کاندیدای مناسب کاشت مو و تاثیر فیزیولوژی، ژنتیک و سن بر کاشت مو

به گزارش گردش 360 به دور دنیا، امروزه تقریباً نیمی از مردان بالای 50 سال با مشکل ریزش مو روبرو هستند. به همین علت، کاشت مو یکی از متداول ترین انواع جراحی زیبایی برای مردان است. ریزش مو تنها مختص به مردان نیست. بسیاری از زنان هم با مشکل ریزش مو یا نازک شدن مو روبرو هستند.

کاندیدای مناسب کاشت مو و تاثیر فیزیولوژی، ژنتیک و سن بر کاشت مو کاشت مو دائمی و طبیعی ترین روش برای رشد مو در کسانی است که از ریزش مو رنج می برند. در کاشت مو، موی سالم بیمار دوباره در مناطقی که موها ریخته، کاشته می گردد. کاشت مو اولین بار در دهه 1930 میلادی در ژاپن انجام گردد و اولین بار در دهه 1950 میلادی به دنیای غرب معرفی گردید. تکنیک های رشد مو با پیشرفت درک انسان از ساختار مو و پوست سر و معرفی تکنیک های مدرن پیشرفت بسیار زیادی کرده است.

کاشت ریش و سبیل طبیعی و کاشت ابرو صورت هم می تواند با تکنیک های تازه fit و Fut انجام گردد.

چه کسانی می توانند از کاشت مو بهره ببرند؟

امروزه تقریباً نیمی از مردان بالای 50 سال با مشکل ریزش مو روبرو هستند. به همین خاطر، کاشت مو یکی از متداول ترین انواع جراحی زیبایی برای مردان است. ریزش مو تنها مختص به مردان نیست. بسیاری از زنان هم با مشکل ریزش مو یا نازک شدن مو روبرو هستند. ویژگی ژنتیکی یکی از مهمترین دلایل ریزش موست، ولی ریزش مو می تواند در اثر بالا رفتن سن، سوانح جراحتی و اختلالات پزشکی مختلف رخ دهد. کاشت مو را می توان برای تمام افرادی که به میزان کافی فولیکول مو برای کاشت داشته باشند انجام داد؛ فارغ از این که دلیل ریزش مو چه باشد. کاشت مو را نه تنها می توان بر روی پوست سر انجام داد، بلکه می توان از آن برای درمان ریزش مو در سایر نقاط بدن مثل ابرو، ریش و سبیل هم بهره گرفت.

چگونه می توان فهمید که کاندید مناسبی برای کاشت مو هستید؟

به نفل متخصصین کاشت مو و ابروی رازی ریزش موی خفیف یا شدید می تواند برای افراد درگیری ذهنی ایجاد کند، مخصوصاً برای کسانی که داشتن یک موی پرپشت خیلی مهم است. ریزش مو می تواند هر کسی را در هر دوره ای از زندگی به دلایل مختلف مبتلا کند، این دلایل می تواند وراثتی یا مستقیماً به یک بیماری زمینه ای در بدن مرتبط باشد. اولین قدم برای درمان ریزش مو تشخیص دلیل آن و سپس پیدا کردن یک طرح درمان موثر است که برای آن شخص و دلیل ریزش موی وی مناسب باشد. خبر خوب این است که تعداد بسیار زیادی گزینه های درمانی با جراحی و بدون جراحی برای ریزش مو وجود دارد و پیشرفت های تازهی هم هر روزه در این زمینه انجام می گردد. کاشت مو یک روش دائمی برای کسانی است که تمام راه های دیگر را امتحان کرده اند. در این مقاله همراه ما باشید تا متوجه شوید که آیا کاندید مناسبی برای جراحی کاشت مو هستید یا خیر.

چرا باید به جراحی کاشت مو فکر کنم؟

تصمیم گرفتن برای انجام جراحی کاشت مو قطعاً تصمیم ساده ای نیست زیرا احتمالات زیادی وجود دارد. این مسئله چیزی است که بسیاری از افراد مبتلا به ریزش مو دائماً با آن دست و پنجه نرم می نمایند. عوامل مهم بیشماری وجود دارد که باید در حین فرآیند تصمیم گیری مدنظر قرار دهید. با توجه به این که مشکل ریزش هر شخص منحصر بفرد است، پزشکان مجرب معمولاً جلسات مشاوره ابتدایی و نهایی برای بیمار ترتیب می دهند تا به تفصیل درباره گزینه های پیش روی شخص صحبت گردد.

در این جلسات، پزشک تمام احتمالات موفقیت کاشت مو را برایتان شرح می دهد، برترین و بدترین سناریوی ممکن را درباره شرایط شما ترسیم می کند، انتظارات شما را تا حد ممکن به انتظارات واقعی نزدیک می کند، به تمام سوالات شما پاسخ داده و هرگونه نگرانی شما را رفع می کند.

اگرچه جراحی کاشت مو گام های بزرگی را برداشته در جامعه پزشکی در عرض 20 سال گذشته وجاهت زیادی کسب کرده است، ولی همیشه جا برای پیشرفت بیشتر وجود دارد. بیماران باید به خاطر داشته باشند که انتخاب شدن آنان برای انجام این نوع جراحی به عوامل مختلفی بستگی دارد.

عواملی که معین می نمایند آیا کاندید مناسبی برای کاشت مو هستید

اگر شما هم از زمره افرادی هستید که از ریزش مو رنج می برند و در پی پیدا کردن راه چارهی برای مشکل خود می گردند، شاید زمان آن رسیده باشد که برای گرفتن نوبت مراجعه یک جلسه مشاوره با یک کلینیک ریزش مو تماس بگیرید و گزینه های پیش روی خود را بررسی کنید. علیرغم این واقعیت آماری که ریزش مو در مردان از سن زودتری نسبت به زنان شروع می گردد، این مسئله شدت این مشکل را برای هر دو جنس زیر سوال نمی برد.
سن
اگرچه هیچ محدودیت سنی قانونی برای انجام کاشت مو وجود ندارد، ولی بیشتر پزشکان توصیه می نمایند تا بیماران جوان تر حداقل تا 25 سالگی صبر نمایند و سپس بطور جدی این جراحی را مدنظر قرار دهند. دلیل این احتیاط آن است که پزشک بتواند به دقت منحنی الگوی ریزش مو را برای شما بررسی کرده و سپس برترین راه چاره را انتخاب کند. بعلاوه این محدودیت سنی زمان بیشتری را در اختیار پزشک می گذارد تا هرگونه عارضه زمینه ای که ممکن است اثر مخربی بر مو داشته باشد تشخیص داده گردد.

تراکم ناحیه اهدا نماینده مودر یک جراحی کاشت مو بطور معمول دو مرحله وجود دارد: برداشت قوی ترین فولیکول های مو که بیشترین احتمال زنده ماندن را دارند و سپس پیوند و کاشت آن فولیکول های مو در ناحیه دریافت نماینده ای که ریزش موی شدیدی را تجربه کرده است. برای اطمینان یافتن از موفقیت این جراحی، پزشک باید معین کند که تراکم رشد مو در ناحیه اهدا نماینده مو چقدر است تا آن ناحیه به محض برداشت شروع به کم پشت شدن نکند. اگر پزشک نتواند یک ناحیه اهدا نماینده را روی بدن شما پیدا کند که به مقدار کافی مو برای انجام کاشت داشته باشد، به احتمال زیاد راه چارههای دیگری را به شما پیشنهاد خواهد نمود.

سلامت بیمارتمام بیماری های زمینه ای - چه مستقیماً به ریزش مو بستگی داشته باشد چه نه - باید پیش از آن که بیمار بتواند فرایند درمان ریزش موی خود را شروع کند، تشخیص و درمان شوند. همین مسئله برای درمان های کوچک و بزرک پزشکی هم صادق است، زیرا بیمار باید سیستم ایمنی قوی و سلامت عمومی مناسبی داشته باشد تا بتواند از بروز هرگونه عوارض جلوگیری کرده یا با آن مبارزه کند.

آمادگی برای اقدامات مراقبتی مناسب پس از جراحی کاشت موپیش از شروع هر نوع درمان پزشکی ریزش مو یا جراحی کاشت مو، تمام بیماران باید نسبت به فرآیندهای کاشت مو و بعلاوه اقدامات مراقبتی پس از جراحی کاشت مو کاملاً مطلع باشند. این مهم، وظیفه پزشک متخصص است که توصیه های مراقبتی پس از جراحی را به اطلاع بیماران خود برساند و اطمینان حاصل نماید که تمام بیماران کاملاً توصیه ها را فهمیده و به انجام اقدامات ضروری برای ریکاوری سریع پس از جراحی کاملاً پایبندند.

درمان های شکست خورده قبلی برای ریزش مودر بعضی موارد، بیماران چندین روش درمانی غیر جراحی یا دارویی را برای ریزش مو امتحان کرده اند و از آنها نتایج دلخواه نگرفته اند. در این موارد، کاندیدهای مناسب، بعنوان آخرین حربه، به جراحی کاشت مو روی می آورند تا به آنها در بهبود ظاهرشان یاری کرده و در عین حال اعتماد به نفس آنها را هم افزایش دهد.

چه کسانی کاندیدای مناسبی برای کاشت مو محسوب نمی شوند؟

وقتی درباره جراحی کاشت مو صحبت می کنیم همیشه افرادی هم وجود دارند که بخاطر شرایطشان کاندیدای مناسبی برای انجام جراحی کاشت مو نیستند. بعضی این شرایط عبارتند از:

بیماران مبتلا به هر نوعی از طاسیطاسی یک اختلال مادرزادی یا سیستم خود ایمنی است که در انواع مختلفی بروز کرده و می تواند با شدت های مختلف بیماران را درگیر کند. بیمارانی که از این عارضه رنج می برند معمولاً سیستم ایمنی ضعیفی دارند که سلول های سالم و با کارکرد طبیعی را بعنوان سلول های معیوب شناسایی می کند، از جمله فولیکول های مو، و در نتیجه به آنها حمله کرده و آنها را از بین می برد. با این تعریف بیمارانی که دچار هر نوعی از طاسی هستند بطور عمومی کاندید مناسبی برای انجام جراحی کاشت مو نخواهند بود زیرا موها پس از کاشت دوباره خواهند ریخت و عملاً جراحی کاشت مو کاری بی فایده خواهد بود.

بیماران با انتظارات غیر واقعیپزشکان مجرب هیچگاه به بیماران خود اجازه نمی دهند که انتظارات غیرواقعی یا اغراق شده ای از نتایج جراحی کاشت مو در سر بپرورانند. این مسئولیت بر دوش بیمار است که یک تحقیق کاملی را درباره نوع جراحی و سایر گزینه های درمانی ریزش مو انجام دهد و بعلاوه این مسئولیت بر دوش جراح است که در جلسه مشاوره اطمینان حاصل کند تمام بیماران در شرایط ذهنی مناسب قرار دارند. پزشکان این حق و وظیفه را دارند که از پذیرش بعضی بیماران سر باز بزنند اگر به این جمع بندی برسند که انتظارات بیمار از محدوده انتظارات واقعی فراتر رفته است. در عین حال، پزشکان موظفند که دلیل اصلی رد کردن بیمار را برای وی شرح دهند و توصیه هایی را برای روش های درمانی جایگزین به بیمار ارائه دهند. روش هایی که احتیاجات بیمار را رفع نماید.

بیماران مبتلا به ترس از سوزن شدیدهر بیماری که ترس رفع نشدنی از سوزن دارد باید از انجام این درمان صرف نظر نماید. اگرچه بیهوشی عمومی یکی از گزینه ها برای بیماران است، ولی بیشتر جراحان توصیه می نمایند که از بی حسی موضعی برای چنین جراحی سرپایی و ساده ای استفاده گردد. به عبارت دیگر بیمار در تمام طول جراحی بهوش است و فقط درد یا ناراحتی حس نمی کند.

سوالات متداول

چه زمانی از سال مراجعه برای انجام کاشت مو بیشتر است؟
همانند هر فرآیند زیبایی دیگری همانند کاهش وزن و جراحی پلاستیک، در سال دو نوبت بیشترین تعداد مراجعین برای انجام کاشت مو وجود دارد: سال نو و ماه های پیش از تابستان. البته آب و هوا تأثیری بر توانایی یا شرایط شما برای انجام کاشت مو ندارد و هرگاه که احساس کردید آماده اید می توانید این درمان را انجام دهید.

جراحی کاشت مو چه مدت طول می کشد؟این جراحی بسته به میزان ریزش مو در عرض چند ساعت تمام می گردد. اگر ناحیه بدون مو ناحیه وسیعی باشد، ممکن است به چند جلسه درمانی برای تکمیل درمان احتیاج باشد. عموماً این درمان با داروی بی حسی بهمراه آرام بخش انجام می گردد.

دوره ریکاوری/ بهبودی بعد از درمان چقدر است؟پس از اتمام جراحی یک پانسمان مخصوص دور سر بیمار بسته می گردد و وی چند ساعت بعد مرخص خواهد شد. اگرچه درد یکی از عوارض نادر است ولی داروهای مسکّن برای کنترل درد تجویز خواهد شد. عموماً بیماران می توانند بعد از سه روز استراحت در منزل به سر کار بازگردند ولی نباید پانسمان را از روی سر باز نمایند. اولین تعویض پانسمان پنج روز پس از جراحی انجام می گردد.

نرخ موفقیت جراحی کاشت مو چقدر است؟برای موفقیت آمیز بودن جراحی کاشت مو، باید به سرعت عروق خونی به فولیکول های مو خونرسانی نمایند، به عبارت دیگر باید فولیکول ها باید به محل کاشته شده بچسبند. اگر این مهم با روش صحیح انجام گردد، نرخ موفقیت جراحی کاشت مو بسیار بالاست. برای رسیدن به یک ظاهر طبیعی، فولیکول های مو باید با فواصل، زاویه و تراکم مناسب در نواحی بدون مو کاشته گردد.

خطرات جراحی کاشت مو چیست؟همانند هر جراحی دیگری، جراحی کاشت مو هم خطراتی دارد. کاشت مو یک فرایند زمان بر است و بسته به شدت ریزش مو ممکن است در عرض یک یا دو سال به چندین جلسه کاشت احتیاج باشد. عوارض این جراحی عبارتند از: عفونت و اسکارهای قابل مشاهده، البته این عوارض بسیار نادر هستند. پس از عمل، می توان درد را با مصرف مسکّن کنترل کرد، ممکن است اندکی حس ناراحتی وجود داشته باشد و بعلاوه وجود کبودی و ورم هم گزارش شده است. در نواحی اهدا نماینده مو یا در نواحی کاشته شده ممکن است بی حسی وجود داشته باشد که در عرض 2 الی 3 ماه خود به خود رفع خواهد شد.

منبع: راسخون

به "کاندیدای مناسب کاشت مو و تاثیر فیزیولوژی، ژنتیک و سن بر کاشت مو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاندیدای مناسب کاشت مو و تاثیر فیزیولوژی، ژنتیک و سن بر کاشت مو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید