7 عادت بد مرتبط با نوشیدن که برای سلامتی شما مضر است

به گزارش گردش 360 به دور دنیا، بعد از یک پیاده روی طولانی به خانه برمی شد و در پی یک نوشیدنی خنک می شد، چه چیزی را انتخاب می کنید؟ این سوالی است که متخصصان بهداشت و سلامت به آن پاسخ داده اند.

7 عادت بد مرتبط با نوشیدن که برای سلامتی شما مضر است

احتمالا شما هم نوشیدن آب خنک را به هرچیزی ترجیح می دهید اما باز هم مواردی وجود دارد که افراد دست به انتخاب نوشیدنی هایی می زنند که برای سلامت آن ها مضرر است. در واقع این انتخاب های کوچک ممکن است به عادات روزانه افراد تبدیل شوند و بر سلامتی آن ها تاثیری منفی برجای بگذارند (مانند؛ وزن، سلامت قلب، کبد، سلامت روان و حتی تاثیر بر عملکرد ورزشی افراد).

با این حال نگران نشوید. خوشبختانه نوشیدنی های مفید زیادی وجود دارد که باعث آسیب رساندن به سلامتی شما نمی شوند و می توانید بدون داشتن هرگونه حس ناخوشایندی آن ها مصرف کنید.

در ادامه این مقاله از گردش 360 به دور دنیا مگ با تعدادی از نوشیدنی هایی آشنا می شوید که بهتر است برای انتخاب آن ها کمی آگاهانه تر تصمیم گیری کنید.

مصرف نوشیدنی های رژیمی

در بسکمک از مواقع، افراد برای مصرف شکر و کالری کمتر در طول روز، به نوشیدنی های رژیمی روی می آورند. با این حال، نوشیدن نوشابه رژیمی به طور منظم می تواند بیش از آنچه که فکر می کنید مضر باشد، به خصوص اگر در تلاش برای کاهش وزن خود هستید.

یک متخصص تغذیه در این زمینه توضیح می دهد: نوشابه های رژیمی، حاوی شیرین کننده های مصنوعی هستند که می توانند مغز را وادار به ذخیره سازی چربی کنند. بنابراین، با وجود اینکه این نوشیدنی ها فاقد قند هستند، اما همچنان می توانند باعث کندشدن فرایند کاهش وزنتان یا حتی افزایش وزن در شما شود.

در واقع نوشیدنی های رژیمی کالری بیشتری را به رژیم غذایی شما اضافه می کنند که باعث می شود افزایش وزن را نیز با خود به همراه داشته باشند.

مصرف زیاد نوشیدنی ها

احتمالا هیچ فردی از شما انتظار ندارد که در طول روز فقط آب بنوشید. اما بهتر است برای نوشیدن مایعات دیگر، میزان مناسبی از آن ها را نیز مصرف کنید، به خصوص اگر تمایل دارید که دچار افزایش وزن نشوید. آبمیوه، نوشابه (معمولی و رژیمی)، قهوه و اسموتی ها، همگی می توانند مانع کاهش وزن شما شوند. گرچه نیازی هم نیست که مصرف نوشیدنی ها را به طور کامل از رژیم غذایی تان حذف کنید، اما اگر احتیاط های لازم را انجام ندهید، ممکن است با مصرف بیش ازحد کالری، قندها و مواد افزودنی چربی زا در معرض خطر افزایش وزن، سلامت قلب و قند خون قرار بگیرید.

زیاده روی در مصرف کافئین

هنگامی که در طول روز نوشیدنی کافئین دار مصرف نمی کنید و باز هم بدنتان به آن نیاز دارد، یعنی گرفتار یک عادت بد در سبد غذایی خود شده اید. برای نوشیدن هر نوشیدنی ای میزان معقول و سالمی از آن وجود دارد که اگر در طول روز می خواهید آن را مصرف کنید، کم ترین ضرر را برای بدنتان داشته باشد. زمانی که شما به طور مداوم از نوشیدنی های کافئین دار (قهوه و نوشیدنی های انرژی زا) استفاده می کنید، بدن شما ممکن است دچار برخی تغییرات شود که تاثیری منفی بر سلامت جسم (افزایش ضربان قلب، اضطراب، تعریق و بی خوابی) و روانتان داشته باشد.

اگر به طور دایم این علایم را تجربه می کنید، شاید وقت آن رسیده است که مصرف کافئین خود را کاهش دهید و در صورت لزوم با یک پزشک مشورت کنید.

مصرف نوشیدنی های پرچرب

نوشیدنی های زیادی وجود دارند که می توانند منجر به فشار خون ناپایدار در افراد شوند و سلامت قلب آن ها را به خطر بیاندازند. نوشیدنی های لبنی پرچرب یکی از انواع نوشیدنی هایی هستند که ممکن است خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش دهند.

انجمن قلب آمریکا توصیه می کند که تنها 5 تا 6 درصد از کالری دریافتی روزانه افراد باید از چربی های اشباع شده تامین شود. همچنین برخی از مطالعات نشان داده اند که مصرف بیش ازحد لبنیات حاوی چربی اشباع شده ممکن است باعث افزایش سطح کلسترول و اختلال در عملکرد قلب شود.

گرچه باید به این نکته توجه کرد که عادت کردن به نوشیدنی های لبنی چرب، می توانند علاوه بر تهدید سلامتی قلب، عواقب دیگری نیز برای بدن در پی داشته باشند و سبب نارسایی خون به اندام هایی که برای فعالیت هایی مانند تنفس، ادرار و… ضروری هستند، بشوند.

نوشیدن آب برای هیدراته کردن بدن

کبد برای عملکرد بهتر به مصرف روزانه میزان زیادی آب متکی است. با توجه به اینکه بدن انسان از 60 درصد آب تشکیل شده است، جای تعجب نیست که اندام های درونی ما زمانی که به خوبی هیدراته شده باشند، بیشتر رشد می کنند.

مجله ی اروپایی تغذیه بالینی اخیراً مطالعه ای را منتشر کرده است که نشان می دهد نوشیدن منظم آب، ممکن است خطر ابتلا به بیماری کبد چرب را در مردان کاهش دهد. محققان در در این آزمایش که 16000 بزرگسال شرکت کرده بودند، دریافتند مردانی که چهار تا هفت فنجان آب در طول روز می نوشیدند با احتمال کمتری به این بیماری مبتلا می شوند.

گرچه بیماری کبد چرب گاهی اوقات می تواند به عنوان یک بیماری خاموش و بدون علایم عمل کند. اما اگر نشانه هایی مانند خستگی، درد شکم، از دست دادن اشتها، کبودی یا خونریزی را دارید، بهتر است در سریع ترین زمان ممکن با یک پزشک متخصص مشورت کنید.

مصرف میوه های تازه به جای نوشیدن آن ها

عوامل زیادی وجود دارد که می تواند بر سلامت روان افراد تأثیر بگذارد، اما همین عاداتی را هم که برای سبک زندگیمان انتخاب کرده ایم، ممکن است تاثیری منفی بر روانمان برجای بگذارد.

در حالی که برخی از نوشیدنی ها ممکن است میزانی مواد مغذی داشته باشند، اما بهتر است خود میوه ها را به شکل طبیعی استفاده کنید. مصرف مواد غذایی چه به صورت طبیعی و مصنوعی میزانی قند را وارد بدن می کند که تاثیری منفی بر روی روده تا مغز انسان دارد، اما موضوعی که اهمیت دارد این است که احتمالا هنگام نوشیدن آن ها در مقابل خوردنشان بیشتر دچار نوسانات خلقی، سطوح بالاتر اضطراب، مسائل خواب و… می شوید.

مطالعات نشان داده اند که استفاده بیشتر از میوه ها و سبزیجات کامل می تواند به کاهش سطح استرس و بهبود سلامت روان کمک کند. میوه ها و سبزیجات در شکل طبیعی خود حاوی ریزمغذی هایی هستند که در برابر علایم افسردگی از بدن محافظت کرده و حس خوشایندتری رل برای افراد به ارمغان می آورند.

بنابراین به جای نوشیدن معجونی که ریزمغذی های سالم در آن وجود ندارد، این 10 میوه و سبزی خام را که بر سلامت روان اثرگذار هستند در رژیم غذایی خود بگنجانید: هویج، موز، سیب، سبزیجات با برگ های تیره مانند اسفناج، گریپ فروت، کاهو، مرکبات. توت های تازه، خیار و کیوی.

مصرف زیاد مکمل های پروتئینی

نوشیدن مکمل های پروتئینی به بسکمک از ورزشکاران کمک کرده است تا عضلاتشان با سرعت بیشتری رشد کند و بتوانند قدرت خود را بهبود ببخشند. اما باید بدانید که با زیاده روی در مصرف پروتئین، ممکن است عملکرد ورزشی شما کاهش یابد.

یک مطالعه منتشر شده در مجله The Proceedings of the Nutrition Society نشان داده است که مصرف طولانی مدت مقادیر زیاد پروتئین می تواند منجر به از دست دادن مواد معدنی استخوان ها و آسیب کلیه در ورزشکاران شود. در واقع کلیه های شما برای تجزیه اسیدهای آمینه موجود در پروتئین ها کار می کنند و اگر در مصرف پروتئین افراط کنید، ممکن است دچار آسیب شوند.

ورزشکاران برای تمرین و داشتن عملکردی بهتر، به کلیه و استخوان های قوی تری نیاز دارند. اگر مصرف نوشیدنی های پروتئینی خود را کاهش دهید و به جای آن از نوشیدنی های حاوی کلسیم بالا استفاده کنید، احتمالا شانس بیشتری برای رسیدن به اهداف خود دارید. همچنین شواهد نشان داده است که ترکیب یک نوشیدنی حاوی کلسیم و پروتئین دار در برنامه روزانه خود قبل از شروع ورزش، نسبت به پروتئین مستقل تأثیر مثبت بیشتری بر عملکرد ورزشی افراد دارد.

نکته پایانی

تقریبا بیشتر چیزهایی که در اطراف ما وجود دارند، به نحوی بر سلامت جسمی و روانی ما تاثیر می گذارند. برای داشتن یک زندگی سالم و محافظت از خود در برابر بسکمک از بیماری ها بهتر است که از یک رژیم غذایی متعادل و مناسب استفاده کنیم. در این میان نقش نوشیدنی ها نیز بسیار مهم است، زیرا برخی از بیماری ها از مصرف همین نوشیدنی ها در بدن ایجاد می شوند. توصیه بیشتر متخصصان این است که آب بهترین نوشیدنی برای رفع تشنگی ما است، اما چون بدن نیاز به موادمغذی دیگری هم دارد بهتر است با رعایت برخی از نکات، آسیب کمتری به سلامتیمان وارد کنیم.

این مطلب فقط جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با یک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه رفع مسؤولیت گردش 360 به دور دنیا مگ را بخوانید.

منبع: eatthis

منبع: دیجیکالا مگ

به "7 عادت بد مرتبط با نوشیدن که برای سلامتی شما مضر است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "7 عادت بد مرتبط با نوشیدن که برای سلامتی شما مضر است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید