راه های تشخیص و درمان کج شدن پای نوزاد چیست؟

به گزارش گردش 360 به دور دنیا، کج شدن پای نوزاد به علت موقعیت قرار گرفتن پا ها در رحم مادر، مساله ای طبیعی است. این مشکل به طور خود به خود تا دو سالگی رفع می گردد. در غیر این صورت بایستی به پزشک مراجعه کرد.

راه های تشخیص و درمان کج شدن پای نوزاد چیست؟ برای نوزادان، چهار دست و پا رفتن، ایستادن و راه رفتن نقاط عطفی در مراحل رشدی آنهاست. هنگامی که بچه ها آغاز به ایستادن و راه رفتن می نمایند، پدر و مادر ها متوجه وجود مسائلی در پا ها و شیوه راه رفتن آن ها می شوند. کج شدن پای نوزاد و پای پرانتزی از رایج ترین این مسائل است. به ویژه کج شدن پای نوزاد، می تواند باعث نگرانی پدر و مادر ها گردد.

کج شدن پای نوزادکج شدن پای نوزاد یک مساله کاملا طبیعی است (به ویژه هنگامی که در حال یادگیری راه رفتن هستند)، اما اگر این مشکل ادامه یابد می تواند نگران نماینده باشد. بیشتر بچه ها به دلیل موقعیتی که در رحم مادرشان قرار داشته اند، پای خود را کج می گذارند، اما معمولا با گذشت زمان حالت پا های خود را تصحیح می نمایند. همانطور که قدرت عضلات پا های بچه ها بیشتر می گردد، آن ها یاد می گیرند که چگونه بایستند و درست قدم بردارند.

نشانه های کج شدن پای نوزادکج شدن پای نوزاد معمولا به آسانی قابل تشخیص است. حالت پا ها به صورت منحنی است و هنگام که پاها کنار هم قرار می گیرند، قوزک ها به هم می چسبند و زانوها از هم فاصله می گیرند. اگر کج شدن پا ها در نوزادی تصحیح نگردد و تا زمانی که کودک راه می افتد ادامه یابد، موجب نگرانی می گردد.

نشانه های دیگر کج شدن پای نوزاد به توضیح زیر است:

الگوی راه رفتن عجیب و غریب (مستقیم یا رو به جلو راه نمی رود)

عدم هماهنگی در حرکت دادن پا ها

چرخاندن پا ها به سمت داخل

احساس درد و ناراحتی در پا ها

اگر گمان می کنید که پای نوزاد کج شده است، ابتدا موقعیت ایستاده او را آنالیز کنید، سپس در پی دیگر نشانه ها باشید.

دلیل کج شدن پای نوزادهمان گونه که پیش از این گفته شد، کج شدن پای نوزاد به دلیل موقعیت قرار گرفتن آن ها در رحم، کاملا طبیعی است. پیش از یادگیری خزیدن و راه رفتن، عضلات پای نوزادان قدرت کافی برای اصلاح حالت را ندارد. به همین خاطر، در ماه های اول تولد نوزاد، پا های او اغلب در همان موقعیت جنینی قرار دارند.

دلایل دیگر کج شدن پای نوزادان عبارتند از: مسائل و بیماری های فیزیکی و ژنتیکی، شکستگی در حین تولد، کمبود ویتامین D و مسمومیت با سرب.

زمان بهبود انحراف پای نوزادانحراف پای نوزادان در زمانی بین تولد تا 24 ماهگی، با آغاز راه رفتن از بین می رود (معمولا پیش از تولد سه سالگی). البته برخی از بچه ها زمانی که سه یا چهار ساله می شوند، حالت پاهایشان اصلاح می گردد.

با این حال، اگر انحراف پای نوزاد شدید است، موضوع را با پزشک در میان بگذارید.

زمان مراجعه به پزشکاگر تا سن 3 سالگی کج بودن پای کودک بهبود پیدا نکرد، بایستی مساله را با پزشک متخصص در میان بگذارید. وجود نشانه های زیر در پا های کودک نگران نماینده است.

مشکل در راه رفتن

مشکل در حرکات پیشرفته تر، مانند دویدن

عدم توانایی در ایستادن

مسائل عضلانی و استخوانی

مسائل خاص پزشکی

آزمون های تشخیص اگر انحراف پای نوزاد شدید باشد، با یک معاینه مختصر تشخیص داده می گردد. اما در بیشتر موارد، انحراف آنقدر شدید نیست. پزشک ابتدا سوابق پزشکی کودک را مطالعه می نماید و در صورت لزوم آزمایش های دیگری انجام می دهد. پزشک برای تشخیص بیماری از روش های زیر استفاده می نماید:

معاینه فیزیکی - پزشک به صورت فیزیکی شرایط کودک را آنالیز می نماید تا منحنی کمانش پا را مشاهده کند.

آزمایش خون - برای معین کمبود ویتامین D انجام می گردد.

عکس برداری با پرتو ایکس - برای تشخیص بیماری های استخوانی.

تست های دیگر - پزشک بعلاوه وجود دیگر بیماری های پا، مانند راشیتسم را آنالیز می نماید.

درمان کج شدن پای نوزادتنها در صورت انحراف شدید پای نوزاد، بر روی آن جراحی انجام می گردد تا اصلاح گردد. جراحی معمولا در سن های بالاتر برای کودک انجام می گردد. به طور معمول، شرایط کودک هر شش ماه یکبار به وسیله پزشک آنالیز می گردد تا حالت پا ها به طور طبیعی بهبود یابد.

عوارض عدم درمان کج شدن پای نوزاداگر درمانی بر روی پا های نوزاد انجام نگیرد و شرایط پا ها اصلاح نگردد، مسائل زیر برای او رخ می دهد:

آرتروز

تنش زیاد بر روی زانو ها و باسن

مسائل استخوانی و مفصلی

مسائل حرکتی هنگام راه رفتن

توصیه های برای پدر و مادر هادانش کافی - اطمینان حاصل کنید که تمام اطلاعات لازم برای شرایط کودک را کسب نموده اید تا بتوانید به طور موثر به او خدمت رسانی کنید.

مدیریت مسائل - دانستن اینکه چگونه، چه موقع و کجا باید از کودک خود حمایت کنید.

کفش مناسب - پوشیدن کفش مناسب بسیاری از مسائل پای کودک را رفع می نماید.

رژیم غذایی و تغذیه - افزایش سطح ویتامین D، به رشد و سلامت استخوان های کودک یاری می نماید.

توجه به نشانه ها - در صورت تشدید شرایط کودک و عدم بهبود آن بایستی به پزشک مراجعه کنید.

روحیه دهی - محیط زندگی کودک را شاد و پر انرژی نگاه دارید و به او روحیه دهید.

تشخیص و درمان زودرس - در صورت مشاهده نشانه ها و مسائل حرکتی در سنین نوزادی، آن ها را جدی بگیرید.

یوگا و ورزش - ورزش و فعالیت بدنی باعث تقویت عضلات کودک می گردد.

تناسب اندام - افزایش وزن کودک فشار بیشتری به پا های او وارد می نماید.

چکاپ های منظم پزشکی - در برنامه ای منظم، برای آنالیز شرایط پا های کودک به پزشک مراجعه کنید.

جمع بندیکج شدن پای نوزاد حالتی است که در آن قوزک های پا ها کنار یکدیگر به هم می چسبند، اما زانو ها از هم فاصله می گیرند.

معمولا هنگامی که کودک آغاز به راه رفتن می نماید، این شرایط در بچه ها دیده می گردد، اما به طور طبیعی تا دو سالگی از بین می رود و احتیاجی به نگرانی نیست.

اگر این مشکل تا سه سالگی رفع نشد، پزشک برای تشخیص دلیل بیماری آزمایش هایی انجام می دهد.

کج شدن پای نوزاد معمولا مشکل حادی نیست، اما در برخی موارد احتیاج به جراحی برای اصلاح شرایط پا ها دارد.

منبع: سایت ستاره

منبع: راسخون

به "راه های تشخیص و درمان کج شدن پای نوزاد چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راه های تشخیص و درمان کج شدن پای نوزاد چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید