مریخ نورد کنجکاوی یک ساختار عجیب را در مریخ کشف کرد

به گزارش گردش 360 به دور دنیا، عکس های گرفته شده به وسیله مریخ نورد رباتیک کنجکاوی (Curiosity)، ساختار هایی مشابه میخ را نشان می دهند که از یک سنگ در پایه دهانه گیل (Gale Crater) بیرون زده اند.

مریخ نورد کنجکاوی یک ساختار عجیب را در مریخ کشف کرد

مریخ نورد کنجکاوی ناسا عکسی را از یک ساختار عجیب در مریخ گرفته که یکی از کارشناسان آن را عجیب ترین چیزی می داند که تا به حال دیده است.

به نقل از دیلی میل، عکس های گرفته شده به وسیله مریخ نورد رباتیک کنجکاوی (Curiosity)، ساختار هایی مشابه میخ را نشان می دهند که از یک سنگ در پایه دهانه گیل (Gale Crater) بیرون زده اند.

این عکس ها با استفاده از دوربین مریخ نورد کنجکاوی موسوم به ChemCam در روز مریخی معادل اول آوریل زمینی گرفته شده اند و برآورد هایی را در خصوص آنچه که ممکن است به تصویر کشیده باشند، برانگیخته اند. بعضی این ساختار را با استخوان ماهی یا شاخه درخت نراد مقایسه نموده اند و گفته اند که سخت می توان گفت یک صخره طبیعی است.

مریخ نورد کنجکاوی از اوت 2012 به عنوان بخشی از ماموریت آزمایشگاه علمی مریخ (MSL) ناسا در دهانه گیل پرسه می زند. گمان می رود که گیل، یک دریاچه باستانی خشک شده با قدمت بین 3.5 تا 3.8 میلیارد سال باشد. اهداف ماموریت مریخ نورد کنجکاوی، آنالیز آب و هوا و زمین شناسی مریخ و آماده شدن برای اکتشافات انسانی هستند.

بعلاوه، این مریخ نورد دائما تصاویری را از چیز های عجیب و غریبی که با آن روبه رو می گردد، منتشر می نماید که یکی از آن ها همین صخره های دندانه دار هستند.

ناتالی کابرول (Nathalie Cabrol) اخترزیست شناس، عکسی از این ساختار را در توییتر به اشتراک گذاشت و نوشت: در 20 سال مطالعه مریخ، این عجیب ترین سنگی است که دیده ام. من نمی توانم صبر کنم تا یک تصویر میکروسکوپی از این تصویر داشته باشم.

یکی از کاربران توییتر گفت: واقعا عجیب است. هرگز چنین چیزی را ندیده ام و این در حالی است که از زمان ماموریت مریخ نورد سوجورنر (Sojourner) در سال 1997، در پی تصاویر مریخ بوده ام.

بعضی باور دارند که باد های مریخی ممکن است در مدت زمان زیاد به فرسایش سنگ ها منجر شده باشند. مارتین ویل (Martin Weil)، کاربر توییتر نوشت: اگر باد ها برای مدت زیادی روی شن های سست بوزند، شاید در نهایت هر شکل هندسی که برای ما شناخته شده است، ایجاد گردد.

حدس های سایر کاربران، مواردی مانند مهره ماهی، فسیل های ماهی و اسکلت بعضی از موجودات ماقبل تاریخ را در بر دارند. یک کاربر دیگر نوشت: خوشحالم که باور کنم این ساختار از پشت یک اژد های مریخی فسیل شده به جای مانده که در آخرین محل استراحت خود بوده است.

قطاری از اکتشافات عجیب

این نخستین ساختار عجیبی نیست که مریخ نورد کنجکاوی از آن عکس گرفته و دانشمندان را گیج نموده است.

این مریخ نورد در ژوئن گذشته، ساختار های عجیب و پیچیده ای را کشف کرد که از سطح مریخ بیرون آمده بودند و اکنون تصور می گردد دودکش جن یا هودو (Hoodoo) باشند که به طور طبیعی ایجاد شده اند.

کارشناسان می گویند، این ستون ها احتمالا از موادی شبیه به سیمان ایجاد شده اند که زمانی شکاف های باستانی سنگ بستر مریخ را پر می کردند. با گذشت زمان، سنگ نرم تر فرسایش یافت و تنها برج های پیچ خورده ای از مواد فشرده به جا ماندند که از شن های درون دهانه بیرون زده بودند.

مریخ نورد کنجکاوی در فوریه 2022، از چیزی که به نظر می رسید یک گل شبیه به مرجان در دهانه گیل باشد، عکس گرفت، اما این گل در واقع، یک ساختار معدنی میکروسکوپی بود. دانشمندان ناسا تأیید کردند که این یک خوشه کریستالی دیاژنتیکی کوچک است که محتمل است از مواد معدنی رسوب نموده در آب تشکیل شده باشد.

10 سال کنجکاوی

اوت گذشته، 10 سال از حضور مریخ نورد کنجکاوی در سیاره سرخ گذشت. این مریخ نورد از زمان پرتاب خود، در پی شواهدی بود که نشان دهند مریخ ممکن است زمانی از حیات پشتیبانی نموده باشد.

کنجکاوی از آن موقع، بیش از 29 کیلومتر را طی نموده و در حین کاوش در دهانه گیل و دامنه های کوه شارپ (Mount Sharp) درون آن، از ارتفاع 625 متری بالا رفته است. این مریخ نورد با تکیه بر مجموعه ای از تجهیزات علمی، حدود 40 نمونه سنگ و خاک را مورد آنالیز قرار داده است تا آنچه را که همتایان سنگی زمین فاش می نمایند، بیاموزد.

موفقیت کنجکاوی به مقدار ای رسید که ماموریت برنامه ریزی شده برای دو سال، برای مدت نامحدودی تمدید شد و یک دهه نسبتا شلوغ را در پی داشت.

کنجکاوی، آسمان سیاره سرخ را مورد آنالیز قرار داده و عکس هایی را از ابر های درخشان و قمر های در حال حرکت گرفته است. این در حالی است که حسگر تشعشع مریخ نورد به دانشمندان امکان می دهد که مقدار قرار گرفتن فضانوردان آینده روی سطح مریخ را مقدار گیری نمایند و بعلاوه، به ناسا یاری می نماید تا بفهمد که چگونه فضانوردان را ایمن نگه دارد.

این مریخ نورد تعیین نموده که آب مایع، عناصر شیمیایی و مواد مغذی مورد احتیاج برای حفظ حیات، حداقل برای ده ها میلیون سال در دهانه گیل وجود داشته اند.

منبع: ایسنا

منبع: فرادید

به "مریخ نورد کنجکاوی یک ساختار عجیب را در مریخ کشف کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مریخ نورد کنجکاوی یک ساختار عجیب را در مریخ کشف کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید