هوش مصنوعی آمار فراوری کتاب را افزایش خواهد داد

به گزارش گردش 360 به دور دنیا، مهدی آتش جام، کارشناس متاورس و مدیرعامل شرکت دانش بنیان اصحاب رسانه پویا در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران ، درباره هوش مصنوعی و کاربرد آن در صنعت نشر گفت: فارغ از مخالفان و موافقانی که هوش مصنوعی دارد، این فناوری است که در هیچ حوزه ای نمی توان از توسعه آن پیشگیری کرد. این فناوری به اتفاقاتی که در فرآیند چاپ می افتد نظیر نظارت بر کیفیت چاپ یاری خواهد گرد. اصل اتفاقی که در صنعت نشر برای نویسندگان می افتد اتفاق بزرگ و پیچیده ای است. هوش مصنوعی به معنای واقعی دستیاری باهوش و یادگیرنده است.

هوش مصنوعی آمار فراوری کتاب را افزایش خواهد داد

وی اضافه کرد: به هرحال AI یا همان هوش مصنوعی یک دستیار کاربردی باهوش است و به علت یادگیر بودنش، طبق فکر و سلیقه ما رفتار می نماید، یعنی هوش مصنوعی در اختیار نویسنده است و بعد از مدتی به سلیقه آن نویسنده نزدیک تر می گردد و

یا همان هوش مصنوعی یک دستیار کاربردی باهوش است و به علت یادگیر بودنش، طبق فکر و سلیقه ما رفتار می نماید، یعنی هوش مصنوعی در اختیار نویسنده است و بعد از مدتی به سلیقه آن نویسنده نزدیک تر می گردد و کارها را طبق سلیقه همان نویسنده انجام دهد. این موضوع می تواند عامل رونق بازار نشر در آینده باشد. چرا که در این فرآیند سرعت نوشتن، ویراستاری و چاپ بالا می رود

کارها را طبق سلیقه همان نویسنده انجام دهد. این موضوع می تواند عامل رونق بازار نشر در آینده باشد. چرا که در این فرآیند سرعت نوشتن، ویراستاری و چاپ بالا می رود.

آتش جام با بیان اینکه امروز ربات ها دست به قلم شده اند، گفت: ربات ها امروز محتوا فراوری می نمایند؛ تحقیق می نمایند و به دستور انسان در تمام منابع اینترنت جستجو می نمایند بعلاوه متن را تصحیح، خلاصه و ویراستاری می نماید. بعلاوه یکی از قابلیت های نسبتا قدیمی هوش مصنوعی، تبدیل گفتار به متن است، این فناوری به علت یادگیرنده بودن می تواند ایده پردازی کند.

مدیرعامل شرکت دانش بنیان اصحاب رسانه پویا ادامه داد: ربات ها از لحاظ کارکرد منسجم نیستند؛ مثلا شرکت OpenAI ابزار چت جی پی تی دارد. پیش بینی که می توانیم در آینده داشته باشیم، پدید آمدن ربات هایی است که بتوانند همه این کارها را با هم انجام دهد.

وی اضافه کرد: کافی است به آن ربات دستور دهیم چه کتابی با چه محتوا و چه ویژگی هایی می خواهیم. هوش مصنوعی خطاهای انسانی را به حداقل ممکن می رساند و این ها اتفاقات مجذوب کنندهی است. این اتفاق ممکن است برای بعضی نویسندگان مجذوب کننده نباشد؛ چراکه هوش مصنوعی موجب می گردد کار نویسندگان و مولفان کم رونق گردد و بسیاری از نویسندگان، ویراستاران و مولفان کار خود را از دست بدهند. امروز نوجوان 12 ساله نیز می تواند با یاری هوش مصنوعی کتاب بنویسد و در کمترین زمان ممکن می تواند آن کتاب را در اختیار داشته باشد.

آتش جام در پاسخ به این سوال که آیا شرایط استفاده از این فناوری در صنعت نشر کشورمان مهیا است یا خیر، گفت: شرایط را خودمان ایجاد می کنیم، خود ما هستیم

ما تصمیم می گیریم این فناوری را چگونه استفاده کنیم و چقدر به آن ورود کنیم. در واقع صنعتگران این حوزه باید تصمیم بگیرند که این اتفاق بیفتد. مانعی غیر از زبان استفاده از هوش مصنوعی در کشورمان وجود ندارد. بعضی ربات ها به زبان انگلیسی و لاتین کار می نمایند و شاید انتشار کتاب به زبان فارسی دارای محدودیت باشد

که باید از کاری استقبال کنیم. گاهی فناوری ها موانعی برای بعضی کشورها دارند که هوش مصنوعی برای صنعت نشر این موانع را ندارد.

وی اضافه کرد: ما تصمیم می گیریم این فناوری را چگونه استفاده کنیم و چقدر به آن ورود کنیم. در واقع صنعتگران این حوزه باید تصمیم بگیرند که این اتفاق بیفتد. مانعی غیر از زبان استفاده از هوش مصنوعی در کشورمان وجود ندارد. بعضی ربات ها به زبان انگلیسی و لاتین کار می نمایند و شاید انتشار کتاب به زبان فارسی دارای محدودیت باشد.

آتش جام شرح داد: البته من چاپ را انتهای نشر نمی دانم و معمولا کتاب دیجیتالی مطالعه می کنم. اما اگر صنعت چاپ را کنار بگذاریم، پیش بینی من از آینده صنعت نشر با وجود هوش مصنوعی این است که رباتی روی تلفن همراه نصب می گردد که وقتی از آن می خواهید کتابی نگارش کند، کتابی با برترین ویراستاری و محتوا به شما تحویل می دهد. قطعا فناوری مزیت هایی را با خود به همراه دارد. فکر می کنم؛ به طور کلی هوش مصنوعی برای عموم مردم مزیت محسوب گردد اما ممکن است برای بعضی ناشران تهدید محسوب گردد.

وی با اشاره به آینده هوش مصنوعی در حوزه کتاب گفت: بعد از این اتفاق تعداد کتاب هایی که می توانیم در اختیار داشته باشیم قطعا افزایش پیدا می نماید. اگر تا امروز کسی حوصله نوشتن نداشت، کار برای او آسان شده به طوری که احتیاج به نویسندگی هم ندارد. در آینده با تعداد محتوای بیشتری روبه رو هستیم و این می تواند اتفاق خوبی باشد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "هوش مصنوعی آمار فراوری کتاب را افزایش خواهد داد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هوش مصنوعی آمار فراوری کتاب را افزایش خواهد داد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید