زندگی در باریک ترین خانه دنیا!

به گزارش گردش 360 به دور دنیا، آشنایی با مشخصات خانه ای در مرکز لهستان که 3 طبقه است و 70 سانتی متر عرض دارد.

زندگی در باریک ترین خانه دنیا!

به گزارش گردش 360 به دور دنیا، مرکز کشور لهستان شهری است که بسیاری از معمار های سرشناس سعی دارند با ساختن آسمانخراش های بلند، محیط آن را تبدیل به یک فضای مدرن و متفاوت نمایند. اما انگار یک معمار در شهر ورشو سعی نموده تفاوت را به گونه ای تازه به رخ بکشد و حاصل این تفکر به وجود آمدن باریک ترین خانه جهان در این شهر است. در هیچ محیط دیگری در جهان نسبت ارتفاع به عرض ساختمان، به میزان خانه آقای کرت در ورشو عجیب و غریب نیست. در مینی پرونده امروز زندگی سلام، با این خانه متفاوت آشنا خواهید شد.

بیشتربخوانید

این خانه به وسیله یک معمار به نام جیکوب شزنی ساخته شده است. او ادعا می نماید که باریک ترین خانه جهان را ساخته که عرض آن در بیشترین مکان 122 سانتی متر و در باریک ترین بخش خانه 70 سانتی متر است. شزنی می گوید روزی هنگام رفتن به خانه با این مکان روبرو شدم و ذهنم را درگیر کرد که چگونه یک خانه در آن جا بسازم و البته چه کسی می تواند آن جا زندگی کند. این خانه مختص کسی است که دوست دارد گوشه نشین باشد، کسی که دوست دارد زمان خود را به تنهایی صرف انجام کاری خاص کند و به این ترتیب ایده ساخت باریک ترین خانه جهان در ذهنم جرقه زد.

شزنی می گوید به محض تماشا خانه به یاد کرت افتادم. او نویسنده بود و این خانه با معیار های زندگی او سازگار بود. پس همان ابتدا این خانه را به او پیشنهاد دادم و سپس آغاز به ساختش کردیم. این خانه بین دو ساختمان از دو دوره تاریخی واقع شده است. دو ساختمان آجری در خیابان زلازنا که قطعه ای از شهر قبل از جنگ جهانی دوم است که تقریباً دیگر هیچ نشانه ای از آن وجود ندارد. مانند بسیاری از سازه های معماری در ورشو، خانه کرت نمونه کاملی از به اصطلاح شکل ناهمسان در بافت شهری است.

این خانه در داخل شکافی چهار فوتی به نام بالشتک هوا، بین دو ساختمان قرار گرفته است و بیش از 30 فوت (9 متر) ارتفاع دارد، اما در باریک ترین نقطه آن تنها 28 اینچ (71 سانتی متر) عرض دارد (نازک تر از یک اجاق گاز) و عرض آن تنها 4 فوت در عریض ترین نقطه است. خانه کرت با تنها 46 فوت مربع مساحت، یک اتاق خواب، حمام، آشپزخانه و یک یخچال را در سه طبقه در خود جای می دهد. طبقه اول چیزی جز یک راه پله به طبقه دوم نیست. با این حال، هنگامی که راه پله جمع می گردد، یک اتاق نشیمن زیبا را خواهید دید. برای رسیدن از طبقه دوم به طبقه سوم، باید از یک نردبان سفید بالا بروید.

از آن جایی که خانه کرت بسیار کوچک است، جایی برای وسایل برقی و فاضلاب سنتی ندارد. راه چاره موقت معمار برای معضل برق، دریافت برق از دو ساختمانی بود که در بین آن ها قرار گرفته است. برای دفع فاضلاب، خانه کرت از استاندارد های شهری دوری نموده و در عوض از طراحی سفارشی و نوآورانه استفاده می نماید. شاهکار باریک ترین خانه جهان از نظر قانونی به عنوان یک اینستالیشن هنری طبقه بندی می گردد، زیرا با قوانین مسکن لهستان مطابقت ندارد، اما در واقع محل زندگی است. خانه کرت به عنوان یک جاذبه گردشگری و به عنوان باریک ترین خانه جهان، درش برای همه بازتماشامایندگان باز است. البته تماشا این خانه از بیرون مجذوب کننده نیست و شما بهتر است برای تماشاش از داخل خانه بازدید کنید.

منبع: روزنامه خراسان

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "زندگی در باریک ترین خانه دنیا!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زندگی در باریک ترین خانه دنیا!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید