دلایل روشن شدن چراغ چک خودرو چیست؟

به گزارش گردش 360 به دور دنیا، چراغ چک خودرو را می توان یکی از مزایای خودروهای امروزی دانست که به راننده یاری می نماید از مسائل احتمالی بزرگ و کوچک به وجود آمده در خودروی خود آگاه شده و آن ها را به موقع و دقیق رفع نماید. البته که این مزیت ممکن است گاهی برای راننده نگرانی و اضطراب ایجاد کند.

دلایل روشن شدن چراغ چک خودرو چیست؟

با این حال، باید دانست که روشن شدن چراغ چک ماشین همیشه هم نشانه خطرناک و تهدیدآمیزی نیست. دانستن دلایل روشن شدن چراغ چک خودرو و باید و نبایدهایی که هنگام روشن شدن این چراغ باید در پیش گرفت می تواند به گاهی نگرانی های راننده در این مواقع یاری کند زیرا یکی از دلایل نگرانی های پیش آمده، عدم آگاهی نسبت به این موضوع مهم است.

به همین علت، در این مطلب قصد داریم درباره این موضوع بیشتر صحبت نموده و اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار دهیم.

چراغ چک چیست و چرا روشن می گردد؟

به زبان ساده چراغ چک، یک چراغ هشدار است که به دلایل مختلفی ممکن است روشن گردد تا به راننده نسبت به ایجاد مسئله ای خاص اخطار دهد. البته این مشکل ممکن است گذری و موقت باشد. بنابراین پس از رفع آن، چراغ چک نیز خاموش گردد. به همین علت معمولاً به رانندگان توصیه می گردد که با روشن شدن چراغ چک، احتیاج به توقف سریع خودرو نیست و می توان کمی به رانندگی ادامه داد. درصورت خاموش نشدن چراغ چک خودرو، باید پیگیری های لازم را در پیش گرفت. اما اگر چراغ چک، پس از مدتی خاموش گردد و پس از آن نیز مجدد روشن نگردد، جای نگرانی نیست و ممکن است مسئله ای که چراغ چک قصد هشدار آن را داشته رفع شده باشد.

نکته دیگر اینکه چراغ چک ماشین معمولاً، در اثر گزارش سنسورها روشن می گردد. در واقع، حسگرهای مهم خودرو، که فاکتورهای حیاتی عملکرد موتور و خودرو را آنالیز می نمایند، گزارش مسائل ایجاد شده در این فاکتورها را به ECU ارسال نموده و ECU کوشش می نماید تا مشکل را با تغییر در تنظیمات مربوطه رفع کند. درصورت عدم رفع مشکل، ECU سیگنال های لازم را برای روشن شدن چراغ چک ارسال می نماید.

این چراغ را به رنگ های زرد، نارنجی یا قرمز، در پنل پشت فرمان مشاهده می کنیم.

علل روشن شدن چراغ چک خودرو چیست؟

کارشناسان و تعمیرکاران بعضی دلایل عمده را برای روشن شدن چراغ چک خودرو مطرح می نمایند که ممکن است خود راننده بتواند آن ها را آنالیز کند. در خصوص خودروهای نو این تشخیص احتیاج به کارشناسی دقیق تری دارد.

گاهی خودرو خود مشکل را به صورت تعیین روی مانیتور اطلاعات به نمایش می گذارد و گاهی تنها یک گزارش را به صورت کد اعلام می نماید و آنالیز آن احتیاج به متخصص دارد.

با این حال، در خودروهایی که دارای چراغ چک هستند عمده دلایل روشن شدن این چراغ شامل موارد زیر می گردد:

1 - سنسور اکسیژن

این علت را می توان رایج ترین علت روشن شدن چراغ چک خودرو دانست. سنسور اکسیژن که میزان اکسیژن موجود در سوخت یا گاز را میزان گیری می نماید، در ورودی راستا اگزوز واقع شده است و وظیفه آن میزان گیری میزان اکسیژن موجود در گازهای خروجی از خودرو یا در واقع موتور است. اکسیژن موجود در این گازها، در واقع میزان اکسیژن سوخته نشده در فرآیند احتراق را نشان می دهد. بنابراین، بالا بودن میزان اکسیژن به معنای احتراق ناقص و درصد نامناسب مخلوط سوخت و هوا است.

به این ترتیب که در صورت گزارش وجود بیش از حد اکسیژن در گازهای خروجی از موتور، غلظت مخلوط بالا و مصرف سوخت بیش از حد مطلوب است. اهمیت این سنسور به حدی بالا است که در موتورهای نو از 2 سنسور اکسیژن استفاده می گردد.

اگر یک سنسور اکسیژن در خودرویی موجود باشد قبل از کاتالیست نصب می گردد و اگر دو سنسور به کار رود قبل و بعد از کالیست قرار می گیرند. درصورت خرابی سنسور اکسیژن، ضمن افزایش سوخت، احتمال آسیب به کاتالیزور خودرو بالا می رود.

2 - باز بودن درب باک

باز بودن در مخزن بنزین، یکی از ساده ترین دلایل روشن شدن چراغ چک است و از مواردی که معمولاً توصیه می گردد پس از روشن شدن این چراغ مورد آنالیز قرار بگیرد. البته این هشدار در صورت شکسته بودن درب مذکور نیز اعلام می گردد.

3 - سنسور MAF یا جریان هوا

سنسور جریان هوا چگالی هوای وارد شده به موتور را محاسبه می نماید. محل قرار گرفتن آن در کنار سوپاپ ورودی هوا است. این سنسور به ECU در تنظیم میزان مناسب هوا برای برترین بازده موتور یاری و از مصرف بی فایده سوخت جلوگیری می نماید.

در صورت خرابی آن علاوه بر بالا رفتن مصرف سوخت، عملکرد موتور با اختلال روبرو شده و حتی ممکن است خودرو خاموش گردد. روشن شدن چراغ چک ممکن است به این موضوع مربوط باشد.

4 - باتری

چراغ چک ممکن است به علت نقص عملکرد باتری روشن گردد. البته در خودروهای امروزی، معمولاً یک چراغ مختص اطلاعات و شرایط باتری درنظر گرفته می گردد.

گاهی نیز چراغ دینام، هشدار مربوط به باتری را اعلام می نماید. اما در خودروهای کمی قدیمی تر چراغ چک اطلاعات مربوط به باتری را نیز گزارش می دهد.

5 - نقص مبدل کاتالیزور

کاتالیزور در خودروهای قدیمی تر قطعه مهمی است و هرگونه مسئله ای در آن منجر به روشن شدن چراغ چک خواهد شد. نقص سنسور اکسیژن معمولاً منجر به آسیب به کاتالیزور می گردد.

تعویض و تعمیر آن هزینه بالایی دارد بنابراین نسبت به سلامت سنسور اکسیژن توصیه بیشتری می گردد. ایراد در این قطعه بالا رفتن مصرف سوخت و به اصطلاح گاز نخوردن خودرو را به همراه دارد.

6 - کوئل

خرابی و نقص کوئل همیشه منجر به روشن شدن چراغ چک نمی گردد، اما ممکن است یکی از دلایل این مساله باشد. این قطعه که برق مورد احتیاج شمع ها را تامین می نماید، از مهم ترین اجزای سیستم برق رسانی خودرو است.

بروز نقص در کوئل باعث نقص در جرقه زنی شمع ها، ریپ زدن خودرو و بالا رفتن مصرف سوخت می گردد. خرابی کوئل می تواند استهلاک شمع ها را نیز افزایش دهد.

7 - شمع و وایر

شمع ها و وایرها از اصلی ترین اجزای سیستم جرقه زنی و ایجاد احتراق در موتور هستند. احتراق نیز منشا تامین نیروی موتور است. بنابراین هرگونه نقص و خرابی در آن ها باید به راننده اطلاع داده گردد. درنتیجه چراغ چک درصورت ایجاد مشکل برای شمع و وایر روشن خواهد شد.

گاهی ممکن است ضعیف شدن شمع ها، منجر به روشن شدن چراغ چک نگردد. بهتر است در سرویس های دوره ای سلامت شمع ها و شرایط آن ها آنالیز گردد چرا که شمع ها از قطعات مصرفی و مستهلک خودرو هستند.

معمولاً وقتی روشن شدن چراغ چک، با پایین آمدن راندمان موتور و لرزش آن همراه می گردد می توان نسبت به سلامت شمع ها مشکوک بود. خرابی شمع و وایر افزایش سوخت را نیز در پی دارد.

8 - انژکتورها

انژکتور یا سرنگ سوخت رسان در سیستم های انژکتوری، اهمیتی حیاتی در موتور و عملکرد آن دارند. رایج ترین مسئله ای که برای انژکتورها پیش آمده و منجر به روشن شدن چراغ چک می گردد، کثیف شدن آن هاست.

معمولاً وقتی چراغ چک به علت خرابی یا کثیفی انژکتورها روشن گردد، خاموش شدن موتور هنگام درجا کار کردن، کاهش راندمان و قدرت موتور، صدای اضافی از آن و افت فشار را نیز شاهد هستیم. ضمن اینکه خرابی انژکتور افزایش مصرف سوخت را نیز دنبال دارد.

اگر روشن شدن چراغ چک به علت کثیفی انژکتورها باشد، با تعویض یا تمیز کردن سوزن آن مشکل رفع می گردد. باید افزود که سوزن انژکتور معمولاً به علت کیفیت پایین سوخت یا سرانجام عمر فیلتر سوخت دچار گرفتگی و آلودگی می گردد.

9 - سیستم چرخش گاز اگزوز یا EGR

بازگرداندن گاز اگزوز به داخل سیلندرهای موتور، یا همان سیستم EGR، یک روش موثر در کاهش سطح آلایندگی خودرو است. در این سیستم میزانی از گازهای اگزوز، همراه با هوا در فرایند مکش وارد سیلندر موتور شده و همراه گازهای به جای مانده از چرخه قبل نقش رقیق نمایندگی مخلوط سوخت سوخت و هوا را ایفا می نماید. در نتیجه این اختلاط، سرعت شعله و دمای اوج احتراق کاهش یافته و در نتیجه میزان NOx کمتر می گردد.

این سیستم اما درصورت خرابی ممکن است منجر به ایجاد مشکل برای انژکتورها گردد. ضمن اینکه تعمیر و تعویض آن نیز هزینه بالایی دارد. خرابی شیر یا سیستم EGR یکی از دلایل روشن شدن چراغ چک است که با علائمی مانند بوی زیاد اگزوز و ریپ زدن موتور در حال حرکت همراه می گردد.

10 - ترموستات

ترموستات قطعه کوچکی است که روی موتور قرار گرفته و وظیفه کنترل مداوم دمای موتور را برعهده دارد. این قطعه کوچک موظف است مانع از بالا رفتن یا پایین آمدن دمای موتور شده و حرارت این سیستم را در حالت بهینه حفظ کند. در صورت عدم انجام وظیفه ترموستات، چراغ چک روشن خواهد شد.

بالارفتن دمای آب و جوش آوردن موتور، افزایش یا کاهش غلظت روغن موتور، افزایش مصرف سوخت و جوش آوردن موتور از علائم خرابی ترموستات هستند.

11 - دزدگیر و نصب اشتباه آن

نصب اشتباه دزدگیر باعث می گردد که ECU آن را به عنوان یک معضل یا نقص شناسایی نموده و گزارش خرابی را با روشن کردن چراغ چک اعلام نماید.

گاهی نیز ممکن است مسائل موجود در سوخت و کیفیت نامناسب آن ممکن است باعث گردد که ECU چراغ چک را روشن کند، اما در این مورد احتمالاً پس از مدتی چراغ چک خاموش خواهد شد.

12 - نشتی خلأ

نشتی خلأ یکی دیگر از مواردی است که می تواند منجر به روشن شدن چراغ چک خودرو گردد. هر خودرویی دارای چند سیستم خلأ است که کارهای مختلفی را انجام می دهند. اگر خودروی شما هنگام کارکردن درجا می زند یا دور موتور بالا می ماند، احتمالا نشتی خلأ در سیستم خودروی شما وجود دارد.

ارتباط روشن شدن چراغ چک خودرو با افت شتاب

همانطور که عنوان شد بعضی از دلایل روشن شدن چراغ چک خودرو، منجر به افت قدرت موتور و کاهش شتاب خودرو خواهد شد. این دلایل عمدتاً با وایرها، شمع ها، کوئل و انژکتور مرتبط است. البته مواردی مانند سنسور MAF، سنسور اکسیژن و شیر EGR نیز میتوانند افت شتاب را در پی داشته باشند.

ب ه این ترتیب، در نیمی از مواردی که باعث روشن شدن چراغ چک می شوند، با کاهش راندمان موتور و افت شتاب نیز روبرو می شویم. این افت شتاب معمولاً گاهی با لرزش و صدای موتور، ریپ زدن خودرو و گاز نخوردن آن نیز همراه است که هرکدام از علائم خرابی یکی از این قطعات هستند و به آن ها اشاره شد.

جمع بندی

معمولا هنگام روشن شدن چراغ چک، توصیه می گردد که کمی به رانندگی ادامه دهید، اگر چراغ خاموش نشد، یک بار خودرو را خاموش و روشن کنید، اگر باز هم چراغ خاموش نشد، باتری را خاموش و روشن کنید.

درنهایت اگر چراغ همچنان هشدار می داد باید از دیاگ زدن استفاده کرد تا مشکل را شناسایی کرد. انجام سرویس های دوره ای یاری می نماید تا خودروی شما کمتر دچار مشکل گردد و از بروز خرابی های ناگهانی پیشگیری گردد.

خرید قطعات و لوازم یدکی خودرو

نظر شما درباره دلایل روشن شدن چراغ چک ماشین چیست؟ آیا تجربه مشابهی از این موضوع داشته اید؟ نظرات و تجربیات خودتان را به وسیله بخش دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.

منبع: بلاگ دیوار

به "دلایل روشن شدن چراغ چک خودرو چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دلایل روشن شدن چراغ چک خودرو چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید