آژیتاسیون در بچه ها چطور بروز می نماید و راهکارهای درمانی آن

به گزارش گردش 360 به دور دنیا، آیا تا به حال چیزی در خصوص آژیتاسیون در بچه ها شنیده اید؟ اجازه دهید ساده تر بگوییم، منظورمان همان بی قراری روانی و حرکتی است.

آژیتاسیون در بچه ها چطور بروز می نماید و راهکارهای درمانی آن

آژیتاسیون به احساس بی قراری و عصبی بودن کودک اشاره می نماید که در نتیجه شرایط، موقعیت ها و حتی رویدادهای مختلف بروز می دهد. اختلالات خلقی در بچه ها چیزی متفاوت از احساس و افکار بد در یک یا چند روز بخصوص است. به نظر می رسد این اختلالات به طور شدید و در طولانی مدت بر احساسات و افکار بچه ها تاثیر می گذارند و زندگی عادی آن ها را مختل می نمایند.

احتمالا تا به حال تجربه برخورد با بچه های را داشته اید که دچار این عارضه هستند. ما امروز در این مطلب قصد داریم ببینیم که آژیتاسیون در بچه ها چطور بروز می نماید و راهکارهای درمانی آن چه چیزهایی هستند. همراه ما باشید.

آژیتاسیون چیست؟

قبل از اینکه سراغ دلایل بروز این عارضه برویم و راهکارهای درمانی آن را آنالیز کنیم قصد داریم کمی در خصوص آژیتاسیون صحبت کنیم و اینکه ببینیم اصلا آژیتاسیون چیست؟

آژیتاسیون(Agitation) که در فارسی به آن بی قراری و پریشانی گفته می گردد احساس تنش درونی است. تنشی که رفتار و عملکرد فرد را مختل می نماید. تا جایی که واکنش وی نسبت به شرایط کاملا غیر منتظره خواهد بود. به عنوان مثال استرس ناشی از انجام تکالیف یا قرار گرفتن در محیطی ناآشنا می تواند باعث بروز بی قراری گردد.

البته بد نیست بدانید که این بی قراری تنها مختص بچه ها نیست و در افراد بالغ و بزرگسال هم دیده می گردد. بیشترا به این نوع بی قراری در بزرگسالان تحریک پذیری گفته می گردد.

این بیماری می تواند تنها به دلیل قرارگیری در شرایط استرس زا بروز دهد یا اینکه دلیل آن مسائل هورمونی باشد. مخصوصا زمانی که فرد با بیماری های دیگری از جمله اختلال دو قطبی یا شیزوفرنی دست و پنجه نرم می نماید. در ادامه بیشتر در خصوص دلیل بروز این بیماری صحبت خواهیم کرد. (منبع: نی نی سایت)

علائم و نشانه های آژیتاسیون در بچه ها

از علائم و نشانه های بی قراری در بچه ها می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • بدخلق بودن
  • بی صبر بودن
  • عصبانیت مداوم
  • رفتار و واکنش های سرسختانه
  • هیجانات بیش از حد و غیر قابل کنترل
  • تمایل به انجام حرکات فیزیکی بی هدف، از جمله راه رفتن، بالا و پایین پریدن و…

اشتباهی که بیشتر مردم می نمایند این است که پرخاشگری و بی قراری را یکسان می دانند. در حالی که این دو کاملا با هم متفاوت هستند و پرخاشگری یکی از نتایج بی قراری است. در واقع زمانی که کودک عصبانی باشد می تواند به صورت همزمان رفتار پرخاشگرانه ای از خود نشان دهد.

چه زمانی به دکتر مراجعه کنیم؟

مراجعه به دکتر باید زمانی باشد که علائم و نشانه های بیماری دائمی هستند. در غیر این صورت هیجان در حین بازی یا حتی بدخلقی به دلیل کمبود خواب می تواند یک امر طبیعی در بین بچه ها باشد. اما اگر این رفتارها همیشگی و غیر قابل کنترل باشند در نتیجه بهتر است با یک متخصص روانپزشک بچه ها مشورت کنید.

تشخیص

و اما می رسیم به روش های تشخیص بیماری.

ابتدایی ترین اقدام جهت تشخیص بیماری آژیتاسیون در کودک آنالیز کردن علائم آن ها می باشد. در واقع در جلسه معاینه سعی می گردد با پرسش و پاسخ واکنش کودک به شرایط مختلف آنالیز گردد. بعلاوه در صورت احتیاج نگاهی به سوابق بیماری و سبک زندگی کودک خواهند داشت. اگر که در راستای معاینات اولیه به نتیجه دقیقی دست پیدا ننمایند به سراغ آزمایش های متعددی می روند که می توانند علل این بیماری را تعیین نمایند. از جمله:

  • MRI مغز
  • سی تی اسکن
  • آزمایش ادرار و خون
  • آزمایش از مایع نخاعی

از طرفی اگر که پزشک عمومی در پیدا کردن و تشخیص بیماری شک و شبهه ای داشته باشد پیشنهاد می نماید که حتما با یک متخصص مغز و اعصاب مشورت کنید. اگر که در پی برترین متخصص بچه ها در تهران هستید همین حالا نگاهی به سایت درمانکده بیندازید.

درمان

سوال اساسی که اینجا مطرح می گردد این است که آیا درمانی برای بی قراری یا همان Agitation وجود دارد یا خیر؟ بله این بیماری قابل درمان است. البته که درمان آن به نوع بی قراری بستگی دارد. بی قراری روانی، حرکتی، ناشی از استرس، عدم تعادل هورمونی و ناشی از مسائل مغزی هر کدام درمان مجزای خودشان را دارند. بنابراین اول از همه باید دید که چه چیزی باعث بروز بیماری شده که این کار یک پزشک متخصص است. در ادامه روش های درمانی را آنالیز می کنیم:

درمان عدم تعادل هورمونی

اگر که بی قراری در نتیجه عدم تعادل هورمونی در کودک صورت بگیرد اغلب اوقات سعی می گردد با دارو تعادل هورمونی را برقرار کرد.

درمان بی قراری نشات گرفته از تومور مغزی

مورد بعدی تومور مغزی است. اینجا میزان، نوع و محل تومور مورد بحث است. با این حال بدون شک باید یا یک متخصص مغز و اعصاب مشورت کنید تا برترین شیوه درمانی را با توجه به شرایط کودک پیش بگیرید. از شیمی درمانی گرفته تا جراحی یا رادیوتراپی همه از گزینه های درمان هستند.

سخن پایانی

دیدیم که آژیتاسیون چیست و چطور درمان می گردد. به یاد داشته باشید که درمان این عارضه در طی یک روز اتفاق نمی افتد و به صبر و حوصله احتیاج دارد. بالاتر هم گفتیم که والدین نقش مهمی در فرایند درمان دارند. شما به عنوان پدر و مادر می توانید یک سبک زندگی سالم برای کودک خود فراهم کنید، موفقیت های کوچک را مد نظر قرار دهید و بعلاوه در اجتماعی کردن فرزند خود کوتاهی نکنید. اگر که این مطلب برای شما عزیزان مفید بود حتما نظرات و پیشنهادات خودتان را در بخش دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.

برچسب ها : دکتر بچه ها,دکتر روانپزشک,درمانکده

منبع: پیام دلتا

به "آژیتاسیون در بچه ها چطور بروز می نماید و راهکارهای درمانی آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آژیتاسیون در بچه ها چطور بروز می نماید و راهکارهای درمانی آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید