روش های نقد فیلم

به گزارش گردش 360 به دور دنیا، به گزارش خبرنگار خبرنگاران ؛ کتاب روش در نقد فیلم نوشته سید حمید میرخندان (مشکات) است. این کتاب که شامل چهار فصل است به روش های نقد در فیلم و سینما می پردازد.

روش های نقد فیلم

فصل اول این کتاب با عنوان نقد شکل گرا و نو شکل گرا به تعریف این دو مقوله و تمایز شکل از محتوا، بافت و زمینه، روش نقد تحلیلی و اصول آن و بعلاوه معنای فیلم و ارزیابی فیلم می پردازد.

فصل دوم این کتاب با عنوان نقد مؤلف به تعارف رایج کارگردان به عنوان مؤلف، فیلمنامه نویس به عنوان مؤلف و مؤلف چندگانه پرداخته است. در ادامه مؤلف فیلم، مؤلف و متن، نقد مؤلف، خط مشی، روش یا نظریه؟ عناوینی هستند که این فصل را به خود اختصاص می دهند.

در فصل سوم این کتاب نویسنده به نقد ساختارگرا و ویژگی های ساختارگرایی می پردازد. در ویژگی های ساختارگرایی می توان به عمق ساختارمند، عینیت گرایی، فرهنگ به مثابه زبان، نفی عاملیت سوژه انسانی، ساختار به مثابه شکل و معنا، غیرتاریخی گرایی اشاره نمود.

در ادامه این فصل مباحثی چون معنای تصریحی و معنای تلویحی، ساختار شکل روایت، ساختار معنای روایت، زبان فیلم و تعدد معنا از جمله عناوینی است که به وسیله نویسنده توضیح داده شده است.

فصل چهارم کتاب روش در نقد فیلم به روش نقد بر اساس مبانی می پردازد.

در این فصل نویسنده در مقوله تحلیل فیلم خواننده کتاب را با مباحثی چون میزانسن، تصویربرداری، تدوین، صدا و رمزگان آنها آشنا می نماید.

در ادامه نویسنده در مقوله تحلیل روایت با عناوینی چون طرح و توطئه و داستان، دلیل روایی، عناصر روایت به نقد فیلم با توجه به تحلیل روایت می پردازد.

در سرانجام نیز نویسنده با تفسیر فیلم، ارزیابی فیلم و نقد موردی کتاب روش در نقد فیلم را به سرانجام می برد.

نکته قابل توجه در نگارش این کتاب این است که در سرانجام هر فصل نویسنده خلاصه ای از هر فصل در دو تا سه صفحه به خواننده کم حوصله ارائه داده است تا اگر مطلبی برایش خوب جا نیفتاده است با مرور مجدد آن مطلب را به خوبی دریافت کند.

کتاب روش در نقد فیلم به وسیله انتشارات دانشگاه صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در شمارگان 500 نسخه به چاپ رسیده است. این کتاب در 239 صفحه روانه بازار کتاب شده است. کتاب روش در نقد فیلم با قیمت 150 هزار تومان در اختیار علاقه مندان به مقوله نقد و تحلیل فیلم قرار گرفته است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "روش های نقد فیلم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روش های نقد فیلم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید