از راه اندازی استارتاپ چقدر می دانید؟!
به گزارش گردش 360 به دور دنیا، قبل از اجرای هر ایده استارتاپ آپ باید آن را به خوبی آنالیز کرد.
آغاز یک کسب و کار پیروز بسیار سخت است. در واقع کارآفرینی امری است که در میان عموم افراد جامعه بین کارهای بی خطر و امن دسته بندی نمی گردد.
افراد هیچ گاه نمی توانند به طور کامل از ریسک کردن در امان باشند. ریسک هم در زندگی شخصی و هم در زندگی کاری به سراغ همه می رود. نکته اساسی این است که با داشتن برنامه و آماده بودن، می توان اندازه ریسک را در تمامی موقعیت ها کاهش داد. برای آغاز کسب و کار نو نیز باید برنامه و راهکار هایی جامع به منظور آنالیز ایده داشت؛ چرا که نمی توان همه ایده ها را اجرا کرد. از طرفی هیچ کس دوست ندارد پس از مدت ها کوشش، با یک کسب و کار شکست خورده روبرو گردد.
ایده پردازان قبل از اجرای ایده خود باید تا حد ممکن مطمئن شوند که طرح مورد نظر آن ها به پیروزیت خواهد رسید. برای رسیدن به اطمینان راه های مختلفی وجود دارد. در ادامه این مقاله گردش 360 به دور دنیا به آنالیز روندی سه مرحله ای برای آزمایش ایده می پردازیم. در صورتی که ایده شما از هر سه مرحله زیر با پیروزیت عبور کند، می توان آن را ایده ای با پتانسیل بالای پیروزیت برای راه اندازی استارتاپ نامید.
1- آیا در این زمینه رقیب وجود دارد؟
برخلاف باور عموم، شما باید در زمینه کاری خود رقیب داشته باشید. اگر شما زمینه ای را در نظر بگیرید که به طور کامل بدون رقیب است، دو احتمال وجود دارد. احتمال اول این است که این زمینه و ایده کاملا نو است و هنوز امتحان خود را پس نداده و احتمال دیگر این است که شما به خوبی بازار را مطالعه ننموده اید. به بیان دیگر، ممکن است افراد دیگر پیش از این ایده شما را اجرا نموده و با شکست روبرو شده باشند.
اولین بودن در یک حوزه، آن چنان هم بد نیست. مشکل اساسی این است که شما راهی برای پیروی و آموختن تجربیات افراد دیگر ندارید. از طرفی آخر بودن هم بد نیست؛ اما برای پیروزیت به کار بیشتری احتیاج دارد.
در نتیجه بهتر است موضوعی را انتخاب کنید که اولا به آن علاقه زیاد دارید و ثانیا، افراد دیگر نیز در حال اجرا آن هستند. اگر بتوانید به سؤال اول پاسخ مثبت دهید، می توانید به راحتی به مرحله بعدی بروید.
2- آیا رقبای من عایدی خوب دارند؟
پس از آنالیز رقبا، باید از این مسئله مطمئن شوید که آن ها مشتری دارند و به اندازه ای که در هدف شما است، عایدی کسب می نمایند. این مرحله نشان می دهد که ایده شما ارزش وقت گذاشتن دارد. راه های مختلفی برای فهمیدن عایدی رقبا وجود دارد. می توانید وب سایت آن ها را چک کنید یا در خصوص اندازه محبوبیت محصولشان در بازار تحقیق کنید. نکته مهم نتایج این تحقیقات این است که اگر رقبا می توانند عایدی خوبی در این زمینه داشته باشند، شما هم می توانید پیروز شوید.
3- آیا من می توانم ایده یا محصول خود را به شیوه ای متفاوت یا بهتر عرضه کنم؟
این سؤال، جمع بندی آنالیز شما خواهد بود. شما رقبا را پیدا نموده اید و به این موضوع پی برده اید که ایده شما خریدار دارد. اکنون زمان پاسخ دادن به سؤال اصلی است. باید بتوانید ایده و روش اجرا را متمایز از رقبا نشان دهید.
برای این که مشتریان به جای خرید از رقبا به خرید ایده و محصول شما ترغیب شوند، باید متمایز بودن آن را به خوبی نشان دهید و شرح دهید چرا محصول شما بهتر است. اگر بتوانید نقطه تمایز را تعیین کنید، قطعا می توانید مشتریان بالقوه زیادی را به کسب و کار خود جذب کنید. برای ایجاد تمایز که در اصطلاح انگلیسی Unique Sales Proposition یا USP نامیده می گردد، می توانید اقدامات مختلفی انجام دهید. به عنوان مثال قیمت پایین و بهتر، راحتی، کیفیت بیشتر، تنوع بیشتر، خدمات بهتر به مشتریان و نکاتی از این دست، می توانند شما را نسبت به رقبا متمایز نمایند. در واقع نمی توان تنها یکی از این موارد را به عنوان USP مثال زد. باید روش های مختلف را امتحان کنید و روش بهینه را برای ایجاد تمایز مثبت انتخاب کنید.
منبع: الی گشت