فواید دانه چیا برای کاهش وزن

به گزارش گردش 360 به دور دنیا، دانه چیا بذر گیاهی است که پس از ریختن در آب مثل تخم شربتی متورم و حجیم شده ویک لایه ژلاتینی به دور خود ایجاد می نماید. این دانه برای کاهش اشتها، افزایش استقامت در برابر رژیم و بعلاوه رساندن ویتامینها و املاح ضروری به بدن در رژیم های لاغری کاربرد فراوانی دارد.

فواید دانه چیا برای کاهش وزن

خواص دانه چیا برای لاغری

احتمالا دانه چیا را در بعضی شربت ها دیده اید. استفاده در نوشیدنی ها تنها بخشی از کابردهای متنوع این دانه های کوچک است.

چیا گیاهی یک ساله است. دانه چیا، پرکاربرد ترین بخش آن است. این روزها چیا را به عنوان غذایی با خاصیت درمانی می شناسند.

بعضی مدعی اند دانه چیا برای لاغری مناسب است. برای دانستن جزئیات این ادعا با ادامه این مطلب همراه بشوید.

دانه چیا چیست؟

چیا از خانواده نعناعیان و بومی کشور مکزیک است. چیا مانند غلات کامل مصرف می گردد، اما درواقع شبه غله است.

یعنی این دانه های سرشار از کربوهیدرات در تیره گندمیان قرار نمی گیرند. با قرار گرفتن دانه چیا در مایعات، حجم آن افزایش می یابد و ژلی غلیظ فراوری می کند.

دانه چیا بخشی از رژیم غذایی تمدن های آزتک و مایا (از تمدن های باستانی در آمریکای مرکزی) بوده است. اما بعدها دانه چیا به خاطر استفاده در تشریفات مذهبی، از رژیم غذایی شان حذف شد.

در طول قرن گذشته، توجه چندانی به دانه چیا نمی شد، اما چندی است که این دانه دوباره توجهات را به خود جلب نموده و به عنوان غذایی پر خاصیت شناخته می گردد.

آیا دانه چیا به کاهش وزن یاری می کند؟

بر اساس بعضی ادعاها، دانه چیا با کاهش اشتها می تواند به کاهش وزن یاری کند. این ادعاها بر این نظریه استوارند که دانه چیا با خاصیت سیرنمایندگی و دارا بودن اندازه زیادی فیبر می تواند فرد را برای مدت طولانی تری سیر نگه دارد و به لاغری یاری کند.

2 قاشق غذاخوری دانه چیا تقریبا محتوی 10 گرم فیبر است. این اندازه تقریبا معادل 40 درصد از احتیاج روزانه ت ان به فیبر است.

رژیم های غذایی سرشار از فیبر به کاهش وزن یاری می نمایند. براساس مطالعه ای که در سال 2015 انجام گرفت، مصرف روزانه 30 گرم فیبر می تواند به اندازه رژیم های غذایی پیچیده به کاهش وزن یاری کند.

البته مطالعات گسترده ای در این زمینه انجام نشده است. مطالعات انسانی محدودی درباره تأثیر دانه چیا برای لاغری اجرا شده است.

در این راستا، مطالعه ای در سال 2009 انجام گرفت که تأثیر دانه چیا بر لاغری و کاهش خطر بیماری ها را آنالیز کند.

در این مطالعه، 90 فرد چاق یا دارای اضافه وزن روزانه 25 گرم دانه چیا خیسانده در آب را قبل از اولین و آخرین وعده روزشان مصرف کردند.

متأسفانه این مطالعه هیچ تأثیری در کاهش توده بدنی، تغییر در اندازه چربی یا کاهش خطر بیماری ها را نشان نداد.

دانه چیا کالری و چربی نسبتا بالایی دارد. 2 قاشق از دانه چیا 138 کالری انرژی و 9 گرم چربی دارد (که 1 گرم از آن را چربی های اشباع شده تشکیل می دهد).

مصرف دانه چیا در حد اعتدال می تواند به احساس سیری و کاهش احتمال پرخوری یاری کند. ولی مصرف زیاد آن در طول روز می تواند باعث افزایش کالری مصرفی شده و حتی موجب افزایش وزن گردد.

دانه چیا و سلامت قلب

معمولا دانه چیا به عنوان محصولی مفید برای سلامت قلب شناخته می گردد، زیرا این دانه های کوچک سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 هستند.

البته بیشتر این اسیدهای چرب را آلفا لینولنیک اسید (ALA) تشکیل می دهد. براساس یک آنالیز انجام گرفته در سال 2012، غذاها و مکمل های سرشار از این اسیدهای چرب می توانند خطر بروز سندرم سوخت و سازی و بیماری سرخرگ کرونری را کاهش بدهند.

اما حداقل مطالعه ای نشان داده است که غذاهای سرشار از آلفا لینولنیک اسید، خطر ایست قلبی را افزایش می دهند.

در آنالیز 16 مطالعه انجام گرفته در این زمینه، نیمی از آنها حاکی از فواید اسید های چرب آلفا لینولنیک اسید بر روی بدن است؛ درحالی که بقیه مطالعات تأثیر مثبتی را نشان نمی دهد. درباره این خاصیت دانه چیا به مطالعات بیشتری احتیاج است.

سایر خواص دانه چیا برای سلامتی

دانه چیا سرشار از مواد مغذی است. در ادامه به آنالیز بعضی مواد مغذی موجود در آن می پردازیم.

دانه چیا منبع خوبی از کلسیم است. اگرچه نتایج مطالعات درباره تاثیر کلسیم بر کاهش وزن متناقض است، اما تعیین است که کلسیم به تقویت استخوان ها و دندان ها و تقویت سوخت و ساز یاری می کند.

اندازه کلسترول در دانه چیا صفر است. دانه چیا هیچ ویتامینی ندارد، اما منبع خوبی از بعضی مواد معدنی مانند کلسیم، فسفر، منگنز، روی و مس است.

روش مصرف دانه چیا برای لاغری

دانه چیا تقریبا طعمی ندارد و می توان آن را به راحتی در انواع غذاها استفاده کرد. دانه چیا را می توان به راحتی با هر نوشیدنی مانند آب و آبمیوه ها ترکیب کرد. البته دانه چیا باید قبل از استفاده به خوبی خیسانده گردد تا حجمش افزایش یابد.

دانه چیا را به صورت خشک مصرف نکنید؛ مخصوصاً اگر مشکل بلع دارید. زیرا دانه چیا می تواند چند برابرِ وزنش آب جذب کند. درنتیجه، ممکن است دانه های خشک با جذب آب در مری باعث انسداد شوند.

دانه چیا را می توان در اسموتی ها، سالادها، سس های سالاد، ماست، سوپ، کیک، نان های خانگی، به جای تخم مرغ در بعضی شیرینی ها و در پودینگ (نوعی دسر) استفاده کرد.

هنگام مصرف دانه چیا به خاطر داشته باشید که هرچه اندازه بیشتری از آن را بهره ببرید و مدت بیشتری خیسانده گردد، دارای ژل غلیظ تری می گردد.

اما اگر از هواداران بافت دانه چیا نیستید، می توانید آن را در سایر مواد اولیه ترکیب و مصرف کنید.

کلام آخر

دانه چیا شبه غله ای است که می تواند بخشی از برنامه کاهش وزن باشد. دانه چیا نمی تواند به سرعت موجب کاهش وزن گردد. البته مصرف زیاد آن هم می تواند موجب افزایش وزن گردد.

هیچ غذایی نمی تواند به تنهایی موجب لاغری بگردد. بعضی افراد مدعی اند که با افزودن دانه چیا به رژیم غذایی شان کاهش وزن داشته اند، اما دانه چیا تنها می تواند بخشی از یک رژیم غذایی سالم برای لاغری باشد.

دانه چیا تا وقتی با چیزهای دیگر مخلوط نگردد، طعمی ندارد. بنابراین بعضی ترجیح می دهند کالری مورد احتیاجشان را از منابع خوشمزه دیگری دریافت نمایند.

دانه چیا ممکن است با بعضی داروهای فشار خون یا ضد انعقاد خون مانند وارفارین تداخل داشته باشد. بنابراین درصورت مصرف هر یک از این داروها، دانه چیا را مصرف نکنید.

منبع: سایت چطور

منبع: راسخون

به "فواید دانه چیا برای کاهش وزن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فواید دانه چیا برای کاهش وزن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید