راهنمایان گردشگری بیمه می شوند

به گزارش گردش 360 به دور دنیا، تیرماه سال جاری بود که کارزاری با عنوان درخواست ادامه بیمه راهنمایان گردشگری از سوی بسیاری از راهنمایان گردشگری انجام شد. کارزاری که نتیجه برخی اختلافات بین سازمان تامین اجتماعی و برنامه و بودجه بود که سبب قطع حق بیمه راهنمایان گردشگری شد.

راهنمایان گردشگری بیمه می شوند

این کارزار باعث شد تا وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای رفع مشکل وارد مذاکره با این دو سازمان شود. مذاکراتی که سودمند بود و سبب از سر گرفته شدن بیمه راهنمایان گردشگری شد.

تاریخچه بیمه راهنمایان گردشگری

داشتن بیمه از جمله حقوق اولیه هر صنفی محسوب می شود. حقوقی که سال ها داشتن آن برای صنف راهنمایان گردشگری به چالش جدی تبدیل شده بود. اما در سال 1399 و با پیگیری این صنف و تلاش کمیسیون تلفیق برای اولین بار بودجه ای از سوی دولت و برای دو هزار راهنمای گردشگری در نظر گرفته شد. بودجه ای که حمایت این قشر را بر عهده بیمه تامین اجتماعی گذاشت.

در نتیجه این امر در سال 1400 این قشر بیمه شده و بیست درصد از حق بیمه آنها از سوی دولت پرداخته شد. با این حال در تیرماه امسال حمایت دولت در این زمینه قطع شد و سبب اعتراضاتی از سوی راهنمایان گردشگری و سایر ذی نفعان شد.

به این ترتیب، وزیر میراث فرهنگی، سید عزت الله ضرغامی، شروع به گفتگو با مراجع ذیربط کرد. گفتگویی که توانست مشکل تامین بودجه که دلیل اصلی قطع بیمه راهنمایان گردشگری بود، رفع کند و بیمه این گروه مجدد از سر گرفته شود.

دلیل قطع بیمه راهنمایان گردشگری چه بود؟

به گفته مدیر کل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری، به استناد ردیف 16 تبصره 14 قانون بودجه 1401 دولت موظف به پرداخت سهم بیمه ای اقشار خاص از جمله راهنمایان گردشگری است. اما به دلیل اختلافی که بین سازمان برنامه و بودجه و سازمان تامین اجتماعی برای برای برداشت از این اعتبار وجود داشت. در تخصیص بودجه به این قشر خاص تاخیر ایجاد شد. تاخیری که با همکاری وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و دولت متوقف شد. در نتیجه آن دولت توانست، مشکل تامین بودجه را جبران نماید و مابقی اعتبار آن را نیز تامین کند.

به گفته مدیر کل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری، اعتبار تخصیص یافته برای این بیمه 45 میلیارد است. همچنین پیش بینی می شود که تا هفته پیش رو امکان دریافت فیش برای پرداخت سهم بیمه شده ها از طریق سامانه بیمه ای و ادارات سازمان تامین اجتماعی فراهم شود.

رضایت راهنمایان گردشگری از تداوم بیمه تامین اجتماعی

به گفته نرجس فقیه، دبیر جامعه انجمن های حرفه ای، صنف راهنمایان گردشگری از اقدام و پیگیری وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بسیار راضی هستند. چرا که در گذشته کمیسیون تلفیق مجلس مکلف به اختصاص بیمه به راهنمایان گردشگری بود اما امسال و برای اولین بار این موضوع از طریق وزیر به طور مستقیم پیگیری و از سوی دولت در قالب لایحه ارائه شده است.

این پیگیری از سوی آقای ضرغامی، آقای شالبافیان و اقای اوحدی برای قطع نشدن حق بیمه جای تشکر و قدردانی دارد. در نتیجه این تلاش ها در حال حاضر هیچ گونه مانعی وجود ندارد و راهنمایان گردشگری می توانند در شهرهای خود برای پوشش بیمه اقدام کنند.

***

اخبار استخدام را در بلاگ گردش 360 به دور دنیا بخوانید

منبع: بلاگ دیوار

به "راهنمایان گردشگری بیمه می شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمایان گردشگری بیمه می شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید