معمای کسری بودجه 1401

به گزارش گردش 360 به دور دنیا، محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون مالی مجلس به گزارش چرخش بودجه ای نمایندگان مجلس که در تاریخ 21 دی ماه به چاپ رسیده بود، واکنش نشان داد. در جوابیه پورابراهیمی آمده است: در انتهای این گزارش مطلبی مبنی بر اظهار نظر ریاست محترم سازمان مدیریت برنامه ریزی در مورد مباحث مطروحه از سوی اینجانب در باب کسری بودجه درج شده است که به استحضار می رساند این اظهارنظر خلاف واقع و انتساب موضوع به اینجانب غیرواقعی است.

معمای کسری بودجه 1401

به گزارش دنیای اقتصاد؛ رئیس کمیسیون مالی در ادامه با اشاره به اظهارنظر اخیر خود در مورد کسری بودجه دولت تاکید می نماید: این اظهارنظر ناظر به چند مطلب مهم و اساسی به این توضیح است. ناترازی بودجه به علت عوامل ساختاری در کنار ناترازی نظام بانکی طی سال های اخیر بیشترین اثر منفی بر افزایش پایه پولی و آثار تورمی ناشی از افزایش حجم نقدینگی در اقتصاد کشور را بر جا گذاشته است.

در این تردیدی نیست که راه نجات کشور از تورم دو رقمی (بعضا تورم به اندازه دو برابر نرخ بازده بدون ریسک) عملیاتی کردن بودجه متوازن در اقتصاد کشور همزمان با ایجاد تعادل در مصارف متناسب با منابع نظام بانکی است. عدم توجه به این دو ناترازی به ویژه ناترازی بودجه کشور طی سال های اخیر عامل بنیادین کاهش ارزش پول طی سال های اخیر نیز شده و از این رو فاصله تورم داخل و خارجی طی سال های اخیر موید این موضوع مهم در اقتصاد ملی است.

آنالیز ارقام و اعداد بودجه سال 1401 نشان دهنده این واقعیت است که تراز عملیاتی بودجه کشور بر اساس منابع پایدار شامل مالیات، حقوق گمرکی و سایر در آمد های مرتبط (بدون احتساب منابع نفتی و انواع استقراض) مجموعا 600 همت در مقایسه با هزینه های اجتناب ناپذیر مجموعا حدود 1000 همت، بیانگر کسری بودجه عملیاتی حدود 400 همت است که طبیعتا دولت باید در بودجه 1402 راهکاری مهم و اساسی برای افزایش عایدی های پایدار برای حذف یا حداقل کردن ناترازی عملیاتی بودجه جهت جلوگیری از تبعات ویرانگر افزایش نرخ رشد نقدینگی و نرخ تورم (نرخ میانه تورم حدود 35 درصدی طی 5 سال اخیر) در دستور کار قرار دهد. در کنار ناترازی عملیاتی آنالیز عملکرد مجموع ارقام مرتبط با مصارف و منابع بودجه نیز موید عدم تحقق کامل ارقام منابع بودجه حتی عملکرد صفر در برخی از سرفصل های مهم عایدیی مانند مولد سازی دارایی های دولت است. نگاهی به جدول منابع و مصرف 8 ماهه بودجه موید این موضوع است.

منبع: فرارو

به "معمای کسری بودجه 1401" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معمای کسری بودجه 1401"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید