نشانه های دیابت در بچه ها

به گزارش گردش 360 به دور دنیا، یک کودک مبتلا به دیابت احساس خستگی می نماید، از دل درد می نالد، اندازه زیادی آب می نوشد، به طور مرتب لاغر می گردد و ...، اما می توان دیابت را در بچه ها مبتلا، کنترل کرد تا بیمار محسوب نشوند.

نشانه های دیابت در بچه ها

دیابت یا بیماری قند به علت ناتوانی بدن در فراوری یا اثر انسولین پدید می آید. انسولین ماده ای است که در بدن از طریق لوزالمعده ترشح و باعث می گردد قند یا به عبارتی مهم ترین منبع انرژی بدن مورد استفاده قرار گیرد.

انواع دیابت

دیابت نوع 1: دیابت قندی وابسته به انسولین که دیابت جوانان هم گفته می گردد که در این نوع دیابت، فراوری انسولین از طریق لوزالمعده کم می گردد یا اصلا فراوری نمی گردد. دیابت بچه ها معمولا از نوع 1 است که به این معنی است که انسولین کم فراوری می گردد. دیابت نوع 1 در پی یک پاسخ ایمنی که هنوز علت آن معین نشده، اتفاق افتاده و بدن خود سلول های فراورینماینده انسولین در لوزالمعده را مورد هدف قرار می دهد و باعث تخریب آنها می گردد.

دیابت نوع 2: دیابت قندی غیر وابسته به انسولین است که در این نوع، حساسیت بدن نسبت به انسولین کمتر می گردد و غالبا در بیماران بالای 30 سال یا بیماران چاق تر بروز می نماید.

نشانه های حاد بیماری

افزایش حجم ادرار، تشنگی شدید، کاهش وزن در حالیکه اشتها زیاد باشد، ضعف و خستگی و اختلال در دید از جمله نشانه های حاد بیماری دیابت محسوب می گردد.

باید توجه کرد که یک کودک مبتلا به دیابت احساس خستگی می نماید، شب ها برای ادرار کردن بیدار می گردد، از دل درد می نالد، اندازه زیادی آب می نوشد و به طور مرتب لاغر می گردد. در نهایت با تشدید شرایط جسمی کودک، دیابت با یک آزمایش ساده قند و ادرار تشخیص داده می گردد.

پس از تشخیص بیماری در کودک مبتلا به دیابت، کودک برای چند روز در بیمارستان بستری می گردد تا اندازه قند خون کودک از طریق تزریقات انسولین، طبیعی گردد.

درمان دیابت

باید توجه کرد که در درمان دیابت پنج جزء مهم وجود دارد که شامل رژیم غذایی، ورزش، کنترل قند خون، تجویز دارو و آموزش می گردد. درمان دیابت نوع یک احتیاج به آموزش دارد که در آن رژیم غذایی، ورزش و مسائل روانی خانوادگی حائز اهمیت است. والدین باید توجه داشته باشند که درمان اصلی در دیابت نوع یک استفاده از انسولین است و هدف اصلی درمان کوشش برای طبیعی کردن فعالیت انسولین و قند خون به منظور جلوگیری از عوارض عروقی و عصبی است.

ورزش نیز از نظر اینکه سبب افزایش تاثیر انسولین می گردد مهم است و در زندگی کودک دیابتی باید مورد توجه قرار گیرد.

رژیم غذایی هم بر پایه عادت غذایی معمول بیمار بوده و باید شامل تمامی عناصر اساسی غذا (نظیر ویتامین ها و مواد معدنی و ...) باشد. بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 که باید برای کنترل قند خون از انسولین استفاده نمایند، ضروری است در وعده های غذایی از تمام گروه های غذایی از جمله کربو هیدرات ها استفاده نمایند.

عوارض دیابت

بیماری دیابت عوارضی مانند افت قند خون، بیماری های قلبی و عروقی، درگیری کلیه ها، درگیری چشم ها، بیماری های عصبی، زخم شدن پاها (در سنین بالاتر) و ... دارد.

بنابر اعلام بیمارستان مرکز طبی بچه ها، در عین حال باید توجه کرد که یک کودک مبتلا به دیابت بیمار نیست؛ بلکه در صورت عدم کنترل بیماری، بیمار دیابتی محسوب می گردد. بنابراین با کسب اطلاعات بیشتر در روند صحیح کنترل بیماری حق داشتن یک زندگی شاد را از بچه ها مبتلا به دیابت نگیریم.

منبع: گردشبان

به "نشانه های دیابت در بچه ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نشانه های دیابت در بچه ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید