جلب حمایت ITC برای معرفی ظرفیت های ایران و جذب سرمایه گذار خارجی

به گزارش گردش 360 به دور دنیا، دومین نشست کمیته راهبری پروژه مشترک با مرکز تجارت بین الملل (ITC) با حضور نمایندگان اتحادیه اروپا و مرکز بین المللی تجارت، نمایندگان دستگاه های دولتی و معاونت امور بین الملل اتاق ایران در سازمان توسعه تجارت ایران برگزار گردید.

جلب حمایت ITC برای معرفی ظرفیت های ایران و جذب سرمایه گذار خارجی

در این نشست اقدامات اجرا شده در قالب پروژه مشترک آنالیز و برنامه های آینده از جمله تمرکز بر آموزش شرکت های ایرانی مستعد با راهنمایی شرکت های بین المللی حرفه ای و یاری به بنگاه ها برای نفوذ به بازارهای صادراتی به تصویب رسید.

یکی از کلیدی ترین فعالیت های پروژه، تدوین استراتژی ملی صادرات با حضور و مشورت جدی بخش خصوصی و دستگاه های دولتی ذی ربط بوده است. بر همین اساس در سال 1398 فرایند تدوین استراتژی ملی صادرات شروع شد و در اواخر سال 1399 تدوین آن به خاتمه رسید و مجلدات 7 گانه آن نهایی شد.

استراتژی ملی صادرات با مشارکت بخش دولتی و خصوصی و با بهره مندی از توان تخصصی مرکز تجارت بین المللی ITC تدوین شده است.

از جمله ارکان پروژه می توان به خدمت رسانی موثر به بنگاه های کوچک و میانه، ارتقای ظرفیت های تجاری بنگاه های کوچک و میانه، یاری به موسسات و سازمان های ارائه کننده خدمات به کسب وکارها، توسعه زنجیره های ارزش و بعلاوه تسهیل تجارت و حمایت از کارآفرینی جوانان اشاره نمود.

در نشست اخیر کمیته راهبری پروژه مشترک با مرکز تجارت بین الملل، نماینده اتاق ایران پیشنهادها و درخواست هایی را به توضیح زیر عنوان کرد.

  • آمادگی اتاق ایران برای همکاری با ITC برای ارائه آمارها و اطلاعات اقتصادی مورد احتیاج
  • درخواست از ITC به منظور تعریف و شناساندن پتانسیل های اقتصادی ایران برای جذب سرمایه گذاران خارجی
  • دریافت حمایت های تخصصی ITCدر راستای توسعه بنگاه های اقتصادی کوچک و میانه (SME) در ایران
  • این نهاد می تواند برای ورود بانک های خصوصی به بازارهای بین المللی و بعلاوه تقویت و بهبود عملکرد این بانک ها، حمایت های مشورتی لازم را ارائه دهد. اتاق ایران درخواست حمایت این نهاد برای برگزاری دوره های آموزشی تخصصی و توانمندسازی کمیسیون بانکی اتاق ایران، تقویت همکاری های بانکی منطقه ای و بعلاوه ظرفیت سازی بانک های خصوصی به منظور حضور در فزآیندهای رتبه بندی بین المللی را دارد.
  • مشارکت فعال اتاق ایران در برنامه های ظرفیت سازی و یاری به شرکت های صادراتی ایران در کشورهای مختلف به وسیله اتاق های بازرگانی مشترک (همانند نمونه ورود به بازار آلمان که اتاق ایران پیروز به معرفی حدود 25 شرکت فعال به ITC شد)
  • توسعه بیشتر اقتصاد ایران مستلزم انتقال دانش فنی، سرمایه گذاری مستقیم خارجی و تامین منابع اقتصادی به وسیله خطوط اعتباری فاینانس و ریفاینانس بانک های خارجی و اعطای وام به وسیله بانک های توسعه ای بین المللی است و از ITC انتظار داریم بخش خصوصی ایران را در این زمینه حمایت کند
  • درخواست از ITC برای تشویق موسسات خصوصی خارجی به سرمایه گذاری در ایران
  • دریافت حمایت های ITC به منظور توسعه سرمایه گذاری در بخشBrown Field- صنایعی که در کشور وجود دارند اما به علت عدم امکان تامین اقتصادی مناسب از کارایی به سزایی برخوردار نیستند. به علت وجود زیرساخت های لازم، نیروی کار ماهر و مجوزهای مورد احتیاج، سرمایه گذاری در این صنایع (صنایع برشکسته) برای سرمایه گذاران خارجی بسیار ارزان و پرسود خواهد بود
  • درخواست حمایت برای عملیاتی شدن پیروز فرایند خصوصی سازی در ایران و اشاره به مشکلاتی نظیر کمبود تکنولوژی و امکانات و اعتبارات اقتصادی لازم به منظور آماده سازی بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در صنایعی همانند گاز، پتروشیمی، بانک، بیمه، راه آهن، صنعت هواپیمایی و بنادر که در اختیار دولت هستند
  • در سال های پیشین اقداماتی از سوی اتاق ایران برای الحاق به شبکه کسب وکار اروپا که بزرگ ترین شبکه مرکب از شرکت های کوچک و میانه اروپایی با طرف های خود در 62 کشور دنیا است، به انجام رسید تا از این طریق شرکت های کوچک و میانه ایرانی در تعاملات اقتصادی مستمر با شرکت های اروپایی و بعلاوه غیراروپایی عضو این شبکه قرار گیرند. بعلاوه مراحل مختلف فرآیند اداری الحاق انجام و طی مصوبه کمیته راهبردی اتاق ایران، مقرر شد که دبیرخانه ایرانی EEN که در واقع مرکز همکاری های تجاری BCC خواهد بود، در اتاق تشکیل گردد. در این راستا اتاق ایران از ITC دعوت می نماید تا در این راستا مشارکت کند.
  • اشاره به نقش اتاق ایران در توسعه اقتصادی کشور با دارا بودن بیش از 50 هزار عضو فعال و تشکل ها و انجمن های تخصصی
منبع: اتاق بازرگانی ایران

به "جلب حمایت ITC برای معرفی ظرفیت های ایران و جذب سرمایه گذار خارجی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جلب حمایت ITC برای معرفی ظرفیت های ایران و جذب سرمایه گذار خارجی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید