مصوبه پیش فروش خودرو تغییر می نماید؟

به گزارش گردش 360 به دور دنیا، رضا شیوا، رئیس شورای رقابت در رابطه با مصوبه 473 که اخیرا در مورد پیش فروش خودرو داده است، گفت: مصوبه 473 یکی از منصفانه ترین مصوبه هایی است که در شورای رقابت به تصویب رسیده است.

مصوبه پیش فروش خودرو تغییر می نماید؟

او 2 نکته را در مورد این مصوبه با اهمیت دانست و گفت: با توجه به اینکه در سال گذشته بیش از 800 شکایت در مورد پیش فروش خودرو داشته ایم، بنابراین لازم بود شرایط پیش خرید را تغییر دهیم و آن را طوری تغییر دهیم که شاکی نداشته باشیم.

رئیس شورای رقابت بیان نمود: اکثریت افرادی که خودرو خرید نموده اند، گفته اند مبلغی را که از پیش پرداخت نموده ایم، سودی برایمان نداشته است چرا که در این مدت یک سال، ارزش پول کشور شامل تورم شده، اما خودرویی که قصد خرید آن را داشته ایم را باید به قیمت روز و قیمتی که شورای رقابت مصوب نموده است، بخریم.

این مقام مسئول گفت: اکنون در رابطه با خریداران خودرو بی انصافی اتفاق افتاده است، چرا که با توجه به شرایط تورمی ارزش پول مردم کاهش پیدا نموده است. اگر 50 میلیون پرداخت نموده اند، امروز آن پول ارزش 50 میلیون ندارد و ارزش آن کم شده است.

شیوا توضیح داد: شورای رقابت برای حمایت از مردم و اینکه خودروساز نتواند از شرایط کنونی سوءاستفاده کند، درصدی از مبلغ خودرو را خودروساز دریافت می نماید و و در نهایت آن مبلغ، سهمی نهایی خودرو که شامل تورم بخشی می گردد را شامل نمی گردد. تصور کنید اگر بازار رقابتی داشتیم و خودرو ها را ارائه می کردند، آیا کسی می آمد پول پیش پرداخت به خودروساز بدهد تا در صف انتظار قرار گیرد؟

او ادامه داد: به دلایل شرایط پیش آمده شرایط اکنون به گونه ای است که خودروساز از شرایط تسلط استفاده می نمایند و مصرف نماینده چاره ای جز قبول کردن آن ندارد و نمی تواند خودرو را بخرد.

این مقام مسئول اضافه کرد: بحث دیگر این است که خیلی از پیش فروش هایی که رخ می دهد هنوز معلوم نیست که این خودرو چه مشخصاتی دارد و با چه قیمتی عرضه خواهد شد. بسیاری با این شایعاتی که در این دوره خرید خودرو به نفع است، تحت تاثیر قرار می گیرند و فکر می نمایند برترین زمان برای سرمایه گذاری خودرو است، غافل از اینکه خودرو شاید در طی یک سال هم از نظر محتوایی تغییراتی خواهد داشت و از نظر قیمتی نیز تفاوت خواهد داشت.

شیوا بیان نمود: بعضی صحبت نموده اند این مصوبه خلاف قانونی است که هیات وزیران داده است، در حالی که این صحبت به نفع مصرف نماینده است. اگر هیات وزیران چیزی را مصوب کند، آن قانون نیست بلکه مصوبه هیات وزیران است؛ اکنون شورای رقابت قانونمند تصمیم می گیرد.

رئیس شورای رقابت اظهار کرد: اگر مصوبه ای تحت عنوان حمایت از مصرف نماینده باشد، اما در اصل به ضرر مصرف نماینده باشد، باید به آن مصوبه شک کرد و مجدد مورد آنالیز قرار گیرد. اگر همچین مصوبه ای باشد شک داریم به نفع مصرف نماینده باشد، تمام سعی ما این است که شرایط مسلط خودروساز باعث نادیده گرفتن مصرف نماینده نگردد.

این مقام مسئول در سرانجام گفت: شورای رقابت وقتی تصمیمی گرفته است، تا شرایط تغییر نکند، مصوبه به قوت خود باقی است و شورا یک موضوعی را مورد آنالیز مجدد قرار نمی دهد.

منبع: باشگاه گردش 360 به دور دنیا

آخرین اخبار خودرویی را در صفحه اخبار خودرو گردش 360 به دور دنیا بخوانید.

منبع: تجارت نیوز

به "مصوبه پیش فروش خودرو تغییر می نماید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مصوبه پیش فروش خودرو تغییر می نماید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید