تاثیر سلول های بنیادی خون قاعدگی در کاهش مسائل ناشی از نارسایی قلبی

به گزارش گردش 360 به دور دنیا، آنالیز های یک مطالعه بر روی موش های صحرایی نشان داد سلول های بنیادی خون قاعدگی در کاهش آسیب های ناشی از نارسایی قلبی موثر است.

تاثیر سلول های بنیادی خون قاعدگی در کاهش مسائل ناشی از نارسایی قلبی

به گزارش گردش 360 به دور دنیا، نارسایی قلبی یکی از علل اصلی مرگ ومیر است. این مشکل می تواند به علت انسداد عروقی کرونری، مرگ کاردیومیوسیت ها (سلول های ایجاد کننده انقباضات قلب) و ... به وجود آید. از آن جایی که سلول های قلبی در صورت آسیب، قابلیت بازسازی ندارند، یافتن روشی برای ترمیم این آسیب ها لازم است.

آنالیز ها نشان داده که انفارکتوس قلبی باعث ایجاد واکنش التهابی سیستمیک می گردد و فاکتورهای التهابی از مغز استخوان، طحال و ... به محل آسیب می فرایند و سبب گردش فاکتورهای التهابی در بدن و ایجاد التهاب ناخواسته در اندام های دوردست مانند کلیه، کبد و ریه می گردد. به همین علت عملکرد فیزیولوژیک قلب، کلیه، کبد و ریه بسیار به هم وابسته است و آسیب قلبی می تواند باعث ایجاد مشکلاتی در این اندام ها گردد.

امروزه یکی از مسیرهای درمانی برای نارسایی های قلبی، سلول درمانی و استفاده از سلول های بنیادی است. در بدن منابع متنوعی برای سلول های بنیادی وجود دارد که هر یک مزایا و معایب خاصی دارند. یکی از منابع سلول های بنیادی، سلول های مشتق از خون قاعدگی است. این سلول ها ویژگی های منحصر به فردی مانند دسترسی آسان و غیر تهاجمی، قدرت تمایزی بالا و بعلاوه قدرت خودنوسازی سریع دارند.

بر همین اساس پژوهشگران با انجام یک مطالعه اثرات محافظتی سلول های بنیادی خون قاعدگی را در عملکرد کلیه، ریه و کبد موش های صحرایی دارای نارسایی قلبی مورد آنالیز قرار دادند. بعلاوه این محققان تاثیر این سلول های بنیادی را با سلول های بنیادی مشتق از مغز استخوان مقایسه کردند.

آنالیز های این مطالعه نشان داد که سلول های بنیادی خون قاعدگی، نسبت به سلول های بنیادی مغز استخوان تاثیر قابل توجهی در کاهش التهابات دارند.

این سلول های بنیادی سطح اینترلوکین 1 بتا را در خون و سطح ژن NF-κB در بافت کلیه، ریه و کبد را کاهش دادند.

بعلاوه آنالیز های این مطالعه نشان داد که استفاده از سلول های بنیادی خون قاعدگی مقدار آپوپتوز یا مرگ برنامه ریزی شده سلولی را نیز در کلیه و ریه کاهش قابل توجهی می دهد. سلول های بنیادی خون قاعدگی، سطح iNOS (یکی دیگر از فاکتورهای التهابی) را در بافت ریه بیشتر از موارد درمانی دیگر مهار کرد.

این نتایج نشان داد که سلول های بنیادی خون قاعدگی، به وسیله کاهش آپوپتوز و سرکوب التهاب، می تواند آسیب های ناشی از نارسایی قلبی را در ارگان های دوردست کاهش دهد و اثرات محافظتی بر روی بافت های کلیه، ریه و کبد داشته باشد.

نتایج این پروژه تحقیقاتی با عنوان ارزیابی اثر مقایسه ای تجویز سیستمیک کاندیشن مدیای مشتق از خون قاعدگی و کاندیشن مدیای مشتق از مغز استخوان به تنهایی و همراه با سلول های بنیادی آنها در ارگان های دوردست در پی نارسایی قلبی در رت در پایگاه نتایج پژوهش های سلامت کشور منتشر شده و ناهید ابوطالب از دانشگاه علوم پزشکی ایران، به همراه سمیه کاظم نژاد، محمود منشوری و حنانه گلشاهی؛ محققان پژوهشگاه ابن سینا، در انجام این طرح تحقیقاتی مشارکت داشتند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "تاثیر سلول های بنیادی خون قاعدگی در کاهش مسائل ناشی از نارسایی قلبی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاثیر سلول های بنیادی خون قاعدگی در کاهش مسائل ناشی از نارسایی قلبی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید