نصب اپلیکیشن از اپ استورهای متفرقه چه بر سر تلفن همراه شما می آورد؟

به گزارش گردش 360 به دور دنیا، گجت نیوز نوشت: نصب اپلیکیشن های موبایل از اپ استورهای متفرقه خطرات وحشتناکی را برای گوشی و اطلاعات شخصی شما به همراه دارد. پس باید جدی گرفته شود!

نصب اپلیکیشن از اپ استورهای متفرقه چه بر سر تلفن همراه شما می آورد؟

بسیاری از کاربران اپ استور اپل یا گوگل پلی را برای دانلود و نصب اپلیکیشن های موبایل انتخاب می کنند. اما برخی از افراد هم هستند که ترجیح می دهند از اپ استورهای متفرقه که روزبه روز به تعداد آن ها افزوده می شود، استفاده کنند. هرچند دست شما در انتخاب بین یکی از اپ استورهای متفرقه باز است، اما این کار می تواند شما را با خطر روبرو کند. از آنجا که اپ استورهای رسمی روی اپلیکیشن هایی که در این پلتفرم ها ارائه می شود نظارتی ندارند، احتمال خطرات امنیتی آن ها زیاد است. نبود پروتکل های امنیتی مناسب خطراتی را به همراه دارد که می تواند عواقب جدی داشته باشد.

App Store و Google Play، دو استور رسمی موبایل

در این مقاله به بررسی اپ استورهای متفرقه ای که در سطح اینترنت وجود دارد خواهیم پرداخت و به شما می گوییم که نصب اپلیکیشن های موبایل از اپ استورهای متفرقه چه خطراتی را می تواند به همراه داشته باشد.

اپ استورهای متفرقه چه هستند؟

اپ استورهای متفرقه می توانند وب سایت ها، فروشگاه ها یا اپلیکیشن هایی باشند که طیف گسترده ای از اپلیکیشن ها را بیرون از فضای اپ استور اپل (آی او اس) یا پلی استور گوگل (اندروید) در دسترس کاربران قرار می دهند. این یعنی حتی اپلیکیشن هایی که به علت نقض سیاست ها در این دو اپ استور رسمی عرضه نشده اند هم در آن ها یافت می شود.

معمولاً این فروشگاه ها، نسخه رایگان اپلیکیشن ها و بازی های پولی محبوب را نیز در دسترس کاربران قرار می دهند. به طور مثال بررسی ها نشان می دهد یکی از این اپ استورها نسخه ماد شده ای از بازی محبوب Clash of Clans را که قدرت بیشتری نسبت به نسخه معمولی در اختیار کاربران می گذارد را برای انتشار قرار داده است. نسخه های دزدی و رایگان اپلیکیشن هایی مثل ادوبی فتوشاپ را هم می توانید در آن ها بیابید.

شاید در نگاه اول از دیدن آن ها راضی شوید، ولی باید بدانید که این نسخه های ماد شده می توانند حاوی کدهای مخربی باشند که اطلاعات کاربری شما را می دزدند، نرم افزارهای بدافزار را روی گوشی نصب کنند یا حتی در بدترین حالت کنترل کامل گوشی شما را به دست بگیرند.

چرا توسعه دهندگان اپلیکیشن هایشان را در اپ استورهای متفرقه منتشر می کنند؟

توسعه دهندگان بنا به دلایل مختلفی تصمیم می گیرند که اپلیکیشن هایشان را در اپ استورهای متفرقه منتشر کنند. عمده ترین این دلایل عبارتند از:

  • به دست آوردن مخاطبان بیشتر: اپ استورهای متفرقه امکان دسترسی کاربران وسیع تری به اپلیکیشن ها را در اختیار توسعه دهندگان قرار می دهند.
  • درآمدزایی بیشتر: شاید سودآوری از اپ استورهای متفرقه به اندازه اپ استورهای رسمی نباشد، اما حداقل توسعه دهندگان می توانند از هر بار دانلود اپلیکیشن خود سودی را کسب کنند.
  • هزینه های کمتر: توسعه اپلیکیشن و انتشار آن روی App Store یا Google Play خیلی هزینه بر است. به همین علت برخی از توسعه دهندگان تصمیم می گیرند اپلیکیشن های پیشرفته خودشان را در سایر فروشگاه های اپلیکیشن منتشر کنند تا هزینه کمتری را متقبل شوند.
  • گرفتن بازخورد: برخی توسعه دهندگان به اپ استورهای غیررسمی به چشم فضایی برای دریافت بازخورد کاربران نگاه می کنند.
  • آزمایش قابلیت های نو: توسعه دهندگان می توانند از اپ استورهای غیررسمی برای آزمایش قابلیت های نو اپلیکیشن های خود استفاده کنند. قابلیت هایی که احتمالاً در آینده به نسخه های رسمی اضافه می شوند.
  • دور زدن سانسور: فروشگاه های غیررسمی اپلیکیشن راهی برای انتشار اپلیکیشن هایی هستند که از طریق اپ استورهای رسمی سانسور می شود.
  • دور زدن محدودیت های منطقه ای: برخی از کشورها مقررات سختگیرانه ای را در رابطه با در دسترس بودن برنامه ها در فروشگاه های اپلیکیشن دارند. فروشگاه های برنامه شخص ثالث راه خوبی برای دور زدن این محدودیت ها هستند.

چرا کاربران از اپ استورهای غیررسمی برنامه هایشان را دانلود می کنند؟

فروشگاه های متفرقه اپلیکیشن انتخاب محبوبی برای دانلود برنامه هایی هستند که در App Store یا Google Play وجود ندارد. عمده ترین دلایلی که باعث می شود کاربران آن ها را انتخاب کنند، عبارتند از:

  • تنوع: آن ها طیف وسیعی از اپلیکیشن هایی که به خاطر قوانین سختگیرانه در فروشگاه های رسمی وجود ندارند را ارائه می کنند.
  • هزینه: در این فروشگاه ها می توانید نسخه رایگان اپلیکیشن های پولی را پیدا کنید و این یعنی کاربران نیازی به هزینه اضافی ندارند.
  • محدودیت های منطقه ای: برخی از اپلیکیشن ها ممکن است در برخی از منطقه ها در دسترس نباشند. این فروشگاه ها به شما اجازه می دهند بدون در نظر گرفتن محدودیت ها بتوانید برنامه های دلخواهتان را در هر کجای جهان که هستید دانلود کنید.
  • بدون نیاز به ثبت نام: بسیاری از این فروشگاه های متفرقه نیازی برای استفاده نیازی به ثبت نام و ایجاد یک حساب کاربری ندارند و پیش از دانلود اطلاعات شخصی کاربر را نمی خواهند.
  • برنامه های مود شده: نسخه مود شده بسیاری از اپلیکیشن ها و بازی ها را می توانید در این فروشگاه ها پیدا کنید. این نسخه ها امکانات بیشتری نسبت به نسخه معمولی برنامه ها را ارائه می کنند.

نصب اپلیکیشن های موبایل از اپ استورهای متفرقه چه خطراتی دارد؟

بسیاری از کاربران از خطراتی که در پی نصب اپلیکیشن های موبایل از اپ استورهای متفرقه رخ می دهد، مطلع نیستند. توسعه دهندگان مخرب، اپلیکیشن های آلوده خود را در فروشگاه های غیررسمی منتشر می کنند که با نصب آن ها گوشی شما ویروسی یا آلوده به بدافزار می شود. علاوه بر این، تعداد بسیار زیادی اپلیکیشن مالی و بانکی تقلبی هم وجود دارد که خطرات بیشتری به همراه داشته و می توانند حساب های بانکی شما را خالی کنند.

بنابراین همیشه باید منبعی که اپلیکیشن هایتان را از آنجا دانلود می کنید برایتان اهمیت داشته باشد. اپ استورهای رسمی دروازه هایی توانمند برای جلوگیری از نفوذ بدافزارها و ویروس ها از طریق اپلیکیشن ها به داخل گوشی کاربران هستند. چیزی که استورهای متفرقه از آن بی بهره اند. اگر هم مجبور به دانلود برنامه ای از یک اپ استور غیررسمی شدید، حتماً از سابقه و سطح امنیتی آن مطمئن شوید.

227227

منبع: خبرآنلاین

به "نصب اپلیکیشن از اپ استورهای متفرقه چه بر سر تلفن همراه شما می آورد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نصب اپلیکیشن از اپ استورهای متفرقه چه بر سر تلفن همراه شما می آورد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید