عروسک جلی محبوب گردشگران خارجی شده است

به گزارش گردش 360 به دور دنیا، غیرممکن است گردشگران خارجی عروسک های جُلی را ببینند، بغل نکنند و نخرند. بعضی از عروسک هایی که چادر دارند بیشتر مورد توجه آن ها قرار می گیرد و معتقدند این پوشش برای مردم کشورشان که چنین چیزی ندارند، مجذوب کننده تر است.. این خبر در بخش عروسک های چادری محبوب خارجی ها و عروسک جلی جای گرفته است.

عروسک جلی محبوب گردشگران خارجی شده است

حامد اکرمی- پژوهشگر و احیاگر عروسک های چادری بعد از توجه گردشگران خارجی به این عروسک های بومی می گوید: بنابر پژوهش هایی که درباره این عروسک انجام داده ام، قدمت عروسک جلی به چهار قرن پیش در ابرکوه یزد بر می گردد. شیوه ساخت این عروسک سال 1396 به لیست آثار ملی کشور اضافه شد.

عروسک جلی شناسنامه ای دارد که روی آن نام عروسک و شرحاتی درباره چگونگی ساخت آن نوشته شده است. احیاگر این عروسک در این باره شرح می دهد: با تصوری که مادرها با دادن این عروسک ها به بچه هایشان می دادند، عروسک ها را به مادربزرگ آن ها تشبیه می کردند. به همین علت زمانی که بچه ها بعد از فوت مادربزرگ هایشان عروسک ها را به دست می گرفتند، می گفتند این عروسک شبیه مادربزرگ شان است.

او اضافه می نماید: به همین علت بچه ها، نام هایی مانند ننه فاطیما یا ننه سکینه روی عروسک ها می گذاشتند که ما آن را هم روی شناسنامه ها آورده و سعی کردیم چیزی از اصالت این عروسک ها کم نگردد.

اکرمی با بیان اینکه پوشش عروسک های جلی هم مثل گذشته است، ادامه می دهد: این عروسک ها را در مدل های متفاوت اجرا کردیم برای مثال آن ها را روی سبد کار گذاشتیم تا بتوان از آن ها در سفره هفت سین نیز استفاده کرد. بعلاوه روی کوله پشتی یا به صورت مگنتی هم عرضه نموده ایم. نمونه هایی هم که در زمان گذشته داخل آن را با ارزن پر می کردند نیز احیا نموده ایم تا بتوان از آن به شکل دکوری هم استفاده کرد.

این پژوهشگر می گوید: سعی نموده ایم چهره عروسک ها را خندان درست کنیم. این امر موجب شده مشتریان عروسک جلی بارها به ما بگویند وقتی که نگاهشان به این عروسک ها می افتد انرژی مثبت می گیرند. در زمان های گذشته چهره عروسک ها را با ذغال می کشیدند اما در حال حاضر ما اجزای صورت آن را با نخ و سوزن می دوزیم. بعلاوه سعی کردیم نوع پوشش این عروسک ها در حالی که قدیمی هستند، شاد هم باشند.

او درباره فضا برای عرضه این عروسک ها نیز اعلام می نماید: ما باید به احتیاج بازار هم توجه کنیم. من برای این عروسک ها جعبه و شناسنامه تهیه نموده ام. در جلسه ای هم که اخیرا با مسئولان شهرستان داشتم، درخواست کردم برای فراوریات همان شهرستان و منطقه ارزش قائل شوند و عنوان زشت را برای آن به کار نبرند بلکه از این محصولات به عنوان سوغاتی و هدیه به مسوولانی که از شهرستان بازدید می نمایند، استفاده نمایند.

اکرمی با بیان اینکه این عروسک ها به شهرهای دیگر از جمله کرمان و تهران ارسال می گردد، ادامه می دهد: من نیز در کنار سرو کهنسال ابرکوه، نمایشگاهی دارم که عروسک های جُلی را عرضه می کنم و با استقبال خوبی هم روبرو شده است.

این پژوهشگر بیان می نماید: در حال حاضر سه نفر عروسک های جلی را درست می نمایند که دو نفر از آن ها بی بی های قدیم ابرکوه هستند و قرار است سه نفر دیگر هم به آن اضافه شوند.

او می گوید: به مسئولان پیشنهاد دادم بنری در سطح شهر بزنند تا داوطلبانی که تمایل دارند عروسک جُلی را آموزش ببینند، به ما مراجعه نمایند. من بابت آموزش عروسک ها پولی دریافت نمی کنم اما در ازای آموزش از دستمزد ساخت عروسک ها کم می کنم تا این دوره تکمیل گردد. علت این کار نیز افزایش دقت کار هنرجویان است.

اکرمی بیان می نماید: در پی این هستیم که با هنرمندان شهرهای دیگر مشارکت داشته باشیم برای مثال از هنرمندان شهرهای دیگر که حصیر فراوری می نمایند، سبد بخریم و با کارهای خودمان تلفیق کنیم که به آن ها نیز منفعت برسانیم. این خبر در بخش عروسک های چادری محبوب خارجی ها هست.

منبع: ایسنا

منبع: همگردی

به "عروسک جلی محبوب گردشگران خارجی شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عروسک جلی محبوب گردشگران خارجی شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید