هر آنچه در خصوص پورت های کامپیوتر و لپ تاپ باید بدانید

به گزارش گردش 360 به دور دنیا، اگر با انواع و اقسام پورت های موجود در کامپیوتر دسکتاپ یا لپ تاپ خود آشنایی ندارید، در این مطلب به صورت مختصر و مفید به رایج ترین پورت های استفاده شده می پردازیم. البته بعضی از پورت های معرفی شده نسخه های قدیمی محسوب می شوند که طبیعتا در سیستم ها و لپ تاپ های قدیمی ممکن است آن ها را پیدا کنید.

هر آنچه در خصوص پورت های کامپیوتر و لپ تاپ باید بدانید

هاب 4 پورت USB 2.0 پورتز مدل HI-SPEED

76,000

تومان

هاب 4 پورت USB 3.0 مدل XL-5069

107,000

تومان

خرید هاب USB از گردش 360 به دور دنیا

مشاهده همه

لیست محتوا

کانکتورهای مربوط به داده

USB-C

تاندربولت

USB-A

پورت اترنت (IEEE 802.3)

کانکتورهای برق

C13/C14

C5/C6

جک برق لپ تاپ

مگ سیف

کانکتورهای ویدیو

DisplayPort

HDMI

Mini HDMI

VGA

کانکتورهای صدا

جک هدفون 3.5 میلی متری

اپتیکال (S/PDIF و TOSLINK)

پورت های قدیمی یا نه چندان رایج کامپیوتر

قفل کنسینگتون

PS/2

IEEE 1394

DVI

پورت موازی

پورت سریال

کانکتورهای مربوط به داده

اگرچه این کانکتورها عمدتا با هدف انتقال داده طراحی شده اند، اما ممکن است صدا، برق یا حتی سیگنال شبکه را هم منتقل نمایند.

USB-C

این روزها انواع و اقسام گجت ها با پورت USB-C راهی بازار می شوند و حتی نسل بعدی آیفون ها هم قرار است با این پورت از راه برسند. این کانکتور از 24 پین بهره می برد و از استاندارد USB 3.1 و نسخه های بالاتر آن پشتیبانی می نماید. از سوی دیگر می تواند به عنوان یک پورت گرافیکی جایگزین DisplayPort یا HDMI گردد. استاندارد تاندربولت 3 و 4 هم از این کانکتور استفاده می نمایند و از سوی دیگر نباید بهره گیری از آن به عنوان پورت شارژ را از قلم بیندازیم.

از سوی دیگر تمام کابل های USB-C کیفیت یکسانی ندارند و در این زمینه بهتر است کابل های باکیفیتی را انتخاب کنید. به لطف همه گیری این پورت، کاربران دیگر احتیاج کمتری به کابل های متنوع خواهند داشت.

تاندربولت

همانطور که گفتیم، استاندارد های تاندربولت 3 و 4 از کانکتور USB-C استفاده می نمایند ولی این دو لزوما یکسان نیستند. بسیاری از کامپیوترها که از کانکتور مبتنی بر این استاندارد استفاده می نمایند، کنار این پورت یک آیکن رعد و برق قرار می دهند. بعلاوه بعضی لپ تاپ ها مانند مدل 14 و 16 اینچی مک بوک پرو، از تمام پورت های USB-C خود به عنوان کانکتور تاندربولت بهره می برند. تاندربولت یک تکنولوژی فعال است و این یعنی در کانکتورهای خود از مدارهای الکتریکی بهره می برد و مثلا برای نسل چهارم این فناوری، تا حداکثر سرعت انتقال 80 گیگابایت در ثانیه را ارائه می دهد.

نسل 1 و 2 این فناوری از کانکتور متفاوتی استفاده می کردند که البته می توانید برای این پورت ها رابط بخرید ولی در نهایت همچنان با سرعت نسل های قدیمی روبرو می شوید. تا چند سال قبل تاندربولت نسبت به استانداردهای USB مزایای مجذوب کنندهی داشت اما حالا دیگر تفاوت گسترده ای بین آن ها دیده نمی گردد.

USB-A

USB-A از جمله پورت های قدیمی به شمار میرود که البته همچنان به طور گسترده در کامپیوتر و انواع لپ تاپ دیده می گردد. برای بسیاری از کاربران این پورت همان پورت اصلی USB به شمار میرود. این پورت یک طرفه است و بنابراین برخلاف USB-C یک پورت دو طرفه محسوب نمی گردد. این پورت در سال 1996 معرفی گردید تا جایگزین پورت های قدیمی مانند پورت سریال گردد. طی سال های فعالیت این استاندارد، سرعت انتقال داده از 1.5 مگابیت در ثانیه به 80 گیگابیت در ثانیه رسیده است.

کانکتورهای USB-C پس از معرفی استاندارد USB 3.1 در سال 2013 رسما منسوخ شدند و به همین دلیل حداثر سرعت آن ها به 10 گیگابیت در ثانیه محدود شده است. البته به علت محبوبیت زیاد این پورت، همچنان بسیاری از دستگاه های نو هم از آن بهره می برند ولی در کل بهتر است لپ تاپ یا کامپیوتر دسکتاپ نوی که می خواهید بخرید دارای پورت های USB-C هم باشد.

کابل تبدیل USB به microUSB / USB-C / لایتنینگ سوموس تل مدل BT08 طول 1 متر

400,000

199,900

تومان

کابل تبدیل USB به microUSB / USB-C / لایتنینگ سوموس تل مدل BW14 طول 1.2 متر

420,000

219,900

تومان

خرید کابل USB از گردش 360 به دور دنیا

مشاهده همه

پورت اترنت (IEEE 802.3)

پورت اترنت کامپیوتر شما را از طریق یک کابل به اینترنت یا شبکه داخلی وصل می نماید. این استاندارد که در سال 1983 از راه رسید، در ابتدا سرعت پایین تر از 3 مگابیت در ثانیه را ارائه می کرد ولی نوترین استاندارد این فناوری می تواند سرعت 400 گیگابیت در ثانیه هم در اختیار کاربران قرار دهد. گفته می گردد تا سال 2025 سرعت اترنت به 1.6 ترابیت در ثانیه می رسد.

کابل شبکه CAT5 تسکو مدل TNC510

25,000

تومان

کابل شبکه CAT6 لگرند مدل CCA

6,000

تومان

خرید کابل شبکه از گردش 360 به دور دنیا

مشاهده همه

کانکتورهای برق

در ادامه به تعدادی از رایج ترین کانکتورهای مربوط به دریافت انرژی می پردازیم که به طور گسترده در کامپیوترهای دسکتاپ و لپ تاپ ها مورد استفاده قرار می گیرند. باید خاطرنشان کنیم که این روزها برای تعداد قابل توجهی از لپ تاپ ها، پورت USB-C هم به عنوان یک پورت دریافت برق مورد استفاده قرار می گیرد.

C13/C14

این کانکتور را می توانید در پشت بسیاری از کیس های کامپیوتر مشاهده کنید و سال هاست که مورد استفاده قرار می گیرد. بعلاوه از این کانکتور برای آمپلی فایر ها، تجهیزات صوتی و تصویری، مانیتورها و دیگر لوازم جانبی هم استفاده می گردد.

C5/C6

این کانکتور معمولا در آداپتور لپ تاپ ها دیده می گردد. در کنار بخش اصلی بدنه، یک کابل نازک تر هم دیده می گردد که کابل نازک تر در نهایت به لپ تاپ وصل می گردد و از این راه انرژی را تامین می نماید.

جک برق لپ تاپ

جک برق لپ تاپ که در انواع مقدار ها مورد استفاده قرار می گیرد، برای ارتباط لپ تاپ به شارژر به کار گرفته می گردد. با وجود اینکه این روزها بسیاری از لپ تاپ های مدرن از پورت USB-C برای شارژ شدن استفاده می نمایند، اما همچنان جک برق هم محبوبیت خود را حفظ نموده و یکی از رایج ترین پورت ها به شمار میرود.

مگ سیف

این استاندارد مختص کامپیوترهای اپل است و در سال 2021 دو مدل 14 و 16 اینچی مک بوک پرو بعد از سال ها انتظار بار دیگر با این پورت راهی بازار شدند. بعلاوه در سال 2022 هم نسل نو مک بوک ایر این پورت را دریافت کرد. این پورت مگنتی است و بنابراین اگر به طور ناگهانی ارتباط کابل شارژ با لپ تاپ قطع گردد، در این صورت دیگر نگران کشیده شدن و افتادن لپ تاپ نخواهید بود و کابل خیلی راحت از بدنه جدا می گردد. این پورت سال ها قبل در مک بوک ها مورد استفاده قرار می گرفت ولی اپل به دلایل نامعینی در سال 2016 آن را کنار گذاشت.

کانکتورهای ویدیو

اگر می خواهید کامپیوتر یا لپ تاپ خود را به مانیتور، تلویزیون یا پروژکتور وصل کنید، پس طبیعتا باید به پورت های مربوط به گرافیک و ویدیو توجه نشان بدهید.

DisplayPort

این یکی از پورت های محبوب در لپ تاپ های نو، مانیتورها (نه تلویزیون ها) و کارت گرافیک ها است. این کانکتور از 20 پین استفاده می نماید و امکانات زیادی را در اختیار کاربران قرار می دهد. این استاندارد در سال 2006 برای جایگزین شدن پورت های قدیمی مانند DVI، VGA و دیگر کانکتورهای قدیمی معرفی گردید. مانند USB، این استاندارد هم به مرور زمان پیشرفت قابل توجهی داشته و به لطف افزایش پهنای باند، می تواند رزولوشن های بالاتر و رفرش ریت سریع تر را پشتیبانی کند.

نسخه 1.4 این فناوری که در سال 2016 معرفی گردیده، محبوب ترین نسخه آن محسوب می گردد و تا پهنای باند 32.4 گیگابیت در ثانیه را پشتیبانی می نماید. نسخه 2 این استاندارد در سال 2022 از راه رسید و پهنای باند آن به حداکثر 80 گیگابیت در ثانیه می رسد. در کار ویدیو، این کانکتور می تواند صدا و داده های USB را هم انتقال دهد.

کابل تبدیل Display Port به HDMI مدل R1

95,500

تومان

کابل DisplayPort مکا مدل M-DP طول 1.5 متر

250,000

تومان

خرید کابل DisplayPort از گردش 360 به دور دنیا

مشاهده همه

HDMI

HDMI بدون شک محبوب ترین کانکتور دنیا برای انتقال داده های مربوط به ویدیو است. به همین دلیل در بین پورت های کامپیوتر و لپ تاپ به احتمال بسیار زیادی این پورت هم دیده می گردد. این کانکتور از 19 پین استفاده می نماید و در سال 2002 معرفی گردید. طی سال های گذشته، نسخه های مختلفی از آن معرفی گردیده و با هر نسخه هم پهنای باند افزایش پیدا نموده و در نتیجه امکان بهره گیری از رزولوشن بالاتر، فریم ریت بهتر و ویژگی هایی مانند HDR و پخش محتوای سه بعدی مهیا شده است.

استاندارد HDMI 2.1 می تواند از حداکثر سرعت 48 گیگابیت در ثانیه پشتیبانی کند و این یعنی در برترین حالت قادر به انتقال داده های ویدیو 10K با رفرش ریت 100 هرتز است. این یعنی برای بهره گیری از ویدیو های 4K HDR با رفرش ریت 120 هرتز که کنسول هایی مانند پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس ارائه می دهند، می توانید از این استاندارد بهره ببرید. بعلاوه این استاندارد از فناوری رفرش ریت متغیر هم پشتیبانی می نماید.

کابل HDMI پرایم مدل PRH3 به طول 3 متر

60,000

تومان

کابل HDMI لوتوس مدل 19P 4K طول 1.5 متر

62,000

تومان

خرید کابل HDMI از گردش 360 به دور دنیا

مشاهده همه

Mini HDMI

همانطور که از نام این پورت پیداست، نسخه کوچک تر HDMI محسوب می گردد. با وجود این که این کانکتور هم دارای 19 پین است، اما طبیعتا برای اشغال فضای کم تر مقدار کوچک تری دارد. برای اتصال این پورت به یک مانیتور یا تلویزیون دارای پورت HDMI معمولی، باید از یک کابل که یک طرف آن HDMI و طرف دیگر آن Mini HDMI است، بهره ببرید.

ضمناً باید خاطرنشان کنیم که پورت Mini HDMI را نباید با Micro HDMI استفاده شده در گوشی ها و دوربین های ورزشی اشتباه بگیرید.

VGA

با وجود اینکه این پورت بسیار قدیمی است، ولی همچنان در بسیاری از کامپیوترهای دسکتاپ و تلویزیون ها و بعضی لپ تاپ ها و مانیتورها دیده می گردد. این پورت یادآور مانیتورهای بسیار قدیمی CRT است ولی همین حالا هم بعضی کاربران که در کامپیوتر و مانیتور با محدودیت پورت روبرو هستند، برای استفاده از دو مانیتور از ترکیب HDMI و VGA استفاده می نمایند.

کانکتورهای صدا

با وجود اینکه داده های صوتی با پورت هایی مانند HDMI و DisplayPort منتقل می شوند، اما در هر صورت همچنان به استفاده از پورت های اختصاصی برای این کار احتیاج داریم.

جک هدفون 3.5 میلی متری

جک هدفون یکی از پورت های رایج در تقریبا تمام کامپیوترها و لپ تاپ ها است. معمولا در پشت کیس کامپیوتر می توانید دو جک برای ورودی و خروجی صدا پیدا کنید که البته در بیشتر کیس در بخش جلویی هم چنین جک هایی دیده می گردد. اما در لپ تاپ ها معمولا فقط یک جک هدفون دیده می گردد که وظیفه دریافت و خروج صدا را بر عهده دارد. در بین کامپیوترهای دسکتاپ، جک سبز رنگ برای خروجی استریو مورد استفاده قرار می گیرد و جک قرمز رنگ برای ورودی میکروفون است.

اپتیکال (S/PDIF و TOSLINK)

کابل های اپتیکال می توانند سیگنال های صوتی دیجیتال را انتقال دهند. TOSLINK مخفف Toshiba Link است که به نام شرکت ایجاد نماینده این استاندارد یعنی توشیبا اشاره دارد. از سوی دیگر S/PDIF مخفف Sony/Philips Digital Interface که از طریق سونی و فیلیپس آماده شده است.

اگرچه این کابل ها و پورت ها صدای تمیز تری نسبت به صدای آنالوگ در اختیار کاربر قرار می دهند و در معرض تداخل فرکانس های رادیویی کمتری هستند، اما ضعف هایی هم دارند. مثلا کابل های پلاستیکی اپتیکال برای جلوگیری از افت کیفیت معمولا حداکثر 10 متر طول دارند و بعلاوه این کابل ها نسبت به خم شدن و فشردن شدن بسیار حساس هستند.

پورت های قدیمی یا نه چندان رایج کامپیوتر

در ادامه به تعدادی از پورت های قدیمی می پردازیم که معمولا در کامپیوتر و لپ تاپ های قدیمی دیده می شوند و در دستگاه های نو چندان دیده نمی شوند.

قفل کنسینگتون

این مورد البته یک پورت نیست بلکه یک اسلات محسوب می گردد که به شما اجازه می دهد قفل کلیدی یا ترکیبی را به لپ تاپ وصل کنید تا از دزدیده شدن آن جلوگیری گردد. با وجود اینکه بسیاری از لپ تاپ ها همچنان از چنین اسلاتی بهره می برند، ولی واقعیت این است که دیگر مانند گذشته در بدنه لپ تاپ ها قرار ندارند.

PS/2

این کانکتور سال ها قبل برای اتصال ماوس و کیبورد به کامپیوتر مورد استفاده قرار می گرفت و در نهایت از طریق USB-A جایگزین شد. در آن موقع بیشتر مادربرد ها دارای دو کانکتور PS/2 به رنگ های بنفش و سبز بودند که کانکتور بنفش مختص کیبورد و کانکتور سبز مختص ماوس بود.

IEEE 1394

این پورت که از طریق اپل، سونی و پاناسونیک توسعه پیدا نموده، به عنوان FireWire و i.LINK هم شناخته می شد. این استاندارد برای انتقال داده با سرعت بالا و انتقال انرژی مورد استفاده قرار می گرفت؛ بنابراین طبیعتا مهم ترین رقیب آن استاندارد USB بود.

در دورانی که USB حرف زیادی برای گفتن نداشت، IEEE 1394 سرعت بسیار بهتری ارائه می کرد و حداکثر سرعت آن به 400 مگابیت در ثانیه می رسید. FireWire 800 در سال 2002 از راه رسید و سرعت انتقال داده را دو برابر کرد. از FireWire در دوربین های دیجیتال، ضبط نماینده های صدا، دستگاه های شبکه و حتی مدل های اولیه آیپاد استفاده می شد.

DVI

پورت DVI به عنوان جایگزین VGA ایجاد شد تا سیگنال های ویدیویی را به مانیتور منتقل کند. این استاندارد با توجه به کانکتور استفاده شده، از سیگنال های آنالوگ و دیجیتال پشتیبانی می کرد. بعلاوه باید به نسخه های دو لینک و تک لینک هم اشاره کنیم. نسخه دو لینک پهنای باند را دو برابر می کرد. اما در نهایت DisplayPort به لطف ارائه امکانات بهتر، تا حد زیادی جایگزین این استاندارد شد و البته HDMI هم توانست تا حدی جای خالی آن را پر کند.

پورت موازی

پورت های موسوم به Parallel یا موازی، از جمله پورت هایی است که از دهه 70 میلادی تا سال ها در مدل های مختلف کامپیوتر مورد استفاده قرار می گرفتند. به طور معین، این یک پورت همه فن حریف بود که کاربران با استفاده از آن می توانستند مواردی مانند پرینترها، دستگاه های شبکه، هارد درایو، دستگاه ضبط ویدیو و دیگر موارد را به کامپیوتر وصل نمایند. این پورت تا سال 1994 استاندارد معینی نداشت ولی در این سال به عنوان یک استاندارد برای انتقال داده شناخته شد و حداکثر پهنای باند آن به 2.5 مگابایت در ثانیه می رسید. در نهایت استاندارد USB (به خصوص نسل دوم این استاندارد) توانست پورت های موازی را به طور کامل حذف کند.

پورت سریال

پورت سریال از جمله پورت هایی است که دیگر تقریبا هیچ اثری از آن دیده نمی گردد. از این پورت هم برای اتصال دستگاه هایی مانند پرینتر، مودم، ماوس، درایو اکسترنال و دیگر گجت ها به کامپیوتر استفاده می شد. پورت های سریال در دو مدل دارای 25 و 9 پین مورد استفاده قرار می گرفتند.

هاب 4 پورت USB 2.0 پورتز مدل HI-SPEED

76,000

تومان

هاب 4 پورت USB 3.0 مدل XL-5069

107,000

تومان

خرید هاب USB از گردش 360 به دور دنیا

مشاهده همه

منبع: HowToGeek

سوالات متداول

در کامپیوترها و لپ تاپ ها چه پورت هایی رایج هستند؟

از جمله پورت های بسیار رایج می توانیم به USB و HDMI اشاره کنیم.

چرا طی سال های گذشته پورت USB-C با استقبال زیادی روبرو شده است؟

پورت USB-C نسبت به پورت معمولی USB-A مزایایی مانند سرعت انتقال داده بهتر و سرعت شارژ بیشتر به ارمغان می آورد و به همین دلیل بسیاری از لپ تاپ های نو دارای پورت های USB-C هستند.

از بین پورت های مربوط به انتقال ویدیو، پورت DisplayPort بهتر است یا HDMI؟

DisplayPort در کل امکانات مجذوب کننده تری ارائه می نماید و به خصوص بین گیمرها هواداران زیادی دارد.

منبع: دیجیکالا مگ

به "هر آنچه در خصوص پورت های کامپیوتر و لپ تاپ باید بدانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هر آنچه در خصوص پورت های کامپیوتر و لپ تاپ باید بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید