برگزاری مدرسه صنایع دستی در سمنان برای نخستین بار در ایران

به گزارش گردش 360 به دور دنیا، اولین مدرسه صنایع دستی ایران در خانه تاریخی ترابی شهر سمنان راه اندازی شد.

برگزاری مدرسه صنایع دستی در سمنان برای نخستین بار در ایران

گروهی از هنرمندان صنایع دستی که پیش از این در خانه تدین شهر سمنان مستقر بودند، مدرسه صنایع دستی را در خانه تاریخی ترابی راه اندازی نموده اند. از آنجاکه خانه تدین به سرمایه گذار بخش خصوصی واگذار شده و از مرکز صنایع دستی به اقامتی پذیرایی تغییر کاربری داده است این هنرمندان مجبور شدند تا از این خانه نقل مکان نمایند. پس از این جابه جایی تعدادی از هنرمندان صنایع دستی به مراکز و خانه های تاریخی دیگر رفتند و بعضی دیگر نیز در خانه تاریخی ترابی مستقر شدند.

حلاجی مسئول این مدرسه با اداره آموزش وپرورش این استان تفاهم نامه ای را امضا نموده است که در نتیجه آن رشته های صنایع دستی مانند تذهیب، خوشنویسی، بافته های دارایی، سنگ تراشی، سراجی کیف، قلمکار، سفال، سرامیک و گردشگری در این مدرسه آموزش داده گردد، بعلاوه معرق و نقاشی پشت شیشه به این رشته ها نیز افزوده خواهد شد. هنرجویان به مدت سه سال در هر یک از این رشته ها آموزش های لازم را خواهند دید و پس از آن پیروز به کسب دیپلم صنایع دستی از وزارت آموزش وپرورش خواهند شد.

تابه حال مشابه چنین مدرسه ای در ایران دیده نشده است. این خانه در حال حاضر پذیرای دانش آموزان مقطع دهم است. دانش آموزان در رشته کاردانی درس تئوری را در مدرسه و درس های عملی را در کارگاه های این خانه تاریخی آموزش می بینند. وزارت آموزش وپرورش هم هزینه های آن را بر عهده گرفته است. گفتنی است که شش نفر از هنرمندان صنایع دستی در این مدرسه کمک نماینده هستند.

منبع: کجارو / خبرگزاری مهر

به "برگزاری مدرسه صنایع دستی در سمنان برای نخستین بار در ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برگزاری مدرسه صنایع دستی در سمنان برای نخستین بار در ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید