10 راه برای کنترل اشتها و لاغر شدن

به گزارش گردش 360 به دور دنیا، همه دوست دارند اندامی متناسب داشته باشند؛ آنهایی که اندامشان متناسب است فکر می نمایند حفظ تناسب اندام سخت نیست اما برای چاق ها یا آنهایی که اضافه وزن دارند، داشتن اندام متناسب با کنترل اشتها سخت ترین کار دنیاست!

10 راه برای کنترل اشتها و لاغر شدن

کنترل اشتها…

مگه اصلاً چالشی تر از این هم داریم؟ مخصوصا وقتی چندین بار در روز با خوراکی های خوشمزه روبه رو می شویم و نمی توانیم جلوی خود را بگیریم؟ برای چاق هایی که می خواهند لاغر شوند و لاغرهایی که دلشان نمی خواهد چاق شوند، راهکارهایی ارائه می دهیم که بتوانند بر اشتهای خود و میل کاذب به خوردن خوراکی یا هوسشان غلبه نمایند تا بتوانند روی فرم باشند.

در فروشگاه مواد غذایی آدامس بجوید

لابد شنیده اید که می گویند وقتی گرسنه هستید نباید به فروشگاه مواد غذایی بروید و خرید کنید. در این جور مواقع، یک آدامس بدون شکر بجوید. وقتی آدامس می جوید کمتر احساس گرسنگی می کنید و دلتان هله هوله می خواهد. در نتیجه، کمتر میان وعده یا تنقلات پرکالری مانند چیپس می خرید و به جای آن سیزیجات سالم می خورید.

قبل از هر چیز، معده خود را با غذاهای سالم پر کنید

چه در منزل غذا می خورید و چه به رستوران می روید، بشقاب خود را پر از مواد غذایی سالم کنید. مطالعات نشان می دهد غذای رستوران ها حجیم تر هستند. بنابراین، قبل از این که همه محتویات بشقاب خود را ببلعید، خوب فکر کنید. قبل از غذای اصلی و گوشت ها و مخلفات چرب، سبزیجات یا غلات کامل بخورید.

ناهار خود را با پول نقد خریداری کنید

خیلی راحت می گردد کلی غذا، هله هوله، دسر و فست فودهای رایج ناسالم را با کارت بانکی خرید. اما وقتی مردم برای خرید این خوراکی ها دست به جیب می شوند و پول نقد می پردازند کمی تأمل می نمایند! در یک تحقیق، وقتی به دانش آموزان دبیرستانی گفته شد که با پرداخت پول نقد می توانند خوراکی های ناسالم و ارزانی مثل کلوچه بخرند، آنها خوب فکر کردند و در نهایت تصمیم گرفتند سراغ غذاهای سالم تر بروند.

با برنامه های آشپزی خداحافظی کنید

اگر تصمیم دارید وزن کم کنید، تماشا غذا در تلویزیون باعث می گردد هوس خوردن میان وعده به سرتان بزند. تحقیقات نشان می دهد افرادی که رژیم دارند هنگام تماشای برنامه های تلویزیونی آشپزی، نسبت به برنامه هایی که خبری از غذا در آنها نیست، بیشتر شکلات می خورند.

از بشقاب های آبی بهره ببرید

باورتان می گردد که رنگ بشقاب در میزان غذایی که می خورید تأثیر دارد و ممکن است حجم غذایتان با تغییر رنگ بشقاب فرق کند؟ تحقیقات نشان می دهد هر چه بیشتر غذا به رنگ بشقاب نزدیک باشد، محتمل است بخواهید بیشتر غذا بخورید. بنابراین، سعی کنید بشقاب هایی انتخاب کنید که رنگشان با رنگ غذایی که می خورید متفاوت باشد.

بشقاب ها و پیاله هایتان را کوچک تر کنید

میزان بشقاب و لوازم آشپزخانه به مغز شما فرمان می دهد که چقدر قرار است بخورید. یک بشقاب بزرگ= غذای بیشتر. طی تحقیقاتی در رستوران چینی ها، این نتیجه حاصل شد: آنهایی که از بشقاب بزرگ استفاده می نمایند 52 درصد بیشتر محتمل است که غذای بیشتری را در بشقاب خود بریزند و نسبت به زمانی که بشقاب کوچک دارند 45 درصد بیشتر غذا بخورند.

هر وقت هوس غذا خوردن کردید، کمی درنگ کنید!

غذا خوردن در زمان خستگی، کسالت یا فشار روانی ممکن است باعث گردد شما کنترل خود را از دست بدهید. سعی کنید بر اضطرار خود به غذا خوردن غلبه نموده و کمی تأمیل نمایید. وقتی هوس غذا خوردن کردید، حدود 5 تا 10 دقیقه سرتان را به کاری گرم کنید و سپس ببینید آیا باز هم به همان شدت دلتان می خواهد غذا بخورید. احتمالاً دیگر از آن اضطرار و عجله خبری نیست. اگر هم باشد، حداقل کمتر می گردد.

خوراکی های ناسالم را جلوی دید نگذارید

انبار هله هوله و تنقلاتی نظیر شکلات و چیپس را جایی بگذارید که نتوانید ببینید. در این حالت، ممکن است کمتر غذا بخورید. وقتی کارمندان و پرسنل اداری شکلات هایشان را روی میز کارشان می گذارند نسبت به زمانی که خوراکی هایشان 5 متر آن طرف تر است 48 درصد بیشتر محتمل است شکلات بخورند. حتی اگر کارمندان خوراکی هایشان را در میز کارشان بگذارند، 25 درصد کمتر از کسانی که آنها را روی میزشان می گذارند امکان دارد هله هوله بخورند.

همواره کوچکتر را سفارش دهید

یک ظرف بزرگ پر از غذا باعث می گردد شما بیشتر بخورید؛ حتی اگر سیر هم باشید یا غذا خوشمزه نباشد. در طی یک تحقیق، به افرادی که برای تماشای فیلم یه سینما رفته بودند ذرت بوداده رایگان در پاکت های میانه و بزرگ داده شد که بعضی از آنها تازه و خوشمزه بودند و بعضی دیگر کهنه یا بیات. آنهایی که ذرت تازه در پاکت بزرگ خورده بودند 45 درصد بیشتر از آنهایی که پاکت میانه داشتند ذرت خورده بودند. آنهایی هم که ذرت بیات یا کهنه در پاکت های بزرگ خورده بودند نسبت به آنهایی که پاکت میانه داشتند 33 درصد بیشتر ذرت خورده بودند.

آرام بخورید، آب بنوشید

لقمه های کوچک بردارید. غذایتان را به آرامی بجوید بین بارگذاری غذا در قاشق خود کمی درنگ کنید. هنگام غذا خوردن آب بنوشید. بر اساس تحقیقات، این راهکارهای ساده کلید کم کردن میزان کالری دریافتی و ایجاد حس سیری هستند.

منبع: فوت و فن

به "10 راه برای کنترل اشتها و لاغر شدن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 راه برای کنترل اشتها و لاغر شدن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید