راهنمای خرید گوشی موبایل و تلفن هوشمند

به گزارش گردش 360 به دور دنیا، تا همین چند سال پیش خرید یک گوشی موبایل بی نظیر کار دشواری نبود. برندهای فعال در بازار آن قدر زیاد نبودند که مشتری ها را به یک چالش بزرگ دعوت نمایند و رقابت انحصارطلبانه ای وجود داشت که تنها چند برند شناخته شده در آن حضور داشتند. حالا اما بازار تغییر نموده است. فراورینماینده های کوچک و بزرگ در کنار یکدیگر کوشش می نمایند تا برترین گوشی های بازار را با پایین ترین قیمت ممکن فراوری نمایند و خرید تلفن هوشمند را به یک پروژه نفس گیر تبدیل نموده اند.

راهنمای خرید گوشی موبایل و تلفن هوشمند

از سوی دیگر، حالا با تلفن های هوشمند میان رده و حتی پایین رده ای روبرو هستیم که نه تنها امکانات بهتری از پرچمداران گران قیمت چند سال پیش دارند بلکه آن قدر نزدیک به یکدیگر هستند که انتخاب یکی از آن ها احتیاجمند به مطالعه دقیق امکانات همه رقبا است. در این راهنمای خرید گوشی موبایل به شما یاری می کنیم که تا فزونین تلفن های هوشمند هر رده قیمتی بازار را پیدا کنید.

فزونین گوشی های موبایل مالی در بازار ایران: تا دو میلیون تومان

تلفن های هوشمند مالی بخش بزرگی از بازار موبایل بیشتر کشورهای دنیا را در اختیار خودشان گرفته اند. این محصولات که با حداقل استانداردهای سالانه فراوری می شوند، امکانات زیادی ندارند و تنها می توانند در رفع کردن احتیاجهای اولیه کاربر به او یاری نمایند. بنابراین منطقی است که قیمت زیادی هم نداشته باشند. اگرچه روزگاری می شد با کم تر از پانصد هزار تومان یک تلفن هوشمند مالی در بازار ایران خریداری کرد اما امروز حداقل به دو میلیون تومان احتیاج دارید تا دست خالی از بازار گوشی های موبایل خارج نشوید. اگر برای خرید تلفن هوشمند در بازار فعلی حداکثر دو میلیون تومان بودجه دارید، تلفن های هوشمندی که در ادامه به شما معرفی می کنیم را به عنوان گزینه های اصلی آنالیز کنید.

Samsung Galaxy A01 - 16GB

قیمت: حدود 1.900.000 تومان

این تلفن هوشمند مقرون به صرفه ترین مدل سامسونگ در بازار فعلی است که تنها 16 گیگابایت حافظه داخلی دارد و با 2 گیگابایت رم عرضه شده تا حداقل سخت افزار ممکن را یدک بکشد. صفحه نمایش 5.7 اینچی A01 با رزولوشن 1520 در 720 پیروز شده 301 پیکسل را در هر اینچ خود قرار دهد. اگرچه تراکم پیکسلی و رزولوشن مدل مالی سامسونگ اعداد خوبی را نشان می دهد اما باید بدانید این تلفن هوشمند از پنل TFT PLS بهره می برد که در مقایسه با محصولات گران تر سامسونگ، کیفیت بسیار پایین تری دارد. با این حال پردازنده اسنپدراگون 439 آن به تکنولوژی 12 نانومتری مجهز شده تا با سخت افزار قابل قبولی روبرو باشیم.

اگر نگران حافظه محدود این تلفن هوشمند هستید، می توانید کارت حافظه جانبی با حداکثر ظرفیت 128 گیگابایت را به آن اضافه کنید. باطری 3000 میلی آمپری A01 با توجه به سخت افزار کم مصرف آن منطقی است اما نباید انتظار زیادی از این موبایل داشته باشید و برای شارژ هر روز آن آماده شوید. دوربین سلفی این تلفن هوشمند که همه بدنه آن از پلاستیک تشکیل شده تنها 5 مگاپیکسل است و دوربین های اصلی آن به ترتیب 13 و 2 مگاپیکسل هستند. فراموش نکنید که A01 از درگاه Micro USB بهره می برد و خبری از USB Type-C نیست.

Nokia 2.2 - 32GB

قیمت: حدود 2.000.000 تومان

نوکیا به عنوان یکی از محبوب ترین فراورینمایندگان بازار تلفن های همراه در سال های دور با قهرمانان تازه نفس به بازار برگشته و مدل 2.2 آن ها یک گزینه بی نظیر است. این تلفن هوشمند با ظاهری تمام پلاستیک، کیفیت ساخت بالاتر از حد انتظاری را به نمایش می گذارد که شاید انتظار آن را با قیمت مالی اش نداشته باشید. حافظه داخلی 32 گیگاباتی و رم 3 گیگاباتی 2.2 در کنار پردازنده چهارهسته ای مدیاتک نوید یک سخت افزار قابل قبول را به شما می دهد. در کنار آن می توانید روی دوربین 13 مگاپیکسلی به عنوان دوربین اصلی حساب باز کنید و تصاویر سلفی خود را با دوربین 5 مگاپیکسلی ثبت کنید.

باتری 3000 میلی آمپری 2.2 برای صفحه نمایش 5.7 اینچی آن که وضوح 1920 در 1080 را به همراه دارد، اندکی ناکافی به نظر می رسد. تراکم پیکسلی هر اینچ صفحه نمایش 2.2 عدد قابل قبول 295 پیکسل را نشان می دهد و با پنل باکیفیت IPS ساخته شده است. فراموش نکنید که تلفن های هوشمند نوکیا با همراهی گوگل از نسخه خام و بدون امکانات اندروید بهره می برند که اگرچه سرعت بالاتری دارد اما اندکی پیچیده تر به نظر می رسد.

فزونین گوشی های موبایل پایین رده در بازار ایران: تا سه میلیون تومان

فراورینمایندگان بازار تلفن های هوشمند بیشتر از آن که به پیروزیت پرچمداران گران قیمتشان خیره باشند، به پیروزیت گوشی های پایین رده فکر می نمایند. این محصولات با حداقل قیمت، فزونین تجربه ممکن را برای کاربرانشان به همراه دارند و در جذب رضایت حداکثری مخاطب پیروز هستند. بنابراین اگر برای خرید تلفن هوشمند در بازار فعلی حداکثر سه میلیون تومان بودجه دارید، بهتر است تلفن های هوشمندی که در ادامه به شما معرفی می کنیم را به عنوان گزینه های اصلی آنالیز کنید.

Xiaomi Redmi 8 - 64GB

قیمت: حدود 2.700.000 تومان

شیائومی یکی از مهره های نو بازار تلفن های هوشمند در چند سال اخیر است. این شرکت چینی با افزایش روزافزون فراوریات خود حالا در سطح دنیای حضور پیدا نموده و محصولاتی مانند Redmi 8 را با قیمت های منصفانه عرضه می نماید. این گوشی پایین رده با صفحه نمایش 6.2 اینچی تنها 270 پیکسل در هر اینچ برای کاربرش در نظر گرفته که رقم قابل قبولی نیست. با این حال باتری 5000 میلی آمپری آن به پردازنده اسنپدراگون 439 یاری می نماید تا در کنار 3 گیگابایت رم، سخت افزار قابل قبولی ارائه دهد.

طراحی قاب پشتی Redmi 8 از پلاستیک است اما شکل و شمایل شیشه ای آن باعث می گردد تجربه جالبی برای شما به همراه داشته باشد. دو دوربین اصلی آن به ترتیب 12 و 2 مگاپیکسلی هستند اما دوربین سلفی 8 مگاپیکسلی به شما یاری می نماید تا عکس های مجذوب کننده تری از خودتان ثبت کنید.

Nokia 3.2 - 64GB

قیمت: حدود 2.800.000 تومان

نوکیا با مدل 3.2 در بازار پایین رده ها هم حرف های زیادی برای گفتن دارد. پردازنده اسنپدراگون 429 با سه گیگابایت رم و باطری 4000 میلی آمپری از مهم ترین ویژگی های سخت افزار تلفن هوشمندی هستند که با یک صفحه نمایش 6.2 اینچی به بازار عرضه شده است. تراکم پیکسلی 269 پیکسل در هر اینچ 3.2 عدد چندان دلگرم نماینده ای نیست اما دوربین 13 اصلی 13 مگاپیکسلی آن کیفیت مطلوبی دارد. این مدل با دوربین سلفی 5 مگاپیکسلی عرضه شده و می توان گفت برای عکاسی های معمولی یک گزینه منطقی به نظر می رسد.

فراموش نکنید که 3.2 با طراحی تماما پلاستیکی ساخته شده و با ضخامت نسبتا زیاد 8.6 میلی متری وزن قابل قبولی دارد. برخلاف مدل 2.2 که از حسگر اثرانگشت بی بهره بود، با خرید 3.2 می توانید از حسگر اثر انگشت هم بهره ببرید.

فزونین گوشی های موبایل میان رده در بازار ایران: سه تا پنج میلیون تومان

بازار میان رده ها در سراسر دنیا یک بازار پویا و پررونق است. این بازار به کاربرانی تعلق دارد که توانایی و یا احتیاج خرید یک پرچمدار گران قیمت را ندارند و در عین حال برای خرید یک گوشی پایین رده هم هیچ اشتیاقی نشان نمی دهند. بنابراین زمان آن رسیده تا هزینه بیشتری نمایند تا گوشی موبایل بهتری خریداری نمایند. با پیشرفت بازار میان رده ها در سالیان اخیر اگر حساسیت زیادی روی تلفن هوشمندتان نداشته باشید، می توانید موبایلی در سطح یک پرچمدار خریداری کنید. اگر سرمایه ای سه تا پنج میلیون تومانی برای خرید تلفن همراه دارید، بهتر است تلفن های هوشمندی که در ادامه به شما معرفی می کنیم را به عنوان گزینه های اصلی آنالیز کنید.

Samsung Galaxy A20s - 32GB

قیمت: حدود 3.100.000 تومان

سامسونگ از سال گذشته تصمیم گرفت تا بازار محصولاتش در بازار تلفن های هوشمند را گسترده تر کند. آن ها با نسل نوی از محصولات سری A پا به میدان گذاشتند و حالا شاهد نمایش محصولات میان نسلی As در بازار هستیم. این فراورینماینده کره ای تصمیم گرفته تا A20s را با صفحه نمایش 6.5 اینچی با تراکم پیکسلی 264 به بازار عرضه کند و با باطری 4000 میلی آمپری آن را به یک انتخاب قدرتمند تبدیل نموده باشد. پردازنده اسنپدراگون 450 و رم 3 گیگابایتی در کنار حافظه داخلی 32 گیگاباتی، می توانند به شما یاری نمایند تا تجربه خوبی داشته باشید.

سامسونگ در A20s از سه لنز برای دوربین اصلی استفاده می نماید که لنز 13 مگاپیکسلی واید، لنز 8 مگاپیکسلی اولترا واید و لنز 3 مگاپیکسلی برای عمق بخشیدن به تصاویر هستند. دوربین سلفی آن هم 8 مگاپیکسل است تا به مخاطب فرصت ثبت تصاویر سلفی خوب را بدهد. طراحی پلاستیکی اما باکیفیت A20s در کنار درگاه USB Type-C می تواند کیفیت این تلفن هوشمند را تضمین کند.

Nokia 6.2 - 64GB

قیمت: حدود 3.500.000 تومان

اگرچه قاب جلویی و پشت 6.2 به پلاستیکی مجهزشده که ساختاری شیشه ای دارد اما می توانید با در دست گرفتن آن تجربه خوبی را به دست بیاورید. تراشه اسنپدراگون 636 این میان رده به چهار گیگابایت رم مجهز شده تا در کنار 64 گیگابایت حافظه داخلی به یک گزینه مطلوب تبدیل گردد. فراموش نکنید که صفحه 6.3 اینچی آن 400 پیکسل در هر اینچ را میزبانی می نماید و رزولوشن 2280 در 1080 را ارائه می دهد. اما مهم ترین فزونی 6.2 نسبت به رقبایش دوربین های باکیفیتی است که نوکیا آن ها را با دقت انتخاب نموده تا مخاطبان دقیق را پیدا کند.

دوربین اصلی این میان رده به سنسوری 16 مگاپیکسل مجهز شده است و در کنار دوربین 8 مگاپیکسلی از یک سنسور تشخیص عمق 5 مگاپیکسلی هم بهره می برد. نوکیا مانند همه مدل هایی که در چند سال اخیر عرضه نموده، برای 6.2 هم از اندروید خام گوگل استفاده نموده تا سرعت بیشتری ارائه دهد.

Xiaomi Redmi Note 8 - 64GB

قیمت: حدود 3.600.000 تومان

اگر از اندروید خام و طراحی دوربین های 6.2 حس خوبی دریافت نمی کنید، طراحی ساده تر Redmi Note 8 برای شما مناسب تر است. صفحه نمایش 6.3 اینچ آن میزبان دقیقا 410 پیکسل در هر اینچ شده تا با یاری باطری 4000 میلی آمپری برای یک روز سخت آماده باشد. پردازنده اسنپدراگون 655 با 4 گیگابایت رم و 64 گیگ حافظه داخلی به شما یاری می نماید تا به راحتی برای عکاسی با دوربین چهارگانه آن آماده باشید. یک دوربین 48 مگاپیکسلی در کنار یک دوربین 8 مگاپیکسل و دو دوربین دو مگاپیکسلی در گوشه قاب پشتی Redmi Note 8 قرار دارند.

این تلفن هوشمند با درگاه USB Type-C به بازار عرضه شده و با شارژ سریع 18 وات با سرعت قابل قبولی به بالاترین سطح شارژ خود می رسد. بنابراین شاید بتوان گفت اگر در پی خرید به صرفه ترین گوشی موبایل بازار در محدوده قیمتی سه تا پنج میلیون هستید، Redmi Note 8 همه انتظارات شما را برآورده می نماید.

Xiaomi Redmi Note 8 Pro - 128GB

قیمت: حدود 4.950.000 تومان

اگر واقعا مسئله ای برای خرید یک تلفن هوشمند تقریبا پنج میلیون تومانی ندارید، شاید 8 Pro فزونین تلفن هوشمند در این محدوده قیمتی باشد. یک تلفن هوشمند زیبا با طراحی چشم گیر و سخت افزار قدرتمند که می تواند تا چند سال آینده یک همراه بی بدیل باشد. صفحه نمایش 6.5 اینچ آن در هر اینچ 395 پیکسل قرار داده و با یاری پنل IPS روشن می گردد. اگرچه مدل های کم حافظه تر این تلفن هوشمند با قیمت های پایین تر آن در بازار وجود دارد اما ما به شما پیشنهاد می کنیم تا مدل 128 گیگابایت را خریداری کند تا برای چند سال آینده هیچ مسئله ای برای استفاده از حافظه نداشته باشید.

فراموش نکنید که 8 Pro از کارت حافظه جانبی تا 256 گیگابایت هم پشتیبانی می نماید؛ مانند همه گوشی هایی که تا این لحظه در این فهرست به شما معرفی نموده ایم. جنس قاب پشتی آن از شیشه است و با یک طراحی سنگین و نسبتا ضخیم، حس کارکردن با یک تلفن هوشمند پرچمدار را به خوبی به کاربر خود منتقل می نماید. اگر روی قدرت پردازنده تلفن هوشمندتان حساسیت دارید، شاید 8 Pro گزینه مناسبی برای شما نیست. این گوشی از پردازنده مدیاتک هلیو جی90تی استفاده می نماید که اگرچه قدرت خوبی دارد اما در سطح پرچمداران بازار نیست. با این حال نگرانی خاصی در استفاده از 8 Pro نداشته باشید چراکه هیچ مسئله ای در پردازش سنگین ترین بازی ها و وظایف هم ندارد.

فزونین گوشی های پرچمدار در بازار ایران: پنج تا سی و پنج میلیون تومان

برای آن هایی که به تلفن های هوشمند معمولی بازار قانع نیستند، پرچمداران به فزونین گزینه های بازار تبدیل می شوند. با این حال برای خرید یک تلفن هوشمند پرچمدار در بازار ایران به سرمایه بسیار زیادی احتیاج دارید. اگر محدودیتی برای خرید یک گوشی ندارید، پرچمداران همواره گزینه های فوق العاده ای هستند.

Samsung Galaxy A71 - 128GB

قیمت: حدود 7.600.000 تومان

شاید یک سال پیش خرید A70 به عنوان یک تلفن هوشمند قدرتمند یک انتخاب منطقی بود اما با ورود A71 سامسونگ کاربران نوش را قانع نموده تا برای خرید نسل نو پول بیشتری پرداخت نمایند. اگر نمی خواهید در شرایط فعلی ده ها میلیون تومان برای خرید یک تومان هوشمند هزینه کنید، باید بدانید A71 می تواند پرچمداری باشد که همه احتیاجهای شما را رفع می نماید. طراحی پلاستیکی این گوشی با کیفیت مثال زدنی اش حال و هوای یک تلفن هوشمند شیشه ای را برای شما به همراه دارد. صفحه نمایش 6.7 اینچی آن اگرچه ابعادی شبیه به یک تبلت دارد اما با طراحی هوشمندانه به راحتی در یک دست قرار می گیرد. شاید تراکم 393 پیکسل در هر اینچ برای A71 عدد مطلوبی نباشد اما فراموش نکنید که صفحه نمایش امولد فزونین رنگ ها را به نمایش می گذارد.

پردازنده هشت نانومتری اکسینوس 980 سرعت پردازش کم نظیری را برای A71 به همراه دارد. برای خرید این تلفن هوشمند در بازار ایران دو گزینه دارید؛ یک مدل با 6 گیگابایت رم عرضه شده که قیمت پایین تری دارد و مدل بالاتر با 8 گیگابایت رم به شما یاری می نماید تا برنامه ها و بازی های مختلف را به راحتی هر چه تمام اجرا کنید. دوربین های این گوشی به ترتیب 64، 12 و 5 مگاپیکسل هستند که با همراهی سنسور 5 مگاپیکسلی تشخیص عمق و یک فلاش به مجموعه ای قابل قبول برای عکاسی تبدیل می شوند. دوربین سلفی آن 36 مگاپیکسلی است و باطری 4500 میلی آمپری A71 از فناوری شارژ سریع هم پشتیبانی می نماید.

Apple iPhone SE - 128GB

قیمت: حدود 9.700.000 تومان

چند سال پیش بود که اپل تصمیم گرفت طرفداران قدیمی گوشی های آیفون را با معرفی مدل SE به صفحه نمایش های کوچک جذب کند. حالا اپل با معرفی نسل نو SE که به تازگی وارد بازار ایران شده، کوشش نموده تا تلفن هوشمند مدرن اما کوچکی را به بازار عرضه کند و طرفداران خاص آیفون را نشانه بگیرد. حالا با تلفنی 4.7 اینچی روبرو هستیم که از صفحه نمایش های معروف اپل یعنی رتینا بهره می برد و در هر اینچ خود 326 پیکسل را قرار داده است. پردازنده 7 نانومتری SE نو با یاری پردازنده گرافیکی چهار هسته ای و سه گیگابایت رم، نسخه 13 سیستم عامل IOS را یدک می کشد.

با این حال اپل برای نسل نو SE تنها یک دوربین اصلی در نظر گرفته که همراه با فلاش دوگانه از کیفیت 12 مگاپیکسلی بهره می برد. اگرچه اپل هرگز جزییات باطری تلفن های هوشمندش را منتشر نمی نماید اما می دانیم که باطری تقریبا 1900 میلی آمپری SE نو از فناوری شارژ سریع پشتیبانی می نماید و در کمتر از نیم ساعت 50 درصد شارژ می گردد. اپل قاب دور یا همان فریم این گوشی را با آلومینیوم ساخته تا زیبایی های آن با قاب شیشه ای پشت و جلو یکی گردد.

One Plus 8 - 256GB

قیمت: حدود 15.600.000 تومان

وان پلاس برندی است که در چند سال اخیر کوشش نموده تا با سیاستی مشابه با اپل، هر سال تنها یک یا دو تلفن هوشمند نو را به بازار عرضه کند. بنابراین مدل 8 به عنوان نوترین پرچمدار این شرکت، مدتی پیش به بازار ایران راه پیدا کرد. صفحه نمایش 6.5 اینچ آن از 402 پیکسل در هر اینچ پشتیبانی می نماید و با یک باطری 4300 میلی آمپری انرژی خود را دریافت می نماید. فناوری شارژ سریع 50واتی به 8 یاری می نماید تا در کمتر از 20 دقیقه 50 درصد از انرژی خود را بازیابی کند. این سخت افزار قدرتمند با پردازنده 875 اسنپدراگون و 12 گیگابایت رم به یک غول دست نیافتنی تبدیل می گردد.

برخلاف بیشتر رقبا، وان پلاس اعتقادی به دوربین های پرشمار ندارد و در کنار دوربین اصلی 48 مگاپیکسلی تنها یک لنز 16 مگاپیکسلی اولترا واید قرار داده تا با سنسور 2 مگاپیکسلی ماکرو برای عکاسی آماده باشند. دوربین سلفی 16 مگاپیکسلی آن هم توانایی ثبت تصاویر واید را دارد. فراموش نکنید که مانند بسیاری از پرچمداران بازار، در 8 هم سنسور اثرانگشت زیر صفحه نمایش نصب شده است.

Samsung Galaxy S20 - 128GB

قیمت: حدود 17.800.000 تومان

یازدهمین پرچمدار کره ای ها می تواند همه احتیاجهای شما را فراهم کند. صفحه 6.2 اینچی آن از 563 پیکسل در هر اینچ بهره می برد که در مقایسه با بیشتر رقبا یک فزونی بزرگ است. پردازنده 7 نانومتری اکسینوس 990 با همراهی 8 گیگابایت رم به S20 این اجازه را می دهند تا برای 128 گیگابایت حافظه داخلی اش آماده باشد. این گوشی با گواهی آی پی68 در برابر سقوط در آب تا عمق 1.5 متر مقاوم است و بدنه شیشه ای آن با لایه ضدخش و ضدضربه گوریلاگلس 6 محافظت می گردد.

این سخت افزار بی نهایت قدرتمند به وسیله یک باطری 4000 میلی آمپری قدرت خودش را دریافت می نماید که شاید انرژی زیادی نداشته باشد اما با پشتیبانی از شارژ سریع 30واتی و البته شارژ بی سیم می توانید با سرعتی بسیار بالا باطری S20 را شارژ کنید. مجموعه دوربین این گوشی با دو لنز 12 مگاپیکسلی و یک لنز 64 مگاپیکسلی آماده عکاسی است. دوربین سلفی این گوشی که زیر صفحه نمایش قرار گرفته است، از یک لنز 10 مگاپیکسلی پشتیبانی می نماید.

Apple iPhone 11 Pro Max - 512GB

قیمت: حدود 35.000.000 تومان

این محصول پرچمدار اپل که گران ترین پرچمدار بازار است، لقب گران ترین گوشی بازار ایران را هم تصاحب می نماید. صفحه نمایش 6.5 اینچ آن از 458 پیکسل در هر اینچ پشتیبانی می نماید. بنابراین با روشنایی باورنکردنی 800 نیت روبرو هستیم که توانایی کارکردن با این تلفن هوشمند زیر نور مستقیم آفتاب را راحت تر از همه رقبای بازار خواهد نمود. هر سه دوربین 12 مگاپیکسلی 11 Pro Max از کیفیت 12 مگاپیکسلی بهره می برند اما هر کدام از آن ها وظایف گوناگونی برعهده دارند. دوربین اصلی با توانایی عکاس برداری واید در کنار دوربین تله فوتو و دوربین اولتراواید قرار گرفته تا در کنار دو دوربین سلفی به یک ترکیب بی نظیر تبدیل گردد.

پرازنده 11 Pro Max هم فزونین در نوع خودش است. با یک چیپست 7 نانومتری روبرو هستیم که براساس نوترین فناوری های اپل توسعه پیدا نموده و قدرتمندتر از همواره شده تا هیچ نقصی نداشته باشد. در سرانجام اپل تصمیم گرفته با یک باطری 3500 میلی آمپری یک تلفن هوشمند بی نظیر به بازار ارائه دهد که شاید خریدن آن برای بیشتر مردم غیرممکن باشد.

در این زمینه بخوانید:

اتومبیل های مدرن زیر پای پلیس ها

راهنمای خرید کولرگازی برای خانه

کرونا لوگوی کدام خودروسازان را تغییر داد؟

منبع: ایرنا زندگی

به "راهنمای خرید گوشی موبایل و تلفن هوشمند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای خرید گوشی موبایل و تلفن هوشمند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید