ثبت ملی ورامین به عنوان شهر شیشه و آبگینه

به گزارش گردش 360 به دور دنیا، ایرنا/ براساس آخرین اخبار واصله، ثبت ملی ورامین به عنوان شهر شیشه و آبگینه صورت می گیرد.

ثبت ملی ورامین به عنوان شهر شیشه و آبگینه

قضیه چیست؟

حسین کاغذلو اظهار کرد: حدود 70 درصد از محصولات شیشه و بلور کشور در شهرستان ورامین تولید می شود که این تولیدات به عنوان مهمترین شاخصه های صنایع دستی استان تهران، به ورامین ظرفیت تبدیل شدن به شهرستان ملی و شاخص تولید شیشه و آبگینه را داده است.

وی گفت: بیشترین میزان محصولات شیشه و بلوار مورد نیاز بازار بزرگ تهران را شیشه گران ورامینی تأمین می کنند.

فرماندار ورامین افزود: امروز تمامی تکنیکهای ساخت مصنوعات شیشه ای شهر ونیز نظیر شیشه فوتی، استین گلاس، قالبی، شیشه موزائیکی و هزارگل در ورامین اجرا می شود و تولیدات هنرمندان شهرستان قابل رقابت با محصولات تولید شده در این کشور است.

وی شرح داد: یکی از مزیتهای تولید شیشه در شهرستان ورامین این است که برای تولید محصولات فاخر شیشه ای، از پسماندهای شیشه به عنوان ماده اولیه استفاده می شود که این مهم نقش بسزایی در حفظ محیط زیست دارد.

کاغذلو گفت: هنرمندان شیشه گر ورامین در شش رشته از جمله شیشه فوتی و دست ساز، تراش شیشه، نقاشی روی شیشه، مات کاری، خانه بندی، هم جوشی شیشه و میناکاری به تولید محصولات شیشه ای مشغول بوده و در رشته تراش شیشه و طراحی و نمونه سازی، دوبار پیروز به دریافت مهر اصالت ملی شده اند.

وی با بیان اینکه حدود صد کارگاه در ورامین مشغول تولید شیشه هستند، اظهار کرد: در حال حاضر بیش از 6 هزار نفر در حوزه تولید شیشه به صورت مستقیم و غیرمستقیم مشغول به کار هستند.

فرماندار ورامین با اشاره به مزیت نسبی تولید شیشه در کشور گفت: در حال حاضر بسیاری از تولیدات کارگاه های شهرستان ورامین به صورت مستقیم و غیرمستقیم به خارج از کشور از جمله کشورهای حاشیه خلیج فارس و برخی از کشورهای اروپایی صادر می شود که میزان این صادرات سالانه به بیش از 2 هزار میلیارد ریال می رسد.

وی گفت: سال گذشته بیش از 5 میلیون دلار شیشه به صورت مستقیم و غیرمستقیم از شهرستان ورامین به خارج از کشور صادر شد.

کاغذلو تأکید کرد: شهرستان ورامین بدلیل سابقه طولانی تاریخی، از آثار مهم تاریخی برخوردار است که از مجموع آنها، 77 اثر در فهرست آثار ملی به ثبت رسید. فرش میناخانی شهرستان ثبت جهانی شده، کاروانسرای بنی اسد در فهرست آثار معنوی ثبت شده و شیشه گری شهرستان نیز در فهرست نشانه جغرافیای ملی و بین المللی ثبت شد.

بیشتر بخوانیدراهنمای سفر به ورامین | شهری تاریخی در همسایگی پایتختمنبع: همگردی

به "ثبت ملی ورامین به عنوان شهر شیشه و آبگینه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ثبت ملی ورامین به عنوان شهر شیشه و آبگینه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید