عسل سفید و فواید آن برای سلامتی

به گزارش گردش 360 به دور دنیا، عسل سفید خام حاوی آنتی اکسیدان سالم است عسل خام می تواند به عنوان یک سرکوب کننده سرفه استفاده گردد همه اشکال از عسل به طور طبیعی حاوی مواد مغذی و آنزیم ها هستند و دارای انواع خواص درمانی و مصارف پزشکی هستند.

عسل سفید و فواید آن برای سلامتی عسل سفید در واقع کاملاً سفید نیست، بلکه زیاد سبک تر از عسل های دیگر است و بیشتر اوقات رنگ زیاد مختصر تقریبا به کهربایی دارند که رنگ آن به منبع عسل هم وابستگی دارد. عسل های سفید معمولاً نسبت به عسل های ویس حائز طعمی ملایم تر هستند.

همه عسل ها به طور طبیعی در بر گیرنده مواد مغذی و آنزیم هایی می باشند که حائز ویژگان فراوان و مصارف پزشکی هستند و به عنوان داروی طبیعی برای بسیاری از مرض ها در درازا تاریخ باره کاربرد قرار گرفته اند.

انواع مختلفی از عسل ها هستی دارند که طعم، رنگ و میزان دقیق مواد مغذی آن ها پیوستگی به محل زندگی زنبورها و گونه گل هایی که زنبورها متعلق به ها تغذیه می نمایند، دارد.

گلهایی که عسل سفید از آن ها فراوری می شوند عبارتند از:گونه ای مریم گلی

گونه ای از دسته گون ها

یونجه

شبدر سفید

عسل اقاقیا

نکته: بیشتر عسل هایی که رنگشان تیره است، از لحاظ املاح معدنی غنی تر می باشند.

عوامل تاثیر گذار بر رنگ عسلعسل سفید حائز رنگی شفاف است و زمانی که هر عسلی متبلور گردد، کدر و سبک تر می گردد و یا تقریباً به رنگ سفید تغییر رنگ می دهد. عسل، ضمناً کریستال های قندی مانند شکر را برپایی می دهد. با قرار دادن عسل در معرض حرارت می طاقت آن را به حالت مایع تبدیل کرد، اما ما این روش را توصیه نمی کنیم، زیرا تمام آنزیم ها و ویتامین های موجود در عسل از بین می فرایند.

رنگ عسل طبیعی به منابع شهد و عسلک آن، خاک، نم و فصلی که گیاهان تامین نماینده عسل در آن ناحیه رشد نموده اند و شیوه فراوری و ذخیره سازی آن بستگی دارد. برای مثال، گیاهانی که در خاک رس تربیت یافته اند، در مقایسه با آن هایی که در خاک شنی پرورش مکشوف اند، عسلی ویس تر به بار می آورند. عسل های پاییزه گرمسیری اغلب ویس اند.

حرارت دادن عسل نیز باعث تیره تر شدن آن می گردد و اغلب عسل های موجود در فروشگاه ها به این طریق ویس تر می شوند که هیچ خاصیتی ندارند.

عسلی که در دمای بالاتر از صفر درجه سانتیگراد ذخیره می گردد، به آرامی ویس تر می گردد و عسلی که در شان هایی که قبلا متعلق به ها بهره گیری شده است، حفاظت می گردد با جذب رنگدانه های گیاهی بره موم موجود روی قاب چوبی شان، تیره می شوند.

عسل طایفه نسبت به عسل سفید اغلب طعم و مزه ای قوی تر دارد، چون معمولا مالتورز، مواد معدنی، اسیدها و فلاونوئیدهای آنتی اکسیدان بیشتریت در خود دارند. وانگهی گلوکز و فروکتوز اقلیت دارند، پس شیرینی شان نسبتا کمتر است. البته رنگ عسل به عوامل دیگری نیز از دسته مواد جامد، کلوئیدها و دیگر ترکیبات عسل نیز بستگی دارد.1

عسل خام چیست؟عسل خام را می توان به دو روش تعریف کرد:

1) عسل خام طبیعی بدون دست کاری و حرارت تماشا، مستقیماً از زنبور عسل به دست می آید که بسته بندی و مصرف می گردد.

2) شما بیشتر عسل هایی را که در فروشگاه های مواد غذایی پیدا می کنید، فراوری نمایندگان آن ها را پردازش می نمایند. گرم کردن عسل باعث تغییر رنگ و بافت عسل می گردد و هرگونه تبلور ناخواسته را از بین می برد. اما بسیاری از آنتی اکسیدان ها و باکتری های مفید نیز در این فرآیند از بین می فرایند.

خواص عسل ها عموما مشابه یکدیگر هستند. با این حال می توانیم بعضی خواص در عسل های سفید را به صورت شناخته شده تر آنالیز کنیم. هرچند هر کدام از عسل های سفید با توجه به منشاء گیاهی خود، خواص منحصربفردی دارند؛ اما بعضی از خواص عمومی عسل سفید را در ادامه آورده ایم.

منبعی از آنتی اکسیدانعسل خام حاوی آنتی اکسیدان هایی به نام فلاونوئیدها و ترکیبات فنلی است. عسل سفید نیز حاوی چنین آنتی اکسیدان هایی است. آنتی اکسیدان ها به علت محافظت از رادیکال های آزاد به محافظت از بدن در برابر آسیب سلولی یاری می نمایند. برخلاف آنچه بعضی گمان می نمایند عسل سفید دارای خواص آنتی اکسیدانی نیست؛ اما این عسل طبیعی خواص فوق العاده ای در این زمینه دارد.

رادیکال های آزاد در فرایند پیری نقش دارند. بعلاوه ممکن است خطر ابتلا به بیماریهای مزمن مانند سرطان و بیماریهای قلبی را افزایش دهند. منبع مطالعات معتبر نشان می دهد که پلی فنول های موجود در عسل، به ویژه عسل طبیعی خام، ممکن است در جلوگیری از بیماری های قلبی نقش داشته باشند.

اگر در پی جایگزینی برای قند هستید، عسل روشی سالم تر برای ارضاء احتیاج به مواد شیرین در بدن شما خواهد بود. عسل های سفید طعم ملایمی دارند و همین موضوع آنها را برای پخت غذا یا میان وعده ایده آل می نماید.

مراقبت از پوست و ترمیم زخمدر طول تاریخ از عسل به عنوان راهی برای التیام زخم های پوستی استفاده شده است. امروزه نیز می توانید آن را به عنوان یک عنصر در محصولات زیبایی بیابید. عسل خام می تواند باکتری ها و قارچ های مضر را از بین ببرد. این ماده به طور طبیعی حاوی پراکسید هیدروژن است یک ماده ضد عفونی نماینده به شمار میرود. عسل های سفید نیز این خاصیت را دارند و در بسیاری از مواقع عملکردی بهتر از عسل های تیره تر ار خود نشان می دهند.

بهبود مسائل گوارشیاز نظر تاریخی، از عسل برای درمان مسائل گوارشی مانند اسهال و زخم استفاده شده است. زخم گوارشی در معده یا دستگاه گوارش رخ می دهد. گفته می گردد که مصرف 1 تا 2 قاشق چای خوری عسل خام با معده خالی باعث تسکین درد و یاری به فرایند بهبود می گردد. عسل سفید به علت طعم ملایم تر خود بهتر می تواند به درمان مسائل گوارشی یاری کند.2

درمان نماینده سرفهاز عسل سفید می توان به عنوان سرکوب نماینده سرفه استفاده کرد. بعلاوه از این دارو به عنوان داروی گلودرد استفاده می گردد. هنگامی که سرفه یا سرماخوردگی دارید، سعی کنید عسل را به آب لیمو و یا به چای ولرم اضافه کنید. یک مطالعه در مجله معتبر طب مکمل و جایگزین دریافت که برای درمان سرفه، عسل به همان مقدار دارای دکسترومتورفان می باشد که یک داروی ضد سرفه دارد.

بهبود عملکرد ورزشیکربوهیدرات ها یکی از برترین و موثرترین منابع تأمین انرژی برای ورزشکاران محسوب شده و در حین انجام فعالیت بدنی، به ویژه ورزش استقامتی، کربوهیدرات که منبع اصلی انرژی بدن است تجزیه شده و تبدیل به مولکول های شکر کوچکتر (گلوکز، فروکتوز و گلاکاتوز) شده که جذب بدن می گردد و به عنوان منبع انرژی مورد استفاده قرار می گیرد.

عسل نه تنها حاوی 17 گرم کربوهیدرات در هر قاشق غذاخوری است، بلکه فروکتوز سوختن کربوهیدرات را آهسته تر می نماید. انتشار کندتر فروکتوز (در مقایسه با گلوکز) ممکن است ورزشکاران را در طی دوره های طولانی تر فعالیت بدنی حفظ کند.

دیگر خواص عسل سفیدبرخلاف بیشتر قندها، به خصوص قند تصفیه شده، کالری عسل سفید بیشتر از سایر عسل هاست. اما ویتامین ها و مواد معدنی ارزشمندی از جمله ویتامین های گروه B، ویتامین A، کلسیم، مس، فسفر، پتاسیم و روی را ارائه می دهد. اما گفته می گردد که عسل سفید نسبت به سایر عسل ها دارای آنتی اکسیدان کم تری می باشد.

عسل سفید سبک تر و ملایم تر استعسل شبدر که به راحتی در بیشتر سوپر مارکت ها موجود است، از رنگ سفید تا سفید کهربایی فرق دارد. رنگ و طعم آن بستگی به شکوفه ای دارد که شهد از آن استخراج می گردد. عسل شبدر به طور کلی از نظر طعم، ملایم است و هرچه عسل روشن تر باشد، طعم ملایمی تری دارد. طعم ملایم عسل شبدر سفید برای شیرین کردن چای و قهوه، پخت کیک و کلوچه و اضافه کردن آن به سس های کباب بی نظیر است.

استفاده از عسل سفید در پخت و پزعسل سفید در مقایسه با سایر عسل ها، برای پخت و پز ایده آل است. عسل سفید به برترین وجه رطوبت را برای مدت زمان طولانی تر حفظ می نماید. بعلاوه طعمی ملایم تر و شیرینی کمتری نسبت به سایر عسل های تیره دارد.3

پی نوشت:

1.www.sabkezendegim.blog.ir

2.www.asalna.ir

3.www.ahoota.com

منبع: راسخون

به "عسل سفید و فواید آن برای سلامتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عسل سفید و فواید آن برای سلامتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید