نگرانی سندرز از زد و بندهای پشت پرده سران دموکرات

به گزارش گردش 360 به دور دنیا، نظرسنجی موسسه امرسون نشان می دهد که سندرز آرای خود را در سطح سراسری، به آرای جو بایدن نامزد پیشتاز دموکرات ها رسانده و حتی در رقابت مستقیم با ترامپ، شانس بیشتری برای پیروزی بر رئیس جمهور فعلی آمریکا دارد.

نگرانی سندرز از زد و بندهای پشت پرده سران دموکرات

به گزارش گروه بین الملل گردش 360 به دور دنیا، برنی سندرز، سناتور 78 ساله ایالت ورمونت، تجربه خوبی از رقابت های درون حزبی دموکرات ها در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 میلادی ندارد. تقلب آشکار سران حزب دموکرات در انتخابات درون حزبی ایالت نیویورک در سال 2016 (که منجر به محروم شدن تعداد زیادی از هواداران سندرز از رای دادن شد)، به همراه مجموعه ای از تخلفات انتخاباتی در ایالت آیووا و .... و در نهایت، حمایت مطلق سوپر دلیگیت ها از هیلاری کلینتون سبب شد تا راستا پیروزی وزیر خارجه سابق آمریکا در رقابت های درون حزبی هموار گردد. به عبارت بهتر، در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 میلادی نیز سندرز نمایش خوب و سرسختانه ای در برابر هیلاری کلینتون رقیب اصلی دموکرات خود داشت اما در نهایت، لابی گری های پشت پرده سران حزب دموکرات و سوپر دلیگیت ها به سود هیلاری کلینتون سبب شد تا سندرز عملا نتواند به دور پایانی رقابت های انتخابات ریاست جمهوری راه پیدا کند. همین مسئله منجر به خشم بسیاری از هواداران سندرز از هیلاری کلینتون شد، تا جایی که آرای بخشی از هواداران سناتور ایالت ورمونت، به سود دونالد ترامپ و به ضرر حزب دموکرات به گردش در آمد.

سندرز در نظرسنجی ها پیشتاز است

انتشار نظرسنجی های اخیر موسسه امرسون، بار دیگر نام سندرز را بر سر زبان ها انداخته است. این نظرسنجی نشان می دهد که سندرز آرای خود را در سطح سراسری، به آرای جو بایدن نامزد پیشتاز دموکرات ها رسانده و حتی در رقابت مستقیم با ترامپ، شانس بیشتری برای پیروزی بر رئیس جمهور فعلی آمریکا (نسبت به بایدن و وارن) دارد.

سندرز در نظرسنجی سراسری امرسون، توانسته است حمایت 27 درصد از رای دهندگان دموکرات (به مانند بایدن) را به دست بیاورد. تساوی آرای بایدن و سندرز خبر خوبی برای معاون رئیس جمهور سابق آمریکا نیست. یک رمزگشایی ساده از این نظرسنجی نشان می دهد که بخش مهمی از آرای خاموش در حزب دموکرات، به سود سندرز به گردش در آمده است. اگر این فرایند تا فرا رسیدن سال 2020 یعنی زمان برگزاری انتخابات درون حزبی دموکرات ها حفظ گردد، شرایط برای رقبای وی بسیار سخت خواهد شد.

نقش ماجرای اوکراین گیت در کاهش آرای بایدن

بدون شک، نقش ماجرای اوکراین گیت در کاهش آرای بایدن در میان دموکرات ها و راهنمایی بخشی از آرای وی به سود دیگر نامزدها، از جمله سندرز در این معامله غیر قابل انکار است. آنچه مسلم است اینکه ماجرای اوکراین گیت و ضربه ای که طرح این مسئله به ترامپ و بایدن وارد نموده است، منجر به اقبال بخش زیادی از رای دهندگان دموکرات به سندرز شده است. آنها ترجیح داده اند از ریسک پذیری بیشتر در مورد انتخاب بایدن به عنوان رئیس جمهور آینده آمریکا خودداری نمایند. البته بایدن در مناظره ها و میتینگ ها و سخنرانی های انتخاباتی بعدی خود سعی خواهد نمود تا قبل از فرا رسیدن انتخابات ایالتی آیووا، بازی را تغییر دهد اما فعلا در این خصوص ناکام مانده است.

ماجرا به این نقطه ختم نمی گردد، نظرسنجی موسسه امرسون نشان می دهد که اگر سندرز به رقابت نهایی با ترامپ راه پیدا کند، تنها فردی خواهد بود که قادر به شکست رئیس جمهور آمریکاست. بر این اساس، سندرز در رقابت مستقیم با ترامپ 50 درصد آرای عمومی و ترامپ 49 درصد را کسب خواهند کرد.

دغدغه های سندرز در ایالات سرنوشت ساز

برنی سندرز در واکنش به نظرسنجی سراسری اخیر موسسه امرسون، نسبت به پیروزی در انتخابات درون حزبی دموکرات ها و متعاقبا پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 ابراز امیدواری نموده است. همچنین انتشار این نظرسنجی به صوررت اتوماتیک منجر به تقویت موضع هواداران سندرز شده است. در هر حال برنی سندرز باید در ایالات اولیه و معین نماینده ای مانند آیووا، نیوهمپشایر و کارولینای جنوبی و نوادا در برابر رقبای خود نهایت و حداکثر امتیازات ممکن را کسب کند. نظرسنجی ها نشان می دهد که حداقل در دو ایالت آیووا و نیوهمپشایر، سندرز شرایط مناسبی دارد، با این حال در این دو ایالت نیز نمی توان وی را پیروز از پیش معین شده رقابت فشرده دموکرات ها دانست.

نظرسنجی های ایالتی که از سوی سایر موسسات نظرسنجی از جمله دانشگه کوئینیپیاک و سی ان ان اجرا شده است نیز نشان دهنده تقویت موقعیت درون حزبی سندرز پس از افشای ماجرای اوکراین گیت است. سندرز معتقد است که در صورت پیروزی در رقابت های درون حزبی دموکرات ها، قادر خواهد بود در دور پایانی و در ایالات خاکستری مانند اوهایو، فلوریدا، ویسکانسین، پنسیلوانیا و میشیگان بر ترامپ پیروز گردد. ضمن آنکه نظرسنجی امرسون در ایالت مهم و تعین نماینده اوهایو نیز نشان می دهد که سندرز با فاصله 6 درصد از ترامپ پیشی گرفته و در رقابت مستقیم با رئیس جمهور آمریکا پیروز خواهد بود. سه شکست متوالی جمهوریخواهان و ترامپ در انتخابات درون حزبی و فرمانداری های ویرجینیا، کنتاکی و لوئیزیانا نیز نشان داده است که ترامپ حتی بر روی ایالت متمایل به حزب جمهوریخواه (که در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 آرای خود را به سود ترامپ به گردش در آورده بودند) نیز نمی تواند حساب ویژه ای باز کند، حال تکلیف ایالت خاکستری و متمایل به حزب دموکرات کاملا معین است.

سندرز این بار سکوت نخواهد نمود

هر چند سندرز در برهه فعلی سعی دارد سخنی از تجربه تلخ خود در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 به میان نیاورد، اما نارضایتی و دلخوری شدید وی از سران حزب دموکرات به قوت خود باقیست. به نظر می رسد اگر این بار سوپردلیگیت ها و شخصیت های با نفوذ در حزب دموکرات بخواهند به سود بایدن وارد عمل شده و زمینه را برای پیروزی وی فراهم سازند، سندرز سکوت خود را در بحبوحه برگزاری رقابت های انتخابات درون حزبی دموکرات ها بشکند. در این صورت حزب دموکرات با بحران سختی در انتخابات روبرو خواهد شد.

.

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "نگرانی سندرز از زد و بندهای پشت پرده سران دموکرات" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگرانی سندرز از زد و بندهای پشت پرده سران دموکرات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید