برترین زمان سفر به تبریز

به گزارش گردش 360 به دور دنیا، تبریز مرکز گردشگری دنیا اسلام در سال 2018 با جاذبه های طبیعی و تاریخی دیدنی یکی از برترین مقاصد سفر در تابستان است.

برترین زمان سفر به تبریز

تبریز، شهر اولین ها و برترین ها، به علت بعضی از جاذبه های تاریخی و موزه های متعدد، آب و هوای معتدل در فصل تابستان، غذاهای محلی لذیذ مانند کوفته، مردمی خون گرم و مهمان نواز و داشتن فاصله اندک با یکی از شگفت انگیز ترین روستاهای دنیا یعنی کندوان، در هر ساله در این موقع از سال گردشگران زیادی را به سمت خود می کشاند. جالب است بدانید تبریز یکی از زیباترین، پاک ترین، مدرن ترین، پیشرفته ترین و بهداشتی ترین شهرهای ایران است که خود بزرگ ترین افتخار این شهر محسوب می گردد.

در ادامه برترین زمان سفر به این شهر را از ابعاد مختلف آنالیز می کنیم تا بتوانید با برنامه ریزی مناسب بر پایه برترین زمان ممکن و متناسب هدف خود، بیشترین بهره را از سفر خود ببرید.

برترین زمان بر اساس آب و هوا

تابستان های تبریز بسیار خنک و دل پذیر است؛ اما زمستان های دیار ستارخان و باقرخان واقعا سرد و جانسوز بوده و در حدود 5 (از آبان تا اسفند) طول می کشد و در ماه های آذر، دی و بهمن (مخصوصا دی ماه) به اوج خود می رسد و تا اواخر اسفند ادامه پیدا کند. تبریز در این ماه ها روزهای یخبندان متعددی دارد و تعداد این روز در ماه های ذکر شده به ترتیب 9، 24، 29 و 13 روز است.

طبق آمار مرتبط با اقلیم این شهر دمای هوای تبریز از 10 تیر تا 10 مرداد به بیشترین مقدار خود می رسد و میانه دمای این شهر در این موقع از سال به 24.1 درجه سانتی گراد می رسد. سردترین زمان این شهر هم از 10 بهمن تا 10 دی است و میانه دما در این موقع منفی 0.9 درجه سانتی گراد است؛ بنابراین سفر به تبریز در فصل پاییز و زمستان چندان توصیه نمی گردد. به طور کلی برترین زمان سفر به تبریز از اوایل تیر تا اوایل شهریور است. میانه دمای هوا در این زمان 24 درجه سانتی گراد است. مقدار میانه حداقل دمای تبریز در این ماه ها تقریبا 16.5 درجه و میانه مقدار حدبیشتر دمای تبریز 29.5 درجه سانتی گراد است.

اگر می خواهید در فصل بهار به این شهر سفر کنید، بهتر است در اواخر خرداد به این شهر سفر کنید، میانه دمای تبریز در این ماه تقریبا 20 درجه سانتی گراد است و حداقل و حدبیشتر دما به ترتیب 12.7 و 27.7 است.

شلوغ ترین و خلوت ترین زمان

شلوغ ترین زمان سفر به تبریز ماه های تابستان است؛ زیرا هم نسبت به شهرهای شمالی کشور آب و هوای بسیار مطبوع تر و خنک تری دارد و خبری از هوای گرم و شرجی نیست و هم جشنواره تابستانی تبریز که در تیر ماه برگزار می گردد و سابقه 11 ساله دارد، بهانه سفر بسیاری از گردشگران به تبریز در فصل تابستان است.

زمستان خلوت ترین زمان سفر به تبریز است؛ زیرا همان طور که در بخش قبلی اشاره نمود، دمای هوای تبریز در زمستان به شدت کاهش می نماید و روزهای یخبندان مسائل متعددی از جمله کاهش سرعت حمل و نقل عمومی را برای شما ایجاد می گردد. بارش برف در این شهر در بعضی از مواقع به حدی می رسد که سازمان های امدادی در حالت آماده باش قرار می گیرند. بعلاوه به علت اینکه تبریز جزو کلان شهرهای ایران است، در بعضی از روزهای زمستان به علت افزایش مقدار مونواکسید کربن، با مشکل آلودگی هوا دست وپنجه نرم می نماید. البته چهره تبریز در زمستان هم دیدنی است و جشنواره های آدم برفی که در این فصل برگزار می شوند، حال و هوای جالب و شادی دارند.

برترین زمان از نظر برگزاری رویدادها و جشنواره ها

مهم ترین رویداد تبریز در امسال که ثبت ملی نیز شده و می تواند به یکی از مهم ترین رویدادهای تاریخ تبریز تبدیل گردد، رویداد تبریز 2018 است که به مناسبت انتخاب این شهر به عنوان مرکز گردشگری دنیا اسلام در سال 2018، از ابتدای سال میلادی جاری در حال برگزاری است. از مهم ترین برنامه های این رویداد می توان به فهالیت های هنری و نمایش آثار هنری همانند نقاشی، سفالگری، خوشنویسی، کاشی کاری و غیره اشاره نمود. علاوه بر این در طول این رویداد مراسم های آیینی و سنتی در مکان های گردشگری شاخص این شهر مانند موزه قاجار، پارک ائل گولی، عمارت شهرداری تبریز برگزار می شوند.

جشنواره تابستانی

جشنواره تابستانی تبریز یکی دیگر از رویدادهای مهم این شهر است که چند سالی است هر سال تیر ماه در عمارت شهرداری تبریز برگزار می گردد و شامل برنامه هایی همانند برنامه های فرهنگی و هنری متعدد از جمله جنگ های شادی در نقاط مختلف شهر، نمایشگاه های فرهنگی و هنری، پخش فیلم و... می گردد.

جشنواره ورنی اهر

جشنواره ورنی اهر، جشنواره ای است که هر ساله از تاریخ 24 تا 28 شهریور در اهر در 119 کیلومتری شمال شرق تبریز برگزار می گردد و در آن ورنی اهر (نوعی گلیم بدون پرز) و سایر دست بافت ها و صنایع دستی اهر به نمایش گذاشته می گردد.

جشنواره پنیر لیقوان

هر سال در مهر ماه (معمولا شانزدهم مهر) در روستای لیقوان در فاصله 44 کیلومتری جنوب غربی تبریز که پنیر آن شهره عام و خاص است، جشنواره ای یک روزه برگزاری می گردد که هدف از برگزاری آن آشنایی مردم با جاذبه های گردشگری روستا، صنایع دستی آن و آشنایی با آداب و رسوم مردم روستا است.

جشنواره گل محمدی گنبرف

گنبرف روستایی خوش آب و هوا در 90 کیلومتری جنوب تبریز است که محصول عمده آن گل سرخ بوده و از آن برای تهیه گلاب و اسانس گل محمدی استفاده می گردد که جزو محصولات صادراتی کشور است. این جشنواره هر ساله آدینه دوم تیرماه برگزار می گردد. ضمناً جشنواره مشابهی نیز در روستای عنصرود اسکو در 50 کیلومتری جنوب تبریز برگزار می گردد.

هر ساله در اردبیهشت ماه در منطقه عشایری قره قیه در 60 کیلومتری شمال تبریز، جشنواره ای فرهنگی ورزشی برگزار می گردد که در آن زنان و مردان غیور عشایر در رشته های دومیدانی، طناب کشی، کشتی پهلوانی با یکدیگر مسابقه می دهند. از دیگر برنامه های این جشنواره می توان به اجرای موسیقی محلی عشایر، برگزاری مراسم کوچ به صورت نمادین، حضور بانوان عشایر با لباس محلی، کمانگیری روی اسب و برپایی آلاچیق های عشایر اشاره نمود.

جشنواره آدم برفی تبریز

این جشنواره معمولا در دی ماه در پارک ائل گلی تبریز برگزار می گردد. ضمناً جشنواره های مشابه دیگری نیز در تبریز برگزار می گردد

از دیگر مراسم و جشنواره های تبریز می توان به مراسم ویژه سالگرد موزه سفال در دهم شهریور ماه و بعلاوه نمایشگاه سفره هفت سین (از خاتمه اسفند تا سیزدهم فروردین) و مراسم ویژه افطاری در همین موزه اشاره نمود.

قیمت هتل ها

امسال که تبریز به عنوان مرکز گردشگری دنیا اسلام انتخاب شده، بیشتر هتل ها تخفیف های 30 تا 40 درصدی را به مهمانان خود ارائه می دهند.

منبع: کجارو / honar.tabriz.ir / کجارو / en.climate-data.org / tabriz7.com / darkoob.ir

به "برترین زمان سفر به تبریز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برترین زمان سفر به تبریز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید