استفاده از کنسرو در سفر

به گزارش گردش 360 به دور دنیا، استفاده از کنسرو موافقان و مخالفان خود را دارد اما اگر شما از آن دسته افرادی هستید که علاقه ای به آشپزی در سفر ندارند یا قرار است به بعضی مقاصد گردشگری سفر کنید که احتمالا غذای آن منطقه را دوست ندارید، غذاهای کنسروی برای مسافرت یکی از برترین راه ها برای برطرف گرسنگی است. آیا استفاده از کنسرو مضراتی دارد؟ چطور از کنسرو در سفر استفاده کنیم؟ چه نکاتی را هنگام استفاده از کنسرو رعایت کنیم؟

استفاده از کنسرو در سفر

8 دلیل برای استفاده از کنسرو و غذاهای کنسروی در مسافرت

  • کنسرو نیازی به یخچال ندارد. این مورد شاید بزرگ ترین حسن استفاده از کنسرو باشد. کوله پشتی تان برترین جا برای نگهداری کنسرو است. البته اگر راهی منطقه ها بسیار گرم و مرطوب هستید، سعی کنید از قرار دادن قوطی کنسرو در جای خیلی گرم پرهیز کنید. با وجود این، منظورمان این نیست که برای خنک نگه داشتن کنسرو در شرایط آب و هوایی بسیار گرم نیاز به یخچال دارید. همین که در معرض تابش مستقیم نور خورشید نباشد و مواردی از این دست کفایت می نماید.
  • کنسروها برای نگهداری و حمل شان نیازی به ظرف ندارند. با همراه داشتن کنسرو، ظروف مورد استفاده در سفر را کاهش دهید. قوطی کنسرو محافظ موارد درون آن است و نیازی نیست برای حمل کنسروها به خصوص در سفر یا حتی برای مسافت های طولانی ظرف خاصی تهیه کنید. هر چند توصیه می گردد از یک نایلون پلاستیکی بهره ببرید و آن را دور قوطی کنسرو بپیچید.
  • هر کنسرو خودش به تنهایی یک غذای کامل است. نیازی نیست تا چاشنی خاصی در کنار آن قرار دهید یا مثلا از روغن و ادویه برای آماده کردن و کامل کردن غذای یک قوطی کنسرو بهره ببرید. در صورت تمایل، می توانید از کنسروهای سبزیجات بهره ببرید و در کنار کنسروی که غذای اصلی تان است، دورچین خوشمزه ای را نوش جان کنید.
  • همه جای جهان می توانید کنسرو تهیه کنید. حتی امروزه در دورافتاده ترین منطقه ها روستایی ایران هم امکان استفاده از کنسرو و تهیه آن وجود دارد. کافیست قبل از سفر سری به فروشگاه نزدیک محل کار یا زندگی تان بزنید. انواع و اقسام کنسروها برای فروش تهیه شده اند.
  • همواره در سفر، نمی توان آشپزی کرد. بنابراین یک راه چاره مناسب استفاده از کنسرو در سفر است. اگر در سفر، قصد کمپینگ در دل طبیعت را دارید، کنسرو یکی از وسایل موردنیاز کمپینگ خواهد بود. حتی اگر در تمایلی به استفاده از کنسرو ندارید، باز هم توصیه می کنیم یک یا دو قوطی برای احتیاط در کوله سفرتان قرار دهید. گاهی یک قوطی کنسرو در شرایطی که دسترسی به هیچ غذایی برای برطرف گرسنگی ندارید می تواند جان تان را نجات دهد.
  • هر سلیقه غذایی که داشته باشید، کنسروی برای آن وجود دارد. تنوع کنسروها آنقدر زیاد است که برای تمام سلیقه های غذایی می توان کنسروی را معرفی کرد. کنسرو سبزیجات تا کنسرو خورش های مختلف و...
  • حمل قوطی کنسرو راحت است. به سادگی سوراخ نمی گردد، نمی شکند و در برابر ضربه مقاوم است، البته نه ضربه با وسیله ای تیز و بسیار محکم.
  • گاهی در سفر وقتی در منطقه خاصی هستید و نمی خواهید توجه حیوانات را جلب کنید، استفاده از کنسرو به جای وعده های غذایی معمولی بسیار کارآمد است. می پرسید چطور؟ طبخ غذا و بوی ناشی از آن یا بر پا کردن آتش، برای کباب کردن موادغذایی توجه حیوانات را به خود جلب می نماید. استفاده از کنسرو، به خصوص کنسرو سبزیجات که بوی خاصی ندارند می تواند بسیار مفید باشد.

برای استفاده از کنسرو چطور آن ها را آماده کنیم؟

به هر نوع غذایی که به روش صنعتی پخته و درون ظروف مخصوصی بسته بندی گردد که ماندگاری آن بدون نیاز به یخچال و فریزر یک تا دو سال طول می کشد غذای آماده کنسروی گویند. هدف از ابداع آن هم سیر کردن سربازان و نظامیانی بود که در گذشته های بسیار دور در جنگ ها، امکان تهیه و طبخ غذای تازه نداشته اند. امروزه مصرف غذاهای کنسروی به خصوص انواع خورش ها، خورا ک ها و حتی پلوهای کنسروی زیاد شده و به همین خاطر سئوالات بسیاری هم در خصوص جوشاندن کنسرو و نحوه آماده کنسرو قبل از استفاده به وجود آمده. سئوالات دیگری مانند این که غذاهای کنسروی چگونه تهیه و چه نوع مواد نگهدارنده ای به آن افزوده می گردد، ارزش تغذیه ای آن ها در مقایسه با غذاهای خانگی و محلی چه مقدار است و انواعی از کنسروها که اخیرا در ظروف آلومینیومی بسته بندی می شوند نیاز به جوشیدن دارد یا نه از جمله این پرسش هاست.

برای استفاده از کنسرو حتما باید آن را بجوشانید؛ پس جوشاندن کنسرو لازم است. در سفر، با استفاده از کپسول های کوچک سفری می توانید به راحتی کنسروتان را بجوشانید. به یک ظرف متناسب با مقدار کنسروتان و مقداری آب نیاز دارید. نیازی نیست حتما آب تصفیه شده باشد، از آب رودخانه هم می توانید بهره ببرید. کنسرو را درون آب جوش بیندازید تا به مدت 20 دقیقه در آب بجوشد. غذای مورد علاقه تان در 20 دقیقه آماده است.

یک تصور غلط وجود دارد که معتقد است چون کنسروهای نو در ظروف آلومینیومی تهیه می شوند، قبل از استفاده نیازی نیست جوشانده شوند. باید به شما بگوییم این تصور کاملا غلط است. تمام کنسروها با هر محتوایی قبل از مصرف باید جوشانده شوند.

غذاهای کنسروی، مواد نگهدارنده ندارد

بسیاری از افراد بر این باورند که انواع کنسروها از جمله خورش ها و خوراک های آماده، حاوی مواد نگهدارنده هستند و بعضی کارشناسان که از علوم غذاهای صنعتی آگاهی و شناخت درستی ندارند در مصاحبه ها و گفت و گوهای شان، به وجود مواد نگهدارنده در غذاهای کنسروی اشاره نموده و از این بابت استفاده از کنسروها را منع می نمایند، اما واقعیت این نیست.

پس از آن که مواد اولیه غذاهای کنسروی تهیه شد، این مواد در زمان و حرارت تعریف شده ای نیم پز می گردد. پس از این مرحله، این ترکیبات به صورت داغ داخل قوطی های فلزی یا ظروف آلومینیومی مخصوصی که برای کنسرو به کار می رود ریخته و بلافاصله دربندی می گردد، سپس این ظروف را داخل اتوکلاو گذاشته و محتویات آن به طور کامل با بخارآب می پزد. در این حالت فشار و دمای داخل ظروف به شدت بالا رفته و همین افزایش دما موجب انهدام سرسخت ترین میکروب ها و استریل شدن آن می گردد. پس از این مرحله، بلافاصله ظروف را تا دمای معینی سرد نموده و در نتیجه، حرارتی که فشار درون ظرف را بالا برده از حالت گازی به مایع تبدیل و ظرف کنسرو و محتویات درون آن فشرده و به نوعی بی هوا (وکیوم) می گردد. بر این اساس، شرایط زنده ماندن میکروب ها در چنین محیطی غیرممکن و مدت زمان نگهداری محصول افزایش می یابد و این همان عاملی است که کنسرو را از مواد نگهدارنده بی نیاز می نماید. البته خوب است بدانید به گفته متخصصان بعضی غذاها که درون ظروف یا کیسه های پلاستیکی وکیوم می گردد ممکن است حاوی درصدی مواد نگهدارنده باشد.

کنسرو، مواد افزودنی دارد

به رغم این که کنسروها به مواد نگهدارنده یا ضد میکروب نیازی ندارند، اما افزودنی هایی چون انواع ادویه جات، نمک، اسانس، مواد رنگی طبیعی یا مصنوعی، تثبیت نماینده ها، استحکام دهنده ها و امولسیون نماینده ها جزء جدایی ناپذیر بعضی کنسروها بوده و این همان عاملی است که مصرف مستمر و زیاد از حد کنسرو را محدود می نماید.

مقدار سدیم این غذاها گرچه استاندارد و تعریف شده است، اما برای مبتلایان به پرفشاری خون، بیماران قلبی ـ عروقی و نارسایی کلیوی محدودیت مصرف دارد و چربی بالای انواعی از کنسروها برای افراد با چربی خون بالا مضر است. هم چنین مصرف بیش از حد کنسرو برای بچه ها، زنان باردار و البته افراد سالم توصیه نمی گردد.

همه کنسروها را بجوشانید

خیلی از افراد فکر می نمایند فقط کنسرو ماهی را باید جوشاند و کنسروهایی چون کنسرو لوبیا چیتی، کنسرو ذرت و نخود فرنگی، کنسرو خورش های آماده، کنسرو استیک، کنسرو خوراک ها و پلو را نجوشانده استفاده می نمایند و متاسفانه با تمام اطلاع رسانی هایی که در این زمینه اجرا شده هنوز هم کسانی هستند که حتی از جوشاندن کنسرو ماهی نیز بی اطلاع اند. حتی وقتی خبری ناشی از مسمومیت با کنسرو شنیده می گردد عده ای که ناآگاه هستند، دلیل آن را وجود سیانور در کنسرو می دانند. در حالی که اصلا درست نیست. نجوشاندن کنسروها دلیل عمده بروز مسمومیت غذایی با استفاده از کنسرو است.

اما باید بدانید در صنعت، اگر کنسرو درون اتوکلاو به مقدار کافی حرارت نبیند باکتری کلستریدیوم بوتولینوم در داخل ماده غذایی بخصوص غذاهای گوشتی باقی و در شرایط بی هوازی فراوری سمی مهلک می نماید.

بنابراین قبل از باز کردن بسته بندی، کلیه کنسروها حتی آن ها را که ظروفی از جنس آلومینیوم دارند، پس از به جوش آمدن آب به مدت 20 دقیقه بجوشانید. یادتان باشد آب جوش باید سطح کنسرو را بپوشاند. این را هم بدانید ظروف آلومینیومی به نفوذ آب مقاوم هستند، پس نگران نفوذ رطوبت به داخل ماده غذایی درون قوطی کنسرو نباشید.

بعلاوه از قرار دادن قوطی کنسرو روی حرارت اجاق گاز اجتناب کنید، چرا که حرارت مستقیم در مدت زمان تعریف شده موجب آسیب به بافت و مواد مغذی غذای کنسرو می گردد و در صورت بسته بودن در کنسرو موجب ترکیدگی ظرف می گردد.

بعضی کارشناسان معتقدند حرارت مایکرویو ممکن است به بدنه ظروف آلومینیومی آسیب رساند. این ظروف همانند قوطی های فلزی در برابر فساد باد نموده و غیر قابل مصرف می گردد.

ضمناً از برخورد ظروف آلومینیومی با اجسام تیز و برنده جلوگیری کنید و پس از باز کردن محصول یک تا دو روز می توانید محصول را داخل یخچال در ظروف شیشه ای نگه دارید.

وعده های غذایی در سفر بهتر است سبک باشد؛ مثلا یک ناهار سبک در سفر و استفاده از مواد ارگانیک و طبیعی می تواند انتخاب خوبی باشد.

گردآوری و تنظیم: تحریریه گردش 360 به دور دنیا

لطفا در نشر دانسته های خود کوشا باشید.

برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.

منبع: دالاهو

به "استفاده از کنسرو در سفر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استفاده از کنسرو در سفر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید