. هر قسمت از آنچارتد 4 لذت بخش است و تجربه این بازی از هر مورد ماجراجویی فرق دارد. حتی این موضوع باعث شد تا آنچارتد 4 لقب برترین بازی سال 2016 را دریافت کند.

05. بلادبورن (Bloodborne)

سازنده: فرام سافتور (FromSoftware)

سال عرضه: 2015

سبک: اکشن و نقش آفرینی

بلادبورن یک بازی بایز سخت ولی بسیار لذت بخش است. همانطور که از سازندگان این بازی انتظار می رود، شما لحظه ای آرامش در این بازی نخواهید داشت. با اینحال بلادبورن به خاطر محیط و حالت متفاوتی که از سری سولز داشت معروف شد. شما در شهر یارنام (Yharnam) هستید و باید در آن بگردید. طراحی به شدت زیبای محیط به همراه باس های مختلف از طرفی داستان زیبا باعث شده تا این بازی تنها یک شاخه از سری سولز نباشد. شما می توانید از اسلحه خود برای جلوگیری از حملات دشمن استفاده نموده و سلاح های خود را بنابر سبک بازی خود انتخاب کنید. بلادبورن یک تجربه به شدت خاص است. تجربه ای که تا مدت ها در فکر شما باقی خواهد ماند.

4. مرد عنکبوتی (Marvels Spiderman)

سازنده: اینسامنیک (Insomniac)

سال عرضه: 2018

سبک: جهان باز و ماجراجویی

به راحتی می توان این بازی را برترین عنوان قهرمانی در چند سال اخیر دانست. این عنوان یکی از برترین موارد انحصاری برای کنسول پلی استیشن است. گرافیک بازی به شدت بالا بوده و شهر نیویورک را به برترین نحو نمایان می نماید. از طرفی داستان بازی نیز جالب بوده و گیم پلی بازی فوق العاده است. تنها تار زدن در شهر و گشت و گذار آنقدر لذت بخش است که به تنهایی باعث می شد این بازی در این فهرست قرار بگیرد. با اینحال در کنار این مورد شما مبارزه و انجام حرکات ترکیبی را دارید که مانع از خسته نمایندگی این بازی می شود. مرد عنکبودی مارول یک ترکیبی از فیلم و کمیک های این شخصیت است. به همین علت اگر شما هوادار مرد عنکبوتی باشید نباید این بازی را از دست بدهید.

3. هورایزن زیرو داون (Horizon Zero Dawn)

سازنده: گوریلا گیمز (Guerilla Games)

سال عرضه: 2017

سبک: ماجراجویی

سبک آخرالزمانی در میان بازی های ویدئویی بسیار پرهوادار است. با اینحال هورایزن توانست چیزی را طراحی کند که از موارد دیگر متمایز بود. این بازی به چندین سال بعد می پردازید. جایی که فصل نوی از زندگی انسان شروع شده است. در اصل شما با جهانی روبرو هستید که ترکیبی از ماقبل تاریخ و آینده است. در این جهان روبات های غول پیکر وجود داشته و انسان ها به سبک قبیله ای زندگی می نمایند. شخصیت اصلی این بازی یعنی ایلوی (Aloy) نیز بسیار دوست داشتنی است. در میان تفکر عقب مانده انسان های اطرافش او در کوشش است تا راز این جهان را کشف کند. اینکه چرا جهانی هورایزن به اینگونه در آمده و چه اتفاقی برای نسل قبلی انسان ها افتاده است. دشمنان شما نیز سرسخت بوده و لزوماً ربات نیستند. بلکه در میان بعضی انسان های نیز در پی این هستند تا شما را از بین ببرند.

2. خدای جنگ (God of War)

سازنده: سانتا مونیکا (Santa Monica)

سال عرضه: 2018

سبک: ماجراجویی

آخرین بازی ساخته شده از مجموعه خدای جنگ یک شاهکار به تمام معنا است. در اصل داستان خدای جنگ در بازی های قبلی تا حدی به اتمام رسید. تا اینکه شرکت سازنده تصمیم گرفت تا این مجموعه را دوباره زنده کند. خدای جنگ نو تفاوت زیادی با موارد قبلی دارد. در اصل در این بازی نه تنها گیم پلی تغییر زیادی داشته بلکه شخصیت اصلی بازی نیز بسیار تغییر نموده است. کریتوس (Kratos) که در گذشته تمام هدفش کشتن خدایان بود، حال چیزی برای از دست دادن دارد. فرزندش! او و پسرش آترئوس (Atreus) راهی یک سفر می شوند. در این سفر او مدام فرزندش را سرزنش نموده و با چالش های بسیاری روبرو می شود. در کنار داستان زیبا مبارزات در خدای جنگ نیز نفس گیر و زیبا هستند. شما با حرکات ترکیبی دشمنان خود را نابود نموده و با تنوع نسبتاً خوبی روبرو هستید. به راحتی می توان گفت که خدای جنگ یکی از برترین بازی های ساخته شده در تاریخ است و تجربه یک خدا بودن را به شما می دهد.

1. آخرین ما قسمت 2 (The Last of Us Part 2)

سازنده: ناتی داگ

سال عرضه: 2020

سبک: اکشن

ناتی داگ به برترین نحو پرونده نسل 8 را برای پلی استیشن 4 بست. این باز را می توان یکی از جاه طلبانه ترین بازی های ساخته شده تا الان دانست. گرافیک این بازی به راحتی کنسول پلی استیشن 4 را به چالش می کشد و یکی از برترین عناوین از نظر ظاهری است. داستان این بازی بسیار جالب است. همینطور اینکه نظرات بسیار متفاوتی در خصوص آن وجود دارد. با اینحال ناتی داگ بر پایه سبک مبارزه خاص خود همچنان ادامه داده و آخرین ما قسمت 2 نیز دارای سبک آشنایی است. از طرفی این عنوان به راحتی یکی از برترین عناوین ساخته شده در تاریخ است. با وجود اینکه در زمینه داستانی شاید بعضی افراد آن را دوست نداشته باشند ولی با اینحال هیچ فردی این موضوع را انکار نمی نماید که آخرین ما قسمت 2 یک شاهکار است. این بازی نه تنها در حال حاضر یک عنوان خوب است بلکه حتی در نسل های آینده نیز ماندگار خواهد شد. همینطور اینکه این موضوع را از یاد نبریم که این عنوان برترین بازی سال 2020 هم شناخته شد.

این نظر ما در خصوص برترین عناوین انحصاری موجود برای کنسول نسل هشتمی سونی است. این عناوین همگی شاهکار بوده و تجربه خاصی را به شما ارائه خواهند داد. حال نظر شما چیست؟ آیا عنوانی هست که جایش در این فهرست خالی باشد؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: Gamesradar.com

منبع: دیجیکالا مگ

به "20 بازی انحصاری برتر PS4؛ برترین نسل پلی استیشن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "20 بازی انحصاری برتر PS4؛ برترین نسل پلی استیشن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید