پارک ساعی در تهران ، پارکی از جنس آرامش

به گزارش گردش 360 به دور دنیا، این پارک که به بوستان ساعی معروف می باشد، دارای فضایی بسیار دلنشین و با صفا می باشد که مساحتی در حدود 12 هکتار دارد و در منطقه 6 تهران واقع شده. در واقع بوستان ساعی به وسیله فردی به نام کریم ساعی طرح اولیه ان پی ریزی شد، آقای ساعی بانی اصلی پارک ساعی تهران می باشد، وی زمینی را درخت کاری کرد و در اختیار وزارت کشاورزی آن موقع قرار داد. مرگ زود هنگام به آقای ساعی مجال نداد که کار ساخت پارک را خودش به اتمام برساند وی در یک حادثه هوایی دار فانی را وداع گفت. آقای مهندس ساعی در سال 1289 در مشهد به جهان آمده بود وی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیز داری را بنیان گذاشت و اولین کسی بود که در ایران رشته جنگلداری را تاسیس نمود. پس با ما در مجله گردشگری خبرنگاران همراه باشید برای معرفی پارک ساعی در تهران...

پارک ساعی در تهران ، پارکی از جنس آرامش

کریم ساعی طراح بوستان

اکنون که در پارک ساعی تهران در حال قدم زدن هستید، مطمئنا مجسمه این مرد بزرگ را که خادم طبیعت بود خواهید دید. که برای بزرگداشت و یادبود این بزرگ مرد عاشق طبیعت این مجسمه را ساخته اند.

بعد از فوت جناب مهندس ساعی استاد بزرگوار حسن محجوبی در سال 1340 کار ایشان را ادامه داد، استاد محجوبی طراح چندین پارک دیگر به غیر از پارک ساعی در استان تهران می باشد .

تقریبا 10 سال طراحی و ساخت پارک بوستان ساعی طول کشید، یعنی از سال های 1342 تا 1352 مراحل ساخت و طراحی و تکمیل پارک ادامه داشت.

اگر در بوستان ساعی دقت کنید متوجه خواهید شد که تعداد پله های آن کم است و در ساختن پله ها هم از سنگ های جاجرود استفاده شده است و بیشتر طراحی هایی که در پارک مشاهده می گردد به صورت اسلیمی می باشد.

پارک بی نظیر و زیبای ساعی دارای 6 درب ورودی می باشد و در داخل ان امکاناتی نظیر زمین بازی، برکه، جوی آب، آبشار و... سرویس بهداشتی، زمین تنیس، زمین اسکیت، آلاچیق، فضای سبز، شهر بازی برای بچه ها و حیات وحش و... را می توان مشاهده کرد. درب های ورودی پارک ساعی در تهران در تمام طول شبانه روز به روی مردم باز است و در ادرس خیابان ولیعصر تهران، پایین تر از میدان ونک قرار گرفته است.

انواع پوشش گیاهی پارک ساعی تهران

پوشش گیاهی متنوع می باشد و از میان آن ها می توان به چنار، کاج تهران، سرو شیرازی، سرو نقره ای، سرو بادبزنی، سرو تبری، برگ بو، افرا، نارون، سدروس، ماگنولیا، یاس وحشی، ژنیگو، زالزالک، گردو و سیب اشاره نمود.

در داخل پارک زیبای ساعی می توان پوشش گیاهی گوناگونی را در کنار یکدیگر مشاهده نمود که بعضی از آن ها عبارتند از: کاج تهران، سرو بادبزنی، سرو شیرازی، چنار، سرو تبری، ژنیگو، گردو، یاس وحشی، برگ بو، نارون، افرا، ماگنولیا، سدروس و درختان سیب که با وجود این درختان و گیاهان چشم انداز ای زیبا و با صفا در دل تهران برای بازدید عموم فراهم آمده است تا شاید بتواند اندکی از آلودگی و ناملایمات هوای تهران و شلوغی بکاهد و مردم تهران بتوانند در ان اکسیژن تازه تنفس نمایند. گونه های جانوری موجود در بوستان ساعی می توان به خرگوش، طاووس، مرغابی، قوچ، طوطی وحشی، سنجاب، غاز و قو اشاره نمود. بعلاوه در بوستان ساعی باغی به سبک ژاپنی که در آن می توان پرندگان آبزی را از نزدیک دید که به نظر بنده این باغ ژاپنی از قسمت های جالب و هیجان انگیز پارک می تواند باشد .در جای جای بوستان ساعی می توان مجسمه ای از حیوانات مختلف را دید که هنرمندان با هنر خود آن ها را به گونه ای دقیق با تمام جزئیات ساخته اند که در نوع خودش بی نظیر می باشد. متاسفانه بعضی از افرادی که از پارک استفاده می نمایند ولی رعایت نمی نمایند و به همین علت بعضی از انها آسیب دیده است. بنابراین توصیه می کنیم که حتما با رعایت بعضی نکات لازم در حفظ و نگهداری محیط زیستمان یا فضای سبزی که داریم بیشتر از این بکوشیم که همین میزان زمین سبز و با طراوت را از دست ندهیم.

دسترسی به پارک ساعی

موقعیت دقیق پارک ساعی به این صورت است که به خیابان ولیعصر از سمت غرب و به خیابان وزرا از سمت شرق راه دارد.

برای این که به پارک ساعی بروید بهتر است از ناوگان حمل و نقل عمومی بهره ببرید. از هر جای تهران که هستید سوار تاکسی شوید و خود را به میدان ونک برسانید. بعلاوه اگر بخواهید با اتوبوس به پارک ساعی بروید کافی است سوار اتوبوس شده و بعد از رد کردن سه ایستگاه به سمت جنوب در ایستگاه آبشار از اتوبوس پیاده شوید و خود را به پارک ساعی برسانید.

منبع: همگردی

به "پارک ساعی در تهران ، پارکی از جنس آرامش" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پارک ساعی در تهران ، پارکی از جنس آرامش"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید