سیاهکل کجاست؛ زیبایی یک شهر سبز را دریابید

به گزارش گردش 360 به دور دنیا، سیاهکل کجاست و چه تماشای هایی برایتان در آستین دارد؟ با سیاهکل آشنا هستید یا شما هم وقتی صحبت از شمال ایران می گردد، فکرتان به سمت چند شهر مشهور مانند رامسر، ساری و رشت می رود؟ شمال ایران از شرق مازندران تا غرب گیلان، آن قدر تماشای دارد که گفتن از آنها می تواند یک کتاب قطور گردد. این بار که قصد رفتن به شمال کردید، نگاه کلیشه ای به این خطه را کنار بگذارید و در پی رفتن به مقاصد تازه تر باشید. مثلا همین سیاهکل را دریابید. جاهای تماشای این شهر، آن قدر بکر و مجذوب کننده است که از تماشا آن پشیمان نخواهید شد. بگذارید از نقاط معروف و تماشای این نقطه از گیلان برایتان بیشتر بگوییم.

سیاهکل کجاست؛ زیبایی یک شهر سبز را دریابید

سیاهکل کجاست؟

سیاهکل، یکی از شهرستان های گیلان است. شاید فکر می کنید که معنی آن به معنای کله سیاه است. اما اگر این طور فکر می کنید باید بگوییم که دوست عزیز! سخت در اشتباهید. سیاهکل یا سی کل (به زبان محلی) در زبان گیلکی یعنی آبادی کنار کوه. آبادیِ کنار کوه؛ تصویر شاعرانه ای است، نه؟ مردمان دیلمان در گیلان از گذشته های دور برای قشلاق به سیاهکل کوچ می کردند.

اما حدود 150 سال است که دیگر کوچ کردن جای خود را به یکجانشینی داده و مردم دیلمان تصمیم گرفتند که برای همواره در سیاهکل زیبا بمانند. به عبارت دیگر، سیاهکلی های امروز نوادگان دیلمانی های کوچنده ای هستند که یک روز، دیگر تصمیم گرفتند به جای ییلاق و قشلاق کردن، در سیاهکل بمانند.

همسایه های سیاهکل هم از سمت شمال، لاهیجان و آستانه اشرفیه هستند. در غرب این شهر، رشت را می بینید و رودبار و الموت هم در جنوبش واقع شده اند. در قسمت شرق سیاهکل هم شهرهای زیبای لنگرود، املش و رودسر قرار دارند.

چرا باید به بازدید از جاهای تماشای سیاهکل برویم؟

آبشار، جاده جنگلی و جنگل های سرسبز، روستاهای تماشای، آثار تاریخی، چشمه و کوه، دیگر چه می خواهید؟ برای قانع شدن برای برنامه ریزی یک سفر به دل طبعیت در پی چیزی غیر از اینها هستید؟ همان آبشار و جنگل کافی است که دیگر سریع چمدان ها را ببندید و راهی سیاهکل شوید. چه برسد به اینکه این همه تماشای در یک شهر در کنار هم قابل بازدید باشند. در ادامه برایتان می گوییم که سیاهکل دقیقا کجاست و در سفر به آن باید کجاها را بگردید:

1. آبشار لونک و آبشار باباولی

در قلب جنگلی زیبا به نام لونک در سیاهکل به آبشاری دوقلو می رسید که روحتان را تازه می نماید. ارتفاع این آبشار در حدود شش متر است و اگر دوست دارید، زمانی به آن سر بزنید که پرآب است باید فصل های بهار و پاییز را برای بازدید انتخاب کنید.

آبشار لونک در کنار جاده کوهستانی سیاهکل به سمت دیلمان قرار گرفته است و اگر از شهر سیاهکل راهی آن می شوید ، ضروری است، حدود 25 کیلومتر را طی کنید. البته آبشارهای کوچک و بزرگ زیادی در سیاهکل وجود دارند. مثلا آبشار باباولی هم از موارد دیگری است که در گشت وگذارهای خود باید به آن توجه کنید. آبشار باباولی در نزدیکی بخش دیلمان قرار گرفته است و در تمام فصل های سال تماشای است.

2. جنگل لاریخانی

در جاده سیاهکل به دیلمان، جنگلی به نام لاریخانی وجود دارد. با رفتن به جنگل لاریخانی، فقط تماشا منظره ها جنگلی و استشمام هوای تازه نیست که نصیبتان می شود، اگر حوصله کنید و پیاده روی مبسوطی انجام دهید به یک چشمه زیبا هم خواهید رسید. چشمه آب معدنی لاریخانی در دشتی در انتهای جنگل قرار گرفته است.

جنگل پیمایی برای کسانی که گشت وگذار در طبیعت را دوست دارند، قطعا دل پذیر خواهد بود. اگر هم حوصله پیاده روی زیاد را ندارید باز چیزی از دست نخواهید داد چون جاده جنگلی سیاهکل به دیلمان به تنهایی هم زیباست و می توانید در همان اوایل راستا جنگل از طبیعت سبز گیلانی لذت ببرید.

3. خانه عضدی سیاهکل

خانه عضدی ها از خانه های قدیمی و معروف گیلانی است که به ثبت ملی هم رسیده و در حال حاضر به عنوان یک موزه از آن بازدید می شود. خانه عضدی از خانه هایی است که معماری اصیل گیلانی را با همان سقف های شیروانی سفالی و گچ بری ها به نمایش می گذارد.

این خانه در اواخر دوران قاجار ساخته شده و 13 اتاق دارد. قدم زدن در خانه ای قدیمی و اعیانی را از دست ندهید. البته این خانه آنچنان به دوران شکوهش شباهت ندارد اما با تماشا آن می توان حس و حال زندگی جاری در آن در گذشته ها را احساس کرد.

4. تی تی کاروانسرا

کاروانسرای تی تی یا به زبان محلی تی تی کاروانسرا از آثار ملی ایران است. این کاروانسرا از دوران صفویه برایمان به یادگار مانده است. برای تماشاش باید به روستای بالارودِ سیاهکل بروید. شاید دلتان بخواهد که بدانید چرا نام این کاروانسرا، تی تی است. ماجرا از این قرار است که تی تی نام بانویی از اقوام یکی از شاهان صفوی بوده و به همین علت، بعد از اتمام ساخت بنا، آن را به این شکل، نام گذاری نموده است.

در کاروانسرای سنگی عمه خانم، چهار عدد ایوان وجود دارد. اتاق های این مجموعه هم برای پذیرایی مهمان استفاده می شده است. کاروانسرای تی تی را در سفرتان به سیاهکل ببینید. حس و حال خوب تماشا اثری از گذشته در طبیعتی زیبا، بخش جذابی از سفرتان خواهد شد. روستای بالارود هم روستایی تماشای است که گشتن در آن، خالی از لطف نخواهد بود.

5. قله دُرفک

درفک یعنی آشیانه عقاب. البته ریشه یابی این نام کمی سخت است. اگر به زبان شناسی علاقه داشته باشید، برایتان جالب خواهد بود که درفک بنا به روایاتی از دال فک گرفته شده است. به گویش دیلمی، دال نام یک پرنده است و فک به معنای آشیانه. فک هم پرنده ای باصلابت است؛ چیزی شبیه به عقاب. در یک نتیجه گیری می توان گفت که درفک یا همان دالفک به معنای آشیانه عقاب است. البته پُر، بی راه هم نیست. ارتفاع قله درفک برای اینکه یک عقاب، زار و زندگی اش را بنا کند، مناسب به نظر می رسد. این قله، یک آتش فشان خاموش هم دارد. غار یخ در این منطقه هم باعث می شود که تماشای تر شود.

6. روستای پیرکوه

در سفر به سیاهکل، سری هم به روستاهای آن بزنید. مثلا روستای پیرکوه از روستاهای کوهستانی این منطقه با آب وهوایی خاص است. پیرکوه در بین دو کوه قرار گرفته است و ارتفاع آن هم زیاد است. همین ها باعث می شود تا پیش بینی اوضاع هوایی روستا کمی سخت شود. البته شاید پای دلایل دیگری هم در میان است که ما از آن بی خبریم. پس دادن نظرات کارشناسی را به کارشناسان واگذار می کنیم. روستای پیرکوه است و فندق هایش. فندوق، محصول کشاورزی اصلی این روستاست.

7. بازار هفتگی سیاهکل

بازار هفتگی سیاهکل در دو روز از هفته برپا می شود؛ دوشنبه ها و پنجشنبه ها. به این بازارها، اصطلاحا دوشنبه بازار و پنجشنبه بازار می گویند. این بازارها از بازارهای اصیل گیلانی هستند که در آنها میوه ها و سبزیجات محلی در کنار صنایع دستی به فروش می رسد. بازدید از بازار هفتگی، حال وهوای جالبی برایتان خواهد داشت. تماشا میوه ها و سبزی های سالم و تازه و خریدن صنایع دستی برای سوغاتی، فکر خوبی است، نه؟

8. منطقه شکارممنوع دیلمان

برای تماشا منطقه شکارممنوع دیلمان باید به 10 کیلومتری جنوب سیاهکل بروید. شکار در این منطقه حدود 24 سال است که دیگر امکان پذیر نیست. علت این حفاظت هم وجود گونه های حیوانی مهم و خاصی مانند شوکا، خرس قهوه ای، گربه جنگلی و… است.

از نظر پوشش گیاهی هم دیلمان منطقه ای متنوع و خاص به شمار می رود. درختان صنوبر، تمشک، گردو، راش، توسکا و… را در آنجا خواهید دید. شکار گونه های خاص و کمیاب طبیعت، حرکتی غیرانسانی است که به محیط زیست و همه افراد از جمله خودِ آن شکارچی بی انصاف در بلندمدت ضرر می رساند. وقتی نظم و ساختار طبیعت به هم بخورد، هیچ کداممان در امان نخواهیم بود.

9. اماکن مذهبی سیاهکل

در نقاط مختلف شمال، امام زاده ها و بقعه های فراوانی وجود دارد. در سیاهکل هم می توانید از امام زاده ای موسوم به امام زاده صالح و سلطان حسین در روستای لمش زیارت کنید. امام زاده مصطفی در روستای گلنادان و بقعه باباولی هم گزینه های مذهبی پیش رو برای زیارت هستند. در بقعه باباولی، روی دیوارها، نقاشی هایی وجود دارد و سقف آن هم از سفال است. بنای بقعه از قرن یازدهم به جای مانده و علاوه بر ارزش مذهبی، از نظر تاریخی هم توجهتان را جلب می نماید.

10. قلعه کوتول شاه

کوتول شاه؟ خنده دار است؟ البته نام این قلعه کمی بامزه و خنده دار است. این قلعه در روستای موشا قرار گرفته است و قدمتش به دوران تیموریان می رسد. ما دقیقا نمی دانیم که کوتول شاه، آدم کوتاه قدی بوده یا نه؟ وجه تسمیه او برایمان نامشخص است. اما او از حکمرانان گیلان بوده و این قلعه هم از این فرد برایمان یادگاری مانده است. قلعه کوتول شاه در جنگل های سیاهکل قرار گرفته است و گفته می شود که از آن، راه های زیرزمینی هم به نواحی اطراف وجود داشته است.

11. استخر و پارک پاشوران

اگر به جز طبیعت گردی دوست دارید که کمی هم فضاهای شهری را تجربه کنید، باید به سراغ استخر و پارک پاشوران بروید. این دو در داخل شهر سیاهکل هستند و با امکاناتی مانند قایق و مکان هایی برای نشستن گردشگران از گزینه های پیش رو برای گشتن داخل شهر به شمار می فرایند. درختان بلند چنار و اقاقیا در پارک پاشوران هم به زیباتر شدن آن یاری می نماید.

12. قلعه گرماور

عکس از آرمان دیلمی

قلعه دیگری که در سیاهکل وجود دارد، قلعه گرماور است. این قلعه روی کوهی صخره ای و بلند قرار گرفته است. موقعیت قلعه از نظر ارتفاع به شکلی بوده که امکان کنترل کردن اطراف را به خوبی فراهم می نموده است. قدمت احتمالی گرماور به قرن سه و چهار بازمی شود. بقایایی از اشیای سفالی دوران اسلام و پیش از آن در حوالی قلعه کشف شده است. اگر برای تماشا قلعه گرماور بروید، فقط بخشی از برج دیدبانی اش را خواهید دید. چون قسمت های دیگر از بین رفته اند. درصورتی که به تاریخ و آثار باستانی علاقه ای نداشته باشید با تماشا این قلعه می گویید: خب! که چه! اما اگر از دسته افرادی باشید که برای تاریخ و فرایند رسیدن به تمدن انسانی ارزش قائل هستید حتما از تماشا کوچک ترین نشانه های گذشته و تاریخ لذت خواهید برد.

کلام آخر درمورد گردشگری در سیاهکل

گیلان زیباست. در این شکی وجود ندارد. اما برای گیلان گردی باید با شهرها و منطقه ها تماشای آن آشنا باشید. جاهای تماشای سیاهکل در گیلان دوست داشتنی را در دفترچه تان یادداشت و سفر به آن را برنامه ریزی کنید. آثار تاریخی و مذهبی، طبیعت زیبای جنگلی، آبشار و دشت برای سفر کردن گزینه های قابل تأملی هستند. جاهای تماشای سیاهکل را ببینید و رفتن به آن را به دیگران هم توصیه کنید.

منبع:عـلی بـابا

منبع: دیجیاتور

به "سیاهکل کجاست؛ زیبایی یک شهر سبز را دریابید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سیاهکل کجاست؛ زیبایی یک شهر سبز را دریابید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید