جای خالی ایرانیان خارج از کشور در سیاست وزارت امور خارجه ، در مرز کشورها چه بلایی سر ایرانیان می آید

به گزارش گردش 360 به دور دنیا، در حالی که یکی از اهداف وزارت امور خارجه حمایت از ایرانیان خارج از کشور است. با آنالیز شرایط هموطنانمان، به انفعال دستگاه دیپلماسی در این وظیفه مهم پی می بریم.

جای خالی ایرانیان خارج از کشور در سیاست وزارت امور خارجه ، در مرز کشورها چه بلایی سر ایرانیان می آید

به گزارش گروه سیاسی گردش 360 به دور دنیا، یکی از وظایف دستگاه دیپلماسی هر کشوری ارائه خدمات کنسولی به اتباع خود در دیگر کشورها است، به طوری که اگر یکی یا تعدادی از شهروندان یک کشور در خارج از آن دچار مسائلی اعم از مسائل قضائی و یا انتظامی شوند، سفارت و دیپلمات های آن برای حل مشکل اقدام می نمایند.

یکی از مواردی که وزارت خارجه کشورها برای شهروندان خود به خدمات کنسولی می پردازند و سفارت های خود را مأمور رسیدگی به اتباع خود می نمایند، زمانی است که افراد دچار مسائلی حقوقی شده و به همین منظور نیاز به حمایت های دولت کشور خود دارند.

یکی از همین موارد، زمانی است که شهروندان یک کشور در بازداشت یا زندان به سر می برد. از همین رو است که در هنگام بازداشت موقت، زمان دادگاه و یا حضور در زندان، سفارت ها شهروندان کشور خود را حمایت نموده و همچنین در صورت اثبات وقوع جرم و صدور محکومیت، با رایزنی کوشش می نمایند فرد مورد نظر را برای گذراندن دوره محکومیت خود به کشور خود برگردانند.

از دیگر مواردی که دستگاه سیاست خارجی کشورها نسبت به آن ورود می نمایند، موضوع مهاجرت اتباع کشور خود و یا بازداشت آنها در بازداشتگاه های مرزی است.

امروزه میلیون ها نفر انسان برای فرار از جنگ یا در جستجوی زندگی بهتر به صورت غیرقانونی راهی کشورهای صنعتی و پیشرفته می شوند و در این راستا، بسکمک از این افراد توسط پلیس بازداشت و در بازداشتگاه های موقت و یا کمپ های پناه جویان که از خدمات خوب بهداشتی و عمومی برخوردار نیستند، نگه داری می شوند.

پرده اول

به طور مثال در حال حاضر هزاران شهروند ایرانی در یونان، ترکیه، اتریش و ایتالیا بدون هیچ گونه حمایتی در شرایط بسیار اسفناکی به سر می برند. بعضی از این افراد در بازداشتگاه های موقت و یا کمپ آوارگان بلاتکلیف بوده و بعضی دیگر نیز در شهرها بدون هیچ شغل، سرپناه و یا حمایتی زندگی می نمایند.

شبکه یورونیوز در ماه نوامبر امسال مستندی در خصوص شرایط بسیار بد بسکمک از مهاجران غیرقانونی که به خیال یافتن زندگی بهتر در اروپای غربی راستا مهاجرت به سوی قاره سبز را در پیش گرفته بودند و در کشورهایی چون یونان و اتریش گرفتار شده و زندگی بسیار بدی دارند، برنامه ای پخش کرد.

در بخشی از این مستند با چند ایرانی که شب ها را در گوشه ای از خیابان به صورت کارتن خوابی سر نموده و اگر حمایت بعضی از سازمان های خیریه نباشد، حتی توان خوردن غذایی گرم هم نخواهند داشت.

پرده دوم

بسکمک از ما نام جزیره های مانوس و پاپوآ گینه نو را در اخبار شنیده ایم. از زمانی که دولت استرالیا اظهار داشت که دیگر مسئولیت پذیرش افرادی که به صورت غیرقانونی به این کشور وارد می شوند را قبول نمی کند، این دو جزیره به زندان هایی برای مهاجران غیرقانونی تبدیل شد.

بر اساس تخمین ها حدود 700 ایرانی در این دو جزیره بدون دسترسی به هیچ خدمات بهداشتی و عمومی زندگی می نمایند و در چند سال اخیر به دلیل بیماری، عدم ارائه خدمات پزشکی به موقع و کافی و یا برخورد خشن ماموران، حدود سه نفر از هموطنانمان در مانوس و پاپوآ گینه نو جان خود را از دست داده اند.

به رغم آنکه در سال 1395، تهران و کانبرا تفاهمی برای حل مسائل مربوط به مهاجران غیرقانونی ایرانی که در استرالیا هستند امضا کردند؛ ولی تا به امروز در خصوص شرایط ایرانیان در دو جزیره یاد شده، هیچ بهبودی حاصل نشده و حتی خدمات کنسولی به آنان از سوی سفارت ایران ارائه نشده است.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در 14 مهر امسال در پاسخ به سوال محمدعلی پورمختار نماینده کبودرآهنگ در مجلس شورای اسلامی مبنی بر اقدامات دستگاه دیپلماسی برای ارتقای صندلی ایران و ایرانی در صحنه جهانی گفت: ما وظیفه خود را درحمایت از ایرانیان خارج از کشور قرار می دهیم و تمام کوشش خود را برای جلوگیری از تضییع حقوق آنها به کار می گیریم.

این سخنان ظریف در حالی بیان می گردد که شرایط هزاران ایرانی که بلاتکلیف در کشورهای اروپایی و یا استرالیا نشان می دهد که دستگاه دیپلماسی نسبت به موضوع حمایت از ایرانیانی که در دیگر کشورها گرفتار شده و از شرایط مناسبی برخوردار نیستند، با برخوردی منفعلانه رفتار نموده و نسبت به هموطنان گرفتار و نیازمند حمایت در خارج از کشور اقدامی انجام نمی دهد.

نتیجه

با توجه به اینکه دستگاه دیپلماسی باید بر اساس اصل حکمت، عزت و مصلحت در راستای منافع ملی کشور اقدام نموده و در کنار پیگیری منافع کشور، از ایرانیان خارج از کشور چه اگر به صورت موقت سفر نموده و یا سکونت دارند، در صورت بروز مشکل دفاع کند.

افرادی که چه دانسته و چه نادانسته راه مهاجرت غیرقانونی را به دیگر کشورها برگزیده اند و امروز در کشورهای اروپای شرقی، جزایر مانوس و پاپوآ گینه نو و یا شرق آسیا گرفتار شده اند، امروز به دلیل شرایط بد زندگی نیاز به کمک و حمایت دارند و وزارت امور خارجه و در راس آن دولت باید با اهتمامی جدی به این موضوعات ورود نموده و به کمک این افراد بشتابد.

در این راستا بهتر است وزیر امور خارجه به تمامی سفارتخانه های کشورمان در اقصی نقاط جهان دستور دهد تا ابتدا تمامی ایرانیانی که در خارج از کشور دچار مسائل حقوقی، انتظامی بوده و یا به عنوان مهاجر غیرقانونی شناخته شده و در کمپ زندگی می نمایند را شناسایی نمایند.

بعد از شناسایی بایسته است تا با ارائه خدمات کنسولی مناسب به ایرانیان، نسبت به اقناع کشورهایی که هموطنانمان در آنها مشکل دارند، نسبت به ارائه خدمات بهداشتی و عمومی اقدام نموده و از عزت و شرافت ایرانیان در تمامی جهان دفاع نمایند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "جای خالی ایرانیان خارج از کشور در سیاست وزارت امور خارجه ، در مرز کشورها چه بلایی سر ایرانیان می آید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جای خالی ایرانیان خارج از کشور در سیاست وزارت امور خارجه ، در مرز کشورها چه بلایی سر ایرانیان می آید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید