چگونه از برجای ماندن اثر سوختگی جلوگیری کنیم

به گزارش گردش 360 به دور دنیا، مقاله پیش ِ رو چند درمان خانگی و راهنمایی مؤثر جهت درمان و جلوگیری از جای سوختگی های جزئی را معرفی خواهد کرد…

چگونه از برجای ماندن اثر سوختگی جلوگیری کنیم

مترجم: رزیتا ملکی زاده

منبع:راسخون

مقاله پیش ِ رو چند درمان خانگی و راهنمایی مؤثر جهت درمان و جلوگیری از جای سوختگی های جزئی را معرفی خواهد کرد…

پیش از آموختن راه های جلوگیری از برجای ماندن جای سوختگی ، احتمالاً ذکر این نکته به شما کمک خواهد شد که جای زخم یا اِسکار چیزی نیست که باعث نگرانی شما شود، به این دلیل که قسمتی از فرایند درمان طبیعی است. در عین واحد، شکی در این واقعیت نیست که این زخم ها می توانند پوست را بسیار نازیبا سازند. به همین دلیل است که بایستی از راه های جلوگیری و خلاص شدن از جای سوختگی هرچه زودتر اطلاع یابید.

پیشگیری و درمان سوختگی

چیز مهمی که بایستی به خاطر داشته باشید این است که تنها سوختگی های جزئی را باید در خانه مداوا کرد. هرگونه سوختگی شدیدی که به نظر عمیق می رسد و یا بیشتر از سه اینچ یا 62ر7 سانتی متر ضخامت داشته باشند، بایستی حتماً از طریق پزشک درمان شود.

درمان شماره 1

چنانچه دچار سوختگی شدید، اولین کاری که بایستی انجام دهید، ریختن آب سرد بر روی پوست محل سوختگی است. این کار پوست شما را آرام ساخته و هرگونه دردی که ممکن است به دلیل سوختگی تجربه کنید را کاهش می دهد. در پی آن خمیر یا پوره ای تهیه شده از آب و زردچوبه را بر روی محل سوختگی قرار دهید. زردچوبه یک ضد عفونی کننده طبیعی است و در نتیجه، به درمان سریعتر سوختگی کمک خواهد کرد. معمولاً، استفاده از هرگونه کرم و پمادهایی که به منظور درمان جای زخم در بازار موجود می باشند بایستی زمانی انجام شود که سوختگی مداما شده باشد. بنابراین به استفاده از این خمیر آب و زردچوبه بر روی اسکار هر روز ادامه دهید تا زمانی که بهبود یابد، به این دلیل که فرایند بهبودی را سرعت می بخشد.

شماره 2

برخی مطالعات نشان می دهند که به جای استفاده از آب سرد در سوختگی های تازه، آن را در زیر شیر آب به مدت ده تا پانزده دقیقه نگاه دارید. در پی آن، آب را از پوست پاک کرده و با گاز استریل محل سوختگی را پانسمان نمایید. هرروز پانسمان را تعویض کنید تا زمانی که سوختگی بهبود یابد. به محض آنکه سوختگی خوب شد، از یک پماد آنتی بیوتیک موثر بر روی پوست استفاده کنید. این کار از بروز هرگونه عفونت جلوگیری می کند که در غیر این صورت ممکن است به زخم و جای سوختگی منتهی شود.

شماره 3

چنانچه سوختگی جزئی باشد، پس این درمان خانگی می تواند بسیار مؤثر واقع شود، به شرط آنکه آن را به محض بروز سوختگی استفاده کنید. تخم مرغی برداشته و آن را بشکنید. سفیده و زرده آن را از هم جدا کنید. سپس، سفیده تخم مرغ را برداشته و آن را مستقیماً بر روی محل سوختگی قرار دهید. اجازه دهید به مدت دو دقیقه به همان حال باقی بماند. این کار پوست شما را آرام ساخته و در عین واحد، از ایجاد جای زخم جلوگیری می کند. با این حال، مراقب باشید تا پس از زدودن سفیده تخم مرغ ناحیه پوست را به طور کامل بشویید. به این دلیل که تخم مرغ دارای باکتری هایی است که چنانچه سفیده تخم مرغ را به مدت طولانی رها کنید و یا اگر سوختگی شدید باشد، می تواند شرایط پوست شما را بدتر سازد!

شماره 4

به منظور خلاص شدن از شر جای سوختگی ایجاد شده، هر روز آب لیمو بر روی آنها قرار دهید. آب لیمو یک ماده قابض بوده و استفاده هر روزه از آن بر روی جای سوختگی، آن را روشن و تقریباً نامرئی خواهد ساخت. به همین ترتیب، معروف است که ژل آلوئه ورا و کره کاکائو اثرات مشابهی بر روی سوختگی دارند، بنابراین بایستی از آنها به صورت روزانه مالیده شود تا از شر جای سوختگی رها شوید. دیگر راهکار خانگی مؤثر قرار دادن گوشت گوجه فرنگی بر روی پوست سوخته شده است. این هم معروف است که جای سوختگی را بی رنگ و روشن می سازد.

شماره 5

چنانچه پوست سوخته با روغن های طبیعی مانند روغن بادام و روغن زیتون، هر روز برای حدود ده دقیقه ماساژ داده شده و سپس اجازه داده روغن به مدت یک شب بر روی پوست بماند تا پوست روغن را به خود جذب کند، معروف است که جای زخم ناشی از سوختگی را روشن می سازد. تهیه مخلوطی از روغن ویتامین E، روغن جوانه گندم و روغن زیتون، در مقادیر مساوی و سپس استفاده از آن بر روی پوست متأثر نشان داده شده است که حقیقتاً مؤثر می باشد.

در نهایت، اگر هر گونه تاول و زخم در سوختگی دارید، هرگز آنها را دستکاری نکنید به این دلیل که می تواند منجر به عفونت پوست شده، فرایند بهبود را آهسته ساخته و جای زخم را بدتر کند. با نکاتی که نام شد، بایستی قادر به رسیدگی به جای زخم خود بوده و یا حداقل بتوانید ظاهر آن را روشن تر سازید. با این حال چنانچه اثر سوختگی شدیدی داشته که ناحیه بزرگی را پوشانده، آنگاه آخرین راه حل برای شما ممکن است عمل جراحی پلاستیک باشد. چنانچه انجام این گزینه را مد نظر دارید، با یک جراح مشورت کرده و پیش از اقدام به این کار، تمام جوانب مثب و منفی آن را بسنجید.

منبع: راسخون

به "چگونه از برجای ماندن اثر سوختگی جلوگیری کنیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه از برجای ماندن اثر سوختگی جلوگیری کنیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید