عوارض جانبی مصرف مکمل آهن

به گزارش گردش 360 به دور دنیا، مکمل های آهن به درمان کم خونی فقر آهن یاری می نمایند. با این حال، هنگامی که این مکمل ها به اندازه بیش از حد مصرف شوند، ممکن است عوارض جانبی شدیدی را به همراه داشته باشند.

عوارض جانبی مصرف مکمل آهن

مترجم: رزیتا ملکی زاده

منبع:راسخون

مکمل های آهن به درمان کم خونی فقر آهن یاری می کنند. با این حال، هنگامی که این مکمل ها به اندازه بیش از حد مصرف شوند، ممکن است عوارض جانبی شدیدی را به همراه داشته باشند.

کم خونی فقر آهن به علت کاهش جذب آهن یا هایپو اسیدیته در معده و یا وجود عیب یا نقصی در مخاط روده بوجود می آید. در صورت کمبود، مکمل های روزانه 60 میلی گرم آهن و 500 میلی گرم اسید فولیک به طور کلی تجویز می شوند. بدن ما بایستی قادر به جذب این آهن باشد در غیر این صورت مصرف بیش از حد این مکمل ها می تواند عوارض جانبی را به همراه داشته باشد که به قرار ذیل می باشند:

اختلالات دستگاه گوارش

مصرف بیش از حد این مکمل ها موجب بروز مسائل مختلفی برای معده می شوند این مسائل عبارتند از:

ایجادِ

حالت تهوع

استفراغ

یبوست

اجابت مزاج نامنظم

درد شکم

اسهال

آهن می تواند پوشش روده را تحلیل داده و موجب ایجاد زخم گردد. پس از مصرف این مکمل ها، شایع ترین شکایتی که این افراد دارند تیره رنگ شدن مدفوع آنها است. این امر به علت جذب پایین آهن می باشد. اگرچه این شرایط می تواند بی خطر باشد، اما اگر به طور مرتب دیده شد، بایستی با یک پزشک مشورت نمایید.

تغییر رنگ

مصرف بیش از حد مکمل های آهن گاهی اوقات ممکن است موجب بوجود آمدن موارد ذیل گردد:

تغییر رنگ دندان

تظاهر رنگ مایل به آبی بر روی لب و کف دست ها و ناخن

چنین تغییر رنگی عمدتاً زمانی که فرد به اشکال مایع این مکمل ها متوسل گردد، دیده می گردد.

مسائل پوستی

عوارض جانبی آن بعلاوه اختلالات پوستی ذیل را شامل می گردد:

خارش

بثورات یا جوش های پوستی

کهیر

پوست رنگ پریده، و مرطوب

تورم دهان و یا گلو

این امر می تواند به علت فراوری بیش از حد گرما به وسیله بدن باشد.

مسمومیت با آهن

مسمومیت با آهن که معمولا در بچه ها مشاهده می گردد، در نتیجه مصرف بیش از حد قرص های آهن می باشد. بعضی علائم فوری مسمومیت آهن عبارتند از:

استفراغ

اسهال

درد شکم

خون در مدفوع

سایر عوارض جانبی

بعضی از عوارض جانبی دیگر شامل تب، سردرد، درد عضله و مفاصل، افزایش لخته شدن خون و ریزش مو است. ضربان قلب نامنظم، خواب آلودگی کلی، و ضعف هم مشاهده می گردد. تحقیقات اخیر که به وسیله موسسه ملی سرطان در واشنگتن دی سی صورت گرفت، نشان می دهند افرادی که مقادیر بالایی آهن در بدن خود دارند، در معرض خطر بالاتری از ابتلاء به سرطان در آینده قرار دارند. کاهش وزن، همراه با تپش قلب، خستگی، ایجاد تغییراتی در رنگ پوست و درد مفاصل علائم، وجود سطوح بالای آهن در بدن می باشند.

عوارض جانبی مکمل آهن در دوران بارداری

کم خونی عمدتاً در دوران بارداری مشاهده می گردد؛ بنابراین به منظور افزایش مصرف آهن، بسیاری از زنان ترجیح می دهند مکمل های آن را مصرف کنند. در صورتی که بیش از حد از این مکمل ها مصرف گردد، می تواند عوارض جانبی مختلفی مانند مواردی که در بالا اشاره شد، در زنان باردار ایجاد نماید. علاوه بر این عوارض جانبی، مسمومیت با آهن در بچه های که مادرانشان مصرف بیش از حد مکمل ها را داشته اند، دیده می گردد. بنابراین ضروری است که مصرف مکمل های آهن به طور کامل تحت نظارت پزشک انجام گردد.

اقدامات پیشگیرانه

از مصرف این مکمل ها با شیر یا دیگر محصولات غنی از کلسیم خودداری نمایید، به این علت که کلسیم جذب آهن را کاهش می دهد.

مکمل ها را پس از صرف وعده های غذایی و یا صبحانه مصرف کنید و اندازه زیادی مرکباتی مانند لیمو و پرتقال را وارد رژیم غذایی خود نمایید.

به منظور جلوگیری از تغییر رنگ دندان، از نی برای نوشیدن اشکال مایع این مکمل ها بهره ببرید.

این مکمل ها را بایستی از دسترس بچه ها دور نگاه دارید.

مصرف قرص آهن اضافی یک شبه علائم شما را کاهش نمی دهد، بنابراین از مصرف بیش از حد آن خودداری کنید به این علت که آسیب بیشتری وارد خواهد ساخت.

این مکمل ها را با داروهای دیگری که بخشی از دوز روزانه شما را تشکیل می دهند، مصرف ننمایید.

با استناد به این گفته یعنی پیشگیری بهتر از درمان است فرد بایستی تنها زمانی مکمل های آهن را مصرف نماید که به آن احتیاج داشته باشد و آن را تحت نظارت شدید پزشک انجام دهد. این کمبود می تواند با سهمیه روزانه آهن به وسیله مواد غذایی غنی از آهن مانند اسفناج، لوبیا، توفو، و گوشت قرمز برآورده گردد.

سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه های پزشک متخصص در نظر گرفته گردد.

منبع: راسخون

به "عوارض جانبی مصرف مکمل آهن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عوارض جانبی مصرف مکمل آهن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید