خواص و فواید ماش

به گزارش گردش 360 به دور دنیا، ماش نوعی بنشن کوچک و سبز رنگ از تیره نخود و عدس است که به اندازه فراوانی پروتئین، فیبر، آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی گیاهی دارد. خواص ماش برای سلامتی واقعا شگفت انگیز است. با ما همراه باشید تاخواص ماش برای سلامتی و درمان را به اطلاع شما برسانیم.

خواص و فواید ماش لوبیای مانگ (Vigna radiata) دانه کوچک و سبزی است که به خانواده حبوبات تعلق دارد. ما این دانه را تحت عنوان ماش می شناسیم. از قرن ها پیش کاشت این دانه رواج داشته است. اگرچه مانگ یا همان ماش بومی هند محسوب می گردد اما بعد از آن کاشت آن به چین و منطقه ها مختلف آسیای جنوب شرقی نیز توسعه یافت.

استفاده از ماش تنوع بسیار زیادی دارد و به طور معمول در سالادها، سوپ ها و غذاهای سرخ شده استفاده می گردد. آن ها از نظر ارزش غذایی سرشار از مواد مغذی هستند و اعتقاد بر این است که به پیشگیری از بسیاری از بیماری ها یاری می نمایند.

در این مطلب به چند مورد از مهم ترین خواص و مزایای سلامتی این عضو از خانواده حبوبات می پردازیم. با ما همراه باشید.

سرشار از مواد مغذی سالم استماش سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی است. یک فنجان (202 گرم) ماش پخته شده حاوی

کالری: 212

چربی: 0.8 گرم

پروتئین: 14.2 گرم

کربوهیدرات: 38.7 گرم

فیبر: 15.4 گرم

فولات(B9) : 80٪ از مقدار مصرف روزانه مرجع (RDI)

منگنز: 30٪ از RDI

منیزیم: 24٪ از RDI

ویتامین B1: 22٪ از RDI

فسفر: 20٪ از RDI

آهن: 16٪ از RDI

مس: 16٪ از RDI

پتاسیم: 15٪ از RDI

روی: 11٪ از RDI

ویتامین های B2 ، B3 ، B5 ، B6 و سلنیوم

ماش یکی از برترین منابع پروتئین گیاهی به شمار می رود. این دانه مفید، سرشار از اسیدهای آمینه ضروری، مانند فنیل آلانین، لوسین، ایزولوسین، والین، لیزین، آرژنین و موارد دیگر است. اسیدهای آمینه ضروری آن دسته ای از آمینواسیدها هستند که بدن به تنهایی قادر به فراوری آنها نیست.

جالب است بدانید که زمانی که ماش جوانه می زند، ترکیبات غذایی آن نیز تغییر می نمایند، به این صورت که ماش جوانه زده کالری کمتر و آمینواسید و آنتی اکسیدان بیشتری نسبت به شکل اصلی آن دارد. علاوه بر این، جوانه زدن سطح اسید فیتیک، که به عنوان یک آنتی نوترینت شناخته می گردد، را کاهش می دهد. آنتی نوترینت ها می توانند جذب مواد معدنی مانند روی، منیزیم و کلسیم را کاهش دهند.

می تواند سطح قند خون را پایین بیاورددر صورت عدم درمان، قند خون بالا می تواند یک مشکل جدی برای سلامتی باشد. قند خون بالا خصیصه شاخص دیابت است و می تواند با بیماری های مزمن دیگری نیز در ارتباط باشد. به همین علت متخصصان از مردم می خواهند که سطح قند خون خود را در محدوده سالم نگه دارند.

ماش دارای چندین خاصیت است که به پایین نگه داشتن قند خون یاری می نماید. این دانه ها از نظر فیبر و پروتئین بسیار غنی هستند و به کندتر شدن آزاد شدن قند در جریان خون یاری می نمایند.

مطالعات حیوانی نشان داده اند که آنتی اکسیدان های ویتکسین و ایزو ویتکسین موجود در ماش، می توانند سطح قند خون را کاهش داده و به انسولین یاری نمایند تا به طور موثرتری کار کند.1

کاهش مقدار کلسترولیکی از مهمترین خواص ماش، کاهش مقدار کلسترول بدن است. مطالعات نشان داده اند، آنتی اکسیدان های موجود درماش از ایجاد رادیکال های آزاد در خون جلوگیری می نمایند.

از دیگر خواص ماش، کنترل و کاهش مقدار التهاب است که می تواند از قلب در برابر بیماری های قلبی محافظت کند.

کاهش فشار خونتحقیقات درباره این دانه نشان داده اند که پپتید های موجود در آن می توانند باعث کاهش تحرک عروق خونی و در نتیجه کاهش فشار خون شوند .

مشاخصه با سرطان و جلوگیری از توسعه آنماش دارای آنتی اکسیدان های قوی است که به کاهش استرس اکسیداتیو و مشاخصه با سرطان یاری می نماید. مطالعات نشان می دهند که این دانه دارای خاصیت ضد توموری است و از DNA در برابر آسیب ها و جهش ها محافظت می نماید.

افزایش سطح ایمنی بدنمواد مغذی موجود در ماش دارای خواص ضد میکروبی و ضد التهابی هستند که به افزایش توان سیستم ایمنی بدن در برابر ویروس ها و باکتری ها یاری می نمایند.

سلامت و زیبایی بدنماش یکی از سالم ترین منابع پروتئین گیاهی است. مطالعات نشان داده اند که ماش به فعالیت های بیولوژیکی از جمله آنتی اکسیدان، ضد میکروبی، ضد التهاب و اثرات ضد فشار خون و تومور یاری فراوان می نماید. این دانه غنی، کالری کمی دارد و حاوی بسیاری از مواد مغذی مورد احتیاج بدن است.

به همین علت برای کسانی که در حال رژیم لاغری هستند مصرف ماش توصیه می گردد، زیرا بسیار زود هضم و غیر نفاخ است و به علت دارا بودن ویتامین A. و D. احتیاج های بدن را تامین میکند. بعلاوه فواید ماش برای تقویت بینایی و اعصاب مفید است.

جوان سازی پوستاز دیگر خواص ماش برای زیبایی، شادابی پوست است. می توان با خوردن ماش به سلامت پوست یاری کرد و مسائل پوستی را بهبود بخشید. ماش سرشار از فیتواستروژن است که از پیری پوست جلوگیری می نماید. مواد مغذی موجود در ماش به ساخت کلاژن و الاستین که باعث جوان سازی پوست می شوند، یاری می نماید.2

فراهم کردن پروتئین ­های بدنماش شامل پروتئین ­های گیاهی است. پروتئین ­های گلوبولین و آلبومین حدود 85 درصد از مجموع اسیدآمینه ­های موجود در ماش را تشکیل می ­دهند.ماش برای افرادی که گیاه ­خوار هستند و در پی پروتئین­ های گیاهی می باشند، برترین گزینه است.

فراهم کردن مواد مغذی ضروری بدنماش شامل ویتامین ­ها و مواد معدنی است که برای حفظ سلامت بدن ضروری هستند. فولات موجود در این دانه نقش مهمی در سنتز DNA، تعادل هورمونی، عملکرد­های شناسایی بدن و فراوری مثل دارد. هم­چنین منیزیم موجود در آن به ترمیم بافت ­های عضلانی و سلامت دستگاه گوارش یاری می نماید.

مشاخصه با چاقییکی دیگر از خواص ماش، مشاخصه با چاقی و یاری به کاهش وزن است. مطالعات نشان داده ­اند که غذاهای حاوی فیبر بالا به کاهش وزن یاری می نمایند. از آن­ جایی که این دانه دارای مقادیر زیادی فیبر و پروتئین است، باعث افزایش حس سیری در فرد و در نتیجه کاهش وزن می­ گردد.

یاری به کاهش علائم سندرم پیش از قاعدگیاین دانه به تسکین درد و گرفتگی عضلات یاری می­ کند. ویتامین B موجود در ماش، در کاهش نوسانات هورمونی که موجب بروز علائم PMS می گردد، نقش دارد. فولات، منیزیم و ویتامین B6 این دانه باعث کاهش گرفتگی و درد عضلات، سر درد، نوسانات حلقی و خستگی می ­شوند.

یاری به بهبود عملکرد دستگاه گوارش و هضم مواداز دیگر خواص ماش این است که راحت­ تر از سایر دانه ها هضم می­ گردد و به علت داشتن فیبر بالا، می ­تواند به بهبود فرآیند هضم یاری نمایند. هم­چنین باعث کاهش مسائل گوارشی از جمله یبوست و سندرم روده تحریک ­پذیر می ­گردد.3

پی نوشت:

1.www.majalesalamat.com

2.www.yjc.ir

3.www.asriran.com

منبع: راسخون

به "خواص و فواید ماش" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خواص و فواید ماش"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید