خبرنگاران پذیرش اشتباه، نشانه درایت و قدرت تصمیم گیری

به گزارش گردش 360 به دور دنیا، تهران - خبرنگاران - متخصص رواندرمانگر گفت: پذیرش اشتباه شاید باعث رنجش و نفرت طرف مقابل و یا دیگران گردد اما در مواقع ضروری، نشانه درایت و قدرت تصمیم گیری است.

خبرنگاران پذیرش اشتباه، نشانه درایت و قدرت تصمیم گیری

محمد محمدی روز یکشنبه در گفت وگو با گردش 360 به دور دنیا اضافه کرد: ابراز تاسف، پذیرش اشتباه، معذرت خواهی و یا قبول خطای انجام شده جملگی مواردی است که در روابط بین فردی همواره به یکی از دغدغه و یا چالش های افراد تبدیل شده و در عین حال بسیاری فکر می نمایند با عذرخواهی غرور آنان شکسته یا اینکه تحقیر می شوند.

وی گفت: پذیرش یک اشتباه در زمان ضرورت شاید خیلی از روابط را با خطر روبرو سازد اما چنانچه بیان این عذرخواهی به درستی و از روی مطلعی صورت گیرد نه تنها از بروز مسائل مضاعف جلوگیری خواهد نمود بلکه شکاف های بوجود آمده در روابط بین فردی را می تواند اصلاح و ترمیم کند.

این رواندرمانگر توضیح داد: پیامدهای منفی یک اشتباه می تواند به سرعت به دیگران منتقل و عظیم و عظیمتر گردد و از سوی دیگر عذرخواهی که از روی عدم مسئولیت پذیری یا صرفا جهت برطرف تکلیف صورت گیرد نه تنها اثر چندانی ندارد بلکه می تواند شکاف های بوجود آمده یا عدم اطمینان به یکدیگر را عمیق تر کند.

محمدی گفت: به خوبی باید دانست که طلب پوزش و معذرت خواهی همواره و همه وقت اتفاق نمی افتد و فرد و افراد مطلع و فهمیده باید نیک بدانند که معذرت خواهی از خطا و یا اشتباه انجام شده زمان و موقعیت خاص دارد و چنانچه از وقت آن بگذرد دیگر تاثیر خود را نخواهد گذاشت.

وی با بیان اینکه قبول اشتباه و در پی آن عذرخواهی نشانه درک و فهم بالا و از طرفی نشاندهنده احساس مسئولیت پذیری است، اضافه کرد: زمانی که فرد بر اثر خطای انجام شده دچار ترس و نگرانی و فشار روانی اضطراب و استرس نهاده شد امکان دارد به دنبال اشتباه انجام شده مجدد اشتباه خود را تکرار کند در این مواقع ضرورت دارد که با مثبت اندیشی و دوری از هیجانات کاذب ضمن پی بردن به اشتباه انجام شده با عذرخواهی ارتباط با دیگران را التیام بخشید.

این رواندرمانگر زمان مناسب طرح معذرت خواهی، توجه به احساسات اطرافیان، مسوولیت پذیری در قبال اشتباه انجام شده، آمادگی برای جبران، عدم تکرار اشتباه و اینکه معذرت خواهی حقارت و شرمندگی نیست بلکه یک تصمیم سازنده است، را به عنوان راهکارهای تاثیرگذار معذرت خواهی در همه مواقع برشمرد.

وی توضیح داد: در بیشتر مواقع یک کار و یا حرف اشتباه به سرعت صورت نمی گیرد بلکه پیش زمینه هایی داشته که به جهت غلط رفته، از این رو برای برطرف اشتباه و خطای انجام شده باید به فرد یا افراد خاطی فرصت داد و ضمن پذیرش خطا و معذرت خواهی آنان، جهت را برای برطرف و اصلاح و بازگشت هموار کرد و فقط از تنبیه و برخورد در این مواقع استفاده نکرد.

محمدی گفت: اظهار ندامت و پشیمانی و پذیرش عذر دیگران و از طرفی بخشیدن آنان، به این فرد فرصت می دهد تا در خصوص اشتباه و خطای خود فکر و اندیشه کند و ضمن برطرف نگرانی و استرس بوجود آمده، تصمیم درست و مطلعانه را گرفته و به اصلاح امور بپردازد.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران پذیرش اشتباه، نشانه درایت و قدرت تصمیم گیری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران پذیرش اشتباه، نشانه درایت و قدرت تصمیم گیری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید