چه بر سر مسگری شیراز آمده است
به گزارش گردش 360 به دور دنیا، هنوز هم نامش بازار مسگرها است اما به جز حجره باریک و کوچک توتونچی که چهره ماندگار ایران در مسگری است و مغازه خلوت زندگانی دیگر نه ردی از مسگری شیراز دیده می گردد و نه صدای ضربه چکش بر فلز و صنعت مسگری سخت به گوش می رسد. این خبر در بخش اوضاع مسگری شیراز جای دارد.
محمد توتونچی که با فروش دست سازهای مسگری شیراز روزگار می گذراند، به خبرنگار ایرنا گفت: با همین خوشم و حال خودم را خوب نگه می دارم می گوید، نمی خواهم به چیزهای دیگر فکر کنم و بشکنم...
حسن زندگانی از دیگر فعالان بازار مسگرهای شیراز هم دل نگرانی هایی درباره صنعت مسگری دارد.
شیراز که روزگاری کارخانه مس داشته است و به قول زندگانی صنعت مسگری آن، گل سرسبد بازارهای مس ایران بوده است، حالا باید ورقه های مس را از اصفهان و زنجان تهیه کند.
مس فروشی های به جای مانده در ازدحام بزازها و روسری فروشی های بازار مسگرها هم غریب نوازی را به حد اعلا رسانده و با فروش کارهای اصفهان و یزد، رفته رفته رونق اصالت و کیفیت مس شیراز را به وادی فراموشی می برند.
زندگانی درباره اوضاع مسگری شیراز گفت: روسری فروش روبرویی بخاطر صدای چکش از ما شکایت نموده است.
حالا زمرمه اش هست که در حجره مسگری اش را ببندند تا کسبه ها در بازار مسگرهای بدون مسگر آرامش داشته باشند.
اما در میان حرف هایش درباره اوضاع مسگری شیراز بارقه امیدی در دلم درخشید: کارگاه مسگری در کنار قلعه ابونصر.
قصر ابونصر، قلعه تاریخی مخروبه در شرق شیراز و در فاصله اندکی از انتهای بلوار ابونصر واقع است. نمونه های سفال و قطعات ظروف از دوران هخامنشیان، ساسانیان و اشکانیان از این محل کشف شده است.
در کنار این اثر تاریخی، کارگاه مسگری محمود بارغن هنوز با برترین استادان این حرفه سر پا بود و مس سفید می کرد و می ساخت و تنهایی نفس های بریده این هنر اصیل شهر را زنده نگه می داشت.
حجت تصمیم قطعی که در هنر سفیدگری در ایران نمونه است نیز با ظرافت و عشق تمام پای قلع و آتش ایستاده بود.
محمود بارغن و منصور زندگانی که با شوق به هنر ساختن مشغول بودند و ماشاءالله نماینده که با لبخند و مهربانی هر ضربه چکش را وارد می کرد و دلش می خواست تمام مهارت و تجربه اش را قبل از رفتن به کسی منتقل کند، اما انگار کسی نبود.
زندگانی می گفت چون کارگر نیست کار شیراز کم است.
او اضافه کرد: دیگر کسی بلد نیست سندون را که ابزار مخصوص مسگری است، بسازد و این ها آینده این شغل و هنر را در شیراز با بحران روبرو نموده است.
به گفته فعالان صنایع دستی، در شیراز تمام مراحل ساخت ظروف و وسایل مسی از شروع تا خاتمه با دست انجام می گردد و این باعث ضخامت بیشتر و کیفیت بهتر و وجه تمایز آن با کارهای پرسی شهرهای دیگر است.
زندگانی در این باره معتقد است: مردم نمی دانند و فقط ظاهر را نگاه می نمایند، در حالی که کار شیراز، نه سیاه می گردد، نه می چسبد و سال ها می توانند در خانه هاشان از آن استفاده نمایند.
سخن اهالی این هنر دیرین حاکی از آن است که حمایت نشدن مسگرهای اصیل باعث ناشناخته ماندن این هنر و دل آشوبی و دردمندی اساتید این حرفه شده اما هنوز هم دیر نیست، با کمی توجه به هنرهای اصیل و اساتیدی که حکم گنج را برای هنر این مرز و بوم دارند می گردد کارهای بسیاری انجام داد.
منبع: ایرنا
منبع: همگردی