چند راه حل ساده برای رفع کردن مشکل تاچ پد لپتاپ

به گزارش گردش 360 به دور دنیا، اگر در حین کار با لپتاپ هستید اما به یک باره صفحه لمسی لپتاپ یا همان تاچ پد (Touchpad) از کار افتاد، سعی کنید خونسردی خود را حفظ کنید؛ چراکه شاید بتوان این مشکل یعنی کار نکردن تاچ پد لپتاپ را حل کرد. راه چاره های به نسبت ساده ای برای حل این مشکل وجود دارد. در این مطلب کوشش می کنیم تا مشکل کار نکردن تاچ پد لپتاپ را در سیستم عامل های ویندوز و مک حل کنیم.

چند راه حل ساده برای رفع کردن مشکل تاچ پد لپتاپ

لپ تاپ 15.6 اینچی ایسوس مدل X543MA-GQ1012

8,100,000

تومان

لپ تاپ 15.6 اینچی اچ پی مدل Victus 15-FA0031DX

25,500,000

24,590,000

تومان

خرید لپ تاپ از گردش 360 به دور دنیا

مشاهده همه

آیا کل سیستم کامپیوتری شما فریز شده؟

شاید این سوال احمقانه باشد اما امکان دارد کل سیستم شما به اصطلاح فریز شده است؛ یعنی هیچ چیزی، نه تاچ پد و نه کیبورد کار نمی نماید. در این حالت، می توان چند اقدام را انجام داد.

برای تست این موضوع، دکمه ویندوز را روی کیبورد لپتاپ فشرده تا منوی استارت باز گردد. سپس کوشش کنید با فشردن دکمه های Ctrl + Alt + Delete صفحه امنیتی ویندوز را باز کنید. در سیستم عامل مک، کوشش کنید تا Cmd + Space را فشار داده تا اسپاتلایت باز گردد. این راه چاره آسانی است تا ببینید آیا کامپیوتر شما در استفاده از کیبورد جوابگو است یا خیر.

اگر راهکارهای گفته شده نتیجه ای در پی نداشت، به کامپیوتر خود چند لحظه فرصت دهید تا کاری که در حال اجرا است را پردازش کند. بعد از چند دقیقه، اگر همچنان سیستم کامپیوتری فریز شده، شما باید دکمه پاور لپتاپ را فشار داده و نگه دارید تا لپتاپ خاموش گردد.

دکمه تاچ پد کیبوردتان را چک کنید

یکی از رایج ترین دلایل برای این که تاچ پد لپتاپ از کار افتاده، این است که شما تصادفی با یک ترکیب کلیدی آن را غیر فعال نموده اید. در بیشتر لپتاپ ها، دکمه ای به نام Fn وجود دارد. کوشش کنید Fn را با F1 فشار دهید. اگر اتفاق خاصی نیفتاد، Fn را با دکمه F2 فشار دهید.

به طور معمول ترکیب دکمه Fn با دکمه های سری F در بالای کیبورد، عملیات های ویژه و مفیدی را رقم می زند. برای مثال شما می توانید شدت روشنایی، دسترسی به اینترنت بی سیم و سایر کارها را به راحتی با فشردن دو دکمه انجام دهید. اگرچه، در بسیاری از لپتاپ ها، یکی از این ترکیب ها، تاچ پد لپتاپ را غیر فعال می نماید. گاهی اوقات همین دلیل باعث می گردد تا فکر کنید شاید تاچ پد شما آسیب فیزیکی دیده و خراب شده است.

این که دقیقا چه ترکیبی موجب این اتفاق شده در مدل های مخلتف لپتاپ فرق دارد. با این حال به طور معمول، روی دکمه F یک آیکون مربع یا مستطیلی شکل شبیه به تاچ پد لپتاپ وجود دارد که یک علامت ضرب در رو یا اطراف آن وجود دارد. در برخی از لپتاپ ها، روی دکمه F مورد نظر روی کیبورد چراغ کوچکی واقع شده است تا در صورت خاموش شدن تاچ پد، کاربر از این مسئله مطلع گردد. برای مثال در تصویر زیر، لپتاپ شرکت HP را مشاهده می کنید که دکمه F5 وظیفه ی خاموش کردن تاچ پد را در ترکیب با دکمه Fn دارد.

هر گونه میکروفن خارجی را حذف کنید

یکی دیگر از راه چاره ها برای برطرف کردن مشکل تاچ پد لپتاپ، موردی است که از توجه عموم کاربران خارج است. اگر شما یک میکروفون را به واسطه کابل USB به لپتاپ متصل نموده اید، بهتر است به طور موقت آن را از سیستم حذف کنید. بعلاوه اگر میکروفونی به طور بلوتوث به لپتاپ وصل شده هم باید از سیستم عامل حذف گردد.

به این دلیل میکروفون ها را حذف می کنیم چون در برخی از لپتاپ ها (چه ویندوز و چه مک)، قابلیتی دارند که وقتی یک ماوس اکسترنال به آن وصل می گردد، به طور اتوماتیک تاچ پد را غیبرطرفال می نمایند. شاید دلیل غیبرطرفال شدن تاچ پد لپتاپ تان به این دلیل باشد. برای این که برترین نتیجه را بگیرید، ابتدا سیستم لپتاپ را خاموش کنید. سپس تمامی دستگاه های جانبی و غیر ضروری که با USB به لپتاپ وصل شده را حذف کنید. در نهایت امر، مجدد سیستم را روشن کنید.

اگر شما سیستم را ریبوت نموده و تاچ پد مجدد کار می نماید، در واقع مشکل از همین نکته بوده است. بسته به این که سیستم لپتاپ شما چیست، شما با سر و گوش جنباندن در تنظیمات سیستم عامل احتمالا می توانید کاری کنید حتی پس از اتصال یک ماوس اکسترنال و میکروفون، تاچ پد لپتاپ همچنان فعال باقی بماند.

تنظیمات تاچ پد در ویندوز را آنالیز کنید

شما باید تنظیمات ماوس را در داخل ویندوز آنالیز کنید. شاید بخشی از تنظیمات دچار تغییر سهوی شده باشد. به این منظور در ویندوز 10 به مسیر Settings > Devices > Touchpad بروید. در ویندوز 11 باید به مسیر Settings > Bluetooth & devices > Touchpad بروید.

در این بخش مطمئن شوید که بخش تاچ پد فعال شده است. بعلاوه یک باکس در این بخش وجود دارد که این عبارت نوشته شده است: Leave touchpad on when a mouse is connected. اگر دلتان می خواهد تاچ پد برای همواره و در تمامی حالات فعال باشد، تیک این بخش را باید بزنید.

بد نیست تا اینجای کار که آمده اید، سایر گزینه های مربوط به تاچ پد را هم آنالیز کنید تا از این موضوع اطمینان حاصل کنید تا ماوس شما به درستی رفتار می نماید:

اگر مشکلتان با این منو حل نشد، شاید تنظیمات مربوط به تاچ پد در محل دیگری باشد. به مسیر Settings > Devices > Mouse رفته و روی Additional mouse options کلیک کنید. در ویندوز 10، این مورد در قالب یک لینک در سمت راست وجود دارد. اگر شما این مورد را نمی بینید، پنجره Settings را به صورت افقی درگ کنید تا بالاخره نمایان گردد. در ویندوز 11، این مورد در انتهای پایین فهرست واقع شده است.

در باکس دیالوگ، شما باید یک سربرگ را در بخش سمت راست Device Settings, TouchPad یا چیزی شبیه به این مورد ببینید. شما می توانید در این بخش تاچ پد را فعال یا غیر فعال کنید. امکان دارد این بخش از قبل غیبرطرفال شده است. بنابراین با فعال سازی مجدد می توانید تاچ پد لپتاپ را درست کنید.

به بخش مدیریت ماوس بروید

اگر همچنان تاچ پد لپتاپ شما دچار مشکل است، شما باید تنظیمات دیگری را برای حل این مشکل جست وجو کنید. روی دکمه استارت راست کلیک نموده یا دکمه Win + X را فشار داده تا منوی دیگری باز گردد. سپس روی Device Manager کلیک کنید.

در مرحله بعدی، دسته بندی Mice and other pointing devices را باز کنید. اگر شما علاوه بر ماوس، موارد دیگری را هم به لپتاپ وصل نموده اید، چند مورد را در این بخش مشاهده می کنید. روی یکی از آنها دابل کلیک نموده و در بخش Location در سربرگ General نگاه کنید. اگر در این بخش نوشته که On USB Input Device یا چیزی شبیه به این، تاچ پد شما نیست.

بعد از این که ماوس تان را پیدا کردید، راست کلیک نموده و گزینه Disable device و سپس Enable device را انتخاب کنید. در مرحله بعدی، روی entry موجود راست کلیک نموده، گزینه Update driver را انتخاب نموده و سپس Search automatically for updated driver software را انتخاب کنید. تقریبا بعید است که درایور تازهی برای حل مشکل پیدا گردد اما گاهی اوقات این ترفند مشکل تاچ پد لپتاپ را حل می نماید.

اگر در این بخش، دستگاهی را می بینید که یک علامت تعجب زرد رنگ یا یک X قرمز رنگ روی آن وجود دارد، در واقع یک مشکل درایوری به وجود آمده است. به این منظور شما باید درایور مور نظر را به روز رسانی کنید. به این منظور، به وب سایت سازنده لپتاپ رفته و آخرین ورژن درایور را دانلود و سپس نصب کنید.

اگر سازنده ها تجهیزاتی به این منظور در سیستم عامل گنجانده اند می توانید از این ابزار یاری بگیرید. برای مثال در لپتاپ های لنوو، Lenovo System Update نصب شده که برای به روز رسانی درایورها کارایی دارد. اگر چنین ابزاری موجود نیست، باید نام و مدل لپتاپ خود را به انضمام کلمه drivers در گوگل جست وجو کنید تا به سایت سازنده ی اصلی لپتاپ ارجاع پیدا نموده و تازهترین درایورها را نصب کنید. توصیه می کنیم به سایت های بیگانه برای نصب درایور رجوع نکنید؛ چون فایل های آنها مشکوک به ویروسی بودن هستند. با نصب آخرین آپدیت از سایت سازنده لپتاپ شاید مشکل تاچ پد لپتاپ حل گردد. بعلاوه توصیه می کنیم قبل از نصب درایور تازه، ابتدا با رفتن به بخش Device Manager و کلیک روی Uninstall device، ابتدا درایور قبلی را کامل حذف نموده و سپس درایور تازه را نصب کنید.

در بخش BIOS/UEFI در پی تنظیمات تاچ پد بگردید

تنظیمات موجود در بخش BIOS یا UEFI در واقع مستقل از سیستم عامل به شمار می روند. این امکان وجود دارد که تاچ پد شما در BIOS غیر فعال شده و جلوی ویندوز به طور کامل برای دسترسی به فایل ها گرفته شده است.

برای ورود به صفحه BIOS لپتاپ، روش های مختلفی بسته به نوع لپتاپ وجود دارد. به طور معمول، در هنگام روشن شدن لپتاپ، شما باید دکمه F2، Del و شاید هم دکمه F8 را به طور مداوم و پیاپی فشار دهید تا صفحه تازهی بالا بیاید. در مرحله بعدی، در پی بخشی تحت عنوان Internal Pointing Device, Touchpad, Trackpad یا چیزی شبیه به این باشید. موارد گفته شده شاید در بخش Advanced نهفته شده باشد.

پس از یافتن گزینه های مذکور، اطمینان حاصل کنید که غیر فعال نیستند. اگر گزینه غیر فعال شده باشد، شما می توانید به راحتی مجدد فعال کنید.

سرویس های تبلت را غیر فعال کنید

دستگاه های ویندوزی که یک تاچ اسکرین دارند نظیر دستگاه های هیبریدی 2 در 1، یک سرویس بک گراند ویژه تحت عنوان Tablet PC Input Service دارند. این سرویس در واقع کارکرد لمس را کنترل می نماید که شامل غیبرطرفال کردن ترک پد شما در زمانی که در حالت تبلت هستید می گردد.

شانس کمی وجود دارد که این سرویس با عملکرد معمولی تاچ پد مشکل داشته باشد. به نظر بد نمی آید که این مورد را هم آنالیز کرد. برای آنالیز، در منوی استارت عبارت services را تایپ نموده و سپس ابزار Services را کلیک کنید. در این بخش، به Tablet Pc Input Service رفته، روی آن راست کلیک نموده و سپس گزینه Stop را انتخاب کنید. پس از این کار، احتمالا تاچ پد شما مجدد فعال می گردد.

برای این که جلوی اجرای مجدد این سرویس را در هر دفعه پس از روشن کردن لپتاپ بگیرید، روی آن دابل کلیک نموده و مورد Startup Type را به Manual تغییر دهید تا در موارد غیر ضروری اجرا نگردد. Disabled شدن این مورد جلوی اجرای همیشگی این سرویس را می گیرد اما حواستان باشد که در حالت تبلت ممکن است رفتارهای نامطلوبی از سیستم ببینید.

حل مشکل کار نکردن تاچ پد در سیستم عامل مک

تا به اینجای کار راه چاره های مربوط به ویندوز را آنالیز نموده ایم اما تاچ پد مک بوک هم ممکن است دچار مشکل گردد. در ادامه چهار راه چاره برای برطرف این مشکل مطرح می کنیم.

1. آپدیت های سیستم عامل مک را آنالیز کنید

این مورد کاملا بدیهی است که سیستم عامل مک باید به روز باشد تا آخرین درایورها، فریم ورها و سیستم عامل در اختیار کاربر باشد. برای آنالیز این موضوع که آیا درایور تازهی برای تاچ پد منتشر شده تنها کافی است که System Preferences را باز نموده و سپس روی Software Update کلیک کنید.

توصیه می کنیم هر آپدیتی که در صف دانلود قرار گرفته را انجام دهید اما به منظور عیب یابی تاچ پد، گزینه Trackpad Firmware Update را کلیک کنید. اگر شما چنین چیزی در صف دانلود دارید، روی گزینه Update کلیک کنید تا فرایند به روز رسانی انجام گردد.

2. تنظیمات مربوطه را آنالیز کنید

اگر هیچ آپدیتی موجود نبود یا با انجام به روز رسانی مشکل حل نشد، در مرحله بعدی بهتر است تنظیمات مربوط به تاچ پد را آنالیز کنیم. برای سه مشکل رایج تاچ پد، راه حل های نرم افزاری ساده ای وجود دارد که در ادامه به آنها می پردازیم.

دابل کلیک کار نمی نماید

اگر ترک پد شما به نظر می آید که کارایی کاملش را دارد اما فقط توانایی دابل کلیک ندارید، ممکن است سیستم در انجام این کار دچار تاخیر می گردد. برای حل این مشکل، به مسیر System Preferences > Accessibility رفته، سایدبار سمت چپ را به سمت پایین اسکرول نموده تا Pointer Control را پیدا کنید.

در این بخش گزینه های متنوعی را مشاهده می کنید اما شما باید به سراغ مورد Double-click speed بروید. جایی در بخش میانه برای بیشتر کاربران مناسب است اما بسته به سلیقه و راحتی خود می توانید سرعت دابل کلیک را معین کنید.

کنترل پوینتر کار سختی است

اگر کار با پوینتر ماوس برای شما سخت است، بهتر است سرعت Track را تنظیم کنید. برای این کار، باید به مسیر System Preferences > Trackpad بروید. در اینجا شما یک اسلایدر را در پایین صفحه تحت عنوان Tracking speed می بینید. درست همچون گزینه قبلی، بخش میانی برای بیشتر کاربران مطلوب است.

تاچ پد به طور کامل غیبرطرفال است

اگر تاچ پد به طور کامل کارایی ندارد، می توان از لحاظ نرم افزاری آن را درست کرد. برای تست این مشکل، آنالیز کنید آیا ماوس فیزیکی به سیستم با USB یا بلوتوث متصل شده یا خیر. اگر شما یک ماوس دارید آن را در بیاورید. آیا ترک پد شما حالا کار می نماید؟ اگر بله، سیستم شما به گونه ای برنامه ریزی شده تا در صورت اتصال ماوس، ترک پد را غیبرطرفال کند.

تا جایی که شما از OS X 10.7 Mountain Lion یا نسخه های تازهتر استفاده می کنید، شما می توانید این تنظیمات را تغییر دهید. کافی است به مسیر System Preferences > Accessibility > Pointer Control رفته و تیک کنار بخش Ignore Built-in trackpad when mouse or wireless trackpad is present را بردارید.

ممکن است سیستم عامل مک تصور کند که یک ابزار جانبی دیگر در واقع ماوس است. کوشش کنید تا تمامی ابزارهای جانبی اعم از کیبورد، پرینتر، کنترلر بازی و … را از سیستم قطع کنید تا ببینید آیا تفاوتی در عملکرد تاچ پد ایجاد می گردد یا خیر.

3. سخت افزار مک را آنالیز کنید

این احتمال هم وجود دارد که مشکل سخت افزاری مسبب بروز ایراد در تاچ پد مک شده است. برای مثال اگر پوینتر حالت پرشی دارد، ممکن است به خاطر سطح باتری باشد. با وصل کردن کابل شارژ شاید این مشکل حل گردد. گاهی اوقات ممکن است عرق یا خیس بودن دست موجب گردد تا سیگنال های متعددی به یکباره به تاچ پد منتقل شده و این قطعه دچار اختلال گردد. گاهی اوقات در مک بوک های مدل پایین تر، باد کردن باتری می تواند باعث بروز اختلال هایی در تاچ پد گردد.

4. فایل های Property List را حذف کنید

اگر تمامی ترفندهای گفته شده بی فایده بود، آخرین کوشش برای حل مشکل تاچ پد، حذف کردن فایل هایی به نام Property List است. سیستم عامل مک از فایل های مذکور به منظور ذخیره تنظیمات و اطلاعات کاربران و بعلاوه نرم افزارهای نصب شده روی سیستم استفاده می نماید. پاک کردن این فایل ها باعث می گردد تا سیستم عامل مک، فایل های تازهی را مجدد ایجاد کند. برای پاک کردن فایل های مورد نظر که به ماوس و تاچ پد مرتبط است، Finder را یافته و سپس به مسیر Go > Go to Folder رفته و سپس /Library/Preferences را تایپ نموده و گزینه Go را بزنید. این فایل ها را باید یافته و آنها را پاک کنید:

  • com.apple.driver.AppleBluetoothMultitouch.trackpad.plist (Magic Trackpad)
  • com.apple.driver.AppleBluetoothMultitouch.mouse.plist (Magic Mouse)
  • com.apple.driver.AppleHIDMouse.plist (wired USB mouse)
  • com.apple.AppleMultitouchTrackpad.plist
  • com.apple.preference.trackpad.plist

سیستم عامل مک را ریبوت کنید. اگر مشکل حل شده باشد، تاچ پد باید مجدد فعالیتش را از سر بگیرد. اگر هیچ یک از موارد گفته شده باعث برطرف شدن مشکل نشد، شما باید از کارشناسان سخت افزاری یاری بگیرید. در غیر این صورت، برنامه iFixit از معدود گزینه های موجود در قالب نرم افزار است که شما می توانید به تنهایی این مشکل را حل کنید. آموزش های لازم برای کار با iFixit در یوتیوب موجود است. البته اگر مشکل تاچ پد، یک ایراد نرم افزاری نباشد، استفاده از این برنامه علنا بی فایده است.

همچنان تاچ پد مشکل دارد؟

اگر راه چاره های اشاره شده تا به اینجای کار اصلا و ابدا در حل مشکل تاچ پد لپتاپ مفید واقع نشده است، شاید یک مشکل سخت افزاری برای سیستم پیش آمده است. شاید کابل برق مربوط به تاچ پد خراب شده یا شاید هم بخشی از اجزای تاچ پد دچار شکستگی شده است. در این حالت بهتر است با مراجعه به کارشناس کامپیوتر یا شرکت گارانتی، این مشکل را برطرف کنید. در غیر این صورت از باز کردن لپتاپ به تنهایی جدا خودداری کنید.

لپ تاپ 15.6 اینچی ایسوس مدل X543MA-GQ1012

8,100,000

تومان

لپ تاپ 15.6 اینچی اچ پی مدل Victus 15-FA0031DX

25,500,000

24,590,000

تومان

خرید لپ تاپ از گردش 360 به دور دنیا

مشاهده همه

منبع: makeuseof

منبع: دیجیکالا مگ

به "چند راه حل ساده برای رفع کردن مشکل تاچ پد لپتاپ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چند راه حل ساده برای رفع کردن مشکل تاچ پد لپتاپ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید