دره خزان زده خزینه

به گزارش گردش 360 به دور دنیا، خبرنگاران/لرستان پل دره خزینه، همچنان معلق در وعده های مسئولین است.

دره خزان زده خزینه

بیش از دو سال می گذرد، پنجم فروردین 97 بود که بلندترین پل معلق خاور میانه خبر تخریبش همگان را به تعجب وا داشت و جالبتر اینکه اعلام شد توسط افراد ناشناس این کارغیر فرهنگی و قبیح صورت گرفته و دلیل آن نیز نامعلوم.

این پل در روستای دره خزینه شهرستان پلدختر بر روی رودخانه سیمره به طول 112 متر و ارتفاع 85 متر در 49 کیلومتری جنوب شرقی پل دختر در راستا جاده پل دختر - اندیمشک واقع شده بود و هر ساله توریستان زیادی از آن بازدید می کردند.

احیای پل معلق دره خزینه مطالبه عمومی مردم

نعمت الله دستیاری فرماندار وقت پلدختر سال 97 در این باره گفته بود: پل معلق دره خزینه یکی از مناطق بکر و زیبای توریستی و طبیعی این شهرستان است و توریستان زیادی از آن استقبال داشته اند.

وی اضافه نمود: موضوع تخریب، بازسازی و ترمیم مجدد پل در بین مردم از حساسیت بالایی برخوردار بوده و مطالبه عمومی آنها به شمار می رود.

وی اعلام کرد: راه دسترسی پل دره خزینه پلدختر در استان بوده و از این نظر متعلق به حوزه استحفاظی، انتظامی و قضایی شهرستان پلدختر است.

دستیاری یادآور شد: بر این اساس با توجه به پیگیری های صورت گرفته و دستور اکید استاندار لرستان به سرپرست معاونت عمرانی استانداری کارگروهی تشکیل شده است.

حال با گذشت بیش از 2 سال این کارگروه خروجی خاصی نداشت و پل دره خزینه معلق در وعده ها بوده است.

حساسیت، ارزش فرهنگی و توریستی این پل به حدی بالا بوده و هست که ستاد اجرایی خدمات سفر لرستان در 17 دیماه سال 97 به موضوع دره خزینه اختصاص داشت.

بازسازی پل در همان منطقه به هزینه ایمن سازی بالایی احتیاج دارد

محمود رشنو مشاور طرح پل دره خزینه در این جلسه گفته بود: بعد از تخریب پل دره خزینه آنالیز هایی انجام دادیم که متوجه شدیم راه دسترسی سخت، راستا طولانی، صعب العبور و پرخطری دارد.

وی اضافه نمود: همچنین بازسازی پل در همان منطقه به هزینه ایمن سازی بالایی احتیاج دارد، کف سازی و نرده کشی نیز اعتبار دیگری می خواهد در نهایت براساس برآورد ما برای ساخت پل، ایمن سازی، نرده کشی و کف سازی اعتباری حدود یک میلیارد و 700 میلیون تومان احتیاج است اما در نهایت سه نقطه دیگر را برای ساخت پل انتخاب کردیم، نقطه اول با طول 367متر، نقطه دوم 383 متر و نقطه سوم نیز 385 متر بود.

مشاور طرح پل دره خزینه مطرح نمود: در نهایت نقطه شماره اول را انتخاب کردیم که درصورت ساخت، عظیم ترین، طولانی ترین و مرتفع ترین پل خاورمیانه و اولین پل استاندارد کشور خواهد بود.

وی اعلام کرد: علت اینکه نقطه اول را انتخاب کردیم این بود که در مقایسه با نقطه قدیمی چشم انداز فوق العاده و راه دسترسی و قابلیت بهره برداری داشت از طرفی نیز فضا برای احداث بوم گردی، پارکینگ و امکانات رفاهی دارد؛ باید زود استارت کار را بزنیم زیرا حفرکاری زیادی دارد و احتیاجمند کابل کشی است.

استارتی که هیچ وقت زده نشد و شاید هیچ وقت زده نگردد.

تعیین وقت 10 روزه برای آنالیز کارشناسی

سیدموسی خادمی استاندار لرستان نیز با اشاره به اینکه پل دره خزینه پلی قدیم است که قرار بوده پیمانکار آن را نوسازی کند و سد ایجاد گردد اما بعد از مدتی آن را رها کردند اظهار کرد: مردم و توریستان زیادی به ویژه ایام نوروز از روی پل عبور می کردند که خیلی خطرناک بود تا اینکه پل سال گذشته از سمت ایلام تخریب شد و ما تصمیم گرفتیم آن را احیا کنیم.

وی اضافه نمود: هرچند نقطه تعیین شده توسط مشاور40 تا 50 کیلومتر با پلدختر فاصله دارد اما نقطه زیبایی است؛ ساخت پل در ورودی پلدختر بهتر است اما قرار بود این امر توسط شهرداری آنالیز گردد که ابتدا گفتند ساخت مجدد پل در همان نقطه قدیمی با 600 میلیون تومان جمع می گردد، اما بحث جابه جایی و ایمن سازی که پیش آمد این رقم به دو میلیارد تومان رسید.

استاندار لرستان مطرح نمود: اگر می خواهید در ورودی پلدختر ساخته گردد باید ظرف 10 روز آنالیز و کارشناسی های لازم را انجام بدهید تا در نهایت به جمع بندی برسیم؛ اگر پول داشتیم در هر دو نقطه پیشنهادی پل می سازیم اما اگر مجبور به انتخاب بشویم ورودی شهررا آنالیز کنید.

تعیین وقت 10 روزه برای آنالیز کارشناسی توسط استاندار ظاهرا هنوز به خاتمه نرسیده و جمع بندی تعیینی برای ساخت هیچ کدام از پل ها انجام نشده است.

در مورد گشایش اعتباری اقدامی صورت نگرفته است

حسن رضاییان فرماندار پل دختر در این باره به گردش 360 به دور دنیا گفت: پل دره خزینه اثر فرهنگی شکیل و ارزشمندی بود که متأسفانه با کج سلیقگی و بدتدبیری تخریب شد.

وی توضیح داد: با میراث فرهنگی صحبت شده و برای این پل تصمیماتی اتخاذ شده ولی در مورد گشایش اعتباری اقدامی صورت نگرفته است.

فرماندار پل دختر اعلام کرد: چون باید بحث ریالی باشد که استارت کار زده گردد ولی جز دغدغه ما هست.

رضاییان اضافه نمود: بازسازی این پروژه اعتبار زیادی می خواهد؛ طبق برآوردهای 4.5 تا 5 میلیارد تومان احتیاج دارد.

وی اعلام کرد: اگر سرمایه گذار باشد بهتر است حتی ورود هم پیدا نموده ایم ولی متأسفانه سرمایه گذار ورودی پیدا ننموده ولی الآن در حال گفتمان هستیم و وظیفه ای در این رابطه به شهرداری واگذار شده است.

فرماندار پل دختر با بیان اینکه اگر سرمایه گذاری برای این پروژه و دره خزینه باشد اتفاق خوبی رقم خواهد خورد، اضافه نمود: دیدگاه ما این است که شکل قدیم پل را حفظ کنیم اما تنگنای اعتباری وجود دارد.

اگر بعد از دو سال هنوز نه گشایش اعتباری در مورد دره خزینه صورت گرفته و نه سرمایه گذاری پیدا شده، چه کسی باید پاسخگوی وضع فعلی این سایت توریستی باشد که می توانست اقتصاد توریستی شهرستان و حتی استان را نیز متحول کند؟

وقوع سیل باعث شد تقریباً همه چیز فراموش گردد

سید حمیدرضا کاظمی نماینده مردم پل دختر در مجلس شورای اسلامی نیز در این باره به گردش 360 به دور دنیا گفت: تخریب این پل قبل از سیل انجام شد و بعد از آن هم موضوعاتی در رابطه با آن مطرح شد در مرحله ای که خواستیم کار را پیش ببریم وقوع سیل باعث شد تقریباً همه چیز فراموش گردد.

وی با بیان اینکه پیگیری های زیادی با استاندار و میراث فرهنگی انجام دادیم، ادامه داد: پیشنهاد ما این بود که پل در ورودی پل دختر نصب گردد. زیرساخت های آن تقریباً آماده و طراحی شد.

نماینده مردم پل دختر در مجلس ادامه داد: نهایتاً دنبال سرمایه گذار بودیم و با یک سرمایه گذار نیز صحبت شد ولی وارد کار اجرایی نشده که باید این مهم پیگیری گردد.

کاظمی اظهار کرد: پل دره خزینه متعلق به پروژه سد پاعلم بود و غیراستاندارد بود و نباید اجازه داده می شد مردم روی آن می رفتند چرا که هرلحظه احتمال سقوط وجود داشت.

این نماینده مجلس اضافه نمود: اگر قرار است پلی در آن منطقه ساخته گردد باید ایمن باشد اما فعلا الآن قرار است که در ورودی شهر ساخته گردد.

آنچه مهم بوده این است که مسئولین ذیربط لرستان پس از تشکیل جلسات و تاکید استاندار پس از دو سال تا به امروز در مورد بودن یا نبودن پل دره خزینه اظهارنظر صریحی نداشته اند.

اعتباراتی که در نظر گرفتند متأسفانه پاسخگوی پل معلق نیست

اسکندر فلاحوند معاون توریستی اداره کل میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی لرستان نیز در گفت وگو با گردش 360 به دور دنیا بحث اعتبارات را پیش کشید و اظهار کرد: پس از تخریب دره خزینه بر بازسازی این پل تاکید شد ولی اعتباراتی که در نظر گرفتند متأسفانه پاسخگو نیست.

وی توضیح داد: برای استارت اولیه بازسازی اعتباری بالغ بر 30 تا 40 میلیارد احتیاج است هر چند کار نیز آغاز شده ولی اعتبارات کافی نیست.

این مسئول اظهار کرد: بحث احداث پل معلق در ورودی شهر پل دختر نیز مطرح است و سرمایه گذاری نیز پای کار آمده که فرماندار و شهردار آن را معرفی نموده اند.

معاون توریستی اداره کل میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی لرستان اعلام کرد: طرح توجیهی این پل خوب نبود و در کمیته فنی رد شد، قرار شد طرح توجیهی اصلاح گردد که تا این لحظه انجام نشده است.

فلاحوند با بیان اینکه اگر وزارتخانه یا استان اعتباری برای پل دره خزینه بگذارند بازسازی در برنامه میراث استان است، اعلام کرد: دره خزینه یکی از جاذبه های توریستی است که اگر زیرساخت آن فراهم گردد می توان بگوییم از ناب ترین و بهترین جاذبه های توریستی کشور است.

زیرساخت دره خزینه باید فراهم گردد

معاون میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی لرستان اضافه نمود: نمی توان از این جاذبه صرف نظر کرد ولی باید برنامه ریزی برای آن داشته و زیرساخت را نیز فراهم کرد.

فلاحوند با بیان اینکه پیگیر تخصیص اعتبارات ملی به دره خزینه از وزارتخانه هستیم، ادامه داد: وقتی توریست آنجا می رود باید یکسری رفاهیات نیز برای آن در نظر گرفته گردد که توریستی را جذب کند.

معاون توریستی اداره کل میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی لرستان اظهار کرد: استان چهار فصل است و اگر برای همه مناطق توریستی زیرساخت فراهم گردد به اندازه پنج کشور اروپایی و آمریکایی که ادعای توریست پذیری دارند ظرفیت داریم ولی زیرساخت ها مشکل دارد.

فلاحوند توضیح داد: اگر مسئولین در استان همکاری نمایند و اعتبارات بیشتری برای دره خزینه تخصیص دهند ما نیز از وزارتخانه می توانیم اعتبارات بیشتری بگیریم.

سوال اینجاست حالا که به گواه خود مسئولین، لرستان ظرفیت توریستی بالایی دارد چرا زیرساخت های آن تا به امروز به خوبی فراهم نشده و ظرفیت بکری به نام دره خزینه باید پس از گذشت چند سال همچنان مغفول بماند؟

در مورد اینکه آیا پل معلقی که قرار است در ورودی شهر پلدختر احداث گردد می تواند جاذبه ای توریستی همانند دره خزینه و به نوعی جایگزین آن گردد، عطا حسن پور کارشناس میراث فرهنگی به شدت مخالف آن است.

احداث پل در ورودی پلدختر از لحاظ امنیتی، حریم هوایی و راه ممنوع است

وی به گردش 360 به دور دنیا می گوید: در مورد احداث پل معلق در ورودی پل دختر به چند دلیل مخالفت می کنم. اول اینکه هر پلی که در ورودی تنگه پل دختر بخواهد احداث گردد مستلزم این است که از جاده عبور کند و مشرف به جاده اصلی باشد که این مورد از لحاظ امنیتی، استراتژیکی، حریم هوایی و راه ممنوع است.

این کارشناس اعلام کرد: از آن مهم تر اینکه اگر بخواهد جایی باشد که تنگ ترین عرض دره باشد پس قطعاً مشرف به پل باستانی پل دختر است و این به خاطر مسائل منظری و قضیه ثبت دنیای پل ها به طور کاملاً مردود بوده چون هرگونه احداثی در حریم منظر و بصری پل ممنوع است.

حسن پور اضافه نمود: از همه مهم تر اینکه چه ویژگی تاریخی، طبیعی، ژئوتوریسمی و زمین شناسی یا سایر ویژگی طبیعی وجود دارد که در دهنه پل دختر پل معلق احداث گردد؛ معمولاً توریست به دنبال دیدن پدیده های زمین شناسی، توپوگرافی، کوهستان و ... است که ورودی پل دختر بعید می دانم چنین ویژگی را داشته باشد.

وی اعلام کرد: پس احداث هرگونه پل در دهنه ورودی شهر بی معنا، بی اساس و غیر کارشناسی است.

احداث پل معلق دره خزینه یکی از واجبات برای توریستی است

حسن پور با بیان اینکه مسئله احداث پل معلق دره خزینه یکی از واجبات برای توریستی ما است، اضافه نمود: ما هنوز برای ساخت جاذبه های دست ساز کاری ننموده ایم؛ دره خزینه جاذبه دست ساز بود که ما نه تنها از آن بهره ای نگرفتیم بلکه باعث تخریب آن نیز شدیم.

وی اظهار کرد: دره خزینه یک منظر سیما و یک زمین سیمای بسیار بی نظیر دارد و هیچ جای ایران همچنین ویژگی و توپوگرافی را ندارد؛ این پیچ نعل اسبی که در رودخانه سیمره به وجود آمده فقط در یک جای دنیا آن هم در امریکا وجود دارد و باز ویژگی مکان مدنظر را ندارد، دره خزینه یادگار عظیمترین زمین لغزشی دنیا است که در 11 هزار سال پیش در کبیرکوه رخ داده است.

کارشناس میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی لرستان توضیح داد: و این شکاف ها یادگار آن زمین لغزش عظیم بوده و یکی از پدیده های نادر در زمینه زمین شناسی دنیا است.

حسن پور اعلام کرد: چشم انداز و حیات وحشی که در آنجا زندگی می نماید بی نظیر است؛ در زمان آنالیز منطقه سگ های آبی آنجا در حال ساخت خانه بودند و آثار باستانی در آن دره وجود دارد.

وی اضافه نمود: مردم و توریستان به دنبال بهترین ها هستند یعنی هزینه می نمایند و وقت می گذارند که بهترین یا برترین ها را ببیند؛ پل دره خزینه آماده است و فقط باید بلند شده و نصب گردد. کدام بودجه را داریم که برای ساخت یک پل از صفر تا صد جانمایی کنیم؟

مسئولین در ایجاد جاذبه های دست ساز کوتاهی نموده اند

این کارشناس میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی لرستان اعلام کرد: سازه سرجای خود بوده و همه ویژگی ها را دارد؛ پل جاذبه دست ساز است و مسئولین ما در ایجاد جاذبه های دست ساز کوتاهی نموده اند.

حسن پور ادامه داد: یکی از جنبه های توریستی قضیه توریستی فرهنگی است که توریستی فرهنگی عموماً در جوامع عشایری نمود دارد و دسترسی به جوامع عشایری که در منطقه کبیر کوه زندگی می نمایند به وسیله پل دره خزینه امکان پذیر بود؛ وقتی تور توریستی از آن پل عبور می کرد علاوه بر اینکه می توانست تصاویر خوبی تهیه کند جوامع عشایری را که بعضی از آنها در غار زندگی می نمایند را نیز رؤیت می کرد.

وی اظهار کرد: این مهم یکی از جنبه های مهم پل دره خزینه بود که متأسفانه از بین رفت و احیای آن می تواند منجر به توریستی فرهنگی گردد.

به گزارش گردش 360 به دور دنیا، گویا عمر این سایت توریستی با تخریب به خاتمه رسیده و اگر مسئولین کاری انجام ندهند توریستان باید برای همواره با آن خداحافظی نمایند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "دره خزان زده خزینه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دره خزان زده خزینه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید