طرز تهیه مربای هویج خوشمزه؛ نکات ریز شکرک نزدن آن

به گزارش گردش 360 به دور دنیا، مربای هویج، مربایی بسیار خوشمزه و لذیذ که انتخاب مناسبی برای صبحانه و زیبا کردن سفره های شماست. برای طرز تهیه مربا هویج نکاتی را باید رعایت کنید که با با انجام آن ها نه مربای هویج شما کپک می زند و نه شکرک. از آنجا که در همه فصول هویج وجود دارد، مربای هویج را در همه فصل ها می توانید درست کنید. با هویج کیک و شیرینی هم می توانید درست کنید. هویج در مصارف آشپزی نقش خوشمزه مهمی دارد. یک مربای هویج خوشمزه نباید به صورت آبکی باشد و کاملا شهد مربا باید غلیظ باشد و به اصطلاح به قوام بیاد. در قسمت آشپزی از مجله اینترنتی خبرنگاران همه این نکات را ریز به ریز به شما آموزش خواهیم داد. با ما همراه شوید.

طرز تهیه مربای هویج خوشمزه؛ نکات ریز شکرک نزدن آن مواد لازم برای تهیه­ مربای هویج:
هویج1 کیلو
شکر1 کیلو
گلاب1.2 پیمانه
وانیلیک چهارم پیمانه
آب لیمو ترش2 قاشق غذا خوری
آب1 پیمانه
دانه­ های هل1 عدد
خلال پسته1 قاشق غذا خوری
خلال بادام1 قاشق غذا خوری
دانه­ به1 عدد

بییشتر بخوانید: طرز تهیه مربا آلبالو خوش آب و رنگ????؛ رازهای شکرک و کپک نزدن

طرز تهیه­ مربای هویج رنده شده:

  1. در مرحله اول هویج ها را تمیز بشورید و خیلی نازک پوست بگیرید و رنده یا خلالی کنید.
  2. سپس شکر را به آن اضافه کنید و کاملا شکر و هویج را با هم مخلوط کنید. سپس این مخلوط را 24 ساعت در یخچال بگذارید.
  3. بعد از گذشت 24 ساعت ظرف را بیرون آورید و آب را به آن اضافه کنید و روی حرارت قرار دهید. ابتدا حرارت زیاد باشد تا بجوشد، سپس حرارت را کم کنید.
  4. چون مربای هویج لعاب ندارد می ­توانید از دانه ­های به بهره ببرید. ابتدا دانه ­های به را شسته و سپس آن ها را همراه با دانه های هل در مربای در حال جوش بیاندازید. سپس حرارت را کم کنید و درب ظرف را ببندید تا هویج نرم و پخته گردد. برای عطر بخشیدن به مربا از وانیل هم می­ توانید بهره ببرید ولی آن را در مرحله ­ی آخر اضافه کنید.
  5. اگر بعد از نرم شدن هویج آب مربا زیاد بود درب ظرف را بردارید و به مدت 30 دقیقه­ دیگر اجازه دهید تا آب آن کاملا بخار گردد و مربا لعاب­ دار گردد.
  6. شهد مربای هویج به علت وجود دانه­ های به غلیظ است. بعد از این مرحله دانه­ های به را خارج کنید. حدود 10 دقیقه قبل از برداشتن مربا از روی حرارت، آب لیمو را به مربا اضافه کنید. سپس مربا را خوب هم بزنید. خلال پسته و بادام هم که کاملا سلیقه ای است را هم اضافه کنید.

علت اضافه کردن آبلیمو جلوگیری از شکرک زدن مربا است. اگر آبلیمو را بیش از حد اضافه کنید باعث ترش شدن مربا می گردد. به همین علت از جوهر لیمو هم می توانید بهره ببرید.

  • در آخر گلاب یا وانیل را هم اضافه کنید و اجازه دهید مربا به میزان ­ی 2 تا 3 دقیقه ­ دیگر بپزد. حالا مربا آماده است و شما می توانید آن را در ظرف بریزید. گلاب و وانیل تاثیری در مزه مربا ندارند و فقط برای بهتر شدن عطر آن استفاده می شوند.
  • برای این که مربا طعم متفاوت تری داشته باشد، می توانید کمی پوست پرتقال به آن اضافه کنید. برای اضافه کردن پوست پرتقال دقت کنید که نصف پیمانه از پوست پرتقال خشک شده را به مربا اضافه کنید ولی قبل از اضافه کردن پوست پرتقال حتما مربا را به طور جداگانه بجوشانید و تا چند ساعت در آب سرد نگهدارید (بهتر است آب آن را چند بار عوض کنید.)

مربای هویج به شکل گل:

اگر نمی خواهید که مربای هویج را با هویج های رنده شده همان طور که در بالا شرح دادیم، درست کنید در این قسمت یک دستور دیگر را به شما عزیزان آموزش می دهیم تا مربای هویجی به شکل زیر داشته باشید.

طرز تهیه مربای هویجِ گلی:

  1. اول پوست هویج ها رو می گیریم. (سعی کنید از هویج های درشت بهره ببرید تا گل های بزرگتری داشته باشید.)
  2. با پوست کن هویج رو به صورت ورقه های نازک برش می دیم بعد روی اون ها آب جوش می ریزیم تا نرم بشن. بعد از چند دقیقه آغاز می کنیم به پیچیدن ورقه ها به شکل گل رز و در سرانجام، اونا رو با خلال دندون فیکس می کنیم.
  3. آب و شکر رو باهم مخلوط می کنیم و روی حرارت قرار می دیم تا دونه های شکر حل بشه و آغاز به جوشیدن کنه. موقعی که جوشید، حرارت رو کم می کنیم و اجازه می دیم بجوشه و قوام بیاد.
  4. بعد از قوام اومدن شیره گل ها رو بهش اضافه می کنیم و اجازه می دیم یک ربع تا بیست دقیقه، بسته به میزان گل ها، بجوشه تا گل های هویجی بپزن. بعد حرارت رو خاموش می کنیم و اجازه می دیم خنک بشن بعد خلال دندون ها رو در میارم و داخل ظرف می چینیم.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه مربای زردآلو خوشمزه؛ نکات کلیدی با عکس

چه کار کنیم مربای هویج کپک یا شکرک نزند؟

علت اصلی شکرک زدن مربا هویج و دیگر مرباها کم بودن شکر آن یا جوشانده شدن بیش از حد است. برای برطرف شکرک های مربا باید به آن کمی آب و آبلیمو اضافه کنید و بجوشانید. اجازه دهید کمی قل بزند و شکرک ها از بین بروند. نکته مهم دیگر در کپک زدن مربا استفاده از قاشق کثیف است. برای هم زدن مربا از قاشقی بهره ببرید که از تمیزی آن مطمئن باشید.

مصرف هویج خام بهتر است یا پخته؟

بیشتر افراد این گونه تصور می نمایند که تمامی میوه ها و سبزی ها بهتر است به صورت خام مصرف گردد. این ادعا تا حدی درست است زیرا پختن هویج باعث از بین رفتن فیبر آن می ­گردد ولی کاروتن در اثر پختن از بین نمی رود. طبق نتایج مطالعات اخیر اجرا شده، برترین روش مصرف هویج، به صورت بخارپز است. و هویج پخته شده آنتی اکسیدان بیشتری نسبت به نوع خام آن دارد. خوردن هویج پخته شده استرس را کم می نماید.

برای مطالعه مطلب خواص هویج کلیک کنید.

پس اگر شما جز کسانی هستید که تنش و اضطراب زیادی دارید، توصیه می کنیم خوردن هویج پخته شده را در برنامه غذایی خود بگنجانید.

منبع: اُکالا

به "طرز تهیه مربای هویج خوشمزه؛ نکات ریز شکرک نزدن آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه مربای هویج خوشمزه؛ نکات ریز شکرک نزدن آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید