روستای کندوان اسکو، روستایی در دل صخره ها

به گزارش گردش 360 به دور دنیا، در ایران، چندین روستای بسیار معروف وجود دارند که یکی از آن ها، روستای صخره ای کندوان است. روستای کندوان اسکو در استان آذربایجان شرقی و در نزدیکی شهر تبریز واقع شده و در سال مسافران و گردشگران بسیاری به تماشا آن می آیند. در ادامه به معرفی معماری روستای کندوان می پردازیم و شما خواهید دانست که روستای کندوان کجاست.

روستای کندوان اسکو، روستایی در دل صخره ها

معرفی

در استان آذربایجان شرقی و در فاصله 2 ساعته با مرکز این استان یعنی تبریز و در کنار شهر اسکو، روستایی زیبا به نام روستای صخره ای کندوان قرار گرفته است. روستای کندوان اسکو را می توان جز قدیمی ترین روستاها دانست که قدمت آن مربوط به 6000 سال پیش می شود. البته زمان دقیق ساخت آن تعیین نیست. بعضی می گویند به زمان قبل از اسلام بر می شود و بعضی معتقدند که در قرن 7 میلادی ساخته شده است. خانه ها در این روستا در صخره ها ساخته شده و گفته می شود قدمت آن ها به 700 سال پیش بر می شود. در خصوص افرادی که در ابتدا در این روستا زندگی می کردند نیز چندین نظر وجود دارد. بعضی می گویند که با توجه به اشیای پیدا شده، می توان گفت که زندگی در این روستا از زمانی قبل از ایلخانان وجود داشته است. بعضی دیگر می گویند که کسانی که برای اولین بار در این روستا سکنی گزیدند از اهالی حیله ور بودند و در واقع از دست مغول ها فرار نموده و به این روستا پناه آورده بودند. نکته قابل توجه در خصوص روستای کندوان اسکو این است که جز 3 روستای صخره ای در کل جهان است و ویژگی به خصوص این روستا این است که در جهان، تنها روستایی است که در آن همچنان مردم زندگی می نمایند و جمعیتی 800 نفره دارد. دو نظریه در خصوص نام این روستا وجود دارد. یکی آنکه کلمه کند در زبان ترکی به معنای روستا است و به همین علت نام این روستا کندوان گذاشته شده و نظریه دیگر شبیه بودن روستا به کندوی عسل است. گفتنی است که نام دیگر این روستا که خیلی کم از آن استفاده می شود، کندجان است. با توجه به موقعیتی که این روستا دارد، آب و هوا در این روستا بسیار سرد است به صورتی که نیمی از سال روستای صخره ای کندوان در یخبندان به سر می برد.

خانه های روستای کندوان

صخره هایی که در حال حاضر خانه های روستا را در آن ها می بینیم، از گدازه های آتشفشان کوه سهند به وجود آمده که مردم خانه های خود که به نام کران معروفند را در آن ها حفر کردند. کران ها شکل های استوانه ای دارند و تعداد طبقاتشان بین دو تا 4 طبقه است. در طبقه اول این خانه ها حیوانات را نگهداری می کردند و در طبقات بالاتر افراد زندگی می کردند که در آن ها حفره های بزرگی برای عبور نور را می بینیم. جالب است بدانید که در هر کران، طبقات مجزا هستند و هیچ ارتباطی از داخل کران بین آن ها وجود ندارد. بلندترین کرانی که در روستای کندوان وجود دارد، دارای 40 متر ارتفاع است. همانطور که گفته شد، روستای کندوان اسکو دارای آب و هوای بسیار سردی است، برای همین این کران ها در فصل زمستان فضای داخلی گرم و در فصل تابستان فضای داخلی خنکی دارند و آن هم به علت معماری روستای کندوان است. در حال حاضر می توان از بعضی از این کران ها تماشا کرد که این اجازه را صاحبان آن ها با دریافت مبلغی می دهند. بعضی دیگر از این کران ها به مکانی برای فروش صنایع دستی و سوغات تبدیل شده اند. در کنار خانه های این روستا کران هایی با کاربری هایی همانند مسجد و مدرسه می بینیم که بزرگترین کران روستا با 3 طبقه متعلق به مسجد است. طبقه اول کران مسجد مربوط به نگهداری حیوانات، طبقه سوم برای سکونت و طبقه دوم برای مسجد است. در چند سال گذشته، چندین ساختمان در اطراف این روستا ساخته شدند که ساختار کلی و زیبای این روستا را به هم ریخته اند.

اقامت

در مطلب روستای کندوان کجاست، باید بدانید که در کندوان هتل بسیار جذابی به نام هتل لاله وجود دارد که جز سه هتل سنگی در کل جهان به شمار میرود. این هتل سنگی از چندین کران که به 40 عدد می رسند، تشکیل شده و در آن رستورانی با گنجایش 120 نفر وجود دارد. اتاق های این هتل در معماری روستای کندوان دارای امکانات بسیاری است و در آن می توان اقامت بسیار خوبی را تجربه کرد. هتل سنگی این روستا، جز ساختمان های مدرنی است که به جذب گردشگر بیشتر به معماری روستای کندوان یاری نموده است.

صنایع دستی و خرید سوغات

مردم روستای کندوان از گذشته تا به امروز به کشاورزی و دامپروری مشغول هستند و در کنار این کارها امروزه فروش صنایع دستی نیز اضافه شده است، در واقع با افزایش گردشگران به این روستا و افزایش رونق آن، بسیاری از ساکنان به فروش صنایع دستی پرداختند. در این روستا رودخانه ای رد می شود که در کنار آن فروشگاه هایی مربوط به صنایع دستی و سوغاتی را می بینیم که مکان مناسبی برای خرید سوغات است. از جمله سوغاتی های معروف روستای کندوان که همه آوازه آن را شنیده اند، عسل است. بسیاری از افراد از آب این روستا برای درمان بیماری های کلیوی برای اطرافیان خود به عنوان سوغات بر می دارند. برای تهیه عسل خوشمزه نخست باید بدانید که روستای کندوان کجاست و به همی خاطر ادامه متن را از دست ندهید.

آب معدنی کندوان

در کندوان، آب معدنی وجود دارد که با توجه به آنالیز ها و تحقیقات صورت گرفته، کمترین میزان آهک را در خود دارد. بسیاری از افراد برای آب معدنی کندوان به آن سفر می نمایند و می توان این آب را جز جاذبه های این روستا دانست. این آب معدنی برای سنگ کلیه و دفع آن مفید است. پس بهتر هست بدانید که روستای کندوان کجاست تا به این آب گوارا دست یابید.

منبع: همگردی

به "روستای کندوان اسکو، روستایی در دل صخره ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روستای کندوان اسکو، روستایی در دل صخره ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید