فروش سنگک با قیمت 35 هزار تومان، دولت زیر بار افزایش قیمت نان می رود؟

به گزارش گردش 360 به دور دنیا، دولت با اجرای طرح دوم هوشمندسازی یارانه آرد و نان در پی مالی سازی فراوری نان برای نانوایی هاست. عدم صرفه مالی فراوری نان منجر به این شده تا بخشی از نان فراوریشده در سایت های خرید آنلاین عرضه گردد تا بدین ترتیب بعضی سنگک را قیمت 35 هزار تومان به فروش بگذارند.

فروش سنگک با قیمت 35 هزار تومان، دولت زیر بار افزایش قیمت نان می رود؟

به گزارش تجارت نیوز، گرچه مسئولان دولتی عنوان نموده اند که در امسال آزادسازی قیمت نان اتفاق نمی افتد، اما زمزمه افزایش قیمت نان بیش از گذشته به گوش می رسد. چراکه نانوایان درخواست افزایش قیمت نان متناسب با تورم را از دولت داشته اند.

از سوی دیگر، بسیاری از نانوایی های سطح شهر عنوان می نمایند که فراوری نان برایشان به دلیل افزایش هزینه اجاره، حقوق و دستمزد، بیمه، خمیر مایه، انرژی و … چند برابر شده است، اقدام به فروش نان های خود در پلتفرم اسنپ می نمایند. موضوعی که می تواند منجر به کاهش عرضه نان برای مشتریان حضوری شود.

در حال حاضر بعضی نانوایی های فعال در پلتفرم های آنلاین یک عدد نان سنگک چند مغز (سبوس، کنجد، دانه سیاه، سبزی خشک و سبوس) را با قیمت 35 هزار تومان عرضه می نمایند. البته در این فروشگاه ها نان سنگگ ساده با قیمت 15 هزار تومان در حال عرضه است. بعلاوه نان بربری بین 14 هزار تا 30 هزار تومان به دست مشتریان می رسد. این نانوایی ها بعلاوه برای هر بسته بندی بین 2000 تا 3000 تومان تقاضای وجه می نمایند.

افزایش قیمت نان فقط محدود به سایت های آنلاین نشده است و بعضی از نانوایی ها به صورت خودسرانه اقدام به افزایش قیمت نان نموده اند. یکی از شهروندان ساکن منطقه 19 تهران به تجارت نیوز می گوید: قیمت نان بربری در دو هفته اخیر از 3000 تومان به 5000 تومان افزایش یافته است.

بعلاوه تصویری با این مضمون که یک نانوایی به دلیل نداشتن آرد تعطیل است در شبکه های اجتماعی در حال دست به دست شدن است. این عکس واکنش بسیاری از کاربران شبکه های اجتماعی را در پی داشت؛ چرا که بسیاری از مردم معتقدند بعضی از نانوایی ها برای جبران هزینه خود اقدام به فروش آزاد آرد می نمایند. البته نمی توان با انتشار یک تصویر، موضوع را به تمام نانوایی ها تعمیم داد.

اخیراً احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد، بیان کرد که یارانه نان دو برابر شد. در واقع این صحبت سخنگوی مالی دولت، به موضوع اجرای فاز دوم طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان برمی شود که از بهمن ماه سال گذشته اجرا شد. با توجه به اینکه پیش بینی بودجه یارانه نان در سال قبل 70 هزار میلیارد تومان بود، باید این بودجه در امسال به 140 هزار میلیارد دلار برسد، اما طبق گفته محمد جلال، مشاور وزیر امور اقتصاد و دارایی، بودجه یارانه آرد و نان در امسال 105 هزار میلیارد تومان است.

دولت با اجرای طرح دوم هوشمندسازی یارانه آرد و نان در پی مزیتی سازی فراوری نان است؛ در واقع با اجرای طرح دوم قرار است یاری هزینه نانوایی ها دو برابر و از طرف دیگر محدودیت سهمیه آرد برای نانوایان برداشته شود. بر این اساس، نانوایان به هر اندازه نان که فراوری و در اختیار مردم قرار می دهند، آرد سهمیه ای خواهند گرفت.

در مرحله اول هوشمندسازی یارانه آرد و نان حدود 15 درصد جبران افزایش هزینه ها در نظر گرفته شده بود که اندازه در امسال به دو برابر خواهد رسید.

در حالی دولت از شناورسازی و حذف محدودیت سهمیه آرد برای نانوایان خبر داده که سازوکار رصد اندازه مصرف آرد به وسیله نانوایان به کارتخوان ها منوط شده است؛ در این رابطه شاهد بودیم که در اجرای طرح اول، حجم زیادی از یارانه آرد در شبکه توزیع نان ناپدید می شد.

تراکنش های نانوایی ها زیر ذره بین می رود؟

آن طور که محمد جلال شرح داده است، در مرحله دوم این طرح پردازش های هوشمند روی تراکنش ها اتفاق می افتد و نانوایانی که تراکنش های غیرواقعی روی کارت خوان های هوشمند را ثبت می نمایند، با توجه به این سامانه مجهز به یک ساختار تحلیل است، معین خواهند شد و اعتبار نانوایی های متخلف در این سامانه کاهش خواهد افتاد.

در واقع در این ساختار استفاده مکرر از یک کارت بانکی، ثبت تراکنش های غیرواقعی، ثبت فروش غیرمتعارف و … به وسیله سامانه تحلیل و شناسایی می شود و نانوایان با عدم رعایت سلامت تراکنش های خودشان، در واقع منافع آینده خودشان را به مخاطره می اندازند، یعنی دسترسی شان به یاری هزینه و یا احیاناً تأمین آرد دچار محدودیت می شود.

بعلاوه شنیده می شود وزارت اقتصاد به اصلاح قیمت نان متناسب با نرخ تورم است که فعلا در حال آنالیز است و در اجرای دوم طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان قرار نیست آزادسازی نرخ نان رخ دهد.

منبع: فرارو

به "فروش سنگک با قیمت 35 هزار تومان، دولت زیر بار افزایش قیمت نان می رود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فروش سنگک با قیمت 35 هزار تومان، دولت زیر بار افزایش قیمت نان می رود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید