کرونا کوچ عشایر را به تعویق انداخت، هزینه 106 میلیاردتومانی کوچ مکانیزه بر دوش عشایر

به گزارش گردش 360 به دور دنیا، خبرنگاران/مرکزی رئیس سازمان عشایری کشور گفت: شیوع بیماری کرونا کوچ عشایر را در سراسر کشور به تعویق انداخت.

کرونا کوچ عشایر را به تعویق انداخت، هزینه 106 میلیاردتومانی کوچ مکانیزه بر دوش عشایر

کرمعلی قندالی در جریان بازدید خود از منطقه عشایری یعقوب حصاری زرندیه که محل اسکان ایل کله کوهی و شاهسون احمدلو از استان های قم، تهران و قزوین است، افزود: هماهنگی بین بخشی با وزارت بهداشت برای ارتقای شاخص های بهداشتی و مدیریت کوچ از مهمترین اقدامات و تدابیر اتخاذ شده به منظور پیشگیری از شیوع کرونا در بین عشایر سراسر کشور بود که خوشبختانه آمار مبتلایان به بیماری کرونا در بین جامعه عشایری به تعداد انگشتان دست هم نرسید.

وی به هزینه های اقتصادی که در اثر شیوع کرونا به جامعه عشایری تحمیل شد، اشاره کرد و گفت: به منظور پیشگیری و جلوگیری از بروز خسارات وارده، کوچ عشایر اجبارا مکانیزه شد تا کوچ عشایر از قشلاق به ییلاق به سرعت انجام شود.

قندالی از بروز خسارت 106 میلیارد تومانی به عشایر بابت هزینه اضافی متاثر از کوچ اجباری خبر داد و افزود: این هزینه به ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام شده و درصدد هستیم تا با مصوبه دولت بخشی از این خسارت به عشایر تخصیص یابد.

وی به مشکلاتی در توزیع فرآورده های دامی و لبنی در شرایط کرونایی اشاره کرد و افزود: به دلیل شرایط کرونایی بازار فروش تولیدات عشایری مختل شد، اما بدلیل شرایط آب و هوایی، پوشش گیاهی و مراتع مناسب، خسارت بوجود آمده از طریق طبیعت جبران خواهد شد.

رئیس سازمان عشایری کشور افزود: در ییلاقات عشایری اقدامات لازم با هماهنگی وزارت بهداشت و سازمان دامپزشکی برای کنترل ویروس کرونا در دست اجراست.

وی در خصوص مشکل آبرسانی به عشایر گفت: با اجازه رهبر معظم انقلاب در سال 1398 بالغ بر 253 میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی برای اجرای 413 پروژه آبرسانی در سراسر کشور تخصیص یافت که سهم شهرستان زرندیه از این اعتبار اجرای 14 پروژه برای 250 خانوار عشایری بوده که تا به امروز پیشرفت 90 درصدی داشته است.

قندالی افزود: اجرای این پروژه در سراسر کشور که در حال حاضر پیشرفت 90 درصدی دارد جمعیتی بالغ بر 17 هزار خانوار را پوشش خواهد داد و آنان از نعمت آب آشامیدنی سالم برخوردار خواهند شد و شاخص برخورداری آنها از 50 درصد به 63 درصد افزایش خواهد یافت.

وی ادامه داد: در سال جاری نیز اعتباری بالغ بر 180 میلیارد تومان برای اجرای طرح های آبرسانی عشایر در نظرگرفته شده است که برای پروژه های سال جاری تعریف و اجرایی خواهد شد و اجرای آنها موجب اضافه کرده شده 10 هزار خانوار دیگر به جمعیت برخوردار از آب آشامیدنی می شود. در این دو سال بالغ بر 27 هزار خانوار از آب آشامیدنی سالم برخوردار خواهند شد.

رئیس سازمان عشایری کشور در خصوص تامین آرد مورد نیاز عشایر برای پخت نان نیز گفت: در ابتدای سال 93 سهمیه آرد ماهانه برای هر فرد عشایری هفت کیلوگرم بود که خوشبختانه به 12 کیلوگرم در سال جاری افزایش یافته است.

رفع مشکل کمبود آب آشامیدنی عشایر منطقه با اختصاص 700 میلیون تومان و نیز ارتقای شاخص های بهداشت دام از مهمترین مصوبات این سفر بود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "کرونا کوچ عشایر را به تعویق انداخت، هزینه 106 میلیاردتومانی کوچ مکانیزه بر دوش عشایر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کرونا کوچ عشایر را به تعویق انداخت، هزینه 106 میلیاردتومانی کوچ مکانیزه بر دوش عشایر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید