مواد غذایی که سرشار از ویتامین C هستند

به گزارش گردش 360 به دور دنیا، مرکبات انگار به نام ایرانی ها سند خورده؛ پرتقال دزفول، پرتقال شهسوار، نارنگی دزفول، نارنگی ساری، لیموی شیراز، نارنج رامسر و لاهیجان و شهسوار و...

مواد غذایی که سرشار از ویتامین C هستند

این نوع میوه های نام آشنا کلی خواص و فایده هم دارند که خیلی ها منبع بزرگ ویتامین C آن را به خوبی می شناسند. اما مرکبات به غیر از اینکه غنی از ویتامین C هستند خواص و مزایای بی نظیر دیگری هم دارند که در این مطلب با آنها آشنا می شوید.

لیموترش

لیموترش سرشار از ویتامین های A و B و به ویژه ویتامین C است. کلسیم، آهن، فسفر، پتاسیم، سدیم و منیزیم هم به وفور در آن یافت می گردد. اسید سیتریک لیموترش هم از بین برنده اسیداوریک است. اسیدسیتریک و اسید سکوربیک لیموترش خون را رقیق نموده و دستگاه هاضمه و دستگاه ادراری را ضدعفونی می نماید. آب لیموترش طبیعی دقت کنید؛ فقط طبیعی به درمان معده و سنگ های کبدی یاری می نماید و چربی های اضافی بدن را از بین می برد. لیموترش برای درمان درد گلو مفید است؛ البته اگر آن را غرغره کنید.

هیچ وقت همزمان با خوردن آبلیمو یا لیموترش، سرکه نخورید. سرکه و لیمو اصلا با هم سازگاری ندارند. آبلیمو برای زهر حشراتی مثل زنبور، عقرب و مار هم مفید است.

نارنگی

متخصصان می گویند نارنگی داروی بی خوابی است. فقط کافی است وقتی از بی خوابی کلافه اید یک عدد نارنگی بخورید؛ خیلی زود خوابتان می برد.

نارنگی سرشار از ویتامین های A، B1، B2 و C، پروتئین، چربی، قند، فسفر و کلسیم است. فسفر و کلسیم نارنگی در تشکیل استخوان و اسکلت بدن موثر است و منیزیم آن به دستگاه گوارش و سیستم عصبی یاری می نماید. بعلاوه فسفر نارنگی باعث تقویت حافظه و هوش می گردد. متخصصان معتقدند ویتامین A موجود در نارنگی از سرطان جلوگیری می نماید. نارنگی برای فشار خونی ها و کسانی که آسم دارند و به زکام مبتلا هستند، میوه بسیار مفیدی است. نارنگی مثل پرتقال ادرارآور است و سموم بدن را دفع می نماید. نارنگی خاصیت ضدعفونی نمایندگی هم دارد.

پرتقال

اگر از ویتامین C بسیار این میوه بگذریم، پرتقال ویتامین های B، E و A هم دارد و پر است از املاح معدنی ای مثل منیزیم، پتاسیم، آهن، فسفر و کلسیم. املاح معدنی پرتقال در تقویت عمومی بدن موثر است و به رشد و نمو استخوان ها و استحکام اندام ها یاری می نماید.

به همین علت پرتقال برترین غذای یاریی برای بچه ها در حال رشد است. پتاسیم موجود در پرتقال باعث می گردد بدن به سرعت سموم را دفع کند و به بیمارانی که یبوست دارند هم یاری می نماید.

پرتقال به علت داشتن فسفر و کلسیم، اشتهاآور است و مصرف آن برای درمان بیماری هایی مثل زکام، بیماری قند، عوارض آسم، رماتیسم، سرماخوردگی، درد مفاصل و فشار خون مفید است. پرتقال از آب مروارید، سکته مغزی و فساد دندان ها جلوگیری می نماید؛ به همین علت روزی یک لیوان آب پرتقال نمی گذارد به این بیماری ها مبتلا شوید. آب پرتقال برای بیمارانی که تازه عمل جراحی نموده اند یا از بستر بیماری برخاسته اند برترین نوشیدنی است.

پرتقال ترشحات معده و کیسه صفرا را افزایش می دهد؛ به همین علت کسانی که مشکل معده و صفرا دارند باید قبل از مصرف با پزشک مشورت نمایند.

لیمو شیرین

لیموشیرین فقط مخصوص سرماخورده ها نیست. لیموشیرین پر است از ویتامین B، C و آنتی اکسیدان که در حفظ سلامت بدن موثر است. لیموشیرین هم مثل برادرهایش پرتقال و نارنگی خاصیت سم زدایی از بدن دارد. ویتامین C موجود در لیموشیرین از بروز سرماخوردگی و سرطان جلوگیری می نماید. با خوردن یک لیموشیرین 77 میلی گرم ویتامین C به بدن می رسد. لیموشیرین به علت پتاسیم زیادی که دارد می تواند جلوی بیماری های قلبی و عروقی را بگیرد.

کلسیم موجود در این میوه به کسانی که پوکی استخوان دارند یاری می نماید تا استحکام استخوان هایشان بیشتر گردد. اسیدفولیک لیموشیرین هم آن قدر زیاد است که به افراد کم خون توصیه می گردد. لیموشیرین ملین است و سرگیجه را هم برطرف می نماید.

بالهنگ(بالنگ، بالنجو)

مربایش از خودش معروف تر است. بالهنگ به برطرف یبوست و خونریزی لثه یاری می نماید. کبد را تقویت می نماید و برای درمان اسهال های روده ای مفید است. پوست بالهنگ برای تقویت قلب و کبد و معده مفید است. مربای بالهنگ یبوست را برطرف می نماید. دم نموده پوست بالهنگ خوشبو نماینده دهان است و مربای بالهنگ هم به هضم غذا یاری می نماید.

نارنج

نارنج مثل بقیه اعضای خانواده اش مصرف نمی گردد؛ بیشتر آب نارنج است که محبوبیت دارد. ولی خواص نارنج هم کم نیست. نارنج هم سرشار از ویتامین C است. خوردن این میوه هضم غذا را آسان نموده و مربایش معده را قوی تر از همواره می نماید. آب نارنج ضدعفونی نماینده، و ضداسپام، ضد نفخ، ضد زخم، کم نماینده کلسترول و قند و چربی و فشار خون و اسید اوریک است. نارنج از سرطان هم جلوگیری می نماید. عرق بهار نارنج که از گل درخت نارنج گرفته می گردد برای ضعف اعصاب و غم افسردگی مفید است. آب نارنج در درمان بی خوابی هم موثر است.

گریپ فروت

گریپ فروت شاید به مقدار بقیه اعضای خانواده اش خوش طعم و مزه نباشد ولی خواص آن اگر از آنها بیشتر نباشد، کمتر هم نیست. گریپ فروت هم مثل نارنگی داروی بی خوابی است و برای سرماخوردگی و تب مفید است. گریپ فروت سرشار از ویتامین ث، پتاسیم، فولات، کلسیم و آهن است و یک نوع الیاف گیاهی حل شدنی به نام پکتین دارد که به کاهش کلسترول خون یاری می نماید. لیکوپن گریپ فروت از سرطان پروستات جلوگیری می نماید.

برای بیمارانی که ورم مفصل رماتیسمی دارند مفید است. بعلاوه برای بیماران قلبی هم مفید است؛ چون کلسترول را پایین می آورد و چربی رگ ها را پاک نموده و از پیشرفت تصلب شرائین جلوگیری می نماید. گریپ فروت کالری کمی دارد برای همین برای افرادی که می خواهند رژیم بگیرند و لاغر شوند برترین میوه است. گریپ فروت ضدخونریزی بواسیر است، خون را تصفیه نموده و کلیه و کبد را پاک می نماید.

کسانی که داروی فشارخون مصرف می نمایند یا همزمان داروی ضدکلسترول می خورند باید از خوردن گریپ فروت پرهیز نمایند.

منبع: همشهری آنلاین

به "مواد غذایی که سرشار از ویتامین C هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مواد غذایی که سرشار از ویتامین C هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید