نابودی سلول سرطانی با هل

به گزارش گردش 360 به دور دنیا، تهران (پانا) - نتایج مطالعه اخیر محققان حاکی از آن است که ادویه هل می تواند سلول های سرطان پستان تهاجمی سه گانه منفی را از بین ببرد.

نابودی سلول سرطانی با هل

به گزارش ایسنا، محققان آمریکایی طی این مطالعه اظهار نموده اند که ترکیبات موجود در هل می تواند نویدبخش راهی نوین برای درمان سرطان پستان تهاجمی باشد.

براساس نتایج این مطالعه تازه، کاردامومین(Cardamomin) که یک ترکیب طبیعی موجود در ادویه هل و سایر گیاهان است می تواند پتانسیل درمانی خوبی برای سرطان پستان سه گانه منفی داشته باشد. این یافته ها بعلاوه نشان می دهد این ترکیب ژنی که به سلول های سرطانی یاری می نماید تا از سیستم ایمنی فرار نمایند را مورد هدف قرار می دهد.

حدود 10 تا 15 درصد از سرطان های پستان، سه گانه منفی هستند و این نیز به آن معنا است که آنها گیرنده ای برای استروژن یا پروژسترون ندارند و مقادیر اضافی از پروتئینی به نام HER2 را فراوری نمی نمایند که این موضوع سبب می گردد درمان این تومورها سخت باشد زیرا این نوع از سرطان به درمان های مبتنی بر هورمون که برای انواع دیگر سرطان پستان استفاده می گردد، پاسخ نمی دهند. آنها بعلاوه تهاجمی تر هستند و میزان مرگ و میر آنها نسبت به سایر سرطان های پستان بالاتر است.

دکتر پاتریشیا مندونکا(Patricia Mendonca) استادیار و تحلیلگر پژوهشی دانشگاه کشاورزی و مکانیک فلوریدا گفت: ایجاد یک درمان هدفمند برای سرطان پستان سه گانه منفی که هم ایمن و هم موثر باشد، چالش برانگیز بوده است. به همین علت، احتیاج اساسی به آنالیز گیاهان دارویی به عنوان روشی تازه برای مبارزه با این سرطان وجود دارد.

مندونکا تحقیقات تازه را در نشست سالانه انجمن آسیب شناسی تحقیقاتی آمریکا که از دوم تا پنج آوریل در فیلادلفیا برگزار می گردد، ارائه خواهد نمود.

مندونکا در ادامه اعلام کرد: این حقیقت که کاردامومین قرن ها به عنوان ادویه و اخیرا به عنوان یک مکمل استفاده می گردد، نشان دهنده آن است که مصرف آن بی خطر بوده و ممکن است فوایدی برای سلامتی داشته باشد. تحقیقات ما نشان می دهد که کاردامومین پتانسیل درمان سرطان بدون عوارض جانبی را به میزان سایر داروهای شیمی درمانی دارد.

در این مطالعه محققان آنالیز کردند که چگونه کاردامومین بر بیان ژن لیگاند 1 مرگ برنامه ریزی شده(PD-L1) که در سلول های تومور یافت می گردد، تاثیر می گذارد. لیگاند 1 مرگ برنامه ریزی شده در طول پیشرفت سرطان پستان، بیش از حد بیان می گردد و نقش مهمی در یاری به سلول های سرطان پستان برای فرار از سیستم ایمنی بدن دارد.

در این مطالعه محققان از دو رده سلولی سه گانه منفی سرطان پستان که از نظر ژنتیکی متفاوت بودند، استفاده کردند. یکی از آنها از زنان با اجداد آمریکایی آفریقایی تبار و دیگری از زنان اروپایی(قفقازی) گرفته شده بود. آنها دریافتند که درمان با کاردامومین باعث کاهش وابستگی تک دوزی(a dose-dependent decrease) در زنده ماندن سلولی در هر دو رده سلولی می گردد. این کار بعلاوه بیان لیگاند 1 مرگ برنامه ریزی شده را در رده سلولی قفقازی کاهش داد، اما در رده سلولی آمریکایی آفریقایی تبار این اتفاق رخ نداد که این امر نشان می دهد سلول های نژادهای مختلف ممکن است به علت تغییرات ژنتیکی در بین نژادها، واکنش متفاوتی به کاردامونین نشان دهند.

مندونکا در ادامه اضافه نمود: این نخستین مطالعه ای است که در آن تاثیر مهار نمایندگی کاردامومین بر بیان لیگاند 1 مرگ برنامه ریزی شده و درمان سرطان پستان سه گانه منفی مورد آنالیز قرار گرفته است.

محققان اظهار کردند که این تحقیق همچنان در حال اجرا است. آنها قصد دارند مطالعات بیشتری را در سلول ها و حیوانات انجام دهند تا اثربخشی این ترکیب را قبل از آزمایش روی افراد تایید نمایند. آن ها بعلاوه می خواهند مکانیسم های دیگری را که ممکن است در خواص ضد سرطانی کاردامونین دخیل باشد، کشف نمایند.

منبع: خبرگزاری پانا

به "نابودی سلول سرطانی با هل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نابودی سلول سرطانی با هل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید