صنعتگران خراسان جنوبی بازاریابی را مهمترین دغدغه برای رونق فراوری و فروش محصولات می دانند

به گزارش گردش 360 به دور دنیا، ایرنا/ براساس خبرهای واصله، صنعتگران خراسان جنوبی بازاریابی را مهمترین دغدغه برای رونق فراوری و فروش محصولات می دانند.

صنعتگران خراسان جنوبی بازاریابی را مهمترین دغدغه برای رونق فراوری و فروش محصولات می دانند

صنایع دستی به علت بومی و منحصر بفرد بودن، وابسته نبودن فراوری آن به خارج و وجود نیروهای انسانی خلاق، ماهر و پیشکسوت، ظرفیت بزرگی برای کارآفرینی در منطقه ها مختلف کشور است و از معدود صنایعی بوده که چهار محور اشتغال، فراوری، صادرات و هویت ملی را توامان با خود دارد.

این ظرفیت در خراسان جنوبی از غنای عمیق برخوردار بوده اما به علت اتکای روندهای فراوری و عرضه صنایع دستی به روینمودهای سنتی و کم رونقی بازار فروش تا به امروز بهره برداری مناسبی از آن نشده، این در حالی است که خراسان جنوبی به عنوان میراث دار بخش مهمی از فرهنگ و تاریخ ایران زمین در عرصه صنایع دستی و هنرهای سنتی حرف های زیادی برای گفتن دارد.

تا جایی که صنایع دستی به عنوان یکی از پیشران های مالی خراسان جنوبی در کنار بخش هایی مانند کشاورزی، صنعت، مرز و گردشگری تعریف شده که بیانگر اهمیت راهبردی این حوزه است و از مجموع 299 رشته صنایع دستی در کشور، 120 رشته در این استان وجود دارد.

رشته های صنایع دستی فراموش شده از جمله پلاس بافی، گیوه دوزی و برک بافی در سالهای اخیر به همت صنعتگران خراسان جنوبی احیا شدند و حوله های فراوریی این استان که اغلب آنها به وسیله بانوان بافته می گردد، در خارج کشور مشتری دارد.

به گفته کارشناسان، صنایع دستی در 2 بخش فراوری و فروش محصولات دارای اهمیت است که باید در کنار هم تقویت شوند و از همه ابزارها برای معرفی صنایع دستی به عنوان یک ظرفیت فرهنگی، هنری و مالی بهره گرفت.

نبود نشان تجاری و نمانام (برند) سازی از دیگر چالش های این بخش است که معاون هماهنگی امور مالی استاندار خراسان جنوبی به آن اشاره و گفت: دغدغه بیشتر صنعتگران استان نبود نشان تجاری و برندسازی برای محصولات فراوریی آنهاست که در این زمینه ضعف جدی داریم.

بنابراین بازاریابی و بسته بندی 2 چالش اصلی فروش و صادرات صنایع دستی است و در این میان توجه به موضوع بازاریابی در شرایطی که بیشتر هنرمندان صنایع دستی مردم بومی و افراد غیرمتخصص در حوزه بازاریابی هستند و فارغ از فضای رقابتی بازار داخل و خارج به صورت سنتی فراوری می نمایند، اهمیت بیشتری پیدا می نماید.

موضوعی که یکی از هنرمندان صنایع دستی در رشته معرق چوب و مشبک درباره آن گفت: صنایع دستی با قابلیت ها و خصوصیات ویژه خود از جمله احتیاج نداشتن به سرمایه گذاری زیاد و امکان ایجاد و توسعه آن در منطقه ها مختلف می تواند نقش مهمی در اشتغالزایی و رونق فراوری ایفا نماید.

مسعود شجاعیان رونق کمرنگ بازار فروش را یکی از مسائل خود در این رشته مطرح کرد و اضافه کرد: مردم برای داشتن این نوع کالاها باید احساس احتیاج نمایند و جای خالی صنایع دستی در منازل احساس گردد.

وی بر لزوم فرهنگ سازی برای کاربردی کردن صنایع دستی در زندگی مردم تاکید نمود و گفت: اعطای تسهیلات کم بهره یاریی برای برطرف بخشی از مسائل فراوری نمایندگان صنایع دستی است اما در بسیاری از موارد صنعتگران مدت زمان زیادی را برای دریافت وام در انتظارند که احتیاج است دولت حمایت بیشتری از صنعتگران داشته باشد.

این هنرمند صنایع دستی که در سراچه امینی بیرجند صاحب غرفه ای برای فروش فراوریات خود است، خواهان توجه بیشتر مسئولان میراث فرهنگی برای بهبود شرایط و فضای این مکان از جمله نورپردازی شد و گفت: حمایت از صنعتگران برای فروش صنایع دستی موجب دلگرمی آنان و رونق بازار فروش این صنعت خواهد شد.

وی پیرامون اینکه صنعتگران خراسان جنوبی بازاریابی را مهمترین دغدغه برای رونق فراوری و فروش محصولات می دانند، یادآور شد: صنایع دستی در حال حاضر جز کالاهای لوکس است و با توجه به شرایط معیشت مردم در شرایط کنونی بویژه در استان خراسان جنوبی جز احتیاجهای اساسی مردم بشمار نمی رود و تقریبا از سبد کالای خانوار حذف شده است.

هنرمند دیگری در رشته قلم زنی و فلزکاری مس گفت: حمایت از فراوریات صنایع دستی برای بازاریابی مهمترین احتیاج صنعتگران است.

ابوالفضل حسنی با بیان اینکه فعالیت در این رشته را از سال 1391 شروع نموده، گفت: چند سالی در این رشته به کار آموزش و فراوری کارگاهی مشغول بودم اما با توجه به شرایط بازار ترجیح دادم غرفه ای را در سراچه امینی بیرجند برای فروش فراوریات خود داشته باشیم و همین جا کار قلم زنی را هم دنبال می کنم.

وی ادامه داد: برای فروش فراوریات صنایع دستی تبلیغات زیادی انجام نشده است. لذا تنها فراوریات کارگاهی مقرون بصرفه نیست و برای توسعه آن پیدا کردن بازار فروش نیز مهم است

این هنرمند صنایع دستی گفت: هنر قلم زنی یکی از هنرهای مهم و دوست داشتی ایران است که اکنون با مشکل بازاریابی و فروش روبرو شده است.

وی اضافه کرد: باید با فرهنگ سازی در جامعه مردم یاد بگیرند همانگونه که برای زیورآلات ارزش قائل می شوند برای صنایع دستی شهر و کشورشان نیز ارزش قائل شوند. از طرفی حمایت از خرید کالای داخلی برای صنایع دستی هم اعمال گردد.

یکی از هنرمندان صنایع دستی در رشته چرم دوزی نیز صنایع دستی را شناسنامه فرهنگی و تاریخی یک ملت و نشان دهنده جایگاه مردم منطقه ها مختلف توصیف کرد و گفت: با توجه به اشتغال و عایدی خوب این بخش باید یاری کرد صنایع دستی به جایگاه واقعی خود برسد.

زهرا سرحدی تغییر قیمت مواد اولیه را از مهمترین مسائل فراورینمایندگان و افراد فعال در عرصه صنایع دستی دانست و اضافه کرد: صنایع دستی احتیاجمند زنجیره فراوری است؛ فعالیت در این عرصه زمان بر است و زمان صرف شده با هزینه تمام شده و قیمت مواد اولیه که در هر لحظه افزایش می یابد، همخوانی ندارد.

وی با انتقاد از اجاره بالای غرفه در نمایشگاه های داخلی گفت: باید برای حضور در این نمایشگاه ها توجه بیشتری به صنعتگران گردد.

این صنعتگر یکی از راههای فروش صنایع دستی را حضور در نمایشگاه های دیگر استانها مطرح کرد و اضافه کرد: انتظار داریم با حمایت و فراهم کردن زمینه های لازم در نمایشگاه ها فرصت دیده شدن به همه صنعتگران داده گردد.

او وجود قوانین سختگیرانه در اعطای تسهیلات به تعاونی صنایع دستی را از دیگر مسائل ذکر کرد و گفت: تسهیلات بعد از تشکیل تعاونی فقط به شخص حقیقی داده می گردد نه حقوقی که یکی مسائل تعاونی ما در رشته صنعت چرم است.

سرحدی توضیح داد: ارائه کار با کیفیت و تخصصی احتیاج به تجهیزات تخصصی در رشته چرم دوزی دارد که قیمت آن بالاست و توان خرید را نداریم.

اما یک کارآفرین و فراوری نماینده فرش و گلیم در خراسان جنوبی صادرات را راه رونق بازار فرش دستباف برشمرد و گفت: فرش بافی یکی از هنرهای ارزآور و اشتغال زاست که بی توجهی به شرایط بافندگان و بازار کار، تعطیلی کارگاه ها و فراموشی این هنر صنعت را رقم زده است.

مهسا موسوی اضافه کرد: در سالهای اخیر مسائل زیادی بر سر راه بافندگان فرش پیش آمده و کارگاه های قالی بافی رونق گذشته را ندارند، مسائلی که اگر حل نشوند خیلی زود این هنر به ورطه فراموشی رفته و روز به روز بافندگان کمتر می شوند.

وی گفت: یکی از مسائل اصلی در این بخش بیمه قالی بافان است که فقط قدیمی ها بیمه هستند و بافندگان تازه بیمه نمی شوند.

این کارآفرین ادامه داد: از طرفی تحریم ها بر بازار صادرات و قیمت فروش تاثیر گذاشته ولی میتوان با ایجاد راه حلهایی بازارهای تازهی را در کشورهای اطراف پیدا کرد که به تبلیغات و پرپایی نمایشگاه های متعدد احتیاج دارد.

وی گفت: اگر مانند گذشته صادرات فرش انجام میشد حداقل کسانی که کارشان قالی بافی است ترغیب می شدند در این کار باقی بمانند اما در حال حاضر حمایت لازم از فرش نمی گردد و بافندگان فراوریات خود را به صورت شخصی یا معامله با تجار خرده فروش عرضه می نمایند.

موسوی گفت: در بسیاری از موارد فرش ایران به نام کشورهای ترکیه و هند در بازارهای جهانی به فروش می رسد که این موضوع لطمه ای به هنر اصیل ایرانی است.

وی ادامه داد: قدرت خرید مردم در فرش دستباف کم و قیمت آن بسیار بالاست بنابراین تنها صادرات می تواند به رونق فراوری این صنعت یاری کند.

فراورینماینده فرش دستباف بعلاوه فرهنگ سازی، تبلیغات و ارائه تسهیلات برای خرید مردم را نوعی حمایت از صنعت فرش دانست و گفت: فرش در حال حاضر احتیاج ضروری مردم نیست و فروش فرش به نصف رسیده است لذا بازار فروش صنایع دستی بویژه فرش دستباف احتیاجمند حمایت دولت یا حضور در نمایشگاه های خارجی و داخلی است.

موضوعی که معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی نیز آن را تایید کرد و گفت: نبود نمایشگاه های خارج کشور برای ارتباط مستقیم بین فراوری نماینده و مصرف نماینده مهمترین خلاء برای پشتیبانی از صنایع دستی است البته نمایشگاه های داخلی هم در فروش تاثیرگذار است.

حسن علی فولادی اضافه کرد: اگر بتوانیم فروش صادراتی را افزایش دهیم بازار صنایع دستی رونق پیدا می نماید و حتی توسعه رشته های صنایع دستی و ارتقای کیفیت را خواهیم داشت.

وی گفت: تامین مواد اولیه برای فراوری صنایع دستی از دیگر مسائل در بعضی رشته هاست، زیرا به علت خرید کم باید مواد اولیه را با قیمت بالایی خریداری نمایند و در این راستا اگر شرکت تعاونی همانند فرش وجود داشته باشد تاثیر زیادی در فروش صنایع دستی دارد.

برپایی نمایشگاه های صنایع دستی که هر سال به صورت استانی، منطقه ای و ملی برگزار می گردد، راه حل دیگری برای فروش و بازاریابی است که پنجمین نمایشگاه سراسری صنایع دستی خراسان جنوبی با حضور صنعتگران و هنرمندانی از 26 استان کشور آذر پارسال برپا شد و بیش از سه میلیارد تومان فروش داشت.

بعلاوه خراسان جنوبی در شانزدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری و سی و ششمین نمایشگاه ملی صنایع دستی که بهمن سال گذشته در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار گردید، حضور موثری داشت و 13 غرفه به معرفی صنایع دستی استان پرداختند.

با این وجود معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی بضاعت ضعیف مالی فراوری نمایندگان صنایع دستی برای شرکت در نمایشگاه ها را از جمله مسائل موجود ذکر کرد و گفت: پرداخت اجاره یک غرفه در نمایشگاه در حد بضاعت مالی فراوری نماینده نیست و خلاء حضور صنعتگر موجب شده چند رشته از جمله تراش سنگهای قیمتی، بافته های داری و نساجی سنتی که فراوریات بیشتری دارند در قالب یک غرفه به صورت حمایتی در نمایشگاه های داخلی شرکت نمایند.

وی ادامه داد: با حمایت بخش دولتی یا شرکتهای بزرگ تجاری میتوان درصدی از فضاهای نمایشگاهی را برای حمایت صنعتگران صنایع دستی اختصاص داد و اکنون بیش از 300 رشته صنایع دستی در کشور داریم که ظرفیت خیلی قوی در دنیاست و در خراسان جنوبی هم حدود 80 رشته شناسایی شده که 25 رشته فعال است و فراوری دارند.

فولادی مقدار صادارت گمرکی و چمدانی صنایع دستی استان را طی سال گذشته بیش از 500 هزار دلار ذکر کرد و گفت: کاربردی کردن صنایع دستی یکی از رسالتهای ذاتی صنعتگران است که بتوانند کارشان را بروز نمایند.

وی ادامه داد: اکنون در مجموعه اداره کل میراث فرهنگی دوره آموزشی ویژه شاغلان صنایع دستی برگزار می گردد تا صنعتگران بتوانند با موضوع صادرات، تجاری سازی، بسته بندی و تبلیغات آشنا شوند و البته زمانبر است.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی نداشتن بیمه را یکی دیگر از مسائل صنعتگران برشمرد و گفت: سه هزار نفر از صنعتگران استان زیر پوشش بیمه عشایر و روستایی و 370 نفر هم زیر پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند.

وی تعداد صنعتگران صنایع دستی در استان خراسان جنوبی را بیش از 10 هزار نفر گفت و گفت: از این تعداد حدود هفت هزار و 500 نفر شناسنامه دار هستند و به علت اینکه بیشتر رشته ها احتیاج به کارگاه تخصصی ندارد، در خانه فراوری می شوند.

فولادی رشته نساجی سنتی، بافت های داری، چرم دوزی، قلم زنی، جاجیم و گلیم فرش را از جمله رشته های فعال صنایع دستی در این استان ذکر کرد و گفت: پارسال از محل تبصره 18 حدود 17 میلیارد تومان و تبصره 16 نیز هفت هزار و 800 میلیون تومان تسهیلات قرض الحسنه به صنعتگران استان واگذار شد.

یک کارشناس صنایع دستی در اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بیرجند هم با اشاره مسائل صنعتگران در زمینه صادرات گفت: استانداردسازی فراوریات یکی از گزینه هایی است که می توانیم فراوری را به صادرات برسانیم و هم باید تیم کارشناسی وارد این کار گردد هم فراوری نمایندگان خود را ملزم به انجام این کار بدانند.

هاشم اتفاقی ادامه داد: توجه فراوری نمایندگان به کیفیت کالا در بازاریابی مهم است و تعیین یک تیم کارشناسی از کارشناسان میراث فرهنگی با استفاده از ظرفیت های دانشگاهی و استانی می تواند به ارتقای کیفیت فراوری و بسته بندی آن یاری کند.

وی گفت: استفاده از مواد ارگانیک و بسته بندی متنوع در فراوریات صنایع دستی از اهمیت زیادی برخوردار است که با توجه به ذائقه مردم باشد لذا صنعتگر باید به سمت فراوریات بروز حرکت کند و یک تیم کارشناسی کار بازاریابی را انجام دهد.

این کارشناس صنایع دستی توضیح داد: درصد کمی از فراوریات صنایع دستی صادرات واقعی می گردد البته چمدانی انجام می گردد اما منفعت صادراتی ندارد.

وی یادآور شد: استفاده از فناوری های نوین به ویژه در فضای مجازی و بهره گیری از شیوه های تازه در بازاریابی، راه حلی برای افزایش عرضه و تقاضا و رونق صنایع دستی خراسان جنوبی بشمار می رود.

اتفاقی اضافه کرد: آموزش و بروزرسانی اطلاعات و مهارتهای هنرمندان صنایع دستی استان در راستای فراوری محصولات با کیفیت همیشه مورد توجه بوده است.

وی اعلام کرد: بسیاری از رشته های صنایع دستی می توانند به عنوان شغل پایدار و عایدیزا برای خانوارها محسوب شوند به شرطی که در کیفیت فراوری و نحوه فروش محصول، اصول حرفه ای در نظر گرفته گردد.

کارشناس صنایع دستی گفت: باید هنرمندان و فراورینمایندگان صنایع دستی برای معرفی و بازاریابی کسب و کار خود در فضاهای مجازی و نمایشگاه ها، حضور و فعالیت بیشتری داشته باشند و با بروزرسانی اطلاعات و ارتقای مهارتها، حجم فراوریات را از نظر کیفی و کمی افزایش دهند.

وی با اشاره به اینکه توسعه و رونق صنایع دستی با تغییر روشهای فراوری، عرضه و بازاریابی میسر می گردد، گفت: امروز باید به سلایق، ذائقه و احتیاجهای مشتریان توجه بیشتری گردد و مرغوبیت کالا و بسته بندی را به عنوان یک اصل مهم در راستای توسعه بازارهای داخلی و خارجی در اولویت قرار دهیم.

اتفاقی ادامه داد: مسئولان در این صنعت نیز باید آموزش و فرهنگ سازی و ایجاد علاقمندی در فراوری نمایندگان برای عرضه محصولات مشتری پسند را در اولویت قرار دهند.

وی گفت: گاهی ممکن است صنایع دستی یک کشور در یک بازار تعیین هوادار چندانی نداشته باشد اما با تغییرات جزئی و کوچک در رنگها و طراحی بتوان آن را مطابق سلیقه و فرهنگ آن بازار تغییر داد به نحوی که بدون وارد شدن خدشه به ماهیت فرهنگی آن، محصول متناسب با ذائقه مشتریان آن بازار گردد.

کارشناس صنایع دستی با بیان اینکه خراسان جنوبی با داشتن گنجینه های صنایع دستی، ظرفیت قابل توجهی برای ایجاد کارگاه های فراوریی دارد، گفت: با بهره گیری از دانش بومی و محلی و ترکیب انواع هنرها میتوان به آثار و فراوریات برجسته دست یافت که در بردارنده ارزآوری مطلوب برای کشور خواهد بود.

منبع: همگردی

به "صنعتگران خراسان جنوبی بازاریابی را مهمترین دغدغه برای رونق فراوری و فروش محصولات می دانند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صنعتگران خراسان جنوبی بازاریابی را مهمترین دغدغه برای رونق فراوری و فروش محصولات می دانند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید