باید و نبایدهای مسافرت در روزهای کرونایی

به گزارش گردش 360 به دور دنیا، واکسیناسیون جهانی این تضمین را به ما می دهد که در برابر کووید - 19 در امان بمانیم اما این اتفاق یک شبه نمی افتد. شما باید برای محافظت از خود و دیگران، خصوصاً اگر قصد سفر دارید، همچنان پروتکل ها را رعایت کنید.

باید و نبایدهای مسافرت در روزهای کرونایی

پیش از سفر به این سوال ها پاسخ دهید و اگر جوابتان مثبت بود به سفر نروید

. آیا کووید - 19 در شهری که در آن زندگی می کنید یا شهر مقصدتان در حال انتشار است؟ هر چه تعداد موارد ابتلا در شهر مبدأ یا مقصدتان بیشتر باشد، احتمال اینکه شما هم حین سفر کرونا بگیرید یا آن را منتقل کنید بیشتر است.

. آیا ریسک ابتلا به کرونای شدید در خصوص شما زیاد است؟ هر کسی می تواند به کووید - 19 مبتلا گردد اما افراد سنین بالاتر و آن هایی که دچار یک سری عوارض و بیماری ها هستند، بیشتر از بقیه محتمل است دچار کرونای شدید شوند.

. آیا با کسی زندگی می کنید که احتمال زیادی دارد دچار کرونای شدید بگردد؟ اگر شما با سفر کردن به کرونا دچار شوید، بعد از برگشتن از سفر می توانید این ویروس را به افرادی که با شما زندگی می نمایند انتقال بدهید، حتی اگر علائمی نداشته باشید.

سفر و تست کرونا

دادن تست کرونا پیش و بعد از سفر می تواند ریسک انتشار کووید 19 را کاهش دهد. می توانید یک تا سه روز پیش از سفرتان تست بدهید. اگر منتظر نتیجه تست هستید، سفرتان را به تأخیر بیندازید. هنگام سفر یک کپی از نتیجه تست تان داشته باشید. تست کرونا را سه تا پنج روز بعد از سفرتان تکرار کنید. حتی اگر جواب تست تان منفی بود، باز هم تا یک هفته از فعالیت های غیرضروری پرهیز نمایید. اگر هم بعد از سفر تست ندادید، تا ده روز از فعالیت های غیرضروری اجتناب کنید.

اگر در هر زمانی تست کرونای تان مثبت شد، در خانه بمانید. فوراً خود را ایزوله نموده و طبق توصیه های بهداشتی عمل نمایید.

حین سفر ایمن بمانید

شما باید در هواپیما، اتوبوس، قطار و دیگر وسایل حمل و نقل عمومی ماسک بزنید. ماسک باید به خوبی روی صورتتان فیت شده و دهان و بینی را کامل بپوشاند.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها دستورالعمل های زیر را توصیه می نماید تا هم خودتان و هم دیگران حین سفر ایمن بمانید:

. فاصله دو متر بین خود و دیگران را حفظ کنید.

. از تماس با هر کسی که بیمار است خودداری کنید.

. تماس مکرر خود با سطوح مانند دستگیره ها، دکمه های آسانسور و ... را محدود کنید. اگر مجبورید به این سطوح دست بزنید، بعد از تماس فوراً از ضدعفونی نماینده دست استفاده نموده یا دست هایتان را بشویید.

. ماسک پارچه ای بزنید.

. به چشم ها و بینی و دهانتان دست نزنید.

. هنگام عطسه و سرفه جلوی دهان و بینی خود را بگیرید.

. دست هایتان را مکرراً تمیز نموده یا بشویید. خصوصاً بعد از استفاده از سرویس بهداشتی، پیش از غذا خوردن، و بعد از عطسه و سرفه یا دست زدن به بینی.

. دست ها را حداقل به مدت 20 ثانیه با آب و صابون بشویید.

. اگر به آب و صابون دسترسی ندارید، از ضدعفونی نماینده دست که حاوی دست کم 60 درصد الکل است بهره ببرید. تمام سطح دست هایتان را با ضدعفونی نماینده بپوشانید و دست ها را به هم بمالید تا خشک شوند.

سفر با اتومبیل شخصی

اگر با قطار یا اتوبوس و یا هواپیما سفر می کنید مطمئناً قوانین بهداشتی به شما ارائه می شوند که ملزم به رعایت آن ها هستید. اما زمانی که با اتومبیل خودتان سفر می کنید، پس باید توصیه هایی به شما بکنیم چون ممکن است تصور کنید با اتومبیل شخصی خودتان کنترل بیشتری روی محیطتان دارید و دیگر نیازی نیست ماسک بزنید و ... . اما اینطور نیست:

. سعی کنید تعداد توقف ها در راستا را به حداقل برسانید اما اگر احساس خواب آلودگی کردید حتماً توقف نمایید.

. چند ماسک و ضدعفونی نماینده دست در دسترس داشته باشید.

. غذا و آب همراه خود داشته باشید تا مجبور نشوید به رستوران و فروشگاه بروید.

. اگر لازم شد بنزین بزنید، پیش از دست زدن به نازل بنزین یا دستکش بپوشید و یا آن را ضدعفونی کنید. بعد از استفاده نیز دستکش هایتان را در سطل زباله انداخته و دست هایتان را بشویید یا ضدعفونی نماینده بزنید.

. اگر لازم شد بین راه به رستوران بروید، رستوران ها یا غذاخوری هایی را انتخاب کنید که در فضای باز از شما پذیرایی می نمایند.

. اتومبیل را پُر از مسافر نکنید تا بتوانید فاصله مناسب بین افراد را حفظ کنید.

. پنجره های اتومبیل را پایین نگه دارید تا هوای تازه در جریان باشد و هوای داخل مرتباً تهویه گردد. اگر هوا گرم است، استفاده از کولر ضرورت دارد، در این حالت تهویه هوا را روی غیرچرخشی (non-recirculation mode) تنظیم کنید.

در پیک نیک چطور ایمن بمانید؟

این روزها که به خاطر ویروس کرونا نمی توانیم به اماکن عمومی که قبلاً می رفتیم برویم، خیلی از ما سراغ پارک های محله مان می رویم. بودن در طبیعت و استفاده از فضای سبز خیلی خوب می تواند به کاهش استرس ما یاری نموده و فرصتی برای استراحت و آرامش فراهم کند.

اگر می خواهید به پارک جنگلی بروید و از طبیعت بهره ببرید، مواردی را باید رعایت نمایید:

. به پارکی بروید که نزدیک محل زندگی تان باشد.

. اول چک کنید که آیا پارک مورد نظر خدمات عمومی ارائه می دهد.

. فاصله حداقل دو متری با دیگران را حفظ کنید.

. از زمین بازی با احتیاط استفاده نموده و به بچه ها یاری کنید دستورالعمل های بهداشتی را رعایت نمایند.

. در تمام زمان هایی که در پارک هستید حتماً دست های خود را مرتباً ضد عفونی نموده، به صورت خود دست نزنید و تا جایی که ممکن است سطوح را لمس نکنید.

در هتل چگونه ایمن بمانید؟

گاهی مجبورید برای اقامت در شهر مقصد به هتل بروید. در صورت امکان پیش از رزرو هتل ابتدا در خصوص اینکه آیا هتل مورد نظرتان پروتکل های بهداشتی لازم را رعایت می نماید یا نه تحقیق کنید. مثلاً هتل ها موظفند مکرراً و با دقت همه جا را ضد عفونی نمایند و کلیدهای دیجیتال به مسافران ارائه دهند و بین ورود مسافران به اتاق، 24 ساعت فاصله بگذارند. تمام قسمت های اتاق هتل باید پیش از اقامت شما کاملاً تمیز گردد اما بهتر است شما هم خودتان سطوح اتاق را ضد عفونی کنید.

نکاتی در خصوص کسانی که در گروه ریسک پذیرها قرار می گیرند

هر کسی می تواند مبتلا به بیماری کووید - 19 گردد اما افراد سالمند و کسانی که دچار بیماری های خاصی هستند بیشتر محتمل است که مبتلا به کرونای شدید شوند. عوارض و شرایط و بیماری هایی که ریسک ابتلا به مورد شدید کرونا را افزایش می دهند شامل سرطان، بیماری مزمن کلیه، بیماری مزمن انسدادی ریه، مسائل قلبی جدی، ضعف سیستم ایمنی، چاقی، بارداری، بیماری سلول داسی شکل، سیگار کشیدن و دیابت نوع دوم می شوند.

سفر کردن، احتمال ابتلا به کووید 19 و انتشار آن را افزایش می دهد. اگر مجبورید سفر کنید، حتماً با پزشکتان این مسئله را مطرح نموده و در خصوص دستورالعمل های بیشتری که ضروری است رعایت کنید هدایت بخواهید.

بهداشت نیوز

منبع: گردشبان

به "باید و نبایدهای مسافرت در روزهای کرونایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "باید و نبایدهای مسافرت در روزهای کرونایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید