معرفی مَرغ یا بید گیاه و خواص درمانی آن

به گزارش گردش 360 به دور دنیا، تصفیه کننده خون و ادرارآور، برطرف کننده خشکی زبان و عرق آور، فعال کننده عمل دستگاه ترشح ادرار و ضدعفونی کننده مجاری ادراری، بادشکن و خنک کننده، ضد تب و کاهنده قند خون، برطرف کننده

معرفی مَرغ یا بید گیاه و خواص درمانی آن

نویسنده: صمصام صانعی

نام علمی:

Agropyron repens L.، نام فرانسه Chiendent rampant و نام انگلیسی آن Common wheat grass می باشد. نام های دیگر آن به فارسی، عربی و در کتب طب سنتی، مَرغ، بید گیاه، نجم، نجیل و ثیل صغیر نامیده شده است.

تیره گیاه:

گندمیان Graminaceae

نوع گیاه:

بوته

مشخصات ظاهری:

گیاهی است علفی و پایا با ریزومی افقی و گره دار که از محل هرگره ریشه ای خارج می شود. برگ های آن سبز، دراز، نوک تیز، غلافدار و غبارآلود و سطح فوقانی برگ ها کرکدار و سطح تحتانی برگ ها صاف است. برای قولنج های کبدی، زردی، قولنج های کلیوی، آلرژی، نقرس، سرفه، سرماخوردگی و روماتیسم هم مفید است. در استعمال خارجی به صورت جوشانده مفید برای بیماری های مزمن پوستی و التیام بخش زخم ها می باشد. گل های آن مجتمع به صورت سنبله ای و به رنگ سبز روشن می باشند. میوه اش گندمه، دراز، بیضوی و دارای یک سمت محدب و سمت دیگر آن یک شیار طولی است. سرعت پراکندگی گیاه به حدی است که اگر در زمین مساعدی راه یابد در اندک مدتی آن را اشغال می کند.

طبیعت ریزوم مَرغ:

طبق نظر حکمای طب سنتی طبیعت آن کمی سرد و خشک است.

رویش جغرافیایی:

در اغلب نواحی معتدله و گرم کشورها به صورت گسترده انتشار دارد. در ایران هم در بیشتر نواحی از جمله در باغ ها، اراضی زراعتی و کناره کانال های آبرسانی می روید.

ترکیبات شیمیایی و مواد موجود در ریزوم مَرغ:

اسانس، قند، اینوزیت و ماده ای به نام تری تیسین در آن تشخیص داده شده است.

بخش مورد استفاده:

ریزوم (ساقه زیرزمینی)

نحوه مصرف:

به طور معمول به صورت دم کرده یا جوشانده استفاده می کنند.

خواص درمانی:

تصفیه کننده خون و ادرارآور، برطرف کننده خشکی زبان و عرق آور، فعال کننده عمل دستگاه ترشح ادرار و ضدعفونی کننده مجاری ادراری، بادشکن و خنک کننده، ضد تب و کاهنده قند خون، برطرف کننده حالات التهابی دستگاه هضم و تحلیل برنده ورم های مجاری ادراری، بازکننده انسداد مجاری کبد و طحال و متلاشی کننده سنگ های صفراوی، کلیه و مثانه، ضد استسقاء و تقویت کننده قلب می باشد. در ضمنً برای قولنج های کبدی، زردی، قولنج های کلیوی، آلرژی، نقرس، سرفه، سرماخوردگی و روماتیسم هم مفید است. در استعمال خارجی به صورت جوشانده مفید برای بیماری های مزمن پوستی و التیام بخش زخم ها می باشد.

منبع مقاله :

صانعی، صمصام؛ (1395)، طبّ الصمصام -آشنایی با بیش از 400 نوع از گیاهان دارویی- (جلد دوم)، تهران: انتشارات حافظ نوین، چاپ اول.

منبع: راسخون

به "معرفی مَرغ یا بید گیاه و خواص درمانی آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی مَرغ یا بید گیاه و خواص درمانی آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید