چرا وقتی با دست می خورید غذا خوشمزه تر می گردد؟

به گزارش گردش 360 به دور دنیا، در غرب چیزی که زمانی یک تابو یا نشانه بی فرهنگی قلمداد می شد اکنون به امری عادی تبدیل شده است: غذا خوردن با دست. اکنون فینگر فود به عنوان دسته ای لذت های آشپزی در غرب و خوردن بعضی غذاها با دست عادی تلقی می گردد.

چرا وقتی با دست می خورید غذا خوشمزه تر می گردد؟

به گزارش گردش 360 به دور دنیا به نقل گاردین، هیچ کس دوبار به فردی که در رستوران با دستانش برگر می خورد نگاه نمی نماید و خوردن پیتزا با چاقو و چنگال حتی ممکن است به عنوان یک پاس تقلبی در نظر گرفته گردد. اما یک موضوع تعیین است. برای خوردن غذا با دست باید آداب آن را آموخت.

نخست آن که موضوع مهم اهمیت شستن دست ها پیش و پس از غذا خوردن است. دومین قانون جهانی آن است که غذا تنها با دست راست خورده می گردد. خواه نان یا برنج باشد یا دیگر غلات این امر در خصوص تمام غذاها صدق می نماید. دست زدن به غذا با دست چپ یک تابو بزرگ در بیشتر کشورها محسوب می گردد و ظاهرا تنها در اروپا و آمریکای شمالی چنین تابویی وجود ندارد.

هنجارها و تابوهای فرهنگی در خلاء وجود ندارند این موارد اغلب ریشه در یک نظام اعتقادی گسترده تر دارند خواه مفاهیم مرتبط با جمع گرایی در برابر فردگرایی باشند یا حتی ایده های مربوط به سلامت و رفاه. استفاده از دست برای غذا خوردن به این معنی است که محدودیت مادی برای تعداد افرادی که می توانند در یک وعده غذایی شرکت نمایند وجود ندارد. در خاورمیانه به طور خاص و بخش هایی از آسیا و آفریقا غذا در ظرفی بزرگ و عمومی سرو می گردد.

این نشان دهنده اهمیت اجتماع در تجربه غذا خوردن در فرهنگ آن منطقه است. اگر شخصی به طور غیر منتظره و سرزده در وقت شام ظاهر شد نیازی به در دست گرفتن یک چنگال اضافی ندارد. با توجه به فلسفه های مربوط به سلامتی، آیورودا یک علم باستانی و کهن هندی مزایای خوردن با دست را آموزش می دهد و بر این باور است که هر یک از پنج انگشت یک دست با عنصر متفاوتی (اتر، هوا، آتش، آب و خاک) مطابقت دارد؛ که خوردن با دست ما را به طور مستقیم با غذای مان مرتبط می نماید و حتی هضم غذا را تقویت می نماید. البته بحث همیشگی در خصوص این که آیا غذا واقعا زمانی که با دست خورده می گردد طعم بهتری دارد کماکان باقیست: چیزی بسیار ذهنی را فقط می توان شخصا تجربه کرد.

منبع: فرارو

به "چرا وقتی با دست می خورید غذا خوشمزه تر می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا وقتی با دست می خورید غذا خوشمزه تر می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید